Gå til innhold

Kjøttdeig av rein

Fremhevede innlegg

Skrevet

Høst og greier :)

Sitter med to kilo reinsdyrkjøttdeig i kjøleskapet.

Noen med erfaring med delikatessen der ute som har ideer til smakfull utnyttelse av råvaren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøttkaker i viltsaus. Med potet og tyttebærsyltetøy til?

For de som liker sånt. :sjenert:

Jeg spiser ikke reinkjøtt selv, men familien for øvrig er veldig glad i det. Kommer ikke på noe annet for øyeblikket, da. :klø:

Skrevet

Jeg ville trolig stekt karbonader av hele greia. Reinsdyrkarbonader er kjempegodt :)

Her er en enkel karbonadeoppskrift: http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7707

Til magert viltkjøtt pleier jeg å tilsette et egg per kg karbonadedeig (ca) for å få karbonadene til å henge bedre sammen.

Et annet alternativ er å lage en gryterett a'la reinskav. Da erstatter du bare skavet med karbonadedeig.

Skrevet

Jeg har nylig eksperimentert litt med diverse kjøttboller av hjortedeig. Selv om det er mildere viltsmak i hjort enn i rein, er det jo ikke så veldig ulikt.

Det kan være godt å smaksette farsen med enten tørkede (og søtede) tranebær, eller tørkede aprikoser, sistnevnte gjerne kokt myke i litt hvitvin e.l. først. Og så feks knuste einebær og hakket frisk timian. Så har man i ett egg eller to, potetmel eller rasp for å binde, triller kjøttboller og steker.

Tilbehør som er godt er ovnsbakte potetbåter, brokkoli eller grønne bønner og stekt sopp tilsatt litt surret sjalottløk, fløte og en skvett sherryeddik.

Skrevet

Fine innspill :)

Hvor mye aprikos bør man eventuelt bruke pr kilo kjøtt? Jeg har et litt ambivalent forhold til tranebær. Tenkte jeg kunne prøve å lage kjøttboller med aprikos og lage en liten prosjon med tranebær ved siden av bare for å teste. :)

Ca hvor mye einerbær snakker vi om her. Jeg er glad i einer i vilt, men regner med at det vil overdøve aprikosen om det blir for mye.

Skrevet

Jeg har laget dette helt uten oppskrift, så jeg kan ikke gi presise mål - man må prøve seg fram. I variantene jeg laget kunne aprikoser og tranebær vært mer framtredende, så jeg brukte muligens litt i underkant. Men det blir jo også en smakssak.

Fant en oppskrift på lammekjøttboller med aprikoser, det kan kanskje være et utgangspunkt?

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/665637/lamb-and-apricot-meatballs

Einebær kan det være greit å være forsiktig med. Kanskje 5-6 stk til en porsjon på 500 g? Og så knuse i morter eller hakke med kniv for å fordele dem bedre.

Skrevet

Jeg har laget dette helt uten oppskrift, så jeg kan ikke gi presise mål - man må prøve seg fram. I variantene jeg laget kunne aprikoser og tranebær vært mer framtredende, så jeg brukte muligens litt i underkant. Men det blir jo også en smakssak.

Fant en oppskrift på lammekjøttboller med aprikoser, det kan kanskje være et utgangspunkt?

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/665637/lamb-and-apricot-meatballs

Einebær kan det være greit å være forsiktig med. Kanskje 5-6 stk til en porsjon på 500 g? Og så knuse i morter eller hakke med kniv for å fordele dem bedre.

Det blir nok kjøttboller med aprikos ja. Aprikosene ligger allerede i hvitvin. Jeg så på den oppskriften du lenket til, men jeg er litt redd for å overdøve kjøttsmaken med hvitløk og tomat så jeg kommer ikke til å følge den, selv om jeg nok kommer til å lage de lammekjøtbollene en gang. :)

Den foreløpige slagplanen/oppskriften til i morgen er:

Reinsdytkjøttbollene.

Jeg tenkte å ha oppi finhakkede tørkede aprikoser marinert i hvitvin, surret løk, fersk timian, litt potetmel, buljongpulver, pepper, einerbær, kaldpresset rapsolje og egg etter behov. B

Bollene følger stort sett det du foreslo. Det skal bli artig å smake :)

Smørdampe store terninger av nepe, kålrot, selerirot, og blomkål. (skulle egentlig hatt med rødbete, men av en merkelig grunn så har de det plutselig ikke i butikken)... Hadde egentlig tenkt å droppe poteter men begynner å få lyst på mandelpoteter til.

Surre kantareller og løk i setersmør, tilsette litt ekstra fyldig kokkosmelk og estragoneddik.

Vet ikke helt hvorfor jeg fikk lyst til å bytte ut fløte med kokkosmelk, men jeg fikk lyst. Vi får se hvordan det blir. :)

Skrevet

Nå ble jeg ordentlig sulten :) Dette hørtes godt ut!

Skrevet

Tror jeg ville satt av en liten 300g til å lage en skikkelig rocka sheperd's pie, jeg :) Ser for meg at det ville vært nydelig!

Skrevet

Dette gikk delvis bra.

Jeg gikk over til å forme de som kjøttkaker i stedet. Jeg brukte ganske mye aprikos og løk og derfor falt de litt lett fra hverandre dersom jeg skulle snu på de tidlig i stekeprosessen. De ble faste og fine når de var ferdigstekt, men de falt lett fra hverandre når de skulle vendes. Jeg kommer til å ha i mer buljong/salt om jeg gjør det en gang til, men ellers passet reinsdyrsmakken godt til aprikos.

Det passer godt med dampede rotgrønsaker og mandelpotet til.

Jeg hadde også oppi cashewnøtter sammen med kantarellene og løken. Kombinasjonen av cashew og kokkosmelk ble i overkant mektig. Kantarellene og løken forsvant i den kraftige smaken. Det ble ganske enkelt for søtt og mektig så det var litt bommtur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...