Gjest Gudinna Skrevet 6. september 2010 #1 Skrevet 6. september 2010 I det siste har jeg begynt å gå frem og tilbake til skolen. Det er asfaltert hele veien og frem og tilbake bruker jeg ca en time. Problemet er at jeg har fått så sinnsykt vondt innerste del på høyrefot! Det gikk over i helga når jeg holdt meg i ro, men når jeg begynte å gå igjen i dag tok det ikke lang tid før jeg fikk vondt igjen.. Jeg har i perioder gått mye på asfalt før, men ikke opplved dette før nå. Jeg brukte flate sko i begynnelsen, men i dag gikk jeg med skikkelige joggesko og da trodde jeg at det skulle gå bra. Noen som har en ide hva dette kan komme av, hva jeg eventuelt kan gjøre?? =/
Gina_ Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 Hvis du bor i en by med Löplabbet butikk, anbefaler jeg en tur dit for å sjekke føttene. De sjekker hvor du bruker foten når du står, og når du går/løper. Kanskje du overpronerer eller underpronerer, og da kan du få problemer som du beskriver.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #3 Skrevet 7. september 2010 Sjekk ut om symptomene for plantar fasciitt passer....
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #4 Skrevet 7. september 2010 betenelse i hælen ? jeg har kronisk i begge
bergans Skrevet 8. september 2010 #5 Skrevet 8. september 2010 I det siste har jeg begynt å gå frem og tilbake til skolen. Det er asfaltert hele veien og frem og tilbake bruker jeg ca en time. Problemet er at jeg har fått så sinnsykt vondt innerste del på høyrefot! Det gikk over i helga når jeg holdt meg i ro, men når jeg begynte å gå igjen i dag tok det ikke lang tid før jeg fikk vondt igjen.. Jeg har i perioder gått mye på asfalt før, men ikke opplved dette før nå. Jeg brukte flate sko i begynnelsen, men i dag gikk jeg med skikkelige joggesko og da trodde jeg at det skulle gå bra. Noen som har en ide hva dette kan komme av, hva jeg eventuelt kan gjøre?? =/ Kan du være litt mer spesifikk på hvor det gjør vondt? Innerste del av foten kan være så mangt. Er det under hælen, eller på siden av den? Er på innsiden av hele foten, eller bare på ett bestemt punkt? Gir smerten seg med en gang du er i ro, eller er den der lenge etter endt økt? Det har ofte mye med hvor stabil og sterk du er rundt ankel- og kneledd, og om du fra naturens side har leddvinkler som predisponerer deg for f.eks underpronasjon, eller om du er kalvbeint (genu valgus) i kneleddene. Jenter har ofte elendig leddstabilitet, og endel subber med beina, eller har en dårlig kroppsholdning, og dette kan gjerne gi økt risiko for skader og vondter. Ta deg gjerne en uforpliktende tur til de som er gode på løpesko, der de har tredemølle og opptaksutstyr. Du kan få en formening der om hva du må være obs på, og om det er ting som kan forbedres. Hvis smertene vedvarer, og du i tillegg er usikker på hvordan gå fram, så er fysio en naturlig instans å henvende seg til.
Gjest Gudinna Skrevet 8. september 2010 #6 Skrevet 8. september 2010 takk for svar!! Det er ikke i helen det er vondt, det er i midten. (Altså på kan utsiden/kanten mellom tåball og hæl) hvis det var forståelig? Hehe Smerten gir seg når jeg ikke beveger meg, men jeg kan kjenne ubehag og at det fortsatt ikke er som det skal om jeg beveger foten i bestemte retninger. Men noen dager har jeg ikke kjent tendenser i det hele tatt, men så gjør det vondt igjen bare etter noen minutters gåing. Jeg vet ikke hva underpronasjon betyr, men når jeg skulle kjøpe nye joggesko for ca et år siden sjekka han fyren som jobba i sportsbutikken hvor tyngdepunktet på foten var når jeg gikk(han kikka på der hvor skosålene mine var blitt mest slitt), og det var ytterst på sidene. Altså ikke der det gjør vondt. Syns liksom det er så rart når jeg ikke har opplevd sånt ubehag før, også at det bare er i den ene foten.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 samboeren min har samme problem som deg. Har prøvd andre sko, såler, forskjellige sporter. Er alltid det samme. Kan sjelden gå lenge i byen uten at han må sette seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå