Gå til innhold

Lakke over malt stuebord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bordet har fått sitt første strøk, men jeg ser at det skal ikke mye til før det faktisk kommer riper i malingen og den originale fargen kommer frem. For at dette ikke skal skje etter siste strøk, kan jeg lakke det?

Hvilken type lakk bør jeg bruke da?

Skrevet

Mal enda et strøk før du går over med lakk. Trestjerner gulvlakk kan du gjerne bruke. Her kan du velge hva slags glans du vil ha, om du vil ha helt matt går du for gulvmatt og om du vil ha blank går du for enten halvblank eller blank. En blank vil kun fåes i en lakk som er oljebasert. Denne vil lukte mer, men gulne over tid, så har du en lys farge vil jeg anbefale en vanntynnet. Denne er like slitesterk men er litt vanskeligere å få fin. Bruk gode pensler. En gulvlakkpensel fra jordan eller en av jordan sine pensler i perfect-serien.(de røde) Denne tørker også litt fortere og vil ikke lukte på langt nær så mye som en oljebasert.

Skrevet

Mal enda et strøk før du går over med lakk. Trestjerner gulvlakk kan du gjerne bruke. Her kan du velge hva slags glans du vil ha, om du vil ha helt matt går du for gulvmatt og om du vil ha blank går du for enten halvblank eller blank. En blank vil kun fåes i en lakk som er oljebasert. Denne vil lukte mer, men gulne over tid, så har du en lys farge vil jeg anbefale en vanntynnet. Denne er like slitesterk men er litt vanskeligere å få fin. Bruk gode pensler. En gulvlakkpensel fra jordan eller en av jordan sine pensler i perfect-serien.(de røde) Denne tørker også litt fortere og vil ikke lukte på langt nær så mye som en oljebasert.

Tenkte å male 2 til strøk iallefall. Muligens 3 hvis det viser seg at det fortsatt ikke er "bra nok". En vanntynnet gulvlakk - ok. Det skal jeg klare å få til!

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...