hegejenta30 Skrevet 18. mai 2011 #801 Del Skrevet 18. mai 2011 Gratulerer så mye som mamma! Ta imot all hjelp dere kan få på sykehuset! Nyt dagene som kommer som en familie på 4! Gleder meg til å lese oppdateringer om hvordan det går med den lille familien! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 18. mai 2011 #802 Del Skrevet 18. mai 2011 Gratulerer så masse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 18. mai 2011 #803 Del Skrevet 18. mai 2011 Ååååh! Gratulerer som foreldre! :hjerte: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 19. mai 2011 #804 Del Skrevet 19. mai 2011 Gratulerer med 2 nydelig små! :hjerte: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaV Skrevet 23. mai 2011 #805 Del Skrevet 23. mai 2011 Håper dere har hatt en fin første uke som foreldre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #806 Del Skrevet 24. mai 2011 Tusen takk, søte dere! Hvor skal jeg begynne? Tja, jeg kan begynne med å fortelle at jeg sitter hjemme i sofaen, ser på TV og har en sovende liten bylt på brystet. Ved siden av meg ligger pappaen med en annen liten sovende bylt på sitt bryst - og stillheten er helt nydelig! Vi kom hjem fra sykehuset i går ettermiddag, da kjente vi begge at det var ok å kutte navlestrengen og prøve oss på egenhånd. Rommet vårt var knøttlite, vi fikk ikke familierom fordi jeg trengte ordentlig sykehusseng etter snittet, og både Mannen og jeg fikk litt "brakkesyke" inne på det lille rommet, med masse pleiere og bagasje og ikke minst TO små snupper... Det var fantastisk deilig å komme hjem! Formen min er veldigveldig fin, jeg var oppe på beina igjen samme kveld, og fikk mye skryt av jordmødrene. Kateterslangen min ramlet ut midt på den første natten, og da måtte jo alt i senga skiftes så jeg endte opp med å dusje også, mindre enn ett døgn etter operasjonen. Det gikk altså kjempefint, såret mitt har ikke vært mye vondt og det gror visst også veldig fint. Deilig! Og så har vi jo fått verdens fineste jenter! E kom med rompa først ut i verden, hun var 3010 gr og er en tro kopi av mammaen som baby. Hun har blondt hår, store mørkeblå øyne, litt stor nese, trutmunn og kløft i dobbelthaka. Hun er utålmodig og hyler skikkelig til hvis det tar litt tid med puppen eller hvis hun ikke får det helt til. Og så lager hun massevis av rare grimaser. Lillesøster H var 2710 gram, 48 cm (E ble ikke målt pga seteleie) og hylte også til da hun kom ut av magen. Hun er mørkere, har en liten oppstoppernese og ligner skikkelig på pappaen. Hun sliter litt med å skjønne prinsippet med mating, hun ligger med melka flommende inn i munnen og bare kikker på meg, sutter litt på puppen og plutselig hører vi at det klukker i henne. H har gått ned litt for mye i vekt, så nå har vi strengt materegime med mat hver tredje time. Jeg har heldigvis massevis av melk, det bare renner og flommer over og det gir meg jo trygghet når jentene kaver. Vi skal tilbake på sykehuset i morgen for å kontrollveie på nytt, jeg gruer meg veldig til å se fordi jeg er redd for at de ikke får nok mat... E har "knekt koden" på ammingen tror jeg, hun har også begynt å si fra selv at hun er sulten, og jeg TROR hun spiser til hun er mett. H er litt roligere, og ikke like flink til å si fra når hun er sulten, selv om hun også såvidt har begynt med det nå. Vi kan ikke kave i timesvis hver gang hun skal ha mat for så å ikke vite om hun egentlig får i seg noe, så nå legger jeg henne til puppen først, gir henne litt tid til å prøve seg fram og suge litt, og så gir vi henne pumpet melk fra flaske hvis det ikke går. Det er deilig å ha litt mer kontroll på at hun får i seg nok mat, så jeg skjønner at det må føles litt befriende å gi erstatning, sånn at man vet at de får nok! Foreløpig er jeg så fornøyd med at jeg har nok melk, så jeg pumper og styrer og koker og fikser gladelig en stund framover. Håpet er jo at H også skal knekke ammekoden skikkelig når hun etterhvert vokser seg litt sterkere og større, siden hun er litt mindre henger hun liksom bittelitt etter storesøster. I natt ga vi dem også pumpemelk fra flaske, det gjør jo nattemåltidene også litt enklere. Vi er altså godt inne i nyfødt-bobla, det er UTROLIG stas å sitte her med to babyer, samtidig som vi selvfølgelig ser at det er masse utfordringer også. Det er vondt i mammahjertet når den ene gråter samtidig som jeg må hjelpe den andre. Heldigvis har jeg en utrolig tålmodig Mann, som ikke lar seg stresse av at han må bysse og forsøke å roe en utålmodig og skrikende baby. Det er jo ikke morsomt å være den som alltid må ta den skrikende ungen heller, så jeg prøver å minne han på at han må kose litt også. Og så tåler vi jo mye når vi husker på at vi faktisk sitter her med TO helt perfekte små snupper, hvor heldige er ikke vi!??! *rørt* ... jada, litt barselstårer også, men heldigvis bare av det gode slaget, jeg er så lettrørt som jeg aldri har vært nå (og det sier ikke lite), så nå renner tårene igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 24. mai 2011 #807 Del Skrevet 24. mai 2011 Så herlig å lese, Dalmore! To herlige småsnupper. Åh! Det tar ikke lange tida før H har taket på puppen også, og etterhvert lærer du jentene dine å kjenne slik at du vet at de er gode og mette. Om H må lære seg sugeteknikken omtrent for hver eneste gang, så bare pass på at du får nok pupp i henne. Ellers kan du bli fryktelig sår. Du kan hjelpe til litt ved å dra ned haka på henne når du legger henne til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaV Skrevet 24. mai 2011 #808 Del Skrevet 24. mai 2011 takk for at du deler dette, og igjen, gratulerer så mye med to flotte, friske snupper! Håper minsta tar igjen vekten fort, og knekker ammekoden som du sier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 24. mai 2011 #809 Del Skrevet 24. mai 2011 Velkommen hjem! Skriver mer senere, to bøller vil ha mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 24. mai 2011 #810 Del Skrevet 24. mai 2011 Så herlig å lese om hvordan dere takler hverdagen hjemme Håper vesla tar igjen fødselsvekten sin fort! til deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 24. mai 2011 #811 Del Skrevet 24. mai 2011 Så utrolig koselig å lese! Velkommen hjem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lilly* Skrevet 25. mai 2011 #812 Del Skrevet 25. mai 2011 Herlig med oppdatering! Nå gleder jeg meg bare enda mer til min egen lille snuppe kommer Godt å høre at det går fint med dere alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 25. mai 2011 #813 Del Skrevet 25. mai 2011 Håper kontrollveiingen gikk bra! Måtte tilbake to dager etter vi reiste hjem vi og, for snuppa her var helt i grenseland på vektnedgangen til at vi fikk dra hjem fra sykehuset. Heldigvis gikk det greit, og det hadde snudd når vi var tilbake på sykehuset Sikkert lurt å prøve litt med flaske, barnepleierne vi hadde på sykehuset hadde bedt oss prøve med kopp og sprøyte, så første dagen hjemme satt jeg med blødende brystvorter og pumpet melk som vi prøvde å gi med sprøyte. Frustrerende... Skulle jeg få flere barn skal jeg nok være mye raskere ut med flaske enn vi var denne gangen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareBea Skrevet 25. mai 2011 #814 Del Skrevet 25. mai 2011 Gratulerer så masse med de to små! Det er så utrolig flott å lese det du skriver. Høres ut som dere er på vei til å finne dere til rette hjemme i foreledrerollen. Gleder meg til å følge dere fremover og lese mer om lille E og H Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 26. mai 2011 #815 Del Skrevet 26. mai 2011 Så koseleg å lese! Gratulerer så mykje, og masse lykke til vidare! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andemor Skrevet 27. mai 2011 #816 Del Skrevet 27. mai 2011 Gratulerer så mye som mamma! Håper dere koser dere masse alle fire! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 31. mai 2011 Forfatter #817 Del Skrevet 31. mai 2011 Tuuusen takk for masse koselige hilsener, jenter! Jeg har lest alle, men rekker ikke så mye pc-tid som før og er visst ikke helt oppdatert inne hos dere om dagen... Men jeg kommer sterkere tilbake! Det er nesten vanskelig å finne ord for hva jeg skal fortelle, her jeg sitter i sofaen med to søte sovende englebarn ved siden av meg. Jo, kanskje dette: "Åh, så deilig det er når de sover! Håper dere tenker å sove ganske lenge nå, sånn at mamma kan få bittelitt tid til å samle krefter til neste økt..." Neida, vi storkoser oss, og har fått to nydelige jenter som ikke er spesielt vanskelige å ha med å gjøre. De sover ganske mye begge to, men har begynt å gi klar beskjed når de er sultne. Det er deilig for oss, etter at de var såpass slappe på sykehuset og nok fikk litt for lite mat fordi vi ikke skjønte at de var sultne. Okei, det er ikke mye morsomt når begge er supersultne midt på natten, men heller unger som sier fra enn sånne slappinger som må vekkes hver 3. time! Jeg har ganske mye melk, men sliter med å få til dobbeltammingen. De er så små enda, og kaver med teknikken fremdeles, så jeg må hjelpe dem med å holde hoder og styre puppen inn i munnen. Da nytter det ikke å ha en unge i hver pupp, de krever min fulle konsentrasjon. Vi gjør det derfor sånn at jeg ammer dem ca annenhver gang, og så gir Mannen utpumpet morsmelk på flaske til den andre. Det funker fint, da har vi også litt mer kontroll på at de får i seg nok mat, og så går materunden litt mer effektivt enn om jeg skulle ha ammet dem etter tur. Særlig H bruker endel tid ved puppen, må hjelpe henne å huske på å spise, ikke bare kosesuge. Om natta gir vi dem begge to på flaske, da går måltidene kjapt og greit. Og så gir vi dem et måltid med erstatning også om natta, for da er det ofte tomt og slunkent i puppene. ... all tenkingen på amming og morsmelk og erstatning og flaske tok masse krefter og mange tårer de første dagene, men nå tror jeg at jeg har klart å legge fra meg det og heller se på det sånn at de får i seg MASSE morsmelk, det viktigste er jo at de får mat og ikke om det kommer fra en flaske eller en pupp! Så kanskje kan vi øve litt mer på dobbeltammingen etterhvert, når jentene kan teknkken litt bedre. Det ER slitsomt å amme og pumpe og jobbe med det, mange ganger tenker jeg at det må jo være mye enklere å bare gi dem erstatning på flaske begge to, men så ville det jo vært innmari synd å kaste bort all den fine melken som kroppen min tross alt lager! Det flommer nemlig!! Bortsett fra mating går det i bleieskifting, litt våkentid og masse kos. Begge to synes det er allr best å sove på mamma og pappa om kvelden, vi tror kanskje de sliter litt med vondt i magen (i hvert fall E), for de roer seg fint når de får komme på brystet og krøke beina opp under seg. Og litt babygråt må vi jo bare tåle, når de er så snille hele dagen! Jeg er i fin form selv, vannet har endelig begynt å løsne fra kroppen, og fra i går til i dag forsvant FEM kilo!!!!!!!!!! Veier nå ca 18-19 kilo mindre enn da jentene ble født for 13 dager siden, og nesten 10 kilo mindre enn da jeg ble gravid. Jeg klager ikke!! ... tvert i mot koser jeg meg veldig med å kunne spise litt mer som jeg vil, det kan jeg jo ikke holde på med i all evighet framover, men foreløpig tar vi oss en is til dessert, og litt sjokolade når jeg er som aller mest sliten. DET har jeg fortjent, synes jeg! Ellers har jeg klart å gå bort og få svangerskapsforgiftning ETTER at babyene kom ut!!! Måtte bare le da legen sa det, for det var jeg jo så redd for i svangerskapet, men så kom det først etterpå! Det er ingen fare på ferde, ungene er jo ute og det er mye enklere å behandle bare meg. Nå tar jeg blodtrykksmedisiner, og satser på at trykket går fort nedover igjen. Det er et godt tegn at vannet slipper taket, i hvert fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 31. mai 2011 #818 Del Skrevet 31. mai 2011 Høres ut som om dere virkelig begynner å få dreisen på det nye livet med to små i hus. Det er slitsomt å amme, pumpe og holde på med flasker - men det blir en vane og man finner en rutine på det til slutt som funker for seg. Vil tro det er godt at mannen er hjemme sammen med deg nå i starten sånn at dere er to om det meste. Det blir nok enklere når frøknene blir litt større! til deg! (er forresten veldig nysgjerrig på hva jentene dine heter... PM?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andemor Skrevet 31. mai 2011 #819 Del Skrevet 31. mai 2011 Så koselig å lese om hvordan det går med dere. Synes også du fortjener litt sjokolade og is. Du ammer jo to babyer, så det er klart du må ha ekstra energi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mercier Skrevet 31. mai 2011 #820 Del Skrevet 31. mai 2011 Så flott oppdatering, det høres jo ut som rene idyllen hjemme hos dere. Så godt å høre, det er jo tross alt to babyer dere skal varte opp, jeg kan tenke meg det er ganske travelt som du jo også skriver. Nyfødte er bare så deilige, der de sover på brystet og koser seg i armene til mamman og pappan sin. Kos dere videre i barseltiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå