Gå til innhold

Dalmores dager

Dalmore

Anbefalte innlegg

Jentene deler forresten seng enda, ja! De sover så rolig begge to, og liker godt å ligge der og pludre litt for seg selv før de sovner. Kan tenke meg det var rart å ha dem i hver sin seng for første gang, hvordan gikk det? Satser på at våre sover rolig en stund til, det blir litt omveltning her når vi må ha to senger, for det er det ikke plass til inne på vårt rom... På gjesterommet/barnerommet er det ikke plass til noen senger i det hele tatt akkurat nå, så da blir det å pakke ned og ommøblere skikkelig der inne. Nåja, vi har så smått begynt å tenke på å flytte uansett, så det er ikke sikkert det blir så ille å få begynt å pakke ned noen ting. Men foreløpig sover de godt i samme seng, og de plager verken oss eller hverandre på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan gikk første dag alene?

Guttene trives veldig godt med hver sin seng. M romsterer fritt og H kan ligge i fred som han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I går brukte guttene luene for første gang, så fine! :klemmer:

Måtte forresten kapitulere og legge de i samme seng igjen. Bare hyl og vræl når de oppdaget at de lå alene. Så nå sover de sammen, og er tydelig fornøyd med det.

Håper alt går bra med dere! Har "sett" deg på et annet forum noen ganger.

God helg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at de kan bruke dem, Trekkoppfuglen! :) Minner meg på at vi har dårlig med luer her i huset, vi hadde jo en stor bunke da jentene ble født i vår, men de er for små nå. Jeg må på lueshopping - evt sette i gang strikkepinnene. :ler:

Snart er uke 2 alene med jentene unnagjort, og egentlig går det ganske fint. Vi har gjort det til en rutine å stå opp likt med Mannen, så lager jeg i stand mat mens han dusjer og ordner seg, og så gir vi jentene frokostmelk før han går. De våkner uansett av hans vekkerklokke som ringer klokka sju, og så er det en fin tid å starte dagen på også.

Fordelen er at da har de ikke sovet alle døgnets sovetimer i løpet av natten, men trenger litt søvn på dagtid også, og det gir meg jo litt pusterom. Og så er det veldig kjekt å få en rolig start på dagen der begge kan få flaske på armen, i steden for de litt mer slitsomme måltidene som det blir når jeg gir mat til begge to alene. Har utviklet en teknikk der den ene ligger i vippestolen og får flaske med den ene hånden, mens den andre ligger på armen og får flaske med den andre. Jentene våre er nemlig sultne på likt (og det er mange ganger en stor fordel!), men ganske utålmodige, så det er ikke snakk om at den ene kan vente mens den andre får... Hvordan har du løst måltider, Trekkoppfuglen?

Den "tidlige" starten på dagen har også gjort at de naturlig har funnet en slags rytme i løpet av formiddagen: mat ca halv åtte, så er de våkne og leker litt fram til en gang mellom halv ni og ni, sover en times tid, er våkne og får mat og sovner igjen i løpet av halvannen time. Da kan de noen ganger sove opptil to timer midt på dagen, det er VELDIG deilig! Så er det ny runde med mat, og så pleier vi å trille litt. Skulle gjerne ha trillet mer på formiddagen, men det er såpass mye styr med å pakke ned igjen vogna i kjellerboden pluss å bære begge bagene med unger opp igjen alle trappene, så jeg prøver å time hjemkomsten med at Mannen kommer fra jobb og kan hjelpe å bære. Ofte skal de ha mat igjen i halvfem-tiden, og så sliter vi litt med å få dem til å ta en bittelitt dubb på ettermiddagen. Da skjer det jo så mye når pappa er hjemme! Når klokka nærmer seg sju er de trøtte som små strømper, og ofte må vi begynne kveldsstellet litt før sju bare fordi de surver og holder på å sovne. Så er det enten bading (annenhver kveld) eller grundig vask, på med pysjen og så gir vi så mye melk som vi klarer å få i dem (ofte ikke mer enn 140 ml), og så legges de i senga si. Denne uka har de sovnet i halv åtte-tiden alle kveldene, det er jo innmari deilig! Så sover de til en gang mellom 3 og 4, får et effektivt måltid i mørket og sover videre til sju. Flinke jenter!

Det er jo intense timer når begge er våkne og skal underholdes og helst bæres rundt, da er det noen ganger litt heftig å være alene med dem. Men siden soverutinene begynner å komme på plass på dagtid så har jeg det ikke så aller verst, jeg rekker jo til og med å være her inne i blant! :ler:

Denne uka krysset vi forresten av en ny milepæl i boka: jeg la dem alene for første gang! :) Det er litt heftig, siden de er så trøtte og survete, men det gikk overraskende greit og begge sovnet fint. Det gjør oss jo litt mer frie til å finne på ting på kveldstid uten at den som skal legge trenger å invitere folk på besøk for å få hjelp, men jeg kjenner nok også at jeg ikke orker å legge alene så mange kvelder i løpet av en uke...

I løpet av dagen blir det minimalt med tid til amming, så de får nesten alle alene-måltidene på flaske. Prøver å amme litt på ettermiddagene når Mannen kan gi den andre, det er jo kjekt at de fremdeles kan teknikken, liksom. Etter at jeg nådde målet mitt om å gi dem morsmelk ved amming og pumping fram til de ble 3 måneder har jeg hatt lite motivasjon til å fortsette med pumpingen hver gang de sover på dagtid. Men da jeg fikk et tips om å fryse morsmelk i isterningsposer sånn at det er lett å ta opp bare bittelitt melk til de første grøtmåltidene, har jeg fått litt ny motivasjon. Det er fint å se at det fylles sakte men sikkert opp med melkebiter i fryseren, og så føler jeg at det er et fint nytt mål å kunne gi dem den første grøten med litt morsmelk i. I løpet av en vanlig dag får de nå ett, kanskje to måltider med morsmelk begge to, og så fryser jeg ned overskuddet. Men jeg prøver å være bevisst på at den pumpingen ikke skal koste mer enn det smaker, så jeg gjør det bare så lenge jeg synes det er ok. Uansett var det fint å få litt ny motivasjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har matet begge samtidig hele veien. Først lå de i senga, nå ligger/sitter de i vippestolen. Jeg sitter i midten med en stol på hver side, stapper smokk når jeg må rape den ene. Gjør det samme når de får grøt, men da får de annen hver skje hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Takk for at dere etterlyser meg, damer! :)

Her går det fint, litt opp og ned selvfølgelig, men sånn er det vel for alle med små babyer? Å være alene med dem hele dagen har blitt en vane, vi pusler rundt og har funnet våre egne rutiner, og koser oss egentlig ganske mye også. Jentene har blitt flinke til å sove på dagtid, og trenger minimalt med byssing før de sovner. Vi triller litt, gjør noen ærender og jeg får bittelitt alenetid når de tar seg små dupper. Veldig fornøyd med å ha fått dem inn i samme rytme, det er slett ingen selvfølgelig at man får til det. Ser jo at venninner med bare en baby sliter med å få dem til å sove og spise etter faste rutiner, så da skal det jo litt til at vi klarer å ha militærorden på det. Men jeg ser samtidig at vi har MYE mer rutiner enn mange av dem med bare en, sikkert fordi vi er litt mer avhengige av det siden det er to av dem...

Jentene har blitt 4 mnd, og er SÅ store og fine! :) Lille H var minst da de ble født, men er glad i mat og har dratt forbi søsteren med mange hundre gram! Nå har hun skikkelige valker på lårene og dobbelthake de luxe, skikkelig liten gladbolle! E er en centimeter lenger, men veier 5-600 gram mindre, og ser derfor veldig lang og tynn ut ved siden av. Jeg synes ikke jeg får i henne nok mat om dagen, så prøver å gi henne litt mer grøt enn den andre sånn at hun får i seg det hun trenger. Tydelig at bare melk ikke er godt nok for henne lenger, i hvert fall. Vanlig grøt er visst ikke noe godt, men gulrotpure er supert! Og så fant jeg en grøt med fersken og banan, da gapte hun også etter mer, så da er hun vel bare litt kresen! ;)

Ellers har sovingen på natten gått veldig bra i det siste, de legger seg klokka sju og har enten våknet i fire-fem tiden for å få mat, eller sovet til klokka seks og så pludret oss våkne. Men plutselig våknet E klokken 1 natt til i går, fikk ikke roet henne før jeg ga henne mat. Så våknet hun igjen klokken 4 og så klokken 7, gudene vet hvorfor... I natt begynte hun å lage lyder rundt midnatt igjen, jeg kjente jeg bare kokte inni meg, så Mannen måtte gi smokk og klappe litt på henne. Ikke helt klar for å begynne å være våken så mye på natta igjen, kjenner jeg! Men når hun roet seg så sov hun plutselig helt til seks igjen, så det var vel bare smokken som måtte til.

... jeg har litt lett for å glemme at de bare er bittesmå jenter på 4 mnd, og at jeg egentlig ikke kan forvente noe som helst av dem... :sjenert:

I går var vi forresten på lunsj hos en god venninne, sammen med to andre med babyer på omtrent samme alder. Det ble litt tull med soverytmen, og E var RASENDE en periode der - typisk overtrøtt. Jeg haaaater at de andre må hjelpe meg med H fordi E er sinna, jeg hater å ikke fikse det selv, og gikk derfor med en ekkel følelse og gråten i halsen fordi jeg bare visste at de kom til å sitte og si at det var synd på meg. Det er jo ikke det, det er bare noen ganger litt mer utfordrende å ha to på en gang. Det siste min venninne sa før jeg gikk var "Jeg hadde vært skikkelig stressa nå hvis det var min unge, hun skriker aaaaaaldri sånn som det der, hun". :snurt:

Jeg vil liksom aller helst at vi skal få til akkurat det samme som de med enlinger, at vi skal fikse det samme og være like flinke, og så er det alltid litt nederlag når jeg må innse at vi ikke alltid får det til... Er jeg tullete da?

Ellers har vi begynt å se oss om etter et nytt sted å bo. Leiligheten på 66 kvm er for liten, vi ønsker oss litt mer plass, hage, garasje og ikke minst å komme litt nærmere besteforeldrene. Vi har to par spreke besteforeldre som bor 1,5 time unna, det er akkurat litt for langt til at de kan komme på kort varsel eller bare på en kveldstur (de jobber alle sammen). Så nå ser vi etter rekkehus i nabobyen, den er midt mellom der vi bor nå og der besteforeldrene bor. Da blir det pendling på oss, men det får heller så være. Ble lagt ut et fint hus i går, så får vi se om vi reiser for å se på det.

Til helgen skal jentene døpes, jeg skriver lange lister over det vi må huske på, og gleder oss til å lage i stand en koselig dag for familie og venner. Vi gjør det superenkelt: har leid et lokale gjennom svigermors jobb, bestilt koldtbord og dåpskake hos en bekjent, dåpskjolene fikser mamma&svigermor, og så blir vi 17 voksne og 7 barn (2 av dem er jo bare babyer) til bords. Satser på at det blir uformelt og hyggelig, det er sånn vi vil ha det. Men litt spennende er det selvfølgelig, ikke minst er jeg spent på hvordan de synes det er å være med i kirken. Tror ikke jeg orker noe raseriutbrudd der inne... :sjenert::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med oppdatering fra deg og jentene!

Masse lykketil med dåpen til helga! og ikke minst med husjakten! Håper dere finner noe som er midt i blinken!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så kjekt å lese oppdateringar frå deg :) Det ser ut som om de trivast som tvillingforeldre, sjølv om det av og til dukkar opp mindre kjekke episodar, som t.d. den venninnelunsjen. Håper berre du klarer å legge det bak deg! :klemmer:

Lykke til med dåp i helga! Vi kjem også til å gjere det relativt enkelt, når den tid kjem :) Og koldtbord er jo berre nammis da! Mmmm! :sikle:

Lykke til med husjakt også! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...