Gjest anonym Skrevet 4. september 2010 #1 Skrevet 4. september 2010 Hvorfor er enkelte leger så sterkt imot b-preparater som valium og sobril ,men heller villige til å la folk gå på c-preparater som gir mange og fæle bivirkninger og som enkelte bare blir dårligere av?Hva er det som er så galt med å la folk få gå på en fast dose beroligende når det faktisk hjelper? Har lest om mange som har fått lov av legen å gå på en fast dose b-medisin over flere år uten at de har måttet øke dosen eller blitt avhengige. Erfaringer?
Gjest SmallTalk Skrevet 4. september 2010 #2 Skrevet 4. september 2010 Nettopp for å unngå at folk ender opp som pilleavhengige. Det er en grunn til at B-preparatene er noe som leger er restriktivt på å skrive ut, de kan då deg til å ende opp som pillemisbruker. C-preparater er i utgangspunktet langt snillere enn B-praparatene og vanligvis ikke på langt nær så vanedannende.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #3 Skrevet 4. september 2010 Det lurer jeg og på. Snakket med en psykolog om dette, og hun sa at alt var greit å ta, som ting som truxal, cipralex, tolvon og slikt møkk. Truxal har bivirkning som plutselig død. Tolvon har diabetes som bivirkning, og cipralex gir ødem, vektøkning, pluss masse annet som bivirkning. Det de henger seg opp i er at b-preparater er vanedannende. Men hvorfor ikke bare få f.eks 20 stk i en periode hvis man sliter med angst, for da kan man umulig bli avhengig? Det tar visst opp i mot to mnd før man KAN bli avhengig, og disse b-preparatene er ofte mye mindre skadelig for de indre organene også. Jeg kjenner flere som får faste b-preparater, og ingen av de "skeier ut", eller "dør" hvis de ikke har stesolid f.eks. Jeg spurte legen min om dette og, og han sa at f.eks valium var en tablett som var minst skadelig å ta mtp de indre organer. Aldri om jeg dytter i meg truxal, tolvon eller andre tabletter som går på helsen løs. Jeg vil helst unngå tabletter, men har angst, og vil heller da ta sobril hvis jeg har sterk angst, enn truxal (og truxal gir meg MER angst).
AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #4 Skrevet 4. september 2010 Nettopp for å unngå at folk ender opp som pilleavhengige. Det er en grunn til at B-preparatene er noe som leger er restriktivt på å skrive ut, de kan då deg til å ende opp som pillemisbruker. C-preparater er i utgangspunktet langt snillere enn B-praparatene og vanligvis ikke på langt nær så vanedannende. Man blir så visst avhengig av enkelte c-preprater. brukte selv fire mnd med avvenning på cipralex. Man blir avhengig, men på en annen måte enn på b-preparater. c-preparater skader de indre organer noe voldsomt, og man kan fint unngå avhengighet hvis man er litt bestemt, og kun tar det i nødstilfeller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå