Gå til innhold

Betent hull i øret...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er ganske sikker på at jeg har fått betennelse i hullet jeg tok i øret (hos frisør) for rundt 7 uker siden. Rensa 2x daglig med pyrisept og NaCl i ca 4-5 uker før jeg roet ned til 1x daglig. Nå har jeg fått en klump rett ved hullet, øret er hovent, rødt og varmt og jeg kjenner en litt hard "klump" inni selve øret rett ved piercingen, bak klumpen som er rett ved hullet. Har også fått en ertestor kul bak øret. (fargene i innlegget indikerer hva som er hvor på nederste bildet)

post-36728-1283526960,9907_thumb.jpg

post-36728-1283527060,5782_thumb.jpg

Måtte bytte til ring en uke etter jeg tok den fordi øredobben var altfor stram.

Bør jeg ta øreringen ut?

Lege?

Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør fjerne ringen ja. Og smøre med Bacimycin.

Blir det ikke bedre ganske raskt, bør du kontakte lege.

Skrevet

Rens tre ganger daglig med saltvannsoppløsningsbad (saltvann så varmt du klarer i et shotteglass eller lignende, og ha øret oppi til vannet blir kaldt). Unngå å være borti hullet og smykket utenom rensingen, og ikke snurr/beveg på ringen da heller. Bruk en q-tip til å fjerne puss utenpå etter saltvannsbadet.

Klumpen ser ut til stort sett å være puss, og kulen bak øret er en hoven lymfekjertel.

Gjest sykepleier
Skrevet

Rens tre ganger daglig med saltvannsoppløsningsbad (saltvann så varmt du klarer i et shotteglass eller lignende, og ha øret oppi til vannet blir kaldt). Unngå å være borti hullet og smykket utenom rensingen, og ikke snurr/beveg på ringen da heller. Bruk en q-tip til å fjerne puss utenpå etter saltvannsbadet.

Klumpen ser ut til stort sett å være puss, og kulen bak øret er en hoven lymfekjertel.

Det er ikke bar for sårtilheling å skylle på denne måten med varmt vann i shotglass.

Vannet bør ha romtemperatur og sterilt fra apotek.

Så du bør kjøpe beholdere med sterilt saltvann fra apoteket og skylle hullet med dette vannet, eller bruke pyrisept/ klorheksidin.

Husk at en pakning med sterilt saltvann IKKE er steril dagen etter, så kjøp pakninger med flere små "flasker". (20 ml flasker)

Det finnes noe som heter øyebadevann som er små "tuber" med sterilt saltvann i flerpakning som åpnes ved å vri av "toppen".

Det er en fordel å få vekk pusset, så dersom du kan klemme ut dette ville jeg gjort det, og deretter spylt igjennom hullet med saltvann fra en slik 20 ml "tube" med øyebadevann. (Evnt kan du kjøpe engangssprøyte UTEN spiss og sette inntill hullet og spyle igjennom.)

Fjern smykket, få ut verken, spyl hullet to ganger for dag til det lukker seg og stikk opp nytt hull etter et halvt år eller så.

Skrevet

Du kan koke vann selv også. Det blir ganske bra sterilt av det. Men sånne smp "pipetter" er jo ganske praktiske, men du trenger kansje mer enn en av gangen og da kan det blitt litt dyrt. Det er ikke noe poeng å ta så varmt man klarer da vannet må være over 60 grader for at det skal være noen vits hvis det er for bakterienes del.

Jeg syns du skal få ut ringen og heller prøve å redde øret uten å ende opp med ett stort stygt arr.

Press ut så mye puss du klarer og vask så ofte du har mulighet til. Hvis det får skorpe uten at det bygger seg opp nytt puss bør du prøve å se om du kan la det gro. Ta på det så lite som mulig, ta på ett plaster eller noe når du ikke skal sjekke det / rense det.

Skrevet

1. fjern ringen

2. klem ut det du får til av puss

3. vask såret med sterilt vann/saltvann (kjøpes på apotek)

4. rens med klorhexidin/pyrisept

5. smør på Bacimycin-salve (kjøpes på apotek) 2-3 ganger daglig, dekk gjerne til med plaster e.l om det blir grisete/klissete

Gjenta 1-5 hver da i 3-4 dager, hvis ikke bedring, ta en tur til legen.

Skrevet

Og neste gang du skal ha hull noe sted, så går du til en piercer, ikke en frisør. ;)

God bedring! Ikke gøy med infeksjon. :klemmer:

Skrevet

Og neste gang du skal ha hull noe sted, så går du til en piercer, ikke en frisør. ;)

Signerer den, piercingsmykker er mer renslige og det er lettere å rense rundt :) Men det går sikkert helt bra med denne og altså! Sykepleier sine råd så fine ut - følg disse så ordner det seg nok! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...