AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #1 Skrevet 6. september 2010 Hei, Skal gifte oss neste sommer, og synes dette med gjesteliste er veldig vanskelig. Vi kommer dessuten til å ha bryllupet et stykke unna, ca 2,5 timers kjøring for de aller fleste, noe som gjør det enda vanskeligere synes jeg... Så jeg lurte på hva slags erfaringer dere har med dette med forfall? Det blir vel sikkert en større andel som melder forfall jo flere man ber? (De aller nærmeste vil jo gjøre alt for å komme, mens et vennepar man ikke ser heeele tiden synes vel lettere at det er for mye styr, spesielt hvis de har barn?) Vi har satt opp en gjesteliste som endte på 80 stk, i tillegg kommer seks små barn som kanskje skal være til stede ved vielsen men neppe ved middagen (må nok ha medbragt barnepike uansett, for vi har to små barn selv som jeg regner blant disse seks). Vi har relativt stor familie begge to, så denne listen inkluderer foreldre, en besteforelder, søsken m/partnere, to tantebarn, tanter og onkler, og noen venner. Ingen fettere/kusiner f.eks. I tillegg har vi satt opp en slags "reserveliste" med noen flere venner som ikke er fullt så nære, og de fettere og kusiner vi har mest kontakt med (vi er ikke kjempenære noen av våre fettere og kusiner). Går det an å invitere en del av disse hvis det viser seg at det er mange av de opprinnelige 80 som ikke kan komme, eller er dette bare kjempefrekt? Og hvis vi inviterer 80 stk til et bryllup 2,5 time unna, hvor mange kan vi regne med kommer? Kaffegjester er ikke aktuelt, både pga avstanden og pga jeg synes det er en litt kjip ordning...
Rosalie Skrevet 6. september 2010 #2 Skrevet 6. september 2010 Jeg kjenner noen som ba 120 til en halv dags reise, og kun et par stykker meldte forfall, og det var helt innpå bryllupet pga sykdom i nårmeste familie. Jeg kjenner også noen som ba 40 stykker en halvtimes reise unna, og der viste det seg at halve gjestelisten meldte forfall pga reise bestilt i god tid i forveien (så bryllupsdato ble flyttet, og nesten alle kom). Jeg personlig mener at man setter en gjesteliste, også inviterer man ikke på den dersom noen melder forfall. Skikkelig kjipt å føle seg som reservegjest!
lilleGrethe Skrevet 6. september 2010 #3 Skrevet 6. september 2010 Det varierer nok veldig hvor stor andel som takker nei. Vi inviterte litt over 100, og fikk til slutt 78 gjester til bords. Vi hadde i utgangspunktet invitert noen som kaffegjester, men endte opp med å fortelle dem at vi hadde mulighet til å ha dem med hele dagen, etter at vi hadde fått noen avbud. Vi inviterte tidlig, over et halvt år i forveien - både fordi vi hadde gjester langveisfra, og fordi bryllupet var midt i fellesferien. Jeg synes i utgangspunktet at det er helt i orden å ha noen invitasjoner på vent, og invitere dem etter at den første fristen har løpt ut - men det er klart, noen ville sikkert bli fornærmet av det også. Jeg ville satt pris på en invitasjon uansett - gjester flest forstår at det er plassbegrensninger man må ta hensyn til. Mitt forslag: Invitér tidlig, og sett en relativt tidlig svarfrist. Da kan dere sende ut 2. rundes invitasjoner om dere får avbud fra noen, og sett en senere svarfrist for disse. Men en ting som er viktig: ikke skap noen forventninger hos dem dere evt skal invitere i 2. runde - det vil gi mer skuffelse hvis man tror man skal bli invitert, og så ikke blir det, enn at man får en sen invitasjon i posten som (etter min mening) en positiv overraskelse.
DDuck Skrevet 6. september 2010 #4 Skrevet 6. september 2010 Jeg ville ikke følt meg så veldig "verdsatt" som reservegjest
Postkasse Skrevet 7. september 2010 #5 Skrevet 7. september 2010 Jeg tenker at de fleste har forståelse for at man har begrensninger på antall gjester når man gifter seg, enten det er pga plass eller økonomi. Om dere ikke har så nært forhold at de forventer å bli bedt i utgangspunktet synes jeg ikke det bør være noe i veien for å be de senere? Det kan kanskje være lurt å være åpen om hvorfor de får invitasjonen sin senere enn alle andre, og påpeke at dere virkelig vil ha dem der og ikke bare vil fylle opp bordene, om du skjønner. I vårt bryllup ba vi ca 90, og litt under 80 møtte opp. Bare halvparten av de som ikke kom sa fra ved svarfristen, de andre hadde forskjellige mer akutte grunner eller grunner de ikke visste om på forhånd til at de ikke kunne komme. Den eneste endringa vi gjorde pga. det var at vi ba noen av kaffegjestene om å komme til middagen, og det satte de veldig stor pris på
Sunshine Skrevet 7. september 2010 #6 Skrevet 7. september 2010 Vi inviterte 80 og 61 kom. Vi giftet oss 8 timer unna, og årsakene til frafallet var nyfødte barn/sykdom/planlagt ferie. Vennene mine som har giftet seg har hatt svært lavt frafall.
MonThe Skrevet 7. september 2010 #8 Skrevet 7. september 2010 Hadde stusset på å bli etter-invitert til middag, synes nesten det er litt frekt jeg. Hadde nok tenkt noe sånt som "at jeg ikke var god nok venn til å bli invitert i første omgang, men siden mange av deres andre gode venner ikke kom så vil de fylle opp lokalet og invitere meg allikevel... Men for all del - er jo koselig å bli invitert! :gjeiper:
Mangopai Skrevet 7. september 2010 #9 Skrevet 7. september 2010 Jeg hadde blitt glad for invitasjon - selv om det var i etterkant. Men om økonomien gjør det mulig ville jeg invitert "reservene" til kaffe allerede i første omgang, og så ville jeg ringt etter fristen gikk ut til de som kunne komme til middag likevel. Da blir det hvertfall for meg en "oppgradering" og ikke en reservefølelse Lykke til!
Endelig Skrevet 7. september 2010 #10 Skrevet 7. september 2010 Jeg gjorde ikke det, men og be i puljer synes jeg er en god ide. Gi veldig korte svarfrister, så du kan være rask til og sende ut de neste. Ved evt spørsmål, kan du enten fortelle hvordan det faktisk ligger ann, eller dra en hvit en og si at dere hadde egentlig laget gjeste lista, men så ville dere be flere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå