Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal ta coloskipi til uka og greuer meg vanvittig mye!! Noen som har tatt coloskopi og kan fortelle meg hvordan de opplevde det??

Setter stor pris på svar! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal være 100% ærlig: Jeg har tatt coloscopi, og jeg opplevde selve undersøkelsen som svært smertefull, men det var ikke uutholdelig vondt heller. Jeg hadde ganske svingete tarm, så det var nok litt derfor det gjorde ekstra vondt. Jeg stønnet av smerte av og til. Det var da slangen passerte svingene, at det gjorde svært vondt. Men ellers var det ikke så ille. Undersøkelsen varte vel ca 20-30 minutter, men det gjorde altså ikke like vondt hele tiden, mest i tarmens svinger.

Lettelsen over at de ikke fant noe alvorlig galt, var uansett det aller viktigste.

Husk at du kan få bedøvelse. Da blir du happy og likeglad og ikke så redd. Vil absolutt anbefale å deg ta i mot det tilbudet.

Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! :-)

Jeg ønsker så mye smertestillende som mulig,da denne undersøkelsen ikke akkurat er noe jeg ser frem til...for å si det mildt.

Benyttet du deg av bedøvelse?? Hvordan opplevde du "tømmingen" i forveien?

Jeg har tidligere tatt gastroskopi og opplevde det som svært ubehagelig, kvalmende og smrtefullt.. :-(

Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! :-)

Jeg ønsker så mye smertestillende som mulig,da denne undersøkelsen ikke akkurat er noe jeg ser frem til...for å si det mildt.

Benyttet du deg av bedøvelse?? Hvordan opplevde du "tømmingen" i forveien?

Jeg har tidligere tatt gastroskopi og opplevde det som svært ubehagelig, kvalmende og smrtefullt.. :-(

Jeg synes ikke tømmingen var så ille. Jeg drakk masse(!) væske, bl.a cola (med sukker), for å få litt energi. Jeg vet ikke akkurat hva slags bedøvelse jeg fikk, men den virket smertelindrende, og ikke minst avslappende:) De satte inn veneflon oppå hånden, og fikk bedøvelsen gjennom den.

Jeg forstår godt at du gruer deg fælt, det gjorde jeg også (jeg var lammet av angst). Men på tross av smertene, gikk undersøkelsen likevel overraskende fort og greit. Det er ikke snakk om intense smerter sammenhengende i 30 minutter, det var bare når de skulle rundt svingene og når de blåser luft inn. Vevsprøvene de tar, kjenner man ikke. Jeg har aldri tatt gastroscopi, men har venner som har tatt både gastro og coloscopi, og de sier at gastroscopien var verst. Sikkert lurt å være åpen om hvor redd du er når du kommer dit, så tar de nok ekstra godt vare på deg.:) Lykke til.

Skrevet

Jeg synes ikke dette var ille i det hele tatt. JEg synes tømmingen i forkant var værre.

Greit en føler seg jo ikke høy i hatten under undersøkelsen men tror det er viktig å slappe av så mye som mulig i kroppen. Snart ferdig, snart ferdig, repeterte jeg for meg selv, og forestilte meg hva jeg skulle spise rett etterpå.

Etterpå får man tid for seg selv (gjorde iallefall jeg) til å blåse det ut på et toalett.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to :-) Godt å høre andres opplevelser av det.. Tok det lang tid før systemet deres fungerte normalt igjen og luften var ute? Opplevde at dette tok flere dager etter gastroskopi, og det medførte en god del smerter jeg godt kunne klart meg uten å oppleve igjen..

Jeg gruer meg,men skal prøve så godt jeg kan og slappe mest mulig av,selvom jeg vil tro det er lettere sagt enn gjort, hehe :)

Takk for lykkeønsnking, det trenger jeg!

Skrevet

Uff, jeg skal også være helt ærlig. Jeg syntes det var helt grusomt. Jeg hadde bedøvelse, men syntes det var grusomt smertefullt likevel, og jeg klarte ikke å slutte å brekke meg uansett hvor rolig jeg pustet. Tårene bare trillet.

Men de som jobbet der var kjempesøte, de har nok sett folk som meg tusen ganger.

Jeg kan ikke huske noe tømming. Jeg husker bare at jeg ikke fikk spise eller drikke noe, og fordi jeg fort kan få fall i blodsukkeret mitt og ikke kan gå lenge på tom mage fikk jeg dagens første time.

Nå skal det sier at det viste seg at jeg hadde katarr i spiserøret, så det kan jo være en grunn til at det var så utrolig vondt. De aller fleste sier jo at det bare er vondt i det de går forbi svelget.

Skrevet

Uff, jeg skal også være helt ærlig. Jeg syntes det var helt grusomt. Jeg hadde bedøvelse, men syntes det var grusomt smertefullt likevel, og jeg klarte ikke å slutte å brekke meg uansett hvor rolig jeg pustet. Tårene bare trillet.

Men de som jobbet der var kjempesøte, de har nok sett folk som meg tusen ganger.

Jeg kan ikke huske noe tømming. Jeg husker bare at jeg ikke fikk spise eller drikke noe, og fordi jeg fort kan få fall i blodsukkeret mitt og ikke kan gå lenge på tom mage fikk jeg dagens første time.

Nå skal det sier at det viste seg at jeg hadde katarr i spiserøret, så det kan jo være en grunn til at det var så utrolig vondt. De aller fleste sier jo at det bare er vondt i det de går forbi svelget.

Feil ende ;)

Skrevet

Feil ende ;)

:ler:

Ups...

Skrevet

Skal ta coloskipi til uka og greuer meg vanvittig mye!! Noen som har tatt coloskopi og kan fortelle meg hvordan de opplevde det??

Setter stor pris på svar! :-)

Syns det gikk greit, noen få ubehagelige øyeblikk mens slangen gikk igjennom systemet.

Det verste var egentlig dagen i forveien da jeg skulle drikke en gugge for å få tømt tarmen. Jeg klarte ikke svelge mer enn ett par dl, så fikk klyster rett før undersøkelsen i stedet for.

Skrevet

Følte jeg fikk god opplysning før undersøkelsen. Assistenten sa at det kunne være vondt/ubehagelig. Vi er forskjellig i tarmsystemet så det er ikke likt for alle. Hun sa at når man kom i svingene så kunne det være vondt og det var det men ikke mer enn jeg kunne tåle, men de informerte meg hele tia hva de gjorde og hvorfor det gjorde vondt. De blåser jo og luft inn så det kan og være ubehagelig. Hadde ingen smertestillende eller beroligene tabletter. Er jo ingen god undersøkelse men synes alt i alt det gikk veldig bra. Tok ca 20 min. Når det var vondt tok de en pause eller reduserte inntak av luft i tarmen. Synes tømminga dagen før var stressete men fikk nå gjort det jeg skulle. Hadde en god del luft i magen etterpå men var fin dagen etter undersøkelsen. Fikk info hva mat jeg måtte starte med siden tarmen var helt tom, eller kunne en få skikkelig mageknip.

Detta går fint, klart man gruer seg når man ikke vet hva man går til. Si fra til de at du er nervøs så tar de hensyn til dette. Alltid godt når ting er gjort. Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...