Gå til innhold

100% kornfri kattemat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Katter er jo egentlig kjøttetere, og når man leter etter bra kattemat er det om å gjøre å finne mat med så lite korn eller biprodukter som mulig.

Alle de vanlige forene inneholder "korn" eller fiber i større eller mindre grad. Man kan kjøpe 100% kornfri kattemat fra utlandet, men er det noen norske butikker som selger dette ?

Det er ikke direkte skadelig å fore med "vanlig" for, men korn i en kattemage kunne nesten like gjerne vært 100% kli. Grunnen til at korn brukes i kattemat er fordi at det er billig, ikke fordi at det er sunt for katten.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Orijen er tørrfôr til hund og katt helt uten korn av noe slag. Foreløpig har de bare to forhandlere i Norge, men det er bare å sende dem en mail, så kan du hente fôret på posten i løpet av et par dager. Du kan lese mer om fôret på den norske hjemmesiden. Du må bestille 27 kg. (2 x 13,5 kg) for å få gratis frakt (Og det kan kanskje bli litt mye kattemat hvis man bare har en katt...), men de har p.t. introduksjonstilbud på frakt av en sekk og ellers går det jo an å gå flere sammen og bestille.

Jeg bruker dette fôret både til hund og katt og er veldig godt fornøyd!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har nettopp byttet fra Eukanuba til Orijen til mine hunder. Orker ikke råforing eller lage eget for, så Orijen er det nærmeste "kjøtt" som man kan komme...

Skrevet

Min forrige katt fikk rått kjøtt og små bein som en del av kostholdet sitt, men den (Merkelige...) katten jeg har nå vil ikke ha noe som minner om rent kjøtt eller fisk uavhengig av om det er rått, stekt eller kokt. Ikke en gang dyrt våtfôr med høy andel av kjøtt eller fisk vil hun ha! Ketchup og jorbærsyltøy derimot... Orijen ble derfor "redningen" når det gjelder å få i henne noenlunde sunn kattemat. Jeg lager forresten hjemmelaget leverpostei uten salt og krydder til dyrene her og det er visst snaddermat. Mye jobb og søl, men supert i "Kong" til både hund og katt.

Skrevet

Dere tenker ikke på at kjøttetende dyr, ofte går etter magesekken til sitt offer, og at der ofte finnes det en del korn og vekster? At dyret de spiser selv er gresseter?

Skrevet

Dere tenker ikke på at kjøttetende dyr, ofte går etter magesekken til sitt offer, og at der ofte finnes det en del korn og vekster? At dyret de spiser selv er gresseter?

Skrevet

Akkurat det stemmer ikke. De går riktignok inn via bukhulen, men de spiser i svært liten utstrekning innholdet i mage/tarm. Uansett består ikke mageinnholdet hos de naturlige byttedyrene av bearbeidet mais/ris/hvete og de tørrfôrene det er snakk om inneholder dessuten næring og fibre fra planteriket, men da altså ikke fra korn.

• Liker 2
Skrevet

Akkurat det stemmer ikke. De går riktignok inn via bukhulen, men de spiser i svært liten utstrekning innholdet i mage/tarm.

Dette har jeg sett mange ganger selv. Når katter har fanget et byttedyr pleier magesekken å ligge igjen.

Det er ikke få ganger jeg har fått en ubehagelig overraskelse i form av en musemagesekk på trappa om morgenen. Katten min har fanget og spist en mus i løpet av natta, men magesekken, den vil ikke pus ha. Derfor blir den liggende igjen på trappa mi.

Jeg mener å huske at Trude Mostue sa i et TV-program at katter burde leve på en kosthold som tilsvarer en lavkarbo-diett. Hun kalte det spøkefullt for "catkins"

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Tror jeg skal ta en titt på dette... bruker selv royal canin, men selv det som er et kvalitetsfor inneholder for mye korn og slikt etter min mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...