Gå til innhold

Diabetes type 2

Fremhevede innlegg

Skrevet

Får man diabetes type 2 kun pga dårlig kosthold? Og hvis man får diabetes type 2, er det mulig å bli kvitt igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan få diabetes 2 av dårlig kosthold, men inaktivitet og gener spiller også inn.

Skrevet

Man kan få diabetes 2 av dårlig kosthold, men inaktivitet og gener spiller også inn.

Hvis man har dårlig kosthold, men trener så er sjansen mindre? Tar det lang tid å utvilke diabetes type 2?

Skrevet

Overvekt spiller inn.. Det samme gjør kosthold.. spesifikt da om man har et kosthold som forårsaker ustabilt blodsukker. Det ryktes også om at lightprodukter kan også forårsake diabetes 2, fordi det i noen tilfeller innvirker på blodsukkeret.

Skrevet

Jeg tror jeg skal sjekke blodsukkeret mitt, har skjønt at det er veldig enkelt.

Jeg er 25 år, og har de to siste årene hatt ganske dårlig kosthold. Men så på siden det ble linket til at de som får det ofte er over 40 år.

Skrevet

Min mor fikk diabetes 2 først da hun ble 45.

Men ja, det er en diagnose man ikke vil ha, og det lønner seg mildt sagt å gjøre alt hva man kan for å unngå den.

Når man er ung er det lett å tro at man har god helse for alltid. ;)

Men saken er at man legger et grunnlag for resten av livet i ung alder og det kostholdet man har da.

Skrevet

Min mor fikk diabetes 2 først da hun ble 45.

Men ja, det er en diagnose man ikke vil ha, og det lønner seg mildt sagt å gjøre alt hva man kan for å unngå den.

Når man er ung er det lett å tro at man har god helse for alltid. ;)

Men saken er at man legger et grunnlag for resten av livet i ung alder og det kostholdet man har da.

Da skal jeg begynne å ta tak i det! Håper ikke jeg allerede har det :( Begynte bare å tenke på det her en dag. Men jeg tisser ikke ofte og er ikke spesielt tørst, og det er vel de første symptomene?

Skrevet

Da skal jeg begynne å ta tak i det! Håper ikke jeg allerede har det :( Begynte bare å tenke på det her en dag. Men jeg tisser ikke ofte og er ikke spesielt tørst, og det er vel de første symptomene?

Det er symptomer ja. Tror man legger merke til det om man har diabetes.. Man kan få ofte føling o.l.

Undersøk det hele hos legen. :) Ta en skikkelig test i samme slengen at du har alle vitaminer og mineraler.

Varier kostholdet ditt mellom mange ulike sunne matvarer, og du lager et solid grunnlag for en sunn kropp resten av livet. :)

Skrevet

Det er symptomer ja. Tror man legger merke til det om man har diabetes.. Man kan få ofte føling o.l.

Undersøk det hele hos legen. :) Ta en skikkelig test i samme slengen at du har alle vitaminer og mineraler.

Varier kostholdet ditt mellom mange ulike sunne matvarer, og du lager et solid grunnlag for en sunn kropp resten av livet. :)

Takk det skal jeg gjøre :)

Skrevet

Jeg fikk låne et blodsukkerapparat av ei venninne i går, og målte i dag morges, fastende. Fikk opp 5.8 mmol/l. Noen som vet om det er bra eller dårlig?

Skrevet

Hentet fra NHI:

Hos pasienter uten diabetes:

Fastende er blodsukkeret som regel mellom 4 og 6 mmol/L

Etter et måltid vil blodsukkeret stige og for en kort periode vil det nå et maksimum på ca. 8 mmol/L

Diagnosen type 2-diabetes stilles når

Fastende blodsukker er høyere enn 7 mmol/L

Blodsukkeret er høyere enn 11 mmol/L etter et kaloririkt måltid (eller sukkerbelastning)

Blodsukkeret måles høyere enn 11 mmol/L og det foreligger symptomer på diabetes

Lavt blodsukker (hypoglykemi):

Blodsukkernivåer under 2,5 mmol/L kalles hypoglykemi

Symptomer på hypoglykemi kalles "føling"

Så det ser ut som at du er helt innenfor normalen:)

Skrevet

Tusen takk, da kan jeg ta det med ro :)

Noen som vet om blodsukkernivået kan bli noe forhøyet hvis man er engstelig/stresset når man måler det?

Skrevet

Jeg mener bestemt at det ikke holder å sjekke fastende blodsukker jeg da.

Da jeg var gravid skulle vi undersøke om jeg hadde svangerskapsdiabetes. Det er standard vistnok når noen i nær slekt har diabetes type 1 , noe min far har.

Da målte vi først fastende, deretter skulle jeg drikke sukkervann (mengde tilsvarte en colaboks) og så skulle vi måle en gang til.

Først etter å ha målt blodsukker etter inntak av sukkervann kunne de finne ut om jeg hadde svangerskapsdiabetes eller ikke (noe jeg forøvrig ikke hadde)

Skrevet

Jeg mener bestemt at det ikke holder å sjekke fastende blodsukker jeg da.

Da jeg var gravid skulle vi undersøke om jeg hadde svangerskapsdiabetes. Det er standard vistnok når noen i nær slekt har diabetes type 1 , noe min far har.

Da målte vi først fastende, deretter skulle jeg drikke sukkervann (mengde tilsvarte en colaboks) og så skulle vi måle en gang til.

Først etter å ha målt blodsukker etter inntak av sukkervann kunne de finne ut om jeg hadde svangerskapsdiabetes eller ikke (noe jeg forøvrig ikke hadde)

Man skal ta hensyn til begge deler. Men bare fastende blodsukkermåling er i seg selv ikke nok til å stille noe diagnose. Med mindre det fastende er ekstremt høyt. Tanta mi hadde 20 i fastende blodsukker og fikk diagnosen med en gang fordi det i seg selv var så høyt at det ikke var noen tvil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...