Gå til innhold

Bunadskjorte i lin eller bomull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skaffe meg bunad, og kan velge å ha skjorte i lin eller bomull. Men jeg er så usikker på hva jeg skal velge. Jeg blir fort varm og svetter mye, hvilket materiale tror dere er best da?

Hva slags materiale har dere i bunadsskjorten? Hva hadde dere valgt hvis dere kunne velge mellom lin og bomull?

Skrevet

Definitivt lin. Ser finest ut.

Skrevet

Jeg har hatt begge deler. Startet med linskjorte, men kunne ikke bevege meg før den ble krøllete, så jeg sydde meg ny bomullskjorte. Den er mye enklere å holde pen.

Det samme syr jeg til mine døtre. Så lenge det er jeg som stryker, tar jeg meg friheten å bestemme hva slags skjorte som skal brukes. :fnise:

Du må nesten tenke gjennom om du synes det er greit med skrukker på skjorten selv etter du er ferdig med å stryke. Synes du det, tar du linskjorte. Ønsker du en skrukke"fri" skjorte, velger du bomull.

I forhold til varme, opplevde jeg de to skjortene som like varme/kalde.

Skrevet

Jeg har begge deler, som zellica sier blir lin veldig fort skrukkete, men gud så mye penere!!! Jeg bruker bare den i lin, så får det heller være litt mer strykejobb, man bruker jo trossalt, ihvertfall i mitt tilfelle bundag maks et par ganger i året:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar!

Jeg vil gjerne høre flere meninger om dette. :)

Skrevet

Lin puster bedre, bomull kan bli litt tett og varmt i en ulldrakt i hvertfall.

Skrevet

Bomull. Jeg synes lin som stoff er utrolig problematisk. Det hjelper jo ikke å stryke opp og ned i mente når man ikke rekker å komme seg inn i 17. mai toget før den er full av skrukker igjen.

Skrevet

Jeg har linskjorte, men ønsker meg en i bomull i tillegg til bruk på 17. mai. For da er det sånn trengsel, med softis og pølser med ketchup på alle kanter. Jeg har flekker på linskjorta fra nettopp en rekke 17. mai-er, som er umulige å få vekk, for på lin bør jo flekker fjernes raskt. Hvis ikke kan de være håpløse å få bort. En kraftig bomullsskjorte tåler tøffere behandling enn en i lin, så det kunne jeg tenkt meg å ha.

Skrevet

Så dere mener at jeg kanskje vil svette mer i en bomullsskjorte enn i lin? Jeg blir veldig fort varm, og når bunaden er av ull ellers så er det jo en fordel at jeg velger ei skjorte som ikke er såå varm. Men det er kanskje ikke så stor forskjell mellom bomull og lin?

Kanskje teit spørsmål, men: vil ei bomullsskjorte også gulne med tiden slik som ei linskjorte gjør?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...