AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Jeg sliter veldig med svangerskapsdepresjon, og noen dager er så tunge at alt jeg ønsker er å avslutte alt. Jeg går til behandling hos psykolog, men merker jeg er mye bedre de dagene jeg har samboeren min rundt meg. Kan han få sykmelding pga meg?
Gjest navnelapp Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Han kan få omsorgspermisjon for å ta seg av barnet medan du er for sjuk til å ta deg av barnet.
Rosalie Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Nei. man kan kun bli sykemeldt pga egen sykdom. Jeg forstår det slik at du fortsatt er gravid, og da må du nesten klare deg alene. Evt frivillig legge deg inn dersom de suisidale tankene tar overhånd.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Han kan få omsorgspermisjon for å ta seg av barnet medan du er for sjuk til å ta deg av barnet. Trenger jo ikke det når barnet fremdeles er i magen. Dessverre skal det veldig mye til før man får omsorgspermisjon, det må helst være snakk om en varig diagnose eller at man er fullstendig ute av stand til å hjelpe seg selv (type knukket begge armene). Er du ikke istand til å ta vare på deg selv pga. psykiske lidelser, bør du legges inn.
Gjest hare Skrevet 9. september 2010 #5 Skrevet 9. september 2010 man kan kun bli sykemeldt pga egen sykdom. dersom du er bedre de dagene samboeren er rundt deg, så tyder dette på at du faktisk kan få god hjelp av mer intensiv terapi enn det du får nå. at en enkelt ekstern faktor kan hjelpe såpass mye tilsier jo det. slik som du beskriver det, at du har suicidale tendenser/tanker, tilsier at du burde legge deg inn frivillig på et psykiatrisk tilbud. dette kan høres veldig drastisk ut, men jeg tror du ville blitt overrasket om du visste hvor mange ellers friske mennesker har valgt å gjøre dette i en eller flere perioder av livet sitt. der kan du følges opp med et langt hyppigere opplegg enn det du kan hos psykolog - og det vil jo dermed kunne bety raskere bedring og behandling.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 Broren min ble sykemeldt på dagen da svigerinnen min led av alvorlig svangerskapsdepresjon... Hun tok seg forsåvidt av barnet, ammet det og skiftet bleie, men det var det eneste. Ellers satt hun apatisk i sofaen, eller gråt og gråt.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 Først og fremst heter det ikke svangerskapsdepresjon om det er etter fødsel, da er det fødselsdepresjon. Og om det stemmer, er det misbruk av sykemelding. I slike tilfeller skal mor sykemeldes fra permisjonen og far få permisjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå