Trekkoppfuglen Skrevet 26. april 2011 #721 Del Skrevet 26. april 2011 Nå skulle jeg ønske deg lykke til på kontroll i dag, også kom jeg på at det bare er tirsdag i dag. Lenge leve ammetåka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 26. april 2011 Forfatter #722 Del Skrevet 26. april 2011 Du kan jo skylde på påsken også, Trekkoppfuglen! Men nei, ingen kontroll i dag, nei, det er først godt utpå formiddagen i morgen. Blir helt ok det, har kost meg litt ekstra i påsken så blodsukkeret er sikkert litt høyere, men det har jeg faktisk null dårlig samvittighet for. Og så blir det jo spennende å se hva blodtrykket sier denne uka... De siste dagene har jeg følt meg mye tyngre, og selv om magen ikke akkurat er ordentlig i veien så merkes det godt at tyngdepunktet er litt annerledes. Har fremdeles endel energi i hodet, så det er litt frustrerende at kroppen ikke alltid vil være med på det jeg selv vil... Men samtidig tenker jeg at nå er det bare snakk om uker, kanskje bare dager, før jeg aldri mer skal være gravid (litt trist det også...), og da får jeg bare forsøke å ta det litt med ro, ikke ha dårlig samvittighet for det jeg ikke orker og bare nyte den store magen litt. Hadde planer om å bake noen ostehorn til å legge i fryseren i dag, men får se hva jeg orker. Jeg skal jo først og fremst ruge! ... og i kveld skal jeg ut på vift med gode venninner, så jeg må vel spare litt energi til det også. Det sosiale er viktigere enn husmorpliktene akkurat nå, kjenner jeg! Har en dårlig natt bak meg, tror jeg har sovet litt for lenge i påskeferien og fikk ikke sove før i to-tiden. Og så har jeg drømt og vært halvvåken resten av natten, tenkt mye på de to nye menneskene som snart kommer ut og ikke minst på hvordan det nye livet vårt blir. Det er ganske uvirkelig at de kan komme ut veldig snart... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 27. april 2011 #723 Del Skrevet 27. april 2011 Lykke til på kontroll. Går du hver uke nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 27. april 2011 #724 Del Skrevet 27. april 2011 Lykke til på kontroll i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 27. april 2011 Forfatter #725 Del Skrevet 27. april 2011 Takk takk, jenter! ... føler meg fremdeles helt superfin i formen, og har veldig vondt for å tro at jeg er forgiftet enda. Var ute med to venninner i går, de mente det samme. Men for all del, jeg vet jo at symptomene kan være svake. Har "jukset" litt og tatt en sånn hjemmeurinstix nå på morgenen, den ga ikke noe utslag på protein, så da er det lov å håpe på at de ikke finner noe på sykehuset heller. *krysser fingrene* Man blir vel aldri helt KLAR for at babyene skal komme, men jeg føler at jeg enda kan vente noen uker og fikse noen småting... Samtidig tenker jeg på dem hele tiden og venter veldig på å endelig hilse på dem... Mannen lengter også voldsomt og snakker/klapper/stryker på magen hele tiden. Han vil gjerne "komme i gang", som han sier. ... har sovet dårlig i natt også, våkner i firetiden og er lys våken i noen timer. Plutselig kom det en varm og myk hånd fra andre siden av sengen som strøk meg forsiktig på magen. Ja, nå går jeg hver uke, Trekkoppfuglen! Denne uka faktisk to ganger, siden jeg hører til på litt forskjellige opplegg nå. Eget overvektsopplegg, eget diabetesopplegg og så tvillingopplegg i tillegg. Godt jeg ikke jobber! I morgen skal jeg til min vanlige jordmor, gleder meg til det. Hun har satt oss opp på en dobbelttime, skal vise oss rundt på fødeavdelingen og gi oss et lite og privat "svangerskapskurs". Kjekt! Og så er det nok siste time hos ernæringsfysiologen i morgen, det blir også ok, greit å avslutte noe og så får jeg heller tåle å gå på vekten en siste gang. Tror den viser en kilo eller to opp til, men da ender jeg likevel opp med mindre enn fem kilo opp. Jeg klager ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andemor Skrevet 27. april 2011 #726 Del Skrevet 27. april 2011 Jeg synes det er så imponerende at du har klart å holde vekta, jeg! Du bør virkelig være fornøyd med deg selv der! Høres veldig snill ut han mannen din. Fint med litt trøst når man ligger der og ikke får sove. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 27. april 2011 Forfatter #727 Del Skrevet 27. april 2011 Det er jeg VELDIG fornøyd med, andemor! ... og så er blodsukkerutviklingen ganske bra, selv om jeg egentlig ikke er så flink som jeg burde/kunne være. I dag skeiet jeg til og med ut med grillpølse og brus fra sykehuskiosken etter gjennomført kontroll, hihi. Og så er det bare å juble lettet etter dagens kontroll: blodtrykket er litt bedre (det hjelper å hvile!), ingen spor av noe som helst i urinen og finfin hjertelyd på begge to. Jordmoren sa faktisk "ja, der ser vi jo at blodtrykksmedisinen virker", mens jeg måtte si at jammen jeg har jo ikke tatt medisin... Da er jo blodtrykket i hvert fall mye bedre, selv om det fremdeles er litt høyt så er det i hvert fall ikke SKYhøyt og heller ingen fare på ferde. Snuppene har det fint inni der og turner som bare det, og nå skal de jammen få holde seg der inne litt til. Nå ser jeg plutselig uke 36 blinke i det fjerne! I kveld skal jeg kooooooose meg hjemme med Mannen, det ble en litt lang dag med et møte på jobb før kontrollen. Deilig med rolig kveld da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 27. april 2011 #728 Del Skrevet 27. april 2011 for super kontroll! Håper du og mannen har hatt en super kveld sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 28. april 2011 #729 Del Skrevet 28. april 2011 for flott kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 28. april 2011 Forfatter #730 Del Skrevet 28. april 2011 Ja, det var veldig deilig med en fin kontroll, da kommer vi oss bittelitt lenger før de må ut! ... og tenk, i dag er jeg like langt som det du var da du fødte dine gutter, Trekkoppfuglen! I natt tror jeg magen har vokst med mange kilo, den føles i hvert fall tung og hard og diiiiger. Har sovet dårlig flere netter på rad nå, men siden det kom først nå for min del skal jeg vel ikke klage. Mange sliter jo med søvnen i månedsvis! Planen for dagen er ganske enkel: slappe av en time eller to nå, prøve å rekke innom en skobutikk for å se etter noen store sko å stikke pailabbene inn i, jeg har nemlig såpass mye vann at det ikke er bare enkelt med sko lenger... Og så kontroll på Riksen, før det blir en ny hjemmekveld etterpå. Det er omtrent på det nivået aktiviteten min bør ligge om dagen, kjenner jeg, for i går var jeg ordentlig sliten etter både jobbmøte og kontroll... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lilly* Skrevet 28. april 2011 #731 Del Skrevet 28. april 2011 Så flott at det står så bra til! Skal se du kommer til å være gravid leeeenge Det er jo kjempebra at jentene får være så lenge i magen, det gjør vel alt så mye enklere når de kommer ut også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 28. april 2011 #732 Del Skrevet 28. april 2011 Ja, det var veldig deilig med en fin kontroll, da kommer vi oss bittelitt lenger før de må ut! ... og tenk, i dag er jeg like langt som det du var da du fødte dine gutter, Trekkoppfuglen! I natt tror jeg magen har vokst med mange kilo, den føles i hvert fall tung og hard og diiiiger. Har sovet dårlig flere netter på rad nå, men siden det kom først nå for min del skal jeg vel ikke klage. Mange sliter jo med søvnen i månedsvis! Planen for dagen er ganske enkel: slappe av en time eller to nå, prøve å rekke innom en skobutikk for å se etter noen store sko å stikke pailabbene inn i, jeg har nemlig såpass mye vann at det ikke er bare enkelt med sko lenger... Og så kontroll på Riksen, før det blir en ny hjemmekveld etterpå. Det er omtrent på det nivået aktiviteten min bør ligge om dagen, kjenner jeg, for i går var jeg ordentlig sliten etter både jobbmøte og kontroll... Ja, det er du. Syns fortsatt det er nesten uvirkelig at vi har hatt de i snart 11 uker. Det er helt fantastisk. I går var guttene potte sure, i dag er de "normale" igjen. Jeg husker jeg ble plutselig mye tyngre og større rett før guttene kom, og det er jo omtrent der du er nå. Ta livet med ro og nyt dagene så godt du kan. Verden blir totalt forandret når jentene kommer. Hvordan gikk kontrollen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 29. april 2011 Forfatter #733 Del Skrevet 29. april 2011 Jeg kommer til å være gravid i en hel liten evighet fortsatt, Lilly! ... Sånn føles det, i hvert fall! Kontrollen i går gikk fint, det ble jo egentlig bare en ekstrakontroll hos min vanlige jordmor (verdens søteste!), så jeg gadd ikke engang å ta med urinprøve... Blodtrykket var fremdeles på 145/90, så helt "ok" selv om det er i høyeste laget. De er vel mest opptatt av at det er stabilt, tror jeg, så får vi heller leve med at det er litt høyt. Ikke hatt så mye vondt i hodet de siste dagene, så kanskje hodepinen er i ferd med å gi seg? Jordmoren hadde satt opp en dobbelttime i går, sånn at vi kunne snakke litt om fødsel og forberedelser til det. Mannen ble litt forsinket, så vi fikk pratet ganske mye før han dukket opp. Hun forsøkte blant annet å kjenne på hvordan babyene ligger, men ga opp ganske fort, for magen er jo bare stor og hard øverst, og så er den helt myk i "dauflesket" nederst. Var mye flesk der fra før, for å si det sånn! I steden jukset hun og hentet inn et ultralydapparat, og fant begge i seteleie fremdeles, akkurat som jeg trodde. Jeg har jo egentlig mistet håpet om at de skal snu seg nå, det må jo være altfor trangt inni der til det? Særlig siden begge skal trillrundt... Har vært litt skuffet for å "gå glipp" av en vaginal fødsel, men samtidig følt meg veldig sikker på at jeg ikke vil ha to setefødsler. Jordmoren var derimot litt mer positivt innstilt, hun mente at jeg hadde taklet det veldig fint, at hun er imponert over hvor sterk jeg er mentalt og fysisk ( ), og at jeg har positive energier i kroppen som gjør at hun tror det hadde gått helt fint. Riksen er (dessverre) kjent for å la det være mye opp til den fødende å bestemme om hun vil ha setefødsel eller ikke, og den avgjørelsen kjenner jeg at jeg ikke vil ta selv. Jeg kunne aldri tilgitt meg selv om jeg valgte "feil" og noe skjedde med jentene. Derfor skal jeg prøve å stå på mitt og få dem til å bestemme for meg, rett og slett! Til uka skal jeg på ny vekstestimering og UL, da ville jordmoren at jeg skulle be dem om å begynne å legge en plan for meg. Uke 37 føles altfor seint til å begynne å legge en plan... Overvekten spiller jo også inn, så blir spennende å se hva de sier. Hun skrev også inn i journalen at de skulle calle på en anestesilege på neste kontroll, sånn at hun får gjort en vurdering og snakket med meg. Fin jordmor som ordner sånt, skulle bare ønske at hun kunne være med meg under fødselen også! ... da Mannen kom gikk vi inn på en fødestue og snakket litt om det som skal skje der, må innrømme at jeg har tenkt minimalt på at de faktisk skal ut av meg disse små krekene også... Det ble plutselig MYE mer virkelig, og i dag har jeg kjent etter tegn hele dagen. Satser på at det går noen uker til og at det blir en fastsatt ks-dato, vi! Synes denne uka har vært litt "hektisk" med mye planer, så i dag har jeg bare holdt meg innendørs med balkongdøren åpen. Nikost meg med å se på bryllup, pusle på pc-en, strikke litt og bare slappe av. Sover dårlig om natta nå, jeg føler meg tung og sliter med å snu meg osv. Snorker også MYE, så jeg sover nok lett for å prøve å ikke vekke Mannen. I går sa jeg at jeg kom til å slå opp senga på gjesterommet for å kunne rømme dit, men det ville han ikke, gitt. Han mente at vi kom til å sove på så ulike tider når snuppene kommer ut, så nå ville han ha meg nær seg. *smelt* Jaja, det er jo HANS nattesøvn det går utover! ... i natt var jeg lysvåken fra 4-tiden, smurte magen med litt fet krem, det hjelper faktisk å stryke litt på den når den er øm. Leste i en times tid, og da sovnet jeg godt igjen utpå morgenkvisten. Så tok jeg heller en times tid på sofaen nå i ettermiddag, egentlig er jeg livredd for å snu døgnet for mye, men så kom jeg på at jeg egentlig bare bør øve på å sove når det passer seg framover. I kveld er Mannen ute på vift, på en stor happening med kompiser som har vært planlagt lenge. Tror han var kjempefornøyd med at jeg er i fin form og ingen unger ute enda, sånn at han kunne kose seg. Har nemlig en STERK følelse av at han må vinke farvel til den planlagte gutteturen midt i mai, men har lovet at vi ikke skal ta noen avgjørelse om det enda... Jeg kjeder meg litt hjemme alene, men ikke verre enn at jeg klarer meg fint. Har kost meg med hjemmelaget pølsegrateng til middag, det er min favoritthverdagsmiddag! Er utrolig sulten om dagen, det er tydelig at jentene vokser og at kroppen min trenger påfyll av litt forskjellig. Til nå har de jo stjålet mye energi fra meg, så ikke så rart om jeg må ha litt ekstra nå. Og så er det jo helg, og Mannen er hjemme i morgen og søndag. Vi har ingen store planer, men det er jammen bare deilig akkurat nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 30. april 2011 #734 Del Skrevet 30. april 2011 Leste i en annen dagbok at du syns det var godt å høre om greie ks. Jeg har hatt tre, og alle har gått veldig greit. Ks nr to var jeg oppe og gikk etter tre timer, og reiste hjem tredje dag. Jeg var litt mer ør denne gangen, men det var mest pga stort blodtap pga stor morkake og at dette var tredje gang. Ks er en grei måte å føde på, og du er absolutt ikke mindre kvinne/mor selv om du må føde på den måten. For min del hadde ikke setefødsel vært et alternativ, men det er pga smalt bekken. Dett er vel bare tv 1 som bør snu seg for å unngå setefødsel, jeg vet ikke hvor lett det blir for henne. Grusomt tidlig våken i dag, guttene pludrer og herjer i senga etter at de fikk mat. I natt sov de fra kl 22-05. God helg, vi skal på dagstur til svigers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mercier Skrevet 30. april 2011 #735 Del Skrevet 30. april 2011 Er ikke så ofte innom KG, men når jeg først var innom tenkte jeg at jeg måtte legge igjen noen ord. Jammen nærmer det seg for for deg nå! Jeg har jo termin ikke så lenge etter deg og føler jeg har en hel evighet igjen, og sååå god tid til å få gjort alt jeg ikke har forberedt enda. Nå er jo mye allerede på plass/tilgjengelig her hjemme pga størstesnuppa, og jeg vet sånn ca hva det går i når vi kommer hjem med lillesøster, så jeg stresser ikke så fryktelig enda kjenner jeg. Vaske og finne plass til babytøy blir den største oppgaven før hun kommer. I forhold til fødsel så hadde jeg bare avventet og sett hva som skjer. Ut skal de uansett, og som en jordmor sa, "fødselen er bare et komma i livet", det er når de kommer ut at det virkelig begynner. Ønsker deg uansett en flott fødselsopplevelse enten de kommer ut med eller uten keisersnitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 30. april 2011 #736 Del Skrevet 30. april 2011 Jeg hadde KS første gangen. Jeg gikk også gjennom mølla med tanker om at jeg var en dårlig mor og at barnet mitt kom til å få en dårlig start på livet pga meg. Men vet du hva? Jeg er den beste mammaen barnet mitt kan ha, og hun er uforskammet frisk og oppegående. Sådetså. Selve KS-et var ukomplisert. Bortsett fra anestesien, da. Han fikk det jo pokker ikke til. Til slutt grep overdamen inn (han var under opplæring eller noe sånt) og fiksa på tre minutter det han ikke hadde fått til på 30. Jeg var fullstendig trygg under snittet, for det var "min" lege som utførte det. Da jeg gikk gravid med første var det mange kompikasjoner og mange idioter å møte. Da jeg kom til denne legen så han bare på meg og sa at du skal alltid gå til meg, er jeg ikke her, så be dem calle på meg. Det er jeg som har saken din nå. Så da det ble klart at han også skulle ta snittet var det bare å legge seg tilbake og slappe helt av. Jeg valgte å beholde kateteret til neste morgen for å slippe å stå opp av senga om jeg ikke var helt i form til det, også hadde jeg best effekt av stikkpillene (man får sette dem selv om man vil). Dagen etter fikk jeg kateteret fjerna og tok en dusj. Og fra da av var jeg selvgående. I ettertid hadde jeg en del "sting" i såret, eller i sårene lenger inn, men det gikk over etterhvert. Kunne ikke reise meg for fort, og jeg holdt på såret om jeg måtte hoste eller nyse. Men ellers var jeg i fin form. Løfta snuppa og stelleveske, men lot pappaen ta seg av vognbag og annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 2. mai 2011 #737 Del Skrevet 2. mai 2011 for 35 veker i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 2. mai 2011 #738 Del Skrevet 2. mai 2011 35 uker Håper du har hatt en super helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #739 Del Skrevet 2. mai 2011 Hipp, hipp, hipp for 35 uker! Enda en milepæl - og kanskje en enda viktigere en: vi er over i mai! Det blir ikke aprilbarn på oss! ... ikke det at det gjør noe å ha bursdag i april, neida, men det er en viktig milepæl nettopp det at de ikke er født så tidlig som april. Og jammen har vi kommet oss forbi den første tippedatoen for dem også: min bestevenninne (og lege, så hun har peil på tvillingfødsler, hihi) tippet at de skulle bli født på torsdag. Men neida, her er det ingen tegn til fødsel, gitt! Jeg er en rugemaskin! Helgen har vært finfin, vi tok en spontan Sverigetur på lørdag og fylte opp fryseren med kylling og litt enkle middagsting. Føles veldig fint å ha sånne ting på plass, så slipper vi å bruke mye energi på middagshandling osv framover. Dagen ble selvfølgelig litt lang for den vordende mammaen, så jeg var skikkelig sliten i går... Bebisene tok det med ro, ryggen verket litt og en periode begynte jeg nesten å lure på om jeg var i ferd med å få rier, for magen var så stram og vond. Men i dag føler jeg meg helt fin igjen, så det var nok bare en rolig dag som skulle til! I formiddag har jeg vært hos frisøren, jeg som skal være ks-mamma har nemlig planer om å se særdeles nyfrisert og nysminket ut på nyfødtbildene. Neida, men deilig å ha stripet håret og klippet det, så kan jeg føle meg fresh i sommer. Fikk fikset noen småting også, påfyll av vitaminer, henting av Libero-boksen, to sesonger av The Wire på dvd og litt mathandling. Kjekt! ... i kveld blir en superspennende kveld, siden vi er invitert på middag til lillebror (han er ikke så liten da: 28 år og doktorgradsstipendiat... ) for å hilse på den nye kjæresten! Jeg er sååå fornøyd med å få hilse på henne før bebisene kommer ut, har en følelse av at det er lettere å bli litt kjent nå enn når hun skal komme på kaotisk barselsvisitt. Veldig spennende er det i hvert fall, jeg gleder meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 4. mai 2011 Forfatter #740 Del Skrevet 4. mai 2011 Plutselig gikk det to dager uten oppdatering fra meg, gitt. Men i dag kan jeg komme med gode nyheter: den ene snuppa har hatt vett til å høre på mammaen sin og snudd seg trill rundt! Ikke bare ligger hun med hodet godt nedi bekkenet, men dagens UL-lege (tror hun er nr 10 i rekken) mente også at hun er den som ligger nærmest åpningen! ... takk for alle gode innlegg om KS, forresten. Det er godt å lese noen gode historier om KS også, og jeg har etterhvert slått meg veldig til ro med at det er en stor mulighet for at det er sånn det blir. Det gjør meg absolutt ikke til noen dårlig mamma eller kvinne, så langt derifra. Det er vel mer det at jeg så gjerne skulle ha opplevd det å føde, det er kanskje nysgjerrigheten som gjør at jeg vil prøve det? I hvert fall var det gode nyheter på dagens kontroll, og legen var enig i at det er på tide å planlegge fødselen litt. Så nå er jeg satt opp med ny UL-time neste onsdag, da skal vi se på hva slags leie de ligger i da, og så tar vi en endelig avgjørelse på hva slags fødsel vi går for. Regner med at de også kan sette opp time til et evt planlagt KS da, det er jo greit å ha det i boks også. Ellers fikk jeg snakket med en anestesilege i dag også, som kjente meg litt på ryggen og kikket litt på årene mine. Føles trygt at hun har sett på meg og legger inn et lite notat i journalen min om hvor de evt skal sette bedøvelse osv. ... og så er det jo stas når man er en stor dame som er 35 uker tvillinggravid at hun skryter av hvor lett jeg er på foten, hvor kjapp og energisk jeg er og at hun ser mange slankere enn meg som er MYE "tyngre" i alt de gjør. Det er moro å høre! *selvskryt* Ellers vokser jentene som de skal, i dag ble de estimert til ca 2,5 og 2,6 kilo. Det er SÅ deilig å tenke på at de ikke blir noen bittebittesmå nurk! Jeg satt ved siden av en dame på venterommet i dag som hadde født sin første i uke 33, og så en som døde etter å ha blitt født i uke 27. Jeg holdt på å banke mentalt i bordet for at vi skulle unngå det, helt til jeg husket at det slipper vi jo uansett! Ellers er blodtrykket mitt dessverre på vei opp igjen, i dag fikk jeg tre målinger som alle var litt høyere enn de egentlig liker. Men siden jeg føler meg såpass fin i formen slapp jeg medisiner i dag, og skal heller komme tilbake for å måle på nytt på fredag. Så får vi se om jeg klarer å roe det litt ned, det har jo skjedd litt denne uka, så kanskje en rolig kveld i dag og i morgen er nok til at det stabiliserer seg bittelitt lavere. *krysser fingrene* ... den ene legen sa noe sånt som at "UL-legen får måle det på nytt og vurdere om du skal forløses eller få medisiner", og nok en ang gikk det opp for meg at pokker heller, det er ikke sååå lenge til disse barna kommer ut!!! Mens Mannen er overklar, og sendte meg verdens søteste sms i formiddag, helt ut av det blå: "Jeg gleder meg sånn til jentene våre kommer, jeg". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå