AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #1 Skrevet 2. september 2010 Er det endel korrupsjon i Norge? På hvilke områder helst? Hva med svart arbeid? Og like lover for alle? Mafia? Man kan jo få store fordeler av bekjentskaper her i landet. Mest uskyldige ting, men også mer alvorlige... Jeg vet lite om dette, og lurer på hvordan det står til i Norge i forhold til andre land. Jeg får litt hakeslepp av tilstander jeg hører om i andre land, men Norge er nok ikke så fantastisk mye bedre som jeg har trodd.
feuerstein Skrevet 2. september 2010 #2 Skrevet 2. september 2010 Er det endel korrupsjon i Norge? På hvilke områder helst? Hva med svart arbeid? Og like lover for alle? Mafia? Mindre enn mange andre land, men den finnes. Jeg har et inntrykk av at leverandører til store aktører i oljeindustrien kan strekke seg svært langt for å få kontrakter, og ellers ser det ut til at byråkrater f.eks. i kommuneadministrasjon kan tjene greit på å tilpasse anbudskravene slik at de blir optimale for én leverandør og vanskelige for alle andre. Massevis! Så vanskelig som det skal være å jobbe hvitt på små oppdrag er det ikke rart at svært mye håndverk foregår svart. Mur, rør, snekkerarbeid, bilmekanikere... Elektrikerarbeid er litt vanskeligere pga noen formelle ting om kvalitet og forsikring, men huseiere som er villige til å ta sjansen finner fort noen som gjør jobben svart. Tja, når man har sett en muslimsk jente i Norge slippe fengsel for grisekjøring fordi fengsel ville være "feil" i hennes kultur/familie så burde hvertfall myten om like lover være avslørt. Det jeg vil påstå er langt viktigere enn like lover er ulovfestet praksis i behandling av arbeidstakere med høy status. Biskopen viser seg udugelig? Han sparkes ikke, men får "studiepermisjon" med full lønn. Byråkrat er kriminell og lyver til sin politiske leder? "Syk" på ubestemt tid. En udugelig eller kriminell utøver på lavere nivå ville nok heller fått sparken ja. Mafia finnes til en viss grad, men virker ikke på langt nær å være så altomfattende som i mange andre land.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #3 Skrevet 3. september 2010 Hvor mye vet egentlig den norske mannen i gata om korrupsjon og mafia? Ikke mange prosenter av hva som faktisk foregår tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #4 Skrevet 3. september 2010 Det er mye svart arbeid rundtomkring, til og med Stoltenberg har innrømmet å ha betalt dagmamma svart når barna hans var små. men det er mest svart arbeide i byggebransjen osv. I tillegg tror jeg det er mye rusk i kommunekontorene og andre steder rundt om kring, med den-kjenner-den, you scratch my back, I'll scratch yours. Det ser en jo på hyttetomter ved sjøen som er blitt invilget på tross av vedtak i kommunen f.eks. eller om bevilgninger og annet som noen får lett mens andre ikke, jobber som går mellom bekjente som skulle vært utlyst så alle får sjangsen, eller jobber som allerede er besatt når de blir utlyst, prosjekter eller annet som det skulle vært mulig å gi anbud på for alle interessterte, men som plutselig har blitt fylt. OSV! mange eksempler.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #5 Skrevet 3. september 2010 Det er mange goder for folk som har de rette kontaktene i Norge. Utenlandsk mafia er i Norge. Og så har man mc gjengene som driver med aktiviteter som ikke tåler dagens lys. Utro tjenstemenn, litt dirty cops. Og nå blir det vel avdekket endel grums ser jeg på vg nett, når Gahr Støre og Stoltenberg blant andre har mottatt fete gaver fra Afghanistan. Korrupsjon på høyt nivå muligens... Men ikke på langt nær så mye korrupsjon og drit som i endel andre europeiske land. I noen land kan en politimann bestikkes med en viss sum til å droppe å gi bot til folk som skulle betalt fartsovertredelse f.eks... Hvis en politimann gjør en tjeneste for en håndverker/elektriker, kan det gjengjeldes senere. Er man i slekt med en som jobber i politiet og har litt makt, kan man kjøre så fort man vil, feilparkere osv. Det gir ingen konsekvenser. Absolutt alt kan kjøpes for penger! Mye sånt er det forhåpentligvis ikke i Norge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå