Gå til innhold

Mat til 60-100 stykker med stramt budsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er en gutt på 17 år. Det har seg sånn at jeg er kosesjef for en revy og allerede neste helg så må jeg og noen andre lage mat til et sted mellom 60 og 100 personer.

Vi har et veldig stramt budsjett og jeg trenger veldig hjelp.

Pasta med tomatsaus uten kjøtt slutter veldig fort å være populært når man har fått det 10 dager på rad.

Jeg setter veldig stor pris på innspill som kan hjelpe til meg å mate mange sultne munner!

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Hva med en grønnsakslapskaus? Poteter, gulerøtter, kålrabi og løk er jo kjempebillig. Det finnes sånne ferdige poser med lapskausgrønnsaker som allerede er skjært opp så slipper dere å stå og kutte i timesvis. Jeg tar det litt på feelingen så jeg har ikke noen oppskrift, men det finnes nok hvis du googler litt. Eventuelt kan du ha oppi pølsebiter og litt kjøtt i tillegg hvis dere vil det. Eneste tilbehøret som trengs er jo flatbrød, så det er i alle fall ganske praktisk når en skal serverere til så mange.

Skrevet

Gryterett med ris er ikke så veldig dyrt å lage, og har dere litt kjøttdeig i vil det bli litt bedre smak.

Skrevet

Lapskaus, kålrabi, sellerirot, gulerot, poteter, høse/grønskabuljong, kanskje kokt pasta og litt pølse, digg og metter mange :D

Skrevet

Ja, det er jo til en gjeng ungdommer og det finnes mange kresne av dem.

Men jeg ser heller ingen måte å lage noe gourmet mat til så mange, så jeg tror nok det må bli en form for gryterett.

Takk for svar så raskt :)

Skrevet

Med enkle midler kan du lage thai grønnsakscurry. Kjøp et glass currypaste, noen bokser kokosmelk og en sekk jasminris på innvandrerbutikk, kanskje også litt frisk ingefær.

Eksempel på oppskrift:

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/7418/easy-thai-prawn-curry

Dropp rekene som står her, og bruk i stedet feks blomkål (billig og bra nå), frosne erter og feks noen poteter eller et par squash. Eller hva som helst av grønnsaker, egentlig, men blomkål er et bra tips.

Skrevet

Jeg har en oppskrift som jeg synes er billig og bra:

1 (4 dl) boks kokosmelk

4 (eller 5, husker ikke helt) dl vann

4 ss karri, 2 ss paprika, litt ingefær.

De har jo ferdige krydderblandinger i innvandrebutikker også, har ikke prøvd disse men de er sikkert kjempegode å ha i i stedet.

Kok opp, og tilsett potetmel, maizena eller et eller annet som får sausen til å tykne.

Ha i kokte linser (selges tørkede i innvandrerbutikker, og om man koker dem selv er de MYE bedre og bllligere enn de ekle greiene på boks.)

Grønnaker etter smak, og hiv oppi kyllingkjøtt. Jeg hiver gjerne i en pose frosne grønnsaker, enkelt og greit det. På Rema selges vel hel grillet kylling til 29 kr eller noe, det tar litt tid å renske men man sparer jo noen kroner på det fremfor å kjøpe overpriset kyllingfilet.

Aner ikke hvor mange slike porsjoner som må lages til så mange dessverre, men det blir ganske mye mat av denne ene oppskriften, og den er mettende.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for så mange detaljerte svar :) Dette blir bra, må lage mat cirka 20 dager, så litt variasjon er bra :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Pasta med pesto er vel omtrent det billigaste du kan servere. Salte kokevatnet godt, og bland ut pestoen i litt av kokevatnet. Eldorado har billig pesto. Server med brød og smør.

Skrevet

Jeg har en oppskrift som jeg synes er billig og bra:

1 (4 dl) boks kokosmelk

4 (eller 5, husker ikke helt) dl vann

4 ss karri, 2 ss paprika, litt ingefær.

De har jo ferdige krydderblandinger i innvandrebutikker også, har ikke prøvd disse men de er sikkert kjempegode å ha i i stedet.

Kok opp, og tilsett potetmel, maizena eller et eller annet som får sausen til å tykne.

Ha i kokte linser (selges tørkede i innvandrerbutikker, og om man koker dem selv er de MYE bedre og bllligere enn de ekle greiene på boks.)

Grønnaker etter smak, og hiv oppi kyllingkjøtt. Jeg hiver gjerne i en pose frosne grønnsaker, enkelt og greit det. På Rema selges vel hel grillet kylling til 29 kr eller noe, det tar litt tid å renske men man sparer jo noen kroner på det fremfor å kjøpe overpriset kyllingfilet.

Aner ikke hvor mange slike porsjoner som må lages til så mange dessverre, men det blir ganske mye mat av denne ene oppskriften, og den er mettende.

Jeg glemte at jeg pleier ha i to terninger grønnsaksbuljong. Det er en oppskrift jeg laget selv og jeg har ikke skrevet den ned noe sted. Mengden kylling, grønnsaker, linser og krydder kan variere fra gang til gang når jeg lager retten, så bare tenk på det jeg skrev som en grov skisse. Lykke til med matlagingen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...