Gå til innhold

Smoothie like ille som iskrem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Leste en artikkel i dag om smoothies, og hvor mye fruktsukker de inneholdt og at det fruktsukkeret var like fetende som hvitt sukker som finnes i is, sjokolade osv. Det virker på meg som om smoothie faktisk (med sine karbohydrater og fruktsukker, og gjerne høye kaloriinnhold) faktisk ikke er noen slankedrikk, men relativt fetende.

Jeg bruker selv en god del jordbær, banan, appelsinjuice og yoghurt og ligger på en 400 kalorier. Alt dette er matvarer som er relativt sunne for helsens del med i grenseland slankemessig. Forstår at kombinasjonen av disse varene ikke er helt god, og at jeg, for slankhetens skyld, likegjerne kan spise en Giant-is eller Daim-is. Og den tilfredstiller søtsuget i større grad og.

Noen enige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå må man jo ikke bare tenkte kalorier her, men også hva man faktisk får i seg av andre næringsstoffer. Kan love deg om at det sto mellom en daim-is og en hjemmelaget smoothie, så hadde kroppen din garantert valgt den siste om den fikk velge, selv om psyken kanskje er uenig der og da...

Og har du søthunger som du plages med, så vil det å fore den med sukker gjennom is gjøre at du ikke blir kvitt den i lengden, men får inn en stygg vane, mens smoothien vil gjøre at sukkertrangen dempes over lengre tid (jepp, her har jeg selv god erfaring...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man jo ikke bare tenkte kalorier her, men også hva man faktisk får i seg av andre næringsstoffer. Kan love deg om at det sto mellom en daim-is og en hjemmelaget smoothie, så hadde kroppen din garantert valgt den siste om den fikk velge, selv om psyken kanskje er uenig der og da...

Og har du søthunger som du plages med, så vil det å fore den med sukker gjennom is gjøre at du ikke blir kvitt den i lengden, men får inn en stygg vane, mens smoothien vil gjøre at sukkertrangen dempes over lengre tid (jepp, her har jeg selv god erfaring...)

Det er sant, helt riktig, men poengspørsmålet mitt er om smoothie og f.eks Daim-is er nøyaktig likt hvis man bare tenker på å bli slank og stram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at jeg er enig.

I mine smoothies, som består av forskjellige bær og frukt og ekte juice, så er det jo bare naturlig fruktsukker.

Is inneholder jo sukker.

Man blir ikke fet av smoothie, og smoothie er jo et veldig sundt alternativ iforhold til is.

Smoothie (frukt og bær) inneholder jo vitaminer osv som er bra for kroppen. Is er jo bare tomme kalorier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calexica

Kommer litt an på hva man har i smoothien da. Banan og jordbær med vaniljeyoghurt inneholder mer sukker enn bringebær og blåbær med biola naturell for eksempel.

Personlig rører jeg ikke annen frukt enn bringebær når jeg er på slankærn, da man faktisk kan spise seg fetere på frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodsukkeret går ikke like raskt opp av fruktsukker som av rørsukker. I tillleg får man i seg fiber, vitaminer osv. Spørs jo hva man blander i smoothien også da, bruk lettyougurt, proteinpulver og vann, eller bare lett-melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke si at jeg er enig.

I mine smoothies, som består av forskjellige bær og frukt og ekte juice, så er det jo bare naturlig fruktsukker.

Is inneholder jo sukker.

Man blir ikke fet av smoothie, og smoothie er jo et veldig sundt alternativ iforhold til is.

Smoothie (frukt og bær) inneholder jo vitaminer osv som er bra for kroppen. Is er jo bare tomme kalorier...

Det er fordi du ikke skjønner noen ting.

Sukkeret i isen (hvitt sukker) er like fetende som sukkeret i juicen, frukten og bærene (fruktsukker altså). Kroppen reagerer likt på fruktsukker og hvitt sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du holder blodsukkeret litt jevnere med fruktose enn hvitt sukker, går ikke rett i fletta på en. Men ja det er like fetende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...