Gå til innhold

Hjemmekos i mørketid


May Brit

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal lage en artikkel som handler om hjemlig hygge, nå som vi går mot mørkere tider.

I den forbindelse ønsker vi bidrag/tips fra dere forumbrukere.

Hva gjør DU for å kose deg ekstra hjemme i mørketida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regn + gåtur -> varmt bad med kjæresten -> varm te/kakao og brettspill med masse stearinlys rundt om kring. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulle meg inn i et mykt pledd i godstolen foran peisen med svak musikk i bakgrunnen mens jeg leser en god bok og nipper til et glass rødvin. Eller følger halvveis med på en film mens jeg strikker julegaver. Mange tente stearinlys er en selvfølge. Mmmm, gleder meg til en lang og koselig høst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker! Setter på radioen og baker brød, rundstykker, boller...you name it. Da lukter det godt over alt og man har noe å hefte seg med i noen timer. Er jo også en fin aktivitet å gjøre sammen men barn for de som har det.

Så er høsten også en fin tid å se på serier. Da finner jeg frem den store tekoppen min fra Indiska (som jeg tror rommer en drøye 6 dl om enn ikke mer...) og noe av hjemmebaksten og koser meg. De mørke høstkveldene når det er dårlig vær er de kveldene jeg ser koslige og morsome serier, mens sommer halvåret er tiden jeg ser på spenning, action og grøss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mørketida tenner jeg stearinlys nærmest hver kveld :)

I tillegg fyrer vi i ovnen, hovedsaklig for å varme opp huset,

men det er koselig også.

Ellers leser jeg en del bøker og pusler med småtteri innendørs,

som scrapbooking og annet dilldall. Som en over har nevnt er det mer

baking på høst/vinter enn på sommeren - gjerne kaker, boller ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Applecore

Vi lager god mat og inviterer venner/familie på besøk; mørketiden blir mye hyggeligere når man er sosial.

Vi tenner stearinlys og fyrer i peisen og tuller oss inn i tepper og drikker varme drikker og leser, ser på film/serier eller snakker sammen.

Jeg tegner og hører på musikk og spiller dataspill.

Noen ganger arrangerer vi LAN :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse stearinlys hjemme! Joggebukse, hjemmestrikkede ullsokker og stooor kopp med te -> suksessen er sikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenner lys. Masse stearinlys. Drikker varm te eller kakao og sitter dypt i sofaen under pelspledd (fake pelspledd). Hadde jeg hatt peis, så hadde den blitt flittig brukt gjennom vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker sjokolademuffins, lager kakao med en dæsj chilipulver oppi (kakaoen varmer ekstra godt da) Så graver jeg meg ned under et pledd sammen med kona, så ser vi film eller leser bok. Høre på Nattønsket på Nrk P1 er og en god syssel.

Deter forøvrig kjempedeilig å kose seg inne, når det regner og blåser som verst ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går masse turer i skogen i både regn og sol. Koser meg inne med TE, masse te, stearinlys, finner nye serier å følge med på. Skikkelig jente-kvelder, med lange bad, annsikts-maske osv. Som noen nevnte, blir høsten litt mer hyggelig om man er sosial, innviterer venner over på middagg og fest. Høsten er bare deilig! :kaffekopp::regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Går turer i regnet og så varm lang dusj når jeg kommer hjem.

-Tenner masse stearinlys og skrur av alt annet lys nesten hver

kveld jeg er hjemme.

-Lager god middag,gjerne på kelden.

-Baker boller og lager kakao og koser meg under et pledd på sofaen

med en god serie.

-Legger meg tidligere og leser lenge på sengen mens jeg hører

på vinden/regnet utenfor.

Jeg elsker høsten :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopptur rett utafor døra (bor i markagrensen), med påfølgende kakao til rensingen. Deretter middag med alle de gode funnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, den artikkelen vil jeg lese :) elsker den typiske mørketids stemningen.

Det jeg gjør er å tenne stearinlys rundt om i huset, gjerne luktelys som lukter av vanilje eller sjokolade. Så tilbringer jeg noen timer på kjøkkenet og kokkelerer med å lage noe god middag etterfulgt av noe skikkelig fetende, søtt dessert - gjerne varm. Så dekker jeg bordet fint å venter på at samboeren skal komme hjem. Jeg har selvsagt fyrt opp i vedovnen så det lukter en blanding av brent ved og luktelys. Så har vi en koselig, deilig middag etterfulgt av dessert, før vi kanskje tar et laaangt, deilig bad i badekaret. Så tar vi en lang spasertur med hunden, enten før eller etter badet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les bøker. Innimellom tenner eg eit ljos medan eg flirer godt av at stearinljos det var liksom det alle nordlendingane snakka om når temaet var mørketida, det tok faen meg heilt av. Eg budde eit par år i Nord-Noreg og for oss to søringane som var der oppe blei desste stearinljosa ein ståande vits...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar på loppis og handler ting jeg kan male før loppemarkedstiden er over (alt fra rammer, lamper og møbler). Synes det å sitte stille i sofaen hele tiden blir litt for kjedlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stearinlys, røkelse, klassisk musikk, pledd, sjokolade og en god bok. Det blir ikke mye bedre enn det. :rødme:

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til omtrent alt det andre som er nevnt:

- maraton med en god serie

- ut på tur med kamera, ta masse høstbilder og kose med med bilderedigering på PCen på mørke og sure kvelder

- fårikål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenner stearinlys, setter på rolig musikk, lager meg en kopp te/kaffe, leser en bok/blader eller ser en koselig film og finner frem pledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...