Gå til innhold

Sjokoman?


cha

Anbefalte innlegg

Jeg spiser en del sjokolade. Men veit ikke om jeg kan kalles sjokoman. Spiser minst en rull/bar med sjokolade om dagen. Pluss noe mer, og gjerne litt annet godteri. Jeg er ikke overvektig, er helt vanlig. Bare lav ;) Det føles som en avhengighet, for plutselig "MÅ" jeg ha, og da spiser jeg. Og hvor mye sjokolade må spises om dagen, da det sees på som veeldig usunt, eller at man burde slutte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen regel for hvor mye sjokoalde som er tillatt på en uke...Det som er dumt med å spise for mye sjokolade er gjerne at en erstatter et sunt næringsrikt med sjokolade, da sjokoalde ikke gir så mye annet en masse usunne kalorier og et ujevnt blodsukker.

Jeg spiser ikke sjokolade, har ikke gjort det på over et år pga. laktoseintoleranse...jeg merker at jeg faktisk har mer overkudd og føler meg "renere" og friskere etter at jeg sluttet. Jeg spiste også en del sjokolade...savner det ikke nå lenger...

Men så lenge du ikke er overvektig og du ikke føler at sjokoladen ødelegger helsen din, så ser jeg ikke helt at det er "farlig" for deg...

Hvor gammel er du? Sjokoaldekiloene har en tendens til å komme snikende etter 25...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regel for hvor mye sjokoalde som er tillatt på en uke...Det som er dumt med å spise for mye sjokolade er gjerne at en erstatter et sunt næringsrikt med sjokolade, da sjokoalde ikke gir så mye annet en masse usunne kalorier og et ujevnt blodsukker.

Jeg spiser ikke sjokolade, har ikke gjort det på over et år pga. laktoseintoleranse...jeg merker at jeg faktisk har mer overkudd og føler meg "renere" og friskere etter at jeg sluttet. Jeg spiste også en del sjokolade...savner det ikke nå lenger...

Men så lenge du ikke er overvektig og du ikke føler at sjokoladen ødelegger helsen din, så ser jeg ikke helt at det er "farlig" for deg...

Hvor gammel er du? Sjokoaldekiloene har en tendens til å komme snikende etter 25...

Takk for svar :) Jeg er 19..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel sånt som deg, at jeg alltid måtte kjøpe meg en sjokolade når jeg var på butikken.. En stratos, krokanrull, New Energy.. Et eller annet. Gikk aldri opp i vekt av den grunn.

Men så forandret jeg litt tankegang (fordi jeg er litt treningsfreak), og det ble til, hmmmm... hvorfor spise den i det hele tatt. Gikk fra "stor" sjokolade til slike småtasser av Japp - og kuttet ut de også til slutt. Nå klarer jeg fint å gå forbi snopeavdelingen uten å klikke i skallen (få søtsuget å kjøpe et eller annet). Unner meg selvsagt noe digg litt her og der (jeg er en snop/sjokoman jeg også), bare ikke HVER dag. En gang i uken fungerer bra.

I det store og det hele er det jo slik at kalorioverskudd = mer vekt (fett). Og det er ingen tvil om at det er en uvane, uansett hvordan du ser på det.. Gå over til EN sjokolade om dagen.. for deretter å gå over til EN LITEN sjokolade... og til slutt: KUTT UT ALT ;)

Eller du kan gi faen og bare kose deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv de som ikke legger på seg av sjokolade bør jo ikke spise det hver dag. Det er jo ikke alt som syntes på utsiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at min tidligere sjokolade-avhengighet sammen med et dårlig kosthold kan ha sammenheng med et for høyt kolesterol i dag, og jeg er bare 20 og normal. Spiser mye mindre sjokolade nå, holder meg til helger og er ikke alltid jeg har lyst på en gang.

Tenk på hva sjokoladen gjør med kroppen din i lengden, det er egentlig for det meste bare søppel.

Handle inn masse gode grønnsaker og frukt, som gulrøtter, epler, bananer. Når du får lyst på sjokolade knasker du frukt/grønt i stedet. Suget forsvinner etter et par uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...