Gå til innhold

Hobbyboken


Kara W

Anbefalte innlegg

Nå er jeg endelig ferdig med babyteppet jeg begynte på for en god stund siden.

post-9981-1287258957,7436_thumb.jpg

Det består av firkanter i ulike stoffer og farger som skal gi Plutteline litt forskjellig å undersøke. Jeg har også sydd på knapper og bånd, både for å plukke på og til å feste andre leker i. Den ene firkanten inneholder også plast så den knitrer.

Plutteline har ikke ligget på teppet så mye enda, men så langt er den sorte PVCen og den gullfargede brokaden med knittring favoritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I helgen satte vi mjød, så nå står denne i dusjen på gjestebadet vårt:

post-9981-1287599951,7547_thumb.jpg

Den er laget etter denne oppskriften:

Kok opp 5,5 kg honning med 10 liter vann og 1 liter eplejuice. Ha i en pose gjærnæring. Hell oppi vinballongen og fyll på med vann til ca 20 liter. Når blandingen er avkjølt har man oppi gjær. La stå.

Første gang jeg hadde oppi gjæren fulgte jeg anvisningen på pakken, som sa at man først skulle la gjæren ligge i kaldt vann i 30 minutter før man helte det over i vinballongen. Dessverre skjedde det absolutt ingenting, så jeg tror det kalde vannet drepte gjæren på en eller annen måte. Så igår prøvde med en ny pakke, men denne gangen lot vi den bare ligge i det kalde vannet i 5 minutter. Da ble det fart på sakene med en gang. Det begynte straks å boble å putre nedi ballongen, og nå putrer den glad og fornøyd videre. Gleder meg til å smake :sikle::skaal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med mjødlaging. Det gjorde jeg med to venner for et par år siden, laget uten gjær og fikk en knallgod mjød. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med mjødlaging. Det gjorde jeg med to venner for et par år siden, laget uten gjær og fikk en knallgod mjød. :sikle:

Vi har laget en gang før, og var veldig fornøyd, men det begynner å bli noen år siden. Nesten gang skal vi eksperimentere med noe krydder.

Når dere lagde uten gjær, låt dere den stå åpent da, eller lot dere bare være å koke honningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange andre har jeg en kurv med klær som trengs å repareres. For første gang på mange år er denne kurven nå faktisk tom! Jeg tok meg skikkelig sammen her en kveld og sydde knapper, la opp bukser, reparerte sømmer, og stoppet.

Jeg har aldri stoppet før, så syntes ikke det ble så aller verst til å være et første forsøk:

post-9981-1287948840,7135_thumb.jpg

Kanskje ikke den mest spennende tingen jeg har laget, men jeg er litt stolt, og jeg startet tross alt denne boken så jeg kunne skryte av meg selv :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Middag idag ble en stor suksess: Tacosuppe

post-9981-1288735228,2634_thumb.jpg

Dette er en flott rett å lage når man har rester etter en tacomiddag, men jeg synes den er så god at jeg gjerne lager den utenom også.

Du trenger:

1 løk

2-3 fedd hvitløk

1 chilli

1 liter buljong

1 boks tomater

1 lime

200 g ferdigstekt tacokjøtt

grønnsaker

krydder

nachochips

Jeg lager mat litt på impuls og etter humøret, så alle mål er veldig ca.

Hakk løk, hvitløk og chilli og stek i en stor gryte. Når løken er gyllen har man i buljong, tomater og saften av en lime. La suppen koke i noen minutter, før man har den i en blender, evt blander med en stavmikser. Hell tilbake i gryten. Ha i kjøttet og begynn å smake til. Av grønnsaker liker jeg f.eks mais, gulrot og paprika (jeg steker ofte disse grønnsakene sammen med kjøttet). Typiske taco-krydder er koriander, spisskummin, paprika og oregano. Man kan også gjerne ha oppi mer lime. La suppen småkoke en stund før du serverer den. Knus nachochipsene over suppen.

Endret av Kara W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår koste jeg med å handle inn til Pluttens adventskalender. Jeg har tidligere kjøpt inn mange små leker, og har vell over 30 stykker :sjenert: Men på søndagene skal vi gjøre noe kreativt sammen. Så her er gårsdagens fangst

post-9981-1288958726,8808_thumb.jpg

De tre prosjektene jeg hadde tenkt er å lage kort, pynte treesker, og å pynte t-skjorter. Jeg har kjøpt inn litt glitter og klistremerker, men skal se hva annet jeg også finner. Til t-skjorten og body til Plutteline har jeg stofflim, så jeg tenkte å klippe ut figurer vi kan lime på. Skal også se om jeg finner maling med litt 3D-effekt.

Adventslyset er til meg selv. Hver kveld tenner jeg det, og den tiden det tar for den å brenne ned dagens tall er bare min tid. Da lager jeg meg noe godt å drikke eller spise, setter meg i gyngestolen med en god bok e.l. og ingen får lov til å forstyrre meg. Deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En hel måned siden sist oppdatering, nå har jeg vært sløv :fy_fy: Jeg har jobbet med en del forskjellige prosjekter, men er dessverre ikke så mye jeg har fått ferdig.

Jeg holder på å sy en kjole som bare trenger en glidelås og å kantes. Julebaksten er godt igang, men tenkte å lage et innlegg når alle 7 sorter var klare. Vi har endelig fått helt mjøden vår over på en ny beholder, så den er klar til flasking om 2-3 uker. Ellers har jeg strikket en del julegaver, men alle mangler noen små detaljer før de er helt ferdig.

Men guttungen min klarer ihvertfall å få ferdig ting. Vi har hatt juleverksted og laget kremmerhus. Hadde en veldig koselig ettermiddag hvor han laget og jeg limte sammen etterpå. Gleder meg til å lage mer ting sammen med ham, og med datteren min når hun blir eldre :rødme:

post-9981-0-43934800-1291591104_thumb.jp

Endret av Kara W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg endelig presentere årets 7 sorter (som riktignok ble 9 i iveren)

post-9981-0-29623700-1292749027_thumb.jp

Her finnes sigarer, nøttetopper, sandkaker, romkaker, damsugare, kokosmakroner og pepperkaker. Lussekatter og havreflarn var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Bare å si ifra dersom noen ønsker oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Denne boken har fått ligge død alt for lenge, men nå er det på tide på vekke den til live igjen! Først kan jeg jo oppdatere med de prosjektene jeg har nevnt fra ifjor.

Firkanttøflene ble sånn passe vellykkede. Selv om de er strikket med samme anntall masker, så ble de veldig forskjellige størelser. De minste ble str 32 og de største str 46, så jeg endte opp med å bare gi bort ett par til jul. De sitter ikke helt godt på foten, men de former seg sikkert etterhvert. Jeg hadde tenkt til å sy på såler, men når jeg ikke ble helt fornøyd med resultatet, og sålene kostet 100,- stk, så lot jeg være. Ellers lærte jeg at å tove tøflene med håndkle i tørtketromelen ikke er en god idé. Tøflene kom ut dekket av lo.

post-9981-0-49042100-1309017637_thumb.jp post-9981-0-47961700-1309017657_thumb.jp

Barna lagde søte t-skjorter til jul. Det var morsomt, men jeg undervurdte en 2-årings trang til å dekke alle synlige flater med pynt. De har vært glad i skjortene sine og brukt dem masse (også nå om sommeren). Stoffet som ble limt på har løsnet litt og begynte å flise seg opp i kantene, så det kan anbefales å feste med noe mer enn bare vliselin.

post-9981-0-65752300-1309017696_thumb.jp

Mjøden vår fikk stå i de tre anbefalte ukene, og en god del til. Det ble veldig mange flasker, men smaken ble desverre ikke helt som forventet. Den ble ganske svak, både i smak og styrke, og vi mistenker at vi hadde i alt for mye vann. Merkelig nok så smaker flaskene forskjellig, og det virker tilfeldig hvilke som ble gode og hvilke som bare smaker vann. Vi har nå gått til innkjøp av plastdunker for at det skal bli lettere (om enn mindre estetisk), og så snart vi har funnet litt billig honning setter vi en ny sats.

post-9981-0-58238800-1309017875_thumb.jp

Det mest vellykkede prosjektet var nok den vrengbare 50-tallskjolen. På ene siden er den sort med hvite prikker, og på andre siden rød med sort detaljer. Det sorte stoffet ble desverre ganske blasst da jeg vasket det, men den rød er fortsatt fin. Jeg fikk ikke tak i noen vendbar glidlås, så når jeg har den prikkete kjolen så er glidlåsen på innsiden og litt vanskelig å lukke, men det synes ikke så veldig godt. En viktig ting jeg lærte når man skal lage vrengbare klær er at man ikke skal lage to identiske plagg, men to speilvendte plagg.

post-9981-0-53314900-1309017742_thumb.jp post-9981-0-86550400-1309017767_thumb.jp

Endret av Kara W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjolen så skikkelig fin ut. *imponert*

Takk, jeg er ganske fornøyd med den selv :)

Jeg har strikket en del ting i det siste, som jeg selvfølgelig har glemt å ta bilde av før jeg gav bort. Det eneste jeg har bilde av er torgvantene jeg strikket til meg selv.

post-9981-0-06533200-1309199555_thumb.jp

Svigerinnen min fikk like i grønn.

Ellers er strikketøyet pakket bort til fordel for sysakene. Jeg skal være forlover i et bryllup i september, og i den forbindelse skal jeg sy kjole til bruden, brudens søster, og meg selv. Brudekjolen er sølvfølgelig en hemmelighet frem til selve dagen, men de to andre kjolene skal det være mulig å få litt smakebiter av etterhvert ;)

Jeg har også startet på en kåpe som jeg har tenkt på i snart 5 år. Jeg har sydd prøvekåpe, og kjøpt et mykt, mørkegrått ullstoff.

post-9981-0-49653400-1309199889_thumb.jp

Planen er å ha sorte fløyelsbånd langs kanten av kappene og på kraven, og muligens på mansjettene. Kåpen sitter bra, men jeg er ikke fornøyd med ryggen. Og så lurer jeg på om kappene burde være viere. Men hele prosjektet blir nødt til å vente til etter bryllupet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen dro på laiv igår og trengte et nytt, litt prangende kostyme, så da lagde jeg denne skjorten.

post-9981-0-92148800-1309603526_thumb.jp

Gullkragen kan tas av til når han trenger noe som ikke er fullt så glorete. Dukken min er en del mindre en mannen, så den ser bedre ut på ham, og mindre ut som en kjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så utrooooooooolig fin kjolen din ble!!!!! Superimponert!!!

Tusen takk. Er veldig fornøyd med den selv. Et lite problem er at jeg klarte å lage den litt for stram under armen, så går jeg med den en hel dag så får jeg gnagsår i armhulen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å legge meg tidelig, men fikk ikke sove :sukk: Ble liggende og tenke på alle tingene jeg har planlagt til å sy fremover:

  • Brudekjole til N
  • Kjole til M
  • Forloverkjole
  • Vinterkåpe
  • Korsett
  • Jobbklær
  • Middelalderkjole
  • 1600-talls kjole
  • Kjole til Operaballet
  • Empirkjole

Det tar meg nok noen år å komme meg igjennom denne listen, for det duker alltids opp prosjekter innimellom. Men alle disse tingene har jeg mer eller mindre startet på (laget mønster, kjøpt stoff eller bare tegnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok å gjøre fremover ser jeg. *imponert*

Ja, det tar nok noen år, som sagt. Men de tre første må være ferdig til september, og kåpen håper jeg å ha klar til vinteren. Resten kommer vel når jeg finner inspirasjonen. Jeg er veldig dårlig på å lage ting uten en deadline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...