Gå til innhold

Er jeg ferdig med puberteten?

Fremhevede innlegg

Gjest Aleksander
Skrevet

Hey!

jeg er en gutt på 14 år og jeg lurer på om jeg er ferdig med puberteten. Jeg har fått my hår på kroppen, men nesten ingen hår under armane. Jeg har også ikke fått stemmeskifte, men jeg har fått hesere stemme siden jeg var 12 år. Men jeg har fortsatt ganske lys stemme. Jeg er kun 161cm og blir ikke høyere. Jeg er ganske redd for at jeg er ferdig med puberteten. jeg har ganske lyst til å få stemmeskifte og å bli høyere.

Det jeg lurer på om jeg er ferdig med puberteten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er nok ikke ferdig med puberteten. Stemme, hår og høyde kommer nok etterhvert. Bare vær tålmodig.

Gjest Aleksander
Skrevet

Du er nok ikke ferdig med puberteten. Stemme, hår og høyde kommer nok etterhvert. Bare vær tålmodig.

Vet du når sånn ca jeg blir ferdig med puberteten? Eller er det vanskelig å si?

Skrevet

Vet du når sånn ca jeg blir ferdig med puberteten? Eller er det vanskelig å si?

Det er vanskelig å si, men du må nok vente noen år i hvert fall. De fleste jentene på din alder er nok ferdig, men dere gutta modnes litt senere. Mange gutter går fra å være lave/middels til høye i løpet av tenårene.

Skrevet

Hvis du lurer på noe mer om puberteten så finnes det sikkert en helsestasjon for ungdom i nærheten av der du bor hvor du kan spørre om det du lurer på.

Gjest navnelapp
Skrevet

Spør faren din, hans "progresjon" vil nok indikere korleis din vil bli. Både min far og min bror var minst i sine konfirmasjonskull, men er begge nærare 185 i dag.

Skrevet

Det er ikke unormalt at puberteten kommer i rykk og napp og gutter er tregere enn jenter. Så fram til du er 18 er det ikke unormalt at du forandrer stemmen, blir lengere og får økt hårvekst.

Skrevet

Het Potet: for noe tull du farer med! Det er aldeles ikke de fleste jenter som er ferdige med puberteten når man er FJORTEN! Mange har ikke engang begynt!

TS: Du er ikke ferdig med puberteten. Du vil få hår under armene, du vil komme i stemmeskiftet, og du vil høyst sannsynlig vokse litt til. Ikke uroe deg, du har mange år igjen før du er ferdig! :)

• Liker 1
Skrevet

Het Potet: for noe tull du farer med! Det er aldeles ikke de fleste jenter som er ferdige med puberteten når man er FJORTEN! Mange har ikke engang begynt!

Ok. Det var muligens feil av meg å skrive de fleste, men mange av jentene på hans alder har fått pupper, hår, mensen og sluttet å vokse.

Skrevet

Heisann TS:)

Nei, du har ingenting å bekymre deg over! Men forstår godt at du er litt engstelig. Det er nok de fleste på din alder pga. et eller annet pubertet-relatert:)

Jeg for min del var veldig bekymret da jeg som 15 åring enda ikke hadde fått mensen. Men den kom noen måneder etter, og jeg kunne puste lettet ut. Jeg er en veldig åpen om mine bekymringer overfor venninner. Og da jeg begynte på videregående skole var det ei jente som kunne fortelle at hun ikke hadde fått mensen før hun var 16-17.

Så det jeg prøver å si er vel egentlig at du ikke må tenke på dette. Alle kommer i "mål" tilslutt, dog noen kjappere enn andre.. Men ikke bruk energi på å bekymre deg. Det er så nedbrytende og kjedelig..

Lykke til videre med ungdomstiden. Jeg heier på deg:)

Skrevet

Man skal være jævlig sent ute hvis man ikke engang har begynt puberteten når man er fjorten, så jeg synes jaggu du farer med tull du også.

• Liker 1
Gjest Alexander
Skrevet

haha om man blir sur for en sånn liten sak sier jeg bare '' det er ikke rart i det ikke er krig i verden''. Men det har ikke noe med saken å gjøre.

Jeg vil takke for de som har svart, nå har jeg blitt lit mer sikker på meg selv ! :klemmer:

Skrevet

Eldste sønnen min var ca 145 da han ble konfirmert. Absolutt minst i kullet. Idag er han 18 år og over 180 høy. Han begynnte ikke å vokse i høyden før han hadde passert 16 år, men hadde fått hår og begynnt pubertetsutviklingen et stykke tid før.

Når det gjelder den neste sønnen min, er han 14,5 og ca 155 høy. Han er ikke kommet veldig langt i puberteten, men jeg regner med at han vil nå ca samme høyde som broren.

Som du ser er det helt normalt å være der du er i høydeutviklingen på dette tidpunktet, og du vil temmelig sikkert vokse til du har nådd iallefall 18 år.

Skrevet

Man skal være jævlig sent ute hvis man ikke engang har begynt puberteten når man er fjorten, så jeg synes jaggu du farer med tull du også.

Oo

Jeg kjenner flere jenter som ikke fikk pupper eller mensen før de var 16...

TS:

Som alle andre sier her, neida du er ikke ferdig enda.

Mange gutter skyter i været (høyden) etter konfirmasjonen.

Så det kommer nok skal du se :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...