Lind@ Skrevet 3. oktober 2003 #1 Skrevet 3. oktober 2003 Jeg har en stor flott Gardenia som jeg kjøpte sist vinter. I sommer har den stått ute og kost seg og har fått mange nye skudd og knopper. Så den har stått og spredd sin velduft i hele huset siden jeg tok den inn for litt over 1 måned siden. Men nå har bladene begynt å visne! Jeg har pleid å plukke bort gule blader innimellom men nå er det snakk om mer enn 50 blader som gulner og visner. Jeg er så glad i denne planten og hadde håpet jeg skulle få den til å overleve vinteren. Vet at de er vanskelige å få til da, men håper det er noen som har gode råd å komme med? Gir den regnvann siden særlig surjordsplanter reagerer negativt på hardt vann. Har gjødslet den med surjordsgjødsel et par ganger i sommer. Den står så lyst som mulig men nå som det går mot mørkere tider får den vel allikevel ikke så mye lys som den ønsker. Jeg sørger også for at jorda ikke tørker ut. Jeg har vært så stolt av denne store flotte planten og håper det er noen som kan hjelpe meg!
Pip Skrevet 9. oktober 2003 #2 Skrevet 9. oktober 2003 Fann dette: Gardenia jasminoides - Gardenia * Er ideell i vinterhage eller drivhus fordi den krever høy luftfuktighet - dusj med regnvann daglig. Gardenia skal ha vann minst 3 ganger i uken om sommeren, helst med regnvann (kalkfritt vann). Den liker god lufting, men ikke trekk. Jorden skal være sur (kalkfri). Den blomstrer ikke like godt med alderen, så ta stiklinger. Må ha 15-18ºC for å blomstre ordentlig, men den tåler ned til 10ºC om vinteren. Håpar det kan vere til hjelp! (Og lukke til - desse er ikkje lette å få til!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå