Gå til innhold

Tror dere det er laukemi

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er ei jente på 13 år som frykter jeg har laukemi!

Kansje jeg bare er Hypokonder men jeg kan jo fortelle symptomene jeg har hatt(vet ikke om alt er symptomer på laukemi)

-Feber

-Vondt i hodet

-Uforklarlige blåmerker på leggene

-Smerter i beina

-Vondt i hodet

-Kvalme

-Svimmelhet

-Stort vektap(15kg el.)

-Veldig varm og svettende med en gang jeg våkner

-Blør mye neseblod og det fortsetter bare og blø i det uendelige

-Brekkninger

Fikk ett blåmerke i løpet av går natt, det dekker nesten hele siden på leggen og er ganske rødt egentlig.

Så hva tror dere?

Er livredd.

Endret av Tegnestiften
Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Gå til ein lege, kjære deg. Sjansane for at du har leukemi er nok ganske små, men vekttapet ditt og feberen (viss den er konstant eller veldig ofte og høg) burde sjekkast.

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg vil tro at du kan ta det helt med ro. Det høres ut som du brygger på en forkjølelse, ikke blodkreft.

Blodkreft gir svette, feber, vonde ledd, økt tendens til blødninger og blåmerker, vekttap-men da over lengre tid (over ihvertfall flere uker) og i økende grad av symptomer.

Blodkreft kommer i ulike varianter, men felles er at de går løs på immunforsvaret.

Har du f.eks lagt merke til om du har økt blødningstendens når du pusser tennene? Gror sårene dine fort nok? osv.

Jeg har hatt et nært familiemedlem med blodkreft og det var ganske hissige symptomer, så jeg vil tro at dine foreldre ville slått alarm for lengst om det var så ille fatt.

Kan også si for den sakens skyld at hvis noen skulle være så uheldig å få leukemi, så er det svært gode muligheter for full helbredelse hos unge mennesker (hvis det er snakk om de vanligste formen: akutt lymfatisk leukemi) . Tror noe slikt som 70% blir friske av cellegift alene, uten å behøve benmargstransplantasjon.

Når det er sagt: Ta en tur til legen og ta en enkel blodprøve av de hvite blodlegmene dine. Så kan du legge bekymringen fra deg!

Edit: Så ikke at du skrev om vekttap først.

Det trenger ikke være leukemi. Men et såpass stort vekttap for noen på din alder bør undersøkes av lege.

Endret av Strenge Frk.Gerd
Skrevet

Hei!

Jeg vil tro at du kan ta det helt med ro. Det høres ut som du brygger på en forkjølelse, ikke blodkreft.

Blodkreft gir svette, feber, vonde ledd, økt tendens til blødninger og blåmerker, vekttap-men da over lengre tid (over ihvertfall flere uker) og i økende grad av symptomer.

Blodkreft kommer i ulike varianter, men felles er at de går løs på immunforsvaret.

Har du f.eks lagt merke til om du har økt blødningstendens når du pusser tennene? Gror sårene dine fort nok? osv.

Jeg har hatt et nært familiemedlem med blodkreft og det var ganske hissige symptomer, så jeg vil tro at dine foreldre ville slått alarm for lengst om det var så ille fatt.

Når det er sagt: Ta en tur til legen og ta en enkel blodprøve av de hvite blodlegmene dine. Så kan du legge bekymringen fra deg!

Jeg har hatt svette, feber, vonde ledd(mest i bein men også litt i skuldre), Økt tendens til blødninger, blåmerker og vektap over lengere tid(gikk liksom ikke ned 15kg på en uke)og glemte og skrive opp att jeg har blødd mye neseblod og det har brukt evigheter på og slutte. Det har bare strømmet på i en evighet.

Skrevet

Hei kjære deg :klemmer:

Syns du fikk gode og fine råd fra Frk. Gerd og jeg syns du skal ta dette opp med noen voksne som står deg nærme. Enten foreldre, søsken, tante, lærer...hvem som helst som du føler du kan prate med. Det kan være godt å dele bekymringene sine med noen man kjenner. Kontakt gjerne noen allerede ikveld siden det er nå du er redd.

Du burde også få bestillt en legetime og prøve å ikke bekymre deg altfor mye. Jeg vet at det er skummelt og mnan klarer aldri å legge det fra seg, men en ide er å ikke lese om det på internett i det hele tatt. det gjør ofte bare vondt værre.

Håper alt går bra for deg.

Skrevet

Og hva sier foreldrene dine? De vet vel om alle disse plagene? Særlig et så stort vekttap må de da ha registrert og forholdt seg til?

Skrevet

Og hva sier foreldrene dine? De vet vel om alle disse plagene? Særlig et så stort vekttap må de da ha registrert og forholdt seg til?

Har hvert hos legen og skal ta blodprøve for og sjekke kvalmen(har hvert det lenge) snart.

Pappa sier vi må til legen hvis jeg fortsetter med så vondt i hodet.

Vekttapet tror han nok kommer av att jeg trener mer(noe jeg ikke gjør men han tror nok det) eller att valpefettet blir borte. Har jo hvert hjemme fra skolen siden mandag og sannsyneligvis tror han jeg bare er vanelig syk. Har liksom ikke snakket noe serlig om det med han så vet egentlig ikke.

Skrevet

Men hvor lenge har du hatt disse symptomene, da? Bare siden mandag?

Hvis du skal til lege for blodprøver, kan du jo be om en utvidet test. Dersom du feiler noe mer alvorlig, vil nok resultatet vise at verdiene dine er på bærtur.

Det går sikkert bra! :klemmer:

Skrevet

Men hvor lenge har du hatt disse symptomene, da? Bare siden mandag?

Hvis du skal til lege for blodprøver, kan du jo be om en utvidet test. Dersom du feiler noe mer alvorlig, vil nok resultatet vise at verdiene dine er på bærtur.

Det går sikkert bra! :klemmer:

Noe har jeg hatt i en måned, noe kortere men alt blei verre på mandag.

Skrevet

Jeg har hatt svette, feber, vonde ledd(mest i bein men også litt i skuldre), Økt tendens til blødninger, blåmerker og vektap over lengere tid(gikk liksom ikke ned 15kg på en uke)og glemte og skrive opp att jeg har blødd mye neseblod og det har brukt evigheter på og slutte. Det har bare strømmet på i en evighet.

Jeg fikk ikke med meg vekttapet ditt først. Det er ikke riktig at en ung person som deg, i den alderen, skal tape såpass mye vekt. Og dette bør undersøkes av lege så fort som mulig.

Når det er sagt kan et vekttap komme av mange årsaker, som er helt ufarlige, men som må uansett undersøkes av lege for å være på den sikre siden. Og for all del snakk med en voksen som kan hjelpe deg.

Får du forresten riktig næring?

For dette kan også påvirke de overstående symptomene.

Dette kan også legen undersøke for å se om du har nok av alle vitaminer, jern og mineraler.

Men vær nøye i din beskrivelse av symptomene til legen, slik at han har best mulig utgangspunkt til å finne ut av hvorfor du opplever disse plagene.

Jeg forstår at du er redd. Når man opplever ting med kroppen man ikke helt kan plassere eller avfeie er det lett å krisemaksimere. Dette er en forsvarsmekanisme man har i hjernen som har lett for å hoppe til worst case scenario umiddelbart når man opplever noe man ikke er vant til. Men det behøver altså å ikke være så ille som man forespeiler seg.

Men også, som sagt: Hvis man faktisk skulle være så uheldig å få leukemi er det ikke en dødsdom. I de senere årene har behandlingen for leukemi nådd mange nivåer, og det er svært gode muligheter for å bli fullstendig frisk, og permanent kreftfri.

Skrevet

Jeg fikk ikke med meg vekttapet ditt først. Det er ikke riktig at en ung person som deg, i den alderen, skal tape såpass mye vekt. Og dette bør undersøkes av lege så fort som mulig.

Når det er sagt kan et vekttap komme av mange årsaker, som er helt ufarlige, men som må uansett undersøkes av lege for å være på den sikre siden. Og for all del snakk med en voksen som kan hjelpe deg.

Får du forresten riktig næring?

For dette kan også påvirke de overstående symptomene.

Dette kan også legen undersøke for å se om du har nok av alle vitaminer, jern og mineraler.

Men vær nøye i din beskrivelse av symptomene til legen, slik at han har best mulig utgangspunkt til å finne ut av hvorfor du opplever disse plagene.

Jeg forstår at du er redd. Når man opplever ting med kroppen man ikke helt kan plassere eller avfeie er det lett å krisemaksimere. Dette er en forsvarsmekanisme man har i hjernen som har lett for å hoppe til worst case scenario umiddelbart når man opplever noe man ikke er vant til. Men det behøver altså å ikke være så ille som man forespeiler seg.

Men også, som sagt: Hvis man faktisk skulle være så uheldig å få leukemi er det ikke en dødsdom. I de senere årene har behandlingen for leukemi nådd mange nivåer, og det er svært gode muligheter for å bli fullstendig frisk, og permanent kreftfri.

Ja, tror foresten jeg har alle vitaminer osv...

Har ett sunt og variert kosthold(så sunt att jeg faktisk ikke spiser godteri) og er faktisk sunnere og mer varierende i kosten en faren min, hehe.

Men skal ta det opp med legen når vi skal dit.

Er livredd sprøyter, nåler ol. så gruer meg liksom veldig.

Skrevet

Ja, tror foresten jeg har alle vitaminer osv...

Har ett sunt og variert kosthold(så sunt att jeg faktisk ikke spiser godteri) og er faktisk sunnere og mer varierende i kosten en faren min, hehe.

Men skal ta det opp med legen når vi skal dit.

Er livredd sprøyter, nåler ol. så gruer meg liksom veldig.

Godt å høre at du har et bra kosthold! :)

Fedre er ofte litt umulige når det gjelder god kost, hehe. ;)

Jeg forstår godt at du ikke liker sprøyter.

Jeg misliker dem sterkt selv!

Forøvrig hjelper det å la hodet vandre til hyggeligere steder mens det skjer. :)

Man har jo gjerne ikke noe annet valg enn å ta blodprøver av og til, og det er jo faktisk kun frykten som er verst ved det hele, blodprøvene i seg selv er jo ikke så ille- Det er mange ting i livet som ville vært lett å forholde seg til, hvis man ikke var redd.

Lykke til med legebesøket. :)

Skrevet

har blodsukkeret ditt blitt testet? i den alderen så er det vanlig at noen utvikler diabetes type 1. kjennetegn er vekttap, tørsthet og mye på do.

Gjest annemor30
Skrevet (endret)

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

annemor30

moderator

Endret av annemor30
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...