Gå til innhold

Dalmores dager

Dalmore

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har lest meg gjennom deler av boka di, og her må jeg bare følge med :rodmer: Gratulerer med to perfekte jenter :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det bra, Trekkoppfuglen!

... minimalt med pc-tid selvfølgelig, og jeg har prioritert litt mail og litt Facebook når jeg har noen små minutter til overs. Men jeg kommer til å fortsette å henge her inne altså, bare litt hektisk akkurat nå i starten!

Tenk, i dag er jentene våre 3 uker gamle! Ganske utrolig hvor fort disse første dagene og ukene forsvinner, enda vi prøver alt vi kan å være veldig bevisste på å nyte dem og ikke hele tiden tenke framover til neste steg. Det er jo fristende å ønske seg både til den dagen de spiser vanlig mat (puh, NOEN er litt lei av både amming og pumping allerede, men jeg holder ut!), eller til den dagen de sover nesten hele natten gjennom. Men siden dette kanskje er den eneste gangen i livet vi skal ha helt nyfødte spedbarn, prøver vi å bare nyte akkurat disse øyeblikkene.

Jentene vokser og har det veldig bra, tror vi. De hadde jo gått ned litt for mye de første dagene, men nå har de tatt igjen fødselsvekten sin og begge veier nesten 300 gr mer enn ved fødsel. Det er fint, det betyr jo at vi gjør noe riktig med matingen og ikke minst at mammas melk funker! :) De kaver enda litt med ammingen, men vi har funnet noen ok rutiner på det og er egentlig fornøyde med måten vi har det på akkurat nå. De får annenhver gang morsmelk på flaske og rett fra puppen, Mannen gir flaske til den som ikke får pupp akkurat den materunden. På natta får de to måltider der begge får flaske, ett med morsmelk og ett med erstatning. Det gjør matingen litt mer effektiv nattestid, og gir meg litt pause fra den evige pumpingen. Det funker veldig godt akkurat nå, da vet vi at de får i seg nok når de får på flaske, og så kan ammingen bli litt roligere og hyggeligere for både mor og barn. Jeg vet ikke om jeg noen gang kommer til å dobbeltamme, det er mye pupp som må styres inn i munnen her, og foreløpig er det ok å kunne konse på en om gangen. Veldig fornøyd med at de får til både flaske og pupp, det er fordeler med begge deler! :)

... og så får vi se hvor lenge jeg har nok melk og hvor lenge jeg pumper. Foreløpig er det verdt innsatsen!

Ellers sover de ganske mye, men har stadig lengre våkenperioder. De kikker mye på verden rundt seg og vi tror det er veldig nært at de får til å fokusere skikkelig. Og så venter vi jo på et smil snart, men det kommer vel etterhvert det også!

Formen min er ganske bra, jeg sa jo egentlig at jeg kunne ha gått enda lenger gravid enn jeg gjorde, men må innrømme at det er deilig å ha fått tilbake kroppen min. Nåja, nå har jeg jo enten en baby i puppen, en pumpe på puppen eller en varm liten bylt som sover på brystet mitt, men likevel! :ler: Svangerskapsforgiftningen er borte, blodtrykket er normalisert og jeg har sluttet på medisin. Hadde fått et hematom ved såret, som overlegen tappet ut på mandag, men nå er det kommet litt tilbake. Jeg bør vel ringe sykehuset i morgen for å høre om de vil tappe ut igjen... Ellers har den ene leggen min blitt vannfri, mens den andre har holdt mye på vannet. Det så helt merkelig ut, med en tynn og en tykk legg! :ler: Overlegen var bittelitt bekymret for blodpropp, men hun fant ingen andre tegn til det, så da fikk jeg bare beskjed om å sitte mye med beina opp og ta tiden til hjelp. Herlig - man har jo ikke SÅ mye tid til å sitte med beina opp når man har to treukers gamle babyer! ;) Men i natt bygget jeg opp litt under beina, og nå har nok noe av vannet forsvunnet, så da har jeg håp om at det er på vei bort. Vekta viser 22 kilo mindre enn på dagen for keisersnittet, og 13 kilo mindre enn da jeg ble gravid. Klærne mine er for store, jeg har enda ikke hentet ned sommerklærne fra loftet og begynner å bli ganske frustrert for påkledningen... :sjenert: Heldigvis har jeg en søplesekk med klær på loftet som er fra en periode da jeg veide dette og litt mindre, så kanskje jeg finner noe som er litt mer passende der. Kjekt med litt utvalg i størrelser på loftet! :ler:

... og så er jo planen å komme i god form igjen i løpet av permisjonen, jeg skal IKKE opp igjen de kiloene som har blitt borte nå. Det er bare så fristende å kose seg med sjokolade nå disse første ukene... :sjenert::ler:

Vi har så smått begynt å prøve oss på alenetid med tvillingene - i dag er Mannen ute på vift med noen kompiser mens jeg er alene i noen timer. En kollega kommer innom etterhvert, forhåpentligvis har jeg klart å time mating sånn at hun kan gi den ene. Det er nemlig ingenting som er verre for tvillingmammaen enn når begge er sultne og lei seg på likt, og jeg bare kan hjelpe den ene... :tristbla: DET venner jeg meg helt sikkert til etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 kilo mindre enn førgravidvekt er jo helt utrolig! Bare vent, snart begynner du å farte rundt med snuppene på lange trilleturer, så du kan nok kose deg med sjokolade nå mens du ammer. Jeg var så flink til å gå lange turer og ammet masse, men så sluttet jeg med ammingen og ble mer sittestillende et år etter fødsel - da kom det noen kilo snikende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, gratulera så masse med snuppene! :rodmer:

Beklager treg hilsen, jeg hadde visst falt av lasset i denne dagboken...... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt vel her!

... men ikke mye tid til pc, den lille tiden jeg bruker med den på fanget brukes til å lese mail og sjekke facebook. Utrolig uvant for en som vanligvis sitter i timesvis med pcen hver dag... ;)

Dagene forsvinner fort, vi har jo nok å henge fingrene i, men koser oss veldig mye. Må si at jeg er særdeles godt fornøyd med avgjørelsen vår om å ta ut alle tvillingukene nå i starten, det er fantastisk fint å ha Mannen hjemme, da kan vi kose oss alle fire og han blir en like viktig del av dette som meg. Pluss at jeg ikke helt vet hvordan jeg hadde skulle klart det alene... :sjenert:

Jentene sover fremdeles mye, selv om vi merker at de blir mer og mer våkne. De trenger mer kontakt og er ikke så glade i å ligge alene når de er våkne, særlig på kveldene. Noen kvelder føles det litt kvelende å sitte med en baby på oss hele tiden, men det er vel bare å slå seg til ro med det og heller nyte. Det blir vel fort en tid der de ikke vil kose med oss, tenker jeg! ;)

Mating er jo fremdeles den store greia, jeg ammer litt og gir mye morsmelk på flaske. Når vi skal ut på tur er det ofte lettere å gi dem på flaske, det går både fortere og vi vet at de får i seg nok. Særlig H (den minste) bruker lang tid ved puppen før hun er fornøyd, og det kan stresse meg litt hvis vi skal avgårde til en avtale. Vi pleier å ha med NAN som nødproviant på tur, og da hender det jo at de får et måltid med det hvis det haster (det gjør som regel det når de først er sultne! :ler:), men ellers får de erstatning mest om natta. Det er godt å slippe det hersens pumpestyret hele døgnet!

TUSEN takk for pakke i posten, Trekkoppfuglen, det var kjempefine plagg som allerede er brukt masse! Falt helt for de mørkeblå med striper, de brukes ofte og jentene er skikkelig fine i dem! Du er SNILL! :klemmer:

Det er liksom masse å fortelle, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne... Vi har det i hvert fall bra, selv om det er riktig så hektisk til tider. Det er fantastisk med to av gangen, bortsett fra når begge er lei seg på likt og det bare er en voksen hjemme... Da er det vondt i mammahjertet! Vi prøver å øve oss litt forsiktig på å være alene med dem, det må vi jo bare være etterhvert. Ute på tur går det veldig fint, de sover fint i vogna si. Men hjemme er de litt mer utålmodige, kan man si. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hjelpes, som dagene flyr! :overrasket:

Vi storkoser oss, merker at det hjalp å komme over den "magiske" seksukersgrensa for jentene. Nå er alt litt lettere - selv om vi absolutt ikke skal klage på de første ukene heller! Vi har snille barn (finnes det slemme spedbarn, egentlig?), de sover mye og har veldig lite vondt i magen, feks. Generelt har det vært lite skriking, kanskje fordi mammaen ikke synes nyfødte skal ligge og hyle så veldig lenge av gangen? Nå begynner de å bli litt mer robuste, så nå tåler de å øve seg på å ligge alene litt eller å vente bittelitt på maten. ;)

På tirsdag kom det første strålende smilet fra begge to - med bare noen timers mellomrom! :hjerte: Begge festet blikket helt tydelig på meg og smilte bredt, det var rett og slett en fantastisk følelse! Nå smiler de mange "velbehagssmil", og så øver vi litt på at de skal se oss og fokusere igjen. Det betyr i hvert fall at de begynner å bli store!

Denne helgen skal vi reise en tur ut av byen, besøke mine foreldre, feire bursdagen til svigermor og kanskje få besøkt noen venner. Vi må prøve å komme oss ut av byen i ok tid, så jeg har stått over den siste soveøkten på morgenen (vi sover ofte til ni eller ti... :sjenert:), og fått dusjet, spist og ordnet litt i ro og fred. Det blir MINIMALT med egentid i løpet av dagen, den lille som finnes pleier jeg å bruke enten til å fikse ting i leiligheten eller til å lese litt. Pc-tid finnes det visst nesten ikke lenger, men det kommer vel en dag hvor det blir litt mer tid til det igjen også. I dag skal vi jo kjøre bil et stykke, jeg har pakket strikketøy og gleder meg til å ha hendene fri til å pusle med det! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så koseleg å lese oppdateringar frå dykk :) Det høyres ut som om de har det veldig fint, og så søtt med smil frå begge på same dag da! :rodmer:

Her blir det :babygutt: , og vi gler oss veldig! Har begynt å kjenne spark og dult no, og håper på at siste halvpart av svangerskapet blir ei fin tid :)

Ha ein fin tur i helga, og kos dykk masse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, strikker mest i bilen for tiden jeg og ja ;)Og dusjer på kvelden når snuppa sover...

Godt å høre at alt står bra til! Kos dere masse i helga, og utnytt evt tilbud om avlastning og barnevakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

• 2 uker senere...

Vi har det fint! :)

... ikke akkurat disse dagene som er nå, selvfølgelig. Da er det vel ingen i Norge som har det bra. :( Jeg er nyhetsjunkie (yrkesskadd) og klarer ikke å slutte å følge med. Nå i kveld kjente jeg at jeg begynte å bli uvel av alle skildringene og de grusomme detaljene fra Utøya, så jeg har bestemt meg for å skru av litt. Helt tragiske hendelser, uvirkelig at det skjer i lille Norge. Hadde jeg ikke vært hjemme i permisjon, ville jeg ha vært på jobb omtrent akkurat der det smalt i Oslo...

Men nå prøver jeg å tenke på noe annet, vi kan ikke la livet stoppe opp og jeg kan ikke ta inn over meg alt dette, da blir jeg bare så uendelig trist. I steden må jeg fokusere på de jeg er glad i og vårt hverdagsliv, sånn at livet går videre.

Og hui, som det går å være tvillingmamma! Dagene flyr avgårde, selv om de til tider kan føles laaaange og seige å komme seg gjennom. Jentene er 9,5 uker gamle, og begynner å bli store! :) Vi veide på helsestasjonen da de var 8 uker, da veide E 4780 gr og H 4580 gr. De får i hvert fall nok mat! :) Jeg har fremdeles ikke helt nok melk til å fullamme dem, og er nå oppe i ca 3 måltider med mme til dem i løpet av døgnet. Har greid å komme over alle de teite tankene om å ikke strekke til fordi jeg ikke klarer å dobbeltamme, eller å fullamme dem, og sagt til meg selv at det viktigste er at jeg gir dem den melka jeg har, og så får de påfyll fra kjøpemelka. De får i seg massevis av den viktige morsmelken, og det er jo det aller viktigste! :) Holder fortsatt på med å pumpe og amme og flaske litt om hverandre, det er ganske slitsomt på dager hvor jentene er krevende, og jeg føler jo at jeg bruker mye tid på både amming og pumping. Men det er det verdt - i hvert fall i noen uker til! Når Mannen skal tilbake på jobb om tre uker blir det antagelig mindre tid til pumping, så da får vi se hvordan vi gjør det. Har lyst til å øve litt mer på dobbeltamming, sånn at det er mulig å roe dem begge to samtidig når jeg er alene med dem. Vi får bare øve alt vi kan! :)

Ellers er det ganske snille jenter vi har, som sover bra om natta men ikke fullt så mye på dagtid... :sjenert::ler: Det er til tider ganske hektisk, selv om vi nå endelig ser at de utvikler seg og det er lettere å legge dem/sette dem ned i våken tilstand uten at det blir hyling. Vi har kjøpt vippestoler som er veldig stas for E, H er litt mer skeptisk men kommer etter hun også. Det hjelper VELDIG å ha et sted de kan kose seg mens vi har hendene fri!

På kveldstid kan de til tider kjøre litt show for oss, da er de både survete og klengete, vil helst bæres litt rundt og klarer ikke helt å bestemme seg for om de er sultne eller mette eller trøtte eller vondt i magen eller hva de egentlig vil. Det pleier å begynne i åtte-tiden, men som regel er begge to i seng innen klokka ti, så det varer jo ikke veldig lenge. Vi har lurt til på om de kanskje er overtrøtte og egentlig klare for å finne senga allerede i åtte-tiden, men det virker ikke sånn heller. Har forsøkt å legge dem tidligere, men da blir det bare hyl og skrik. Venter vi til halv ti-ti, er det ofte mulig å legge dem ned i senga selv om de er våkne, de ligger og kaver og småprater litt og sovner av seg selv. Det er ikke verst når man bare er 9,5 uker gamle! :)

Sovner de rundt klokka ti, pleier de å sove minst til klokka to, men gjerne til tre før de ber om mat. Raskt bleiebytte, før Mannen og jeg gir mat til en hver. Så kan det gå fire timer til neste mating, og så nye tre timer til neste. På den måten blir jo natten ganske lang, her er det aldri snakk om at det er morgen klokka fem for å si det sånn. :ler: Men det betaler vi vel for med at de sover mindre på dagtid, tror jeg.

Og så har de begynt å se på oss og smile store smil, det gjør all byssingen og bæringen verdt det! :ler::hjerte:

Dagene flyr som sagt av gårde, vi farter bittelitt rundt og er på trilletur hver dag, har endel besøk men har også helt rolige dager. Merker ikke noen stor forskjell på om det er når vi har vært på farten at det er kveldsgråting, så tror ikke det har så mye å si, men hva vet vel jeg... :sjenert:

Og så er det bare tre uker til Mannen skal tilbake på jobb, det gjør vondt i magen å tenke på at jeg må takle å være alene med dem hele dagen. Det er så uendelig vondt å ikke kunne gi all sin oppmerksomhet til barnet sitt når det gråter, fordi man også må trøste det andre barnet. :( Forhåpentligvis har det skjedd enda litt mer utviklingsmessig på de neste tre ukene, ellers kan det bli steintøffe uker i starten der. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med en oppdatering fra deg om hvordan det går med jentene!

Godt de vokser og trives. Skjønner utmerket godt at det kan være hektisk med to små - vet godt hvordan det kan være med en liten en som krever sitt, og da ha to som kanskje har ulike behov innimellom (for regner jo med de ikke er synkroniserte...)

Blir sikkert en stor overgang å være hjemme alene på dagtid ja. Både for deg og jentene. De vil sikkert merke at pappan ikke er der hele tida som nå. Men det går nok bra skal du se! Jentene vil jo da være større og sikkert utviklet seg masse til den tid.

:klemmer: til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

Snille du! Tusen takk for nydelige luer til guttene. :klemmer: Veldig koselig å komme hjem etter ferie og finne en uventet pakke i posten.

Har mannen begynt på jobb igjen? Stor overgang å være alene, men du blir vant til det.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig Trekkoppfuglen, det er jo vi som skal takke for den fine klespakken som vi fikk! Det kom veldig godt med! De mørkeblå bodyene var helt nydelige og ble brukt MASSE, nå er de litt for små, men jeg får meg liksom ikke helt til å pakke dem bort likevel...

I morgen er det slutt på hvetebrødsdagene, Mannen skal på jobb og jeg skal være alene med jentene. Gud hjelpe meg som jeg gruer meg! Vi har jo hatt en helt fantastisk sommer, hatt masse tid og kunnet yte service til jentene ved hvert minste knyst. Det har vært deilig å ha uendelig mange dager sammen, kunne kose oss og ta livet helt med ro. På en måte blir det deilig å komme inn i en hverdagsrutine etterhvert, for nå har vi ikke tenkt på om det har vært fredag eller tirsdag, brus midt i uka og ingen forskjell på hverdag og helg. Jeg er egentlig ganske glad i rutiner, så jeg gleder meg jo til det og til å ha litt mer faste former på livet med jentene. Det jeg gruer meg til er å måtte tåle mer surving fordi jeg ikke kan bære begge rundt hele dagen, jeg gruer meg til å gi dem mat på likt og til å fly i skytteltrafikk til badet for å skifte og tilbake for å putte i smokken osv osv. Kanskje er det mating jeg gruer meg aller mest til, det har vært så harmonisk nå, og plutselig blir det sitting i vippestoler og flasker i hver hånd. Vi har øvd ganske mye på dobbeltammingen, men får det ikke skikkelig til, så jeg ser ikke for meg at vi kan få til så mye av det. Men jeg er uansett stolt av at jeg har fått til målet mitt om å pumpe og amme i de tre første månedene, jentene har fått i seg haugevis med morsmelk og jeg har virkelig gjort en innsats for det. *stolt* Så får vi se hvor mye tid det blir til pumping og amming framover, uansett skal jeg ikke se på det som et nederlag om vi etterhvert trapper ned og går helt over til mme. Snart er det jo grøt på gang også, jeg gleeeeder meg!!

Ellers har vi fått veldig orden på legging og soving siden sist, det var nok som mammaen hadde en mistanke om, at de var overtrøtte. Nå begynner vi kveldsstellet klokka sju, bader annenhver kveld og ellers bare vaskeklut og pysj. Så er det om å gjøre å få i dem mest mulig melk, før vi roer dem ned og legger dem i senga. Som regel ligger de da våkne litt og pludrer med hverandre, men sovner seinest halv ni. I dag har de sovnet enda litt før, allerede klokka åtte, så da spørs det hvordan natta blir... De siste ukene har de sovnet altså ca halv ni, sovet til litt før fire, fått et effektivt måltid i mørket og så sovet videre til ca åtte-halv ni. Det er en helt ok døgnrytme, som gir oss litt kveld og voksentid og det trengte vi virkelig! :)

Spent på å se hvordan dagene blir når vi skal være alene bare vi jentene, og ikke minst spent på om jeg har noe som helst tid til å oppdatere her inne... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til min by, så kan vi være sammen. :jepp:

Fra spøk til alvor, jeg skjønner veldig godt at du gruer deg litt. Jentene har ikke vondt av å gråte litt, og som tvillingmor må man bare bli vant til litt lyd. Man rekker rett og slett ikke å tilfredsstille begge to til en hver tid. Men det tar litt tid å bli vant til det.

Så godt at legging og soving fungerer fint. Det er gull verdt med noen timer voksentid hver kveld. Sover de fortsatt i samme sang? Guttene våre har delt seng til i dag. De siste nettene har M blitt mer og mer vill i senga, H våknet rett som det var med en fot i hodet eller rompa til M på magen. Søvnen var ganske urolig. Sengene er satt helt inntil hverandre, tror det kommer til å fungere fint.

Imponerende amming og pumping! Ikke slit deg helt ut. :klemmer: Du er kjempe god!

Fast føde er moro. Vi skal begynne med brødskive denne uken. Guttene er ikke så glad i grøt. Jeg lager velling til de, og det liker de, men ikke bare grøt. Frukt er veldig populært.

Har du tenkt å vente til de er et halvt år?

Ha en fin dag i morgen! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er alenelivet ganske greit: vi puttet inn smokken da E våknet i tre-tiden, og plutselig hadde begge sovet til kvart på seks før vi ga dem mat... Ikke helt maks for Mannen, som antagelig hatt fått en bedre natt om vi hadde gitt et effektivt måltid i fire-tiden, for så å sove noen timer til. Men men, vi må jo bare prøve oss litt fram, og det er jo tullete å vekke dem midt på natta hvis de egentlig klarer å sove helt rundt. Fra 20 i går til kvart på seks i dag tidlig - det kaller jeg hele natta! :klappe:

De sovnet igjen etter maten i sekstiden, men bråvåknet av Mannens vekkerklokka kvart over sju og ble liggende å pludre og smågrynte litt. Klokka åtte sto vi opp alle tre, de lå på badegulvet mens jeg dusjet og så fikk de sitt eget morgenstell. En bitteliten tur i vippestolen mens jeg kledde på meg, og så var de trøtte begge to. Bar først E to runder i leiligheten sånn at hun bare glippet med øynene, så H to runder sånn at hun fant tommelen (ungen nekter å ta smokk...) og vips, så sov begge to. Jeg har spist, sjekket mail og er her inne - nydusjet og påkledd og klokka er bare ti over ni! Og enda ingen hylgrining!

... dagen er ennå ung, og jeg er særdeles spent på hvordan matingen blir, de våkner sikkert snart for å få mat igjen... Men jeg lovte meg selv da de lå ved siden av meg i senga i dag tidlig og smilte fra øre til øre at jeg skal huske det øyeblikket hele dagen, det er jo sånn de egentlig er! :rodmer:

Ja, jeg er stolt av at jeg har holdt på med pumping og amming helt til nå, Trekkoppfuglen, det har jo kostet litt! Ikke alltid fristende å sette seg med pumpa når de endelig sover! Spent på hvordan det blir nå framover, det blir jo mindre tid til sånt og jeg prøver å være litt bevisst på at jeg trenger å bruke de små sovepausene til å slappe av litt og få et friminutt for meg selv. Rekker jeg å pumpe i tillegg, er jo det flott! Og så skal jeg forsøke å amme dem de måltidene som skjer når Mannen er hjemme, men det sier seg jo selv at jeg ikke klarer å opprettholde melkeproduksjonen i lengden. Dessuten merker vi veldig godt at de blir mye fortere sultne etter morsmelk enn mme, og det er jo fristende med færrest mulig måltider når jeg er alene... Her blir det grøt på den dagen de fyller 4 måneder, skal jeg si deg!!!! :ler: Er så lei av amming og melk og mme at jeg synes vi ikke trenger å vente med å prøve det ut - jeg fullammer jo ikke uansett, så det ødelegger jo ikke for det. Gleder meg til den dagen det blir vår tur til å prøve brødskiver! :)

Regnet øser ned i hovedstaden i dag, det passer meg dårlig siden jeg kunne "slått i hjel" noen timer og ikke minst fått dem til å sove godt med en tur i vogna. Krysser alt jeg har for at det letter litt utover dagen, vi trenger frisk luft alle tre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...