Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på 3,5 mnd. Jeg har prøvd å fullamme, og derfor latt henne selv regulere spisingen så mye som mulig. Dette har resultert i at hun spiser ca hver time. Men jeg har uansett ikke nok melk, så hun får nå 200-300 ml ekstra hver dag. Tidligere har hun sovet hele natten, men nå har hun plutselig begynt å skulle ha mat 2. hver time også om natten. Så nå er det nok! Nå vil jeg ta over kontrollen på når hun spiser.

Men hvordan går jeg frem? Jeg vil jo ikke sulte babyen min, stakkar, men en så gammel baby bør vel kunne vente litt lengre mellom måltidene.

Tidligere har hun alltid fått sovne ved puppen, men nå har jeg begynt å legge henne våken. Kan det at hun våkner om natten ha noe med dette å gjøre? Når hun våkner får hun alltid pupp, men kanskje hun bare vil ha kosen og ikke egentlig er sulten?

Håper noen kloke hoder kan gi meg råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har lett for å ta overhånd med nattammingen og jeg opplever som deg at det ble mer amming når voksingen satte inn for alvor og de ble større og mer sultne.

Det jeg har blitt anbefalt hvis ungene våkner mye for pupp er å gi dem ett måltid ekstra på dagtid, samt ikke gi pupp med en gang de våkner (hvis det er kort siden forrige gang). Dette er myyyyyye lettere sagt en gjort, det vet jeg av bitter erfaring. Har ammet og ammet om nettene med alle mine tre. Pappaen kan kanskje ta opp barnet hvis du har ammet for 1-2 timer siden og kose litt, evt gi smokk hvis barnet vil ha det. Etter noen dager uten automatisk pupp kan det være at hun sover litt lengre strekk av gangen.

Det er en slitsom tid og jeg må inrømme at jeg ikke har hatt mye hell med å prøve å ikke amme så mye om natten. Etterhvert har jeg vært så trøtt at det er enklere å bare gi pupp fort for så å sove litt til, til neste gang.... Det er bare noen korte måneder det dreier seg om, alt blir bedre etterhvert. :klemmer:

Skrevet

Ja, det er sltisomt. Men jeg syns det er for tidlig å bestemme måltidene til en som bare er vel 3 mnd. Å amme om natten er bra for melkeproduksjonen så det kan hende det vil hjelpe deg til å få mer melk. Er jo helt normalt at en på 3 mnd spiser om natten.

Skrevet

Soul: Om du sr på tickeren til Kara W så ser du at bayen hennes er nærmere fire måneder enn tre :)

Har du forsøkt å gi det siste måltidet om kvelden med MME i stedet for morsmelk? MME ligger jo som kjent lenger i magen. Jeg gjorde det slik og pumpet melken.

Skrevet

Ja jeg skrev vel 3 mnd, så det. Syns ikke det gjør stor forskjell...

Skrevet

Hvis babyen spiser så ofte som hver time på dagen, kan det hende hun bare får i seg den tynne tørstemelka og ikke den fete mettende melka. Da blir de fortere sulten igjen, og kanskje det kan være en grunn til at hun ikke sover så godt på natta heller. Prøv å amme lenge hver gang du ammer, slik at babyen får i seg fulle måltid. Begge mine små har brukt omlag en halvtime på å få i seg et fullt måltid, og da spiser de hver tredje time fra det tidspunktet de begynte å spise. Dersom hver tredje time blir for sjelden, prøv med hver halvandre time. Det viktige er at det kommer regelmessig og ikke alt for ofte. Lykke til ;)

Skrevet

Hvis babyen spiser så ofte som hver time på dagen, kan det hende hun bare får i seg den tynne tørstemelka og ikke den fete mettende melka. Da blir de fortere sulten igjen, og kanskje det kan være en grunn til at hun ikke sover så godt på natta heller. Prøv å amme lenge hver gang du ammer, slik at babyen får i seg fulle måltid. Begge mine små har brukt omlag en halvtime på å få i seg et fullt måltid, og da spiser de hver tredje time fra det tidspunktet de begynte å spise. Dersom hver tredje time blir for sjelden, prøv med hver halvandre time. Det viktige er at det kommer regelmessig og ikke alt for ofte. Lykke til ;)

Men hvordan vet jeg at hun har tømt brystet :klø: Hun blir som regel ganske fort ferdig med måltidet, men prøver jeg å få henne til å suge mer blir hun bare liggende og kave og slippe hele tiden. Vi slet litt med vektoppgangen til å begynne med, men det har bedret seg etter at vi begynte med tillegg.

Takk for andre tips også. Jeg skal prøve å roe henne uten pupp om natten og se hva som skjer. Nesten uke er jeg også alene med henne igjen, så da skal jeg prøve å fokusere litt mer på å vente lenger mellom måltidene. Nå er hun lagt etter å ha drukket en stor flaske, så da får vi se hvor lenge hun sover.

Det er forøvrig ikke slik at jeg forventer å kutte ut nattammingen helt nå, men når hun tidligere har sovet 9-10 timer uten mat, så reagerer jeg jo litt når hun plutselig skal ha mat 2. hver time.

Gjest pysepusen
Skrevet

Rundt tremånedersalderen har barna gjerne en økeperiode. Og den kan vare en stund. Mange opplever at barna spiser oftere om natta. Ja, det er superslitsomt, men helt normalt. Du kan jo hjelpe litt med økingen for henne? Pumpe litt etter måltider og sånn... og gir du tillegg så vil dette gjøre at økingen kan ta enda lenger tid.

Min gutt er like gammel som jenta di og jeg ville ikke begynt å styre måltidene enda, men det er jo bare meg! Man gjør det som føles riktig for barnet sitt og seg selv :)

Når det gjelder det å sovne ved brystet - det skjer her også, men da suger han lenger og får i seg mer fet melk enn hva han gjør når han er våken og spiser. Så de fleste måltid spises i halvsøvne her ;) Og han spiser hver 1,5-1,5 timer hele dagen (oftere om morgenen), men om natta går det gjerne 2-4 timer!

Skrevet

Jeg skal prøve å roe henne uten pupp om natten og se hva som skjer. Nesten uke er jeg også alene med henne igjen, så da skal jeg prøve å fokusere litt mer på å vente lenger mellom måltidene.

Jeg ser ikke helt hva dette skal gjøre for å hjelpe. Ungen er jo tydeligvis sulten. Skal du lære henne å ikke være sulten da? Problemet løser du ved å gi mer mat. Har du ikke nok melk så må du gi MME.

Det er forøvrig ikke slik at jeg forventer å kutte ut nattammingen helt nå, men når hun tidligere har sovet 9-10 timer uten mat, så reagerer jeg jo litt når hun plutselig skal ha mat 2. hver time.

Dette skjer jo nettopp fordi hun er sulten og ikke får nok.

Skrevet

Akkurat sånn er jenta mi også som er like gammel. Jeg opplever det at det er sånn fordi jeg har mindre melk enn før og hun selv er utvikler seg veldig for tiden. -Både psykisk og fysisk.

Jeg innfører nå grøt og hun får også mme. Jeg vil ingen måte nekte henne mat eller kontrollere måltidene nå når hun er så liten...

Skrevet

Det kan føles som om man får mindre melk på denne tiden her, men faktum er at de aller aller fleste ikke gjør det... jeg har følt det slik i en måned, og vi har økt og økt og økt. Men nå er Pamela-puppene tilbake. Her har babyen ikke fått mme en eneste gang, vi har bare ammet OFTE!

Skrevet

Jeg hadde det akkurat slik, jeg også, det er veldig vanlig at en baby som har sovet natten igjennom, plutselig begynner å våkne mer og ville spise mer om natten i den alderen. Jeg tror ikke det er så mye det er du kan gjøre for å regulere det, for hun trenger jo mer føde. Men har du prøvd mer amming/MME om dagen, og ekstra flaske til kvelds?

Skrevet (endret)

Det kan føles som om man får mindre melk på denne tiden her, men faktum er at de aller aller fleste ikke gjør det... jeg har følt det slik i en måned, og vi har økt og økt og økt. Men nå er Pamela-puppene tilbake. Her har babyen ikke fått mme en eneste gang, vi har bare ammet OFTE!

Jeg har tenkt litt på dette.

Men oppelvde du at det kunne gå 4 - 5 timer uten at det ble noe mer melk i puppen?

Endret av Enny
Skrevet

Jeg har tenkt litt på dette.

Men oppelvde du at det kunne gå 4 - 5 timer uten at det ble noe mer melk i puppen?

Det er jo melk i puppene alltid - de blir aldri helt tomme. Men ja, det kan ta kjempelang tid før det føles som om det strømmer over.

Skrevet

Jeg hadde det akkurat slik, jeg også, det er veldig vanlig at en baby som har sovet natten igjennom, plutselig begynner å våkne mer og ville spise mer om natten i den alderen. Jeg tror ikke det er så mye det er du kan gjøre for å regulere det, for hun trenger jo mer føde. Men har du prøvd mer amming/MME om dagen, og ekstra flaske til kvelds?

Mer amming på dagen tror jeg ikke er mulig. Ammer som sagt allerede ca hver time. Men jeg kunne nok prøvd med mer MME.

Nå har jeg i to netter bare gitt henne smokken og vugget litt når hun våknet for ofte om natten, og det har gitt resultat! I natt sov hun først 6 timer og så 3 timer :Nikke:

Men ellers konkluderer jeg med at det er helt normalt å spise så ofte når man er brystbarn, og bare venter på at det går seg til av seg selv. Jeg sammenlignet med sønnen min som var flaskebarn, og han hadde et helt annet spisemønster.

Gjest pysepusen
Skrevet

Hvis hun sover så godt på natten så får hun jo nok mat i løpet av dagen da :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Pass på at du drikk nok, kroppen treng væske for å produsere mjølk. Ein halvliter ved kvar amming (unntatt om natta) var mi oppskrift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...