AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Blir grava der for alltid eller vil man bli fjernet etter ei stund? Hvor lang tid tar det? Kan man ha ei grav til "evig tid"? Og hvis den blir fjernet, hvordan blir den fjernet? Vil det bare bli lagt en ny grav over eller vil levningene bli tatt opp? Og hva skjer da med levningene? Forresten, hva er de eldte gravene i verden? Det er vel faroene, eller? Men uten om dem, hvem blir det da?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 Og du mener kvinneguiden er det rette forumet? Ring gravferdsetaten i kommunen din. Det er forskjellig fra landlig strøk til byer. Men man betaler en festeavgift enten årlig eller for 20 år. Det gjelder Oslo. Noen er lagt i fellesgraver. De har gjerne en felles minnested. Jeg vet heldigvis ikke så mye om det, men du kan fortsette å betale i alle fall i opp til 80 eller 120 år, men da fjerner de gravstedene bortsett fra hvis du har et viktig navn eller noen i familien som har det og som gjerne har et våpenskjold i navnet. Men ærlig talt unge mann, hva skal du med denne infoen?
Mann 42 Skrevet 10. september 2010 #3 Skrevet 10. september 2010 Hvis du vil ha en evig grav, så kunne jeg kanskje foreslå en satelitt? Da kremeres man, og så sendes asken opp i en relativt høy omløpsbane rundt jorden. Populært i enkelte kretser i USA. Og en rakettoppskytning er en ganske spektakulær gravferd, det må det være lov å si. Det gjør litt opp for at man ikke kan besøke graven.
chanelene Skrevet 10. september 2010 #4 Skrevet 10. september 2010 Grava blir der til slekningene dine ikke betaler for gravplassen lenger...v
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #5 Skrevet 10. september 2010 Hvis du vil ha en evig grav, så kunne jeg kanskje foreslå en satelitt? Da kremeres man, og så sendes asken opp i en relativt høy omløpsbane rundt jorden. Populært i enkelte kretser i USA. Og en rakettoppskytning er en ganske spektakulær gravferd, det må det være lov å si. Det gjør litt opp for at man ikke kan besøke graven. Synes du det er morsomt å gjøre narr av folk innlegg? Nei, jeg tror jeg stikker fra dette høneforumet. Her er det bare sure mugne folk som ikke tåler å høre spørsmål om ting.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #6 Skrevet 10. september 2010 (endret) Til spørsmålet ditt: jeg vet ikke så mye, men i Oslo blir gravstedet slettet etter cirka 120 år selv om man har festet. Men mange har forhåndsavtale fra generasjoner tilbake og disse får stå også fordi navnene bærer et preg av historien med seg. På landsbygda får gravene stå, men i byer er det ikke like enkelt å bygge nye gravlunder og derfor er det etter cirka 3 generasjoner legalt. Det er brutalt, men jeg tror ikke jeg bryr meg så mye om hva som skjer om 120 år med det stedet kroppen er gravlagt. Men dette var ikke noe hyggelig å tenke på, derfor skrev jeg kanskje litt på kanten. Det var ikke personlig ment. Endret 12. september 2010 av Het Potet
Gjest BabyBlue Skrevet 10. september 2010 #7 Skrevet 10. september 2010 Dette virker interessant for folk som vil "leve evig" på en spektakulær måte: http://www.youtube.com/watch?v=Zwvv3Mtthdg Litt sykt å tenke på: den diamanten var en gang et menneske... o0
Mann 42 Skrevet 10. september 2010 #8 Skrevet 10. september 2010 (endret) Hvorfor er det viktig for deg å vite om graven din ville være evig eller om den vil bli slettet? Det har jo ingen relevans for andre enn de etterlatte. Og de vil nok mye heller ha DEG i live, enn en grav de kan gå til om 50 år. Endret 12. september 2010 av Het Potet
Kråkesaks Skrevet 12. september 2010 #9 Skrevet 12. september 2010 Tråden er ryddet. Het Potet, moderator.
Gjest Trajan Skrevet 12. september 2010 #10 Skrevet 12. september 2010 husker jeg ikke feil så har man en gravplass i 10 år. Jeg tror det var 10 år
AnonymBruker Skrevet 12. september 2010 #11 Skrevet 12. september 2010 husker jeg ikke feil så har man en gravplass i 10 år. Jeg tror det var 10 år Det er 20 år, men man kan forlenge det og betale videre festeavgift for nye 20 år.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2010 #12 Skrevet 12. september 2010 Glemte skrive at man kan forlenge det videre, men tror det er en regel i Oslo i alle fall som sier at gravstedet blir fjernet etter 120 år. Men det er veldig vanlig å ha flere i samme grav. Det er plass til to kister i høyda og 6 urner over det. Når det skjer og graven blir åpnet til en som har dødd, overføres festeavgiften til de nærmeste pårørende og en må ta ansvar for å betale festeavgiften. Dvs om jeg lever i 40 år til, vil min bestefar som er gravlagt kunne ligge der i mer enn 120 år. Bare et eksempel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå