Gå til innhold

Arbeids Psykolog (?)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble mobbet, trakasert og presset til å si opp min stilling pga. sykdom og er fremdeles sykemeldt/rehbelitering.

En dag skal jeg ut i jobb igjen, men føler sterkt at jeg gruer meg fert til den dagen.

Jeg mistet all tro på meg selv. Tro på at jeg gjorde en god jobb, på at jeg kan mestre jobben og er blidt veldig var på stress og press.

Ble kjørt helt ned i kjelleren, unner ingen den erfaringen.

Arbeidet jeg hadde var fysisk tungt. Ledelsen ønsket sterkt at jeg skulle stå for forandringer, utvikling og få mer effektivitet blant kollegaer. La et enormt press på meg for at jeg skulle gjøre slik de sa.

Selvfølgelig var ikke det poppulært blant kolleger. DET ble min muntlige stillings- beskrivelse fra sjefen.

Men da jeg fikk besked om å regelrett presse kollegaen ut av jobben om jeg ikke gjorde som sjefen sa, nektet jeg å utføre den "ordren". DA startet problemene.

I stedenfor å pålegge kollegaene mer arbeid gjorde jeg mer jobb selv. Noe som resulterte i uhorvelig mye ekstraarbeid, overtid og mer stress for min del. Men jeg fikk i det minste skånt kollegaene mine.

Arbeidet ble utført både raskt og effektivt. Forandring og fornying ble det også, men det kostet meg mye krefter.

Mye av skylden til "sykdommen" min er pga. dette kjøret i mange år. Da jeg ble sykemeldt forværret arbeids situasjonen seg. Sjefen tolererte ikke syke personer som trengte tid på å komme tilbake, nektet tilrettelegging og saboterte det lille som ble gjort.

Det tappet meg fulstendig for krefter både fysisk og psykisk. Men siden jeg trivdes blant kollegaene og arbeidsplassen holdt jeg ut lengre en jeg burde (ser det i ettertid)

En kan trygt si jeg -ga alt- for jobben.

Da jeg omsider måtte gi opp var jeg fulstendig utkjørt og ramlet totalt sammen.

Jeg som altid har vært en sterk fysisk og psykisk person endte med å ødelegge helsen totalt. Fysisk var jeg utslitt med mange kroppslike plager og svært ofte syk. Psykisk slet jeg med sterk sosial angst, helse angst siden jeg gikk fra sykdom til sykdom, noe som til slutt ga panikk angst.

Det har vært en lang og tung vei å -komme tilbake til "livet"- igjen og fungere i værdagen.

Blir ennå fort sliten. Tåler ikke mye stress før jeg er fulstendig utkjørt, så har nok ennå en vei å gå for å komme helt tilbake til normalen igjen.

Jeg har vært hos vanlig psykolog underveis, men følte jeg ikke fikk noe utbytte av det. Psykologen fokuserte mest på å "legge lokk" på alle tanker, følelser og det jeg hadde vært igjennom. Hadde nok muligens ikke erfaring med slike ting jeg hadde vært igjennom.

Er blit annbefalt arbeids psykolog på et rehabiliterings senter jeg var på. Det bør gjøres før jeg skal ut i jobb igjen. Men legen og behandlerene jeg har, har ikke hørt om noe slikt.

Er det noen som vet om noen slike eller har vært hos noen selv ?

Lurer også på hva det går ut på ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nesten ferdig med psykologutdanningen og har aldri hørt om arbeidspsykolog før.

Hvis det ikke er en psykolog, bryter han/ hun norsk lov ved å bruke tittelen, da psykolog er en beskyttet tittel i Norge.

Det betyr ikke at vedkommende ikke gjør en god jobb, og jeg synes du skal ta i mot de tilbudene du får, men tittelbruken er potensielt ulovlig.

Skrevet (endret)

En arbeidspsykolog (selv om jeg tror det riktige er organisasjonspsykolog og faget er klinisk arbeids- og organisasjonspsykologi) er en som er utdannet psykolog med spesialisering i arbeids- og organisasjonspsykologi. Med andre ord spesialist på menneskets forutsetninger og arbeidslivets krav, samt faktorer som er viktige i forhold til arbeid; konflikthåndtering, jobbstress, arbeid og psykisk helse, etc. De jobber f.eks med oppfølging av sykemeldte ved å behandle og tilrettelegge slik at vedkommende skal kunne tilbake til arbeidslivet.

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...