Gå til innhold

Fastlege vs Legevakt -b12 mangel

Fremhevede innlegg

Skrevet

For et par uker siden var jeg ok tok en blodprøve hos fastlegen min. Grunnen til blodprøven var at jeg i lengre tid har følt meg ganske trøtt og slapp, samt at jeg får masse spontane "blåmerker" på armer og bein. I forrige uke fikk jeg brev fra legen om at jeg hadde b12 mangel og at hun hadde lagt ved en blå resept som jeg burde starte på med en gang. Så jeg gikk på apoteket og henta medisinen og kom hjem og tenkte at jeg fikk visst starte på det her, så åpner jeg boksen og lurer på åssen i alle dager jeg skal få i meg dissa greiene her (ikke greit å vite for en som ikke har peiling på helsefag :P ), så det bærer ned på apoteket igjen hvor jeg får beskjed om at de skal sprøytes inn, og det må jeg gjøre hos en lege hvertfall første gangen, senere kan kanskje en sykepleier eller annet helsepersonell (hvis jeg kjenner noen) sette den. Dette var da en lørdag ettermiddag, og fastlegekontoret var stengt så jeg ringte dit hele mandagen uten å komme gjennom, samme med tirsdagen og i dag, onsdag, tok jeg bare turen innom for å høre om de kanskje kunne sette denne sprøyta på meg (og i fire uker framover og hver 3. måned etter det). Det måtte jeg visst bestille time til, så jeg fikk en time om to uker. Da lurer jeg bare på, kan jeg stikke innom på legevakta å få de stil å sette sprøyta før den tid, for jeg synes det er litt lenge å vente i to uker... eller blir det et slags misbruk av legevakta, dessuten haster det kanskje ikke så fælt med den sprøyta ?

Jeg spør fordi jeg virkelig ikke har peiling, jeg har ikke fått beskjed om noen ting (bortsett fra at jeg har b12mangel.. man hva vil egentlig det si?).. og fastlegen har ikke tid til å snakke med meg før om to uker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent til timen din hos fastlegen. Legevakta har viktigere ting å gjøre.

Skrevet

Kan da ikke tenke meg at du trenger fastlegen din til å sette den sprøyta? Det må de da kunne gjøre på laboratoriet på legekontoret, de samme som tar blodprøver. På mitt legekontor kan man bare komme innom når som helst for denslags tjenester.

Skrevet

jepp, men de hadde ikke ledig tid på laboratoriet heller før om 2 uker.

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men her hos meg er det heller ikke noe problem å bare dukke opp på et hvilket som helst legekontor for å få satt en sprøyte, såfremt man har med resepten. Høres rart ut at man på legekontoret ditt har det så travelt at de ikke kan sette sprøyter. Jeg bor i en større by, og har aldri måttet vente lenger enn fem minutter. Jeg ville ringt igjen, og spurt om det ikke har blitt en misforståelse. De trodde kanskje at du skulle inn til legen?

Gjest goodtwin
Skrevet

neida, det kom ganske klart fram at jeg skulle bestille time på laboratoriet og da var det en dag i midten av september de hadde som passet. Jeg bor i en mindre by/tettsted, og ut i fra det jeg så på legekontoret i dag, virket det som det var ganske mye "trykk" der.

Gjest goodtwin
Skrevet

Doh, glemte å trykke på anonymknappen... jaja, det var da vel egentlig ikke det værste innlegget å glemme det i :ler:

Og når man heller ikke kommer igjennom til legekontoret selv om man har prøvd telefonen jevnlig i 2,5 dager, så betyr kanskje det også at det er ganske stor pågang og de derfor har lite tid...

Skrevet

Jeg har tatt slike sprøyter i 10 år og drar bare innom legekontoret og får en av legesekretærene til å sette den. Gjort på et blunk. Det er rimelig mye trykk der også, men de er effektive. Mulig det er annerledes der du går..

Gjest goodtwin
Skrevet

Helt sikkert. Jeg forklarte hvilken sprøyte det var, og lurte på om jeg ikke burde komme igang med den så fort som mulig, og da sa damen i skranken at det gikk helt fint å vente til den datoen midt i september...

Så jeg blir litt forvirra jeg, når det stå i brevet jeg fikk fra legen med resepten at jeg burde begynne på medisinen så fort som mulig (sjekka akkurat brevet jeg fikk derfra en gang til, og det var det som sto i tillegg til at jeg hadde b12 mangel), men så var det visst ikke så farlig alikevel i følge dama i resepsjonen på legekontoret...

Det var jo derfor jeg tenkte på legevakte å høre om de kunne ta den sprøyta på meg nå, også kan jeg få en sykepleiervenninne til å ta den seinere, men det er jo absolutt ikke meninga å utnytte legevakttjenesten.. er bare litt forvirra jeg, og litt småbekymra siden jeg fortsatt egentlig ikke har fått noe ordentlig svar fra noen om hva b12mangel er.

Skrevet

Jobber på legevakt, og vi setter ikke b12 sprøyter.

Skrevet

Så jeg blir litt forvirra jeg, når det stå i brevet jeg fikk fra legen med resepten at jeg burde begynne på medisinen så fort som mulig (sjekka akkurat brevet jeg fikk derfra en gang til, og det var det som sto i tillegg til at jeg hadde b12 mangel), men så var det visst ikke så farlig alikevel i følge dama i resepsjonen på legekontoret...

FORLANG å få snakke med legen selv, siden det er LEGEN som annbefaler at du skal starte med medesin så raskt som murlig er det LEGEN som bestemmer dette IKKE resepsjonist damen.

Enkelte resepsjonist damer TROR de kan overgå legen og "oppererer" på egenhånd.

Les opp brevet fra legen om de ikke hører.

Har hatt en av slik resepsjonist damer selv. Mye feilinformasjon og overstyring av legen som har laget mye krøll. Sa fra til legen om dette til slutt og da ble legen rimelig irritert.

Skrevet

Det var jo derfor jeg tenkte på legevakte å høre om de kunne ta den sprøyta på meg nå, også kan jeg få en sykepleiervenninne til å ta den seinere, men det er jo absolutt ikke meninga å utnytte legevakttjenesten..

Siden du har en sykepleiervenninde, kan du trygt la henne gjøre jobben. Hun er fullt kvalifisert til å sette slike sprøyter. Du behøver ikke innom legevakt eller lege for denne jobben.

Du kan også henvende deg til helsestasjonen, og høre om en helsesøster kan sette sprøytene.

Siden du har behandlingstrengende B12 mangel, skal du ikke vente i det uendelige med å få startet behandlingen. Da vil symptomene dine bare bli verre.

Gjest goodtwin
Skrevet

Siden du har en sykepleiervenninde, kan du trygt la henne gjøre jobben. Hun er fullt kvalifisert til å sette slike sprøyter. Du behøver ikke innom legevakt eller lege for denne jobben.

Du kan også henvende deg til helsestasjonen, og høre om en helsesøster kan sette sprøytene.

Siden du har behandlingstrengende B12 mangel, skal du ikke vente i det uendelige med å få startet behandlingen. Da vil symptomene dine bare bli verre.

Helsestasjon ja, smart =) det hadde jeg ikke tenkt på!

Men ang. venninne som er sykepleier, jeg må jo også ha tak i sprøyter for å kunne få i meg disse greiene. Og da jeg gikk innom apoteket for å få tak i sprøyter (siden jeg egentlig tenkte å gå til en sykepleier med en gang) så ville de ikke selge meg noen, og mente jeg måtte gå til fastlegen.. så sånn sett er jeg likelangt der igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...