AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #1 Skrevet 6. september 2010 Hei, jeg er i den situasjon at jeg trenger mye hjelp fra en ernæringsfysiolog for å sette sammen et kosthold jeg kan leve med i hverdagen da jeg har en sjelden sykdom. Tilbudet jeg har fått fra det statlige holder dessverre ikke, jeg trenger mye mer hjelp enn jeg har fått for å få dietten og livet min på skinner. Så jeg lurte på om dere vet om en god og seriøs en som tar meg på alvor, som dere vil anbefale. Og som ikke er svindyr helst.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #2 Skrevet 6. september 2010 Hei, jeg er i den situasjon at jeg trenger mye hjelp fra en ernæringsfysiolog for å sette sammen et kosthold jeg kan leve med i hverdagen da jeg har en sjelden sykdom. Tilbudet jeg har fått fra det statlige holder dessverre ikke, jeg trenger mye mer hjelp enn jeg har fått for å få dietten og livet min på skinner. Så jeg lurte på om dere vet om en god og seriøs en som tar meg på alvor, som dere vil anbefale. Og som ikke er svindyr helst. I tillegg må jeg bare nevne at jeg ikke tror på at genetiske sykdommer kan bli kurert ved å spise sunn mat. (Vet det er endel terapauter der ute med det synet i alle fall, jeg kan ikke msamarbeide med en som mener dette.) Bare for å få det avklart liksom Ikke vondt ment mot noen som tror dette er mulig altså. Men vi må være på bølgelengde.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #3 Skrevet 6. september 2010 Vel, det går an, så du burde prøve det. Jeg er frisk Men selvfølgelig, ingen kan tvinge deg Ellers vet jeg ikke om noen privat. Du kan kjøpe noen kosthold og helse - blader, for så å ta kontakt med de ernæringsfysiologene i bladet der. Eller om du bor i Oslo kan du ta kontakt med Balderklinikken, de er profesjonelle ernæringseksperter.
Gjest TS Skrevet 7. september 2010 #4 Skrevet 7. september 2010 Vel, det går an, så du burde prøve det. Jeg er frisk Men selvfølgelig, ingen kan tvinge deg Ellers vet jeg ikke om noen privat. Du kan kjøpe noen kosthold og helse - blader, for så å ta kontakt med de ernæringsfysiologene i bladet der. Eller om du bor i Oslo kan du ta kontakt med Balderklinikken, de er profesjonelle ernæringseksperter. Nei det går ikke ann å bli frisk fra en genetisk betinget sykdom ved å forandre kostholdet, det synes jeg er kvakksalveri. Selv om jeg ikke skal benekte at det går ann å bli bedre ved kosthold. Jeg snakker ikke om allergi eller diabetes her altså! Men noe helt annet. Hvis DNAet har sluttet å produsere visse stoffer så er det slik at man må leve med sykdommen resten av livet. Glad jeg ikke lever i skyene for å si det slik. Og tror du virkelig ikke jeg har prøvd? Jeg blir faen meg provosert av folk som deg.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2010 #5 Skrevet 7. september 2010 Vel, det går an, så du burde prøve det. Jeg er frisk Men selvfølgelig, ingen kan tvinge deg Ellers vet jeg ikke om noen privat. Du kan kjøpe noen kosthold og helse - blader, for så å ta kontakt med de ernæringsfysiologene i bladet der. Eller om du bor i Oslo kan du ta kontakt med Balderklinikken, de er profesjonelle ernæringseksperter. Det er jo veldig bra du har blitt frisk med diett, kan jeg spørre fra hva? Siden du tydeligvis har løsningen på hvordan man kan holde seg frisk fra allverdens sykdommer og til og med kurere sykdommer så vil jeg gjerne at du forteller meg hvordan man kan spise seg frisk fra Fenylketonuri (PKU, engelsk Phenylketonuria)?!? Nå ble jeg jævlig nysgjerrig her!
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2010 #7 Skrevet 7. september 2010 Det er jo veldig bra du har blitt frisk med diett, kan jeg spørre fra hva? Siden du tydeligvis har løsningen på hvordan man kan holde seg frisk fra allverdens sykdommer og til og med kurere sykdommer så vil jeg gjerne at du forteller meg hvordan man kan spise seg frisk fra Fenylketonuri (PKU, engelsk Phenylketonuria)?!? Nå ble jeg jævlig nysgjerrig her! TS her, tok denne sykdommen som et eksempel, men har den ikke selv.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2010 #8 Skrevet 7. september 2010 - Og da får man lyst å hjelpe deg.. Jeg snakket til den over meg som kommer med kvakksalveri fra medisinfagsskolen, noe jeg bad spesielt om ikke å få allerede i første innlegg, så ja jeg blir en smule provosert.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #9 Skrevet 7. september 2010 Nei det går ikke ann å bli frisk fra en genetisk betinget sykdom ved å forandre kostholdet, det synes jeg er kvakksalveri. Selv om jeg ikke skal benekte at det går ann å bli bedre ved kosthold. Jeg snakker ikke om allergi eller diabetes her altså! Men noe helt annet. Hvis DNAet har sluttet å produsere visse stoffer så er det slik at man må leve med sykdommen resten av livet. Glad jeg ikke lever i skyene for å si det slik. Og tror du virkelig ikke jeg har prøvd? Jeg blir faen meg provosert av folk som deg. Jeg vet ingenting om deg, og du vet ingenting om meg. Jeg bare sier noe jeg vet, og vil bare hjelpe. Du bestemmer selv hva du vil gjøre med det jeg skrev til deg.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #10 Skrevet 7. september 2010 Det er jo veldig bra du har blitt frisk med diett, kan jeg spørre fra hva? Siden du tydeligvis har løsningen på hvordan man kan holde seg frisk fra allverdens sykdommer og til og med kurere sykdommer så vil jeg gjerne at du forteller meg hvordan man kan spise seg frisk fra Fenylketonuri (PKU, engelsk Phenylketonuria)?!? Nå ble jeg jævlig nysgjerrig her! Må selv leve med en kronisk sykdom resten av livet, men med mitt nye kosthold lever jeg helt normalt og uten plager. Dette er en sykdom som ikke syns og som kan gi plager fysisk og psykisk. Det som er dumt er at ingen tror den er så alvorlig som den er, men jeg har slitt i mange år med dette. De fleste blir ikke så syke, og noen har den uten å merke det, mens andre blir alvorlig syke. Er glad for å kunne få meg et liv nå. Jeg hadde iallfall ingen hensikt å provosere deg, jeg ville bare hjelpe. Skulle gjerne skrive mer, men vet ikke om du er så interessert i det.
bergans Skrevet 8. september 2010 #11 Skrevet 8. september 2010 (endret) Det er jo veldig bra du har blitt frisk med diett, kan jeg spørre fra hva? Siden du tydeligvis har løsningen på hvordan man kan holde seg frisk fra allverdens sykdommer og til og med kurere sykdommer så vil jeg gjerne at du forteller meg hvordan man kan spise seg frisk fra Fenylketonuri (PKU, engelsk Phenylketonuria)?!? Nå ble jeg jævlig nysgjerrig her! Er helt enig. Det er skremmende å se hvor naive folk er på troen om at mat kan fikse og helbrede alt. Placeboeffekten er forsåvidt fantastisk den, og skal så absolutt ikke undervurderes. Men, det er jaggu ikke noe mirakel eller hokuspokus at folk føler seg mye bedre, og blir kvitt mange plager (spesielt gastriointestinale) når de går fra et elendig kosthold til det som kroppen er ment til å leve på. Det som har skjedd da er at man har skjønt poenget, og lar kroppen få litt av det den så inderlig fortjener. Det er heller ikke noe magisk som skjer at folk blir bedre når de kutter ut visse matvarer som de har en allergi/intoleranse overfor. Det betyr ikke at man er kvitt allergien, men holder den i sjakk. Jeg er allergisk overfor nikkel og melkesukker, uansett hva jeg spiser eller hvordan jeg lever. Men jeg kan fint unngå alt som trigger allergiene, og dermed leve symptomfritt. Når det gjelder livsstilssykdommer, så er det nettopp feil mat i feil forhold, og for lite aktivitet som trigger insulinresistensen, diabetes eller divertikulitten. Og da er det bare rett og rimelig at mennesker må endre på oppskriften hvis disse akvirerte sykdommene skal reverseres eller idet minste holdes i sjakk. Framdeles ikke noe magisk. Du kan derimot ikke plutselig bli frisk når du lider av melkeproteinallergi, PKU, genetisk betinget hyperlipidemi eller laktoseintoleranse, uansett hvor mye spirulina, eksotisk tangmel eller omega 3 du stapper i disse pasientene. Det blir derfor veldig respektløst og feilaktig profetisk [ proklamere at alle kan spise seg friske fra kva som helst, bare de inntar 23 f&g om dagen og holder seg unna pasta..... Mat er livsviktig, og hva du spiser er det viktigste valget du tar kvar einaste dag i alle år du lever (likestilt med valget om hvor mye ein beveger seg kvar dag). Men mat kan ikke kurere alt. TS: prøv å henvend deg til Volvat i Oslo, Balderklinikken eller ta kontakt med Norsk Selskap for Klinisk Ernæring. Endret 8. september 2010 av bergans
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #12 Skrevet 8. september 2010 når jeg skrev "spise seg frisk", så mente jeg ikke på den måten. Selvfølgelig vet jeg at sykdommen vil alltid ligge å murre i bakgrunnen... Men man unngår at den utvikler seg og holder den i sjakk ved å få et tilpasset kosthold. Dessuten må jeg vel få lov til å være glad for å føle meg frisk. Etter så mange år, så kan jeg endelig puste og gjøre hva jeg vil. Da ble jeg egentlig så glad at jeg bare skrev det jeg skrev i begynnelsen her. Var ikke så gøy å lese TS sitt svar tilbake, ser ut som om jeg traff et ømt punkt. TS, da du skrev startinnlegget ditt, virket du så hyggelig og grei og med smilefjes og greier, så jeg tenkte at jeg ville skrive noen ord til deg for å hjelpe. Jeg ble skikkelig lei meg når du svarte meg tilbake. Er ikke ute etter noen unnskyldning, men syns det bare var ekkelt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå