Gå til innhold

Fastlege hjemme - studerer i storbyen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som tittelen beskriver - jeg har fastlege hjemme, men jeg studerer i storbyen. Problemet mitt nå er at jeg ikke skal hjem før mange uker, og jeg trenger ny resept på minipiller snart. Er det noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for å løse problemet mitt? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Hos de aller fleste leger kan du fornye sånne resepter over telefon, så sender de den i posten til deg.

Skrevet

Skift lege til der du bor. Ingen vits i å ha fastlege langt unna bosted.

Skrevet

Du behøver ikke skifte lege. Mange synes det er greit å ha sin kjente lege selv om de studerer et annet sted. De fleste studiesteder har en helsesøstertjeneste, gå inn på nettsidene deres og sjekk. Der kan du sikkert få ny resept. Eller så kan du ringe til legen din og be dem sende ny resept i posten, eller fakse til et apotek i nærheten. Med mindre du akkurat har begynt på dem og må måle blodtrykk osv før du kan få ny, er det ikkeno problem. :)

Skrevet

Du behøver ikke skifte lege. Mange synes det er greit å ha sin kjente lege selv om de studerer et annet sted. De fleste studiesteder har en helsesøstertjeneste, gå inn på nettsidene deres og sjekk. Der kan du sikkert få ny resept. Eller så kan du ringe til legen din og be dem sende ny resept i posten, eller fakse til et apotek i nærheten. Med mindre du akkurat har begynt på dem og må måle blodtrykk osv før du kan få ny, er det ikkeno problem. :)

Problemet med å få resepten fakset er at man bare kan få for en pakke i slengen. Gjort det et par gang :P husker ikke hvordan det var i posten, men mener jeg fikk bare for en gang da og. Var mye enklere å bare skifte fastlege så det ikke var noe problem å møte opp selv :P

Skrevet

Problemet med å ha fastlege langt unna der man bor, er at det kan være helt andre ting enn reseptfornyelse man trenger å gjøre. Lungebetennelse, f.eks., er ting som ikke har noe på legevakten å gjøre, og man blir som regel sendt hjem igjen uten å få behandling derfra. Da er det svært upraktisk å bo timesvis fra fastlegen.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg synes også det virker trasig å ha fastlege et annet sted enn der man bor. Flytter man tilbake etter endte studier (noe man kanskje ofte ikke gjør? eller?) kan man jo bare bytte tilbake. Det er ingen komplisert sak å bytte fastlege.

Skrevet

Husker min stakkars eks som humpet rundt med væskende inngrodd tånegl i tre uker da han nettopp hadde flyttet til Bergen. Legevakten ville ikke hjelpe ham, å komme til et legesenter der man ikke har fastlege er i alle fall umulig, og han hadde ikke sjans til å reise fire timer for å skjære i tåa. Vi bytta fastlege rimelig raskt etter det, for å si det sånn.

Skrevet

Og det fine er at man kan skifte fastlege hjemme i godstolen med et tasteklikk - fem sekunder. Også er det bare å ringe sin nye fastlege og bestille time. ;)

Gjest goodtwin
Skrevet

Men tar det ikke litt tid (fra to uker til en måned) fra man bytter fastlege til det "går i orden". Det er vel gjerne fra neste månedesskifte eller noe? Mener jeg sleit litt i en periode fordi jeg plutselig ikke hadde noen fastlege noen steder...

Skrevet

Du kan ringe legekontoret, også sender de resepten i posten til deg, da får du mere enn bare en gang på resepten. Har fungert sånn hos meg iallefall.

Skrevet (endret)

Jeg har fastlege der jeg kommer fra, og ønsker å beholde han. Han er en utrolig dyktig lege, som har skikkelig oversikt over sykehistorien min, noe som er veldig praktisk. Han er populær, så om jeg skulle bytte ville jeg ikke klart å bytte tilbake igjen. Det er også verdt å tenke på om man vurderer å flytte tilbake senere.

Jeg har ikke hatt problemer med å få p-piller for ett år av gangen, min lege sender resept via post.

I Oslo er det heller ikke noe problemer å komme på legevakta med mindre ting, hvis du forklarer at du ikke har fastlege i byen. Men om du kommer midt i den travleste tiden, kan det være de sier at du ikke blir prioritert hvis ikke det er hastesak. På dagtid kommer man som regel inn bare man har en god grunn til å komme inn, er ihvertfall min erfaring. Men det må nok være litt mer hastesak en ny resept på p-piller.

Endret av Twink
Skrevet

Jeg hadde samme problemet for et halvt år siden, og jeg ønsket ikke å bytte fastlege. Men for min del var det ikke noe problem! Fikk bestilt time hos en alminnelig fastlege uten at jeg måtte registrere henne som min faste!

Jeg fikk tips om denne legen gjennom studenthelsetjenesten så vidt jeg husker (det var lang ventetid for å få time hos dem, og denne legen hadde jobbet hos dem tidligere så kontordama jeg snakka med i telefonen kjente til henne på den måten)... Så ring studenthelsetjenesten du, om de ikke kan hjelpe deg direkte med resepten så kan de kanskje tipse deg også om noen du kan få en time hos. Jeg følte nemlig at det ikke var så lett å selv finne seg en tilfeldig lege på måfå i en by jeg ikke var så kjent..

Skrevet

Men tar det ikke litt tid (fra to uker til en måned) fra man bytter fastlege til det "går i orden". Det er vel gjerne fra neste månedesskifte eller noe? Mener jeg sleit litt i en periode fordi jeg plutselig ikke hadde noen fastlege noen steder...

Byttet gjelder fra 1. i neste måned, altså 1. oktober om du bytter i dag. Men på de fleste legekontor kan du ringe og forklare at du har byttet til en fastlege hos dem og få bestillt time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...