Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøvde sushi er forleden en dag, men jeg likte det ikke noe særlig. Hvordan kan jeg lære meg å like det? Hva slags "sushi-innhold" anbefaler dere? Og finnes det noen alternativer til soyasausen?

Skrevet

Hva spiste du da? Jeg vil tro at det kanskje er best å starte med vegetarsushi, eller maki hvor det jo er lite fisk og mye ris. Og at sushi med reker/scampi er lettere å like i starten enn de rå fiskestykkene.

Selv spiste jeg det to eller tre ganger og syntes det bare var helt ok, før jeg plutselig en dag hadde skikkelig lyst på det. Nå er det livretten :)

Skrevet

Jeg synes bitene med laks er de som er lettest å like.

Skrevet

Skal du spise sushi og like det, så må råvarene være av beste kvalitet - ikke mange sushisjapper i Norge som kan garantere deg det...

Wasabien er ofte farget pepperrot istedenfor ekte wasabirot, soyasausen er generisk kikkoman og fisken er oftest for gammel.

Skal man lære seg å like sushi, så er det kanskje greit å starte med å spise trygge biter som f.eks tunfisk og laks også ta det derfra?

Skrevet

Spiste maki med laks, noe jeg bare synes ble kvalmt - selvom jeg er veldig glad i stekt laks. Sosyasausen de serverte med var riktig nok kikkoman-sausen. Tenkte kanskje det var lettere å like noe fritert? Typ..fritert scampi, frister kylling osv? Altså ikke den "ordninære" rå-fisk-sushien?

Skrevet

Jeg har så lyst til å smake, men det er ingen steder de selger det her jeg bor. Tror nærmeste er langt unna. Jeg har sett sånne ferdige pakker på Meny. Er de like gode som de i restaurant?

Er det vanskelig å lage selv?

Skrevet

Til TS; ja de friterte variantene pleier å være trygge. Hvis det er noen trøst er det slik at de aller fleste jeg kjenner måtte spise sushi et par ganger før de begynte å like det :)

Etter hvert blir det som en besettelse :ler: Er få cravings jeg har som er så sterke som den jeg får etter sushi!

Skrevet (endret)

Jeg spiser sushi av og til, synes det egentlig er ganske "smaksløst" og helt grei mat - like stort som å gå ut for å spise grandiosa liksom . . .

Endret av Inx
Skrevet

Diverse varianter av tempura, som er fritert, er ganske fin å starte med. Det samme kan sies om den omelett-saken som jeg ikke husker hva heter i farten. Mulig det er tamago. Det er en risklump med en omelett-pannekake over istede for fisk.

Jeg eeelsker sushi! :-D

Skrevet

Viss du liker scampi, så er jo den kokt da og helt ok :)

Jeg har elsket sushi siden første gang jeg smakte det, så det vanskelig for meg å si, men det er jo noe som heter california roll, den er uten rå fisk tror jeg...

Ellers du som spurte om meny sushi, nei, det er ikke det samme, den er ofte tørr etter å ha vert fryst, og wasabien er ofte sliten. Har du en god bok om sushi er det ikke vanskelig å lage selv, selv om det tar litt tid å få det til å se bra ut :P

Skrevet

Men ok, takk for svar! Da får jeg prøve no slikt neste gang - for jeg er fast bestemt på å like sushi! Men har heller aldri vært noe glad i soyasaus, finnes det noen andre sauser som smaker godt til sushi?

Skrevet

Jeg har så lyst til å smake, men det er ingen steder de selger det her jeg bor. Tror nærmeste er langt unna. Jeg har sett sånne ferdige pakker på Meny. Er de like gode som de i restaurant?

Er det vanskelig å lage selv?

Ikke kjøp de på meny, de er ikke gode! Er litt klønete å lage selv, men er jo abre å prøve seg frem. :) Kan anbefale salmalaks for nybegynnere, den er ikke noe problem å spise rett ut av pakken, da slipper man å styre med frysing og slikt. Crabsticks kan man også bruke i sushi! :)

Ang saus, er det noe som heter ponzo saus. Litt usikker på hvordan det smaker, spiser alltid med soyasaus selv. Elsker sushi!

Gjest navnelapp
Skrevet

Spiste maki med laks, noe jeg bare synes ble kvalmt - selvom jeg er veldig glad i stekt laks. Sosyasausen de serverte med var riktig nok kikkoman-sausen. Tenkte kanskje det var lettere å like noe fritert? Typ..fritert scampi, frister kylling osv? Altså ikke den "ordninære" rå-fisk-sushien?

Sushi med fritert kylling? Då er vi vel ganske langt frå det ein vil kalle sushi? Prøv å spise den med teryaki-saus, den er litt mildare og søtare enn vanleg soyasaus.

Skrevet

Sushi med fritert kylling? Då er vi vel ganske langt frå det ein vil kalle sushi?

Sushi betyr ris, ikke rå fisk...

Skrevet

Jeg anbefaler å prøve romtemperert Salmalaks. Gjerne med wasbi&sesamkrydderet fra santa Maria.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hvorfor skal du absolutt like sushi? Du MÅ ikke like alt vet du.

Har en følelse av at du føler du må like sushi fordi det er motemat.

(Skal selv nevnes at jeg synes sushi er dødsgodt selv, så det er ikke som jeg har noen personlig vendetta mot sushien. Jeg bare stusser over TS bestemte mål på å like noe hun/han i utgangspunktet ikke liker)

Skrevet

Hva er egentlig greia med sushi. Jeg er stort sett altetende og finnes ikke kresen, men liker ikke sushi. Jeg kan godt spise rå fisk, men tror det er sushirisen jeg ikke er så glad i. Plutselig liker mine kresne venner det som knapt kan spise annet enn grandis og pasta med ketchup, så hva er greia egentlig, plutselig liker alle det liksom :)

Skrevet

Greia med sushi er at det smaker fantastisk! Jeg måtte spise det tre-fire ganger før jeg syntes det var skikkelig godt, nå kunne jeg spist det hver dag tror jeg. En annen fordel er jo at det er et betydelig sunnere alternativ til take away pizza eller kebab f.eks.

Jeg ville ikke satset på maki (de rullene) for å lære å like sushi, men det er fordi jeg ikke er så glad i den tangen de bruker. Det aller beste er laks synes jeg, og som andre sier så er scampien grei å begynne med. Alt kan spises både med og uten soyasaus.

Du har mye å glede deg til hvis du prøver det noen flere ganger!

Skrevet

Første gang jeg spiste sushi syntes jeg det var ok. Neste gang prøvde jeg heller sashimi (altså bare rå biter fisk) og syntes det var mye bedre! Jeg foretrekker fortsatt sashimi, for jeg synes ofte at en bit sushi blir litt stor å putte i munnen og dermed også noe kvalmende :fnise: Men hvis det er selve den rå fisken du ikke er så begeistret for så er det kanskje ikke en veldig god idé.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg startet med å spise tempura maki med scampi. Altså fritert scampi i en risrull. Veldig greit for den som ikke er så glad i rå fisk ;) Etterhvert har jeg avansert til spicy-tuna maki også :fnise:

Greit å lære seg og like sushi av et eller annet slag, siden det er motemat har det en tendens til at det er forslag hvis man f.eks. skal ha venninnekveld. Selvfølgelig kan man da argumentere for noe annet, men kjipt hvis alle andre har lyst på sushi ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...