AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Heisann! Jeg sliter mye med søvnen min. Jeg sovner fort, alltid før tolv (i hverdagene). Jeg sover minst de åtte timene man skal ha. Allikevel føler jeg meg ALDRI uthvilt. Dessuten er jeg umulig å vekke. Man må holde på kanskje en halvtime før man får liv i meg. Det er virkelig ille, mange blir veldig bekymret. Vekkerklokkene hjemme må stå på en time før jeg skal opp, for jeg fører den ikke før den har ringt så og så lenge. Noen som har det sånn som meg? For meg ødelegger det veldig mye, for jeg kan sove opptil et døgn uten å våkne. Jeg har også problemer med å komme meg opp på skolen. Dette har pågått i over et år. Jeg har alltid vært en syvsover, men jeg klarte aldri å sove mer enn elleve-tolv timer i strekk. Nå kan det gå opptil tjue..
Virreliten Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Lege er vel aller første bud? Sjekke jernlagere og vitamin-/mineralstatus ellers OG stoffskifte. Ganske standardundersøkelser hvis du forteller legen det samme du har skrevet her.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Glemte å skrive det; har vært hos legen og sjekket vitaminer og alt det der. Ingenting som var feil der...
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Hva annet sa legen din da? Har du hørt om forskjøvet døgnfasesyndrom? Google det, og se om du kjenner deg igjen, og ta det evt opp hos legen din.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #5 Skrevet 9. september 2010 Jeg har lest om forsinket søvnfasesyndrom før, men kjente meg ikke helt igjen. Jeg ligger ikke våken lenge uten å få sove. Tvert imot, jeg sovner kanskje iløpet av ti minutter-et kvarter... =/
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 Legen sa forresten ikke så mye mer... Bare at jeg må passe på å spise sunt osv. Men det gjør jeg. Spiser mye frukt og grønt og lite godteri.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2010 #8 Skrevet 9. september 2010 Snorker du? Vet du om du har søvnapne? Det betyr kort og greit at du puster dårlig når du sover. Dermed blir søvnkvaliteten helt elendig og du er alltid trøtt. Be legen din henvise deg til en søvnspesialist som måler søvnen din.
Gjest BabyBlue Skrevet 9. september 2010 #9 Skrevet 9. september 2010 Ser du på tv før du legger deg? Leser du lekser før du sover? Det bør du ikke gjøre. Da er hjernen opptatt og masete, noe som gjør at du ikke klarer å slappe av mens du ligger i senga. Mitt tips er å gjøre noe avslappende før du skal sove. Noe som kobler hjernen din ut. Les en god bok, gå en lang tur uten å få opp pulsen for mye, lag deg noe lett og sunt å spise/drikke. Trener du til hverdags? Føler du deg stresset, eller er det noe annet som plager deg? Spiser du mye før du legger deg?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #10 Skrevet 10. september 2010 Snorker du? Vet du om du har søvnapne? Det betyr kort og greit at du puster dårlig når du sover. Dermed blir søvnkvaliteten helt elendig og du er alltid trøtt. Be legen din henvise deg til en søvnspesialist som måler søvnen din. Hmmmm... Ja, det kan jo være. Kanskje sette på kamera en natt for å se om jeg gjør det? (Hehe, høres nesten skummelt ut, tenk om det er noe ala Paranormal Activity som skjer )
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #12 Skrevet 10. september 2010 Ser du på tv før du legger deg? Leser du lekser før du sover? Det bør du ikke gjøre. Da er hjernen opptatt og masete, noe som gjør at du ikke klarer å slappe av mens du ligger i senga. Mitt tips er å gjøre noe avslappende før du skal sove. Noe som kobler hjernen din ut. Les en god bok, gå en lang tur uten å få opp pulsen for mye, lag deg noe lett og sunt å spise/drikke. Trener du til hverdags? Føler du deg stresset, eller er det noe annet som plager deg? Spiser du mye før du legger deg? Ofte går jeg tur før jeg legger meg, med bikkjene, men ofte er det litt data og tv og ja. Kanskje jeg skal prøve å kutte ut dette. Holder det med én time før jeg skal sove? Skal prøve å få lest litt. Pleier alltid å sovne før jeg rekker å begynne på boka, men får bare starte tidligere da
Sugerøret Skrevet 10. september 2010 #13 Skrevet 10. september 2010 gå til legen,be om sjekk av stoffskiftet. (FT4 ,FT3, TSH,TBG,THR,og Anti-TPO) Ellers burde legen sjekk jern,folat b12 osv.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #14 Skrevet 10. september 2010 gå til legen,be om sjekk av stoffskiftet. (FT4 ,FT3, TSH,TBG,THR,og Anti-TPO) Ellers burde legen sjekk jern,folat b12 osv. Jeg sjekket stoffskiftet for et halvt år siden... Men vet ikke om det dekket alt det du skrev. Skal sjekke etterpå. Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #16 Skrevet 11. september 2010 Jeg sjekket svaret på den forrige blodprøven nå. Har blitt testet for: TSH og FT4, i tillegg til Hb, Leukocytter, Tombocytter, Hematokrit, MCV, MCH, Ferritin, Jern, Vitamin B12, Folat, Homocystein, Natrium, Kalium, Kreatinin, ASAT, ALAT, Gamma GT, Fosfatase, LD, CK, Protein total, Albumin og Vitamin D3... *fjooh*... hehe.. Aner ikke hva halvparten av alt det der er, men Gjest-gjest*: narkolepsi, er ikke det sånn at man plutselig sovner midt i en samtale og lignende? Jeg har det ikke sånn. Kun veldig tung søvn, og aldri uthvilt. Det er ikke alltid jeg er så skrekkelig trøtt midt på dagen. Det har faktisk blitt bedre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå