Gå til innhold

Dalmores dager

Dalmore

Anbefalte innlegg

Det er sånn med sparkingen her også. :Nikke: Jeg tror kanskje jeg spenner meg litt, fordi jeg vil så gjerne at han skal få kjenne, og det merker lille krek. Det er ihvertfall min teori. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så gøy med nybakt mamma-veninne! Da er det nok ikke lenge til du får hilse på et nyfødt lite nurk, heldiggrisen :rodmer:

Så rart med sparkingen hos dere andre, her bryr lille bollen seg overhodet ikke om at noen kjenner på magen og sparker i vei til alle som vil kjenne :ler: Egentlig overrasket over at det er så mye aktivitet, har ennå ikke rukket å bekymre meg for at det er rolig der inne, for det er stort sett turning/spark/gåtur nesten hele tiden. Vet ikke om det lover dårlig for nattesøvnen fremover :gjeiper:

Ha en fin onsdag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det bare er våre bebiser som er litt sjenerte, Lilly, mens din liker å showe litt? :ler: Her er det i hvert fall veldig typisk med mye liv inni der, før det blir bomstille når pappaen kjenner på magen. Han HAR kjent dem, men er ikke verdens mest tålmodige til å sitte med hånden på magen heller. :fnise:

Blir mer og mer overbevist om at de har hatt noen turne-rundt-dager som gjorde at det ble mer stille inni der, for nå får jeg spark som kjennes veldig "dype" ut inni meg, altså som er sterke men ikke kan kjennes på utsiden. Kanskje de sparker mot ryggen, feks?

Det ble en rolig dag på sofaen i dag, helt til jeg kjente at jeg hadde bittelitt energi og kastet meg rundt med vaskebøtta og vasket skapet på badet! Fikk kastet masse gammelt sminkeræl, vasket grundig og sortert inni der, sånn at vi nå har to helt tomme hyller over vaskemaskinen der vi kan ha kluter, bleier og stelleting. Veldig fornøyd med å kunne krysse det punktet ut på to-do-listen! :)

... jeg legger ikke fram kluter og sånt helt enda, det er jo enda forhåpentligvis lenge igjen til de trengs, og jeg vil jo ikke ha støvete kluter! :ler:

Mannen kommer snart hjem, det blir enkel middag med ferdigpizza og så tenker jeg kanskje å ta rester av kyllingsalat til kveldsmat. Matlysten er egentlig ikke så stor om dagen, men siden jeg skal på ny kontroll i morgen, er det greit å ikke legge opp til ny måling med ketoner. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier også å kjenne dype bevegelser som ikke kan kjennes utenpå. Innbiller meg at hun ligger og bruker blæra mi som bokseball. :fnise:

Så deilig å få gjort noe da. :jepp: Her i gården fikk jeg skikkelig bakelyst i dag, så da slo jeg til. Gøy å føle at man har litt energi til overs en gang i blandt. :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil om at blæra mi er utsatt for boksing i løpet av dagen. Hender rett som det er jeg MÅ på do rett etter å ha kjent bevegelse i nedre mageregion. En ganske underlig følelse :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg blir alltid så glad og oppløftet av å være hos jordmoren min! :) Hun er bare glad og positiv, og så flink til å se de tingene som faktisk går kjempebra, det er deilig!

Den vordende tvillingmammaen har det neimen ikke så aller verst: blodtrykk på 125/80, helt ren urin og to sterke og fine hjertelyder på hver sin side av magen. :hjerte: Den lyden er alltid vakker, men etter forrige helgs småbekymringer var den ENDA deiligere å høre i dag! Ingen vondter, jordmoren mente litt nesespray på kvelden for å få sove er godt innenfor det man kan "unne" seg som gravid, og skrøt av at hun sjelden så tvillinggravide så langt på vei med like mye energi i kroppen som jeg har. Er det rart jeg er glad i henne? :rodmer:

Ernæringsfysiologen likte dårlig at blodsukkermålingen min var såpass høy som den var, men er superfornøyd med at vekten er stabil, og faktisk hadde gått ned 0,5 kilo på fire uker. 27+3 i dag, og null vektoppgang så langt. Det er jeg både fornøyd og faktisk ganske STOLT av! :)

... man skal høre på selvskryt har jeg hørt, for det kommer rett fra hjertet! ;)

I utgangspunktet er det ikke bra å gå NED når man er gravid, men jeg vet jo med meg selv at jeg spiser godt, og ernæringsfysiologen sier også hver gang at hun oppfatter meg som fornuftig og derfor ikke er så bekymret for at det går litt ned. Jeg regner med at det går på noen kilo mot slutten, men tror jeg kan være trygg på at det ikke blir + 20 kilo for min del. Det er fint, for det hadde ikke kroppen min tålt så godt... :sjenert:

Dette går unna, og nå nærmer vi oss jo veldig 30 uker også, det er ikke dårlig bare det! :)

... jeg "feiret" gode resultater med en bitteliten shoppingrunde, kjøpte to helsetepper, noen gaskluter og to lakener til senga. Det var nok med tre butikker for meg, da var det på tide med litt sofa igjen. Og så kom jeg meg inn i goood tid før snøværet, deilig! I kveld blir det hjemmekos med Mannen, jeg føler meg heldig som etter 13 år fremdeles gleder meg til å få han hjem fra jobb. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jordmoren din høres jo bare helt fantastisk ut! Skjønner utmerket godt at du er glad i henne!

Hjertelyd fra mageboeren(e) er en vakker lyd ja! :rodmer:

Du er jo straks over i 3.trimester nå! Syns tida har gått utrolig fort jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydeligvis uante ferdigheter som rugekasse, TuttaV!! :ler:

Det ble visst stille her i helgen, vi har vært ute av byen og besøkt familie&venner på hjemstedet vårt. Fin helg, deilig å se mange som vi er glade i, men merker også at det er slitsomt med sånne turbohelger nå. 1,5 times kjøring på fredag, sprintshopping på kjøpesenter på veien, innom hos svigers og så besøk hos vennepar. På lørdag var det frokost med svigers, litt lokalshopping, kaffe med venninne, 2-årsbursdag hos fadderbarn og så ble vi værende hos vennefamilien utover kvelden. På lørdag var det frokost og tv-sport hos svigers, middag&skravlings hos mine foreldre, kjøring i 1,5 time og så besøk hos vennepar resten av kvelden. Det tar på for en tvillinggravid i uke 27+6! :ler:

... i dag har det blitt 28 uker, det er en ny milepæl å krysse ut på kalenderen, og jeg har nytt å være alene hele dagen og ikke snakke med noen. Etter den skravlehelgen er det fint å hvile stemmen litt! ;) Har sovet uten nesespray i natt, fant ut at jeg bare må være litt sta for å prøve å slutte nå (brukt i 10 dager, men kun en gang i døgnet). Litt dårlig søvn, men ikke verre enn at jeg kom meg gjennom natten greit nok.

Og så har jeg puslet rundt hjemme i dag, hatt en liten utflukt i solen for å hente garn til babytepper og generelt bare kost meg. Trengte en rolig dag!

Ellers var vi jo på ny undersøkelse på sykehuset på fredag, det ble en veldig fin kontroll, egentlig. De to små snuppene vokser noenlunde likt, de veier ca 1230 gr og 1260 gr, mens det er vanlig med ca 1250 gr på enlinger. Da følger de kurven finfint!! Legen fant ingen spesielt stor motstand i noen av navlestrengene heller, så det var nok dårlige måleforhold forrige gang som ga utslagene. De er nemlig noen skikkelig rock'n'rollbabyer inni der, og rører så mye på seg at det ikke er så enkelt å gjøre målinger på dem. Turbojentene til mamma! :hjerte:

Begge ligger faktisk med hodet ned, men så har jeg en kropp på hver sin side av magen. Den ene sparker litt nede på venstre side, mens den andre ligger litt høyere og sparker rundt navlen og litt høyere opp i magen. Heldigvis er ingen av dem så høyt oppe at de sparker i ribbeina!

... Og så merker jeg veldig godt at de blir sterkere for hver dag som går, det sparker noen ganger skikkelig til, og ikke minst er det blitt lett å kjenne det på utsiden. For en uke siden kjente jeg dem på gitte tidspunkter på dagen, mens nå er det full aktivitet inni der med en gang jeg setter meg ned og er rolig. Det kjennes bra! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rodmer:

Det er så god stemning her inne!

Er så godt å lese at alt står bra til med både deg og frøknene!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer meg til Hegejenta her. God stemning her inne for tida! :klemmer: Virker som om du gleder deg veldig over de to frøknene, og det er så utrolig koselig å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer de andre her! Veldig koslig å lese her, godt å høre at det går så bra med dere alle tre :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det god stemning om dagen - det er jo INGEN grunn til at det ikke skulle være det! Tenk så heldig jeg egentlig er: kan pusle rundt hjemme i mitt eget tempo, har to små frøkner som vokser seg store og sterke inni magen, jeg har akkurat passe med sosiale planer, en Mann som kommer hjem fra jobb med et smil hver dag, en kropp som spiller på lag med meg og ingen spesielle vondter. Det er jo sånne dager man drømmer om når man sitter på jobb på de mørkeste dagene, da har jeg ofte tenkt "Åh, tenk om jeg bare kunne fått EN dag til å sitte i sofaen, se på tv og strikke så mye jeg vil?". Og nå har jeg MANGE sånne dager - og kan ha god samvittighet for det! :ler:

Så ja, jeg har det veldig fint om dagen! Aller viktigst er selvfølgelig at kroppen spiller på lag, sånn at jeg kan pusle rundt med ting. Vi har en avtale: jeg er snill mot den, og den er snill mot meg! :ler: Begynner jo å kjenne litt i ryggen, særlig om natten synes jeg. Og det er ikke mange minuttene med husarbeid jeg orker før jeg må ha en pause, men det er ok. Så lenge jeg tar pausene, kan jeg få gjort litt av hvert, og da skal man ikke klage!

Her er det forresten et voldsomt redebyggerinstinkt som har slått til om dagen, jeg har plutselig LYST til å tørke støv! :fnise: Nå har jeg forsåvidt alltid vært en redebygger, jeg elsker å hamstre fine servietter eller å fikse og ordne i skuffer&skap. Men nå kjenner jeg veldig at jeg gjerne vil ha ALT klart snart, sånn at det ikke blir så stress om snuppene skulle ønske å komme ut i verden. Mannen er litt mer rolig og litt mer makelig anlagt, så han stresser ikke. :fnise: Men da gjør jeg sånne småting som jeg orker å gjøre alene: rydde i skuffer og skap og ikke minst KASTE masse. Det er deilig å gjøre om våren!

... og så fyller jeg heller opp med babyting. :fnise: Bestevenneparet vårt kom på søndag med en diger eske med babyklær som vi får låne, jeg er egentlig litt motstander av å låne og ikke arve, er så redd for å ødelegge ting eller glemme at det er lånt... Men når det kommer TO snupper på en gang tror jeg ikke vi skal satse på å kjøpe absolutt alt nytt, og de vet jo også at det nødvendigvis blir litt mer slitt når de får det tilbake. For miljøet er det jo supert å låne, og så kanskje de kan låne av oss en annen gang?

Har ikke begynt å vaske det som er nytt enda da, for jeg vil gjerne ha kommoden klar til å legge de rene klærne nedi. Og siden jeg kjenner Mannens forhold til Ikea, tipper jeg at det blir en god stund til den kommoden finner veien inn i huset! :ler: Akkurat DET er uvant med å være gravid, at man ikke bare kan fikse ting selv. Hadde dette vært meg i før-gravid-tilstand hadde jeg jo bare sust en tur på Ikea og fikset det selv, men nå må jeg nødvendigvis ha litt løfte og bærehjelp.

I dag hadde jeg opprinnelig tenkt å gå i svømmehallen, men kjenner meg tung og med litt ubehag i magen, så jeg tror jeg står over. Har tørket støv i stua i steden, med hvilepauser hvert 15. minutt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppene har beveget seg i hele dag, men da pappaen kom hjem fra jobb og strøk litt på magen, ble det skikkelig sirkus inni der! Noen ville si hei til pappaen sin! :hjerte:

... jeg sitter sjelden og klapper på magen, men merker jo at de noen ganger "svarer" hvis jeg stryker på den. Særlig om nettene, hvis jeg våkner og gnir på magen, får jeg alltid et spark tilbake, særlig fra tvilling1 (den nederste). Den andre sparker litt mer som den vil selv, tror jeg! :ler:

Jeg er av natur skikkelig kontrollfrik, og må innrømme at i det siste har jeg tenkt mer og mer på alt vi IKKE vet om når disse bebisene har tenkt seg ut. Altså, når man går med en så kan man jo fint vente med sykehusbagen til uke 36, for det er jo ikke veldig vanlig å føde før den tid. Men med tvillinger er alt så usikkert, og jeg skulle så gjerne ha visst litt mer om når de kommer. Jeg skjønner jo at vi klarer oss selv om ikke bagen er helt ferdigpakket, men det er jo nettopp det som er å være kontrollfrik: at man gjerne vil ha kontrollen også på sånne ting.

Det føles litt hysterisk å pakke bagen allerede midt i uke 28, men samtidig er det kanskje greit å i hvert fall skrive en liste og begynne å tenke på hva som skal oppi der? Foreløpig føles det ueeeeeendelig lenge til de skal komme ut, på godt og vondt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har begynt å tenke på den berømte baggen jeg også - føler den bør være pakket nå - eller iallfall være påbegynt denne uka.

Jeg har skrevet ned en liste over hva som skal være med... Kan finne mange tips ved å google fødebag fant jeg ut - og ulike kvinners erfaring med hva som var nyttig å ha med og ikke. er sikker ørten tråder her inne på KG også på temaet.

Er et gammelt ordtak som begynner med "bedre føre var"... så syns ikke det er tidlig å tenke på fødebaggen nå i uke 28. Mye bedre at den har stått klar en stund da tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker vi nok ganske likt, hegejenta! Tror jeg skal begynne så smått å tenke på den jeg også, ser mange gode tips rundt omkring og noe kan man jo tenke seg til også. Men plutselig føles det så nært med fødsel, jeg er jo langt i fra klar for det! :sjenert:

...

Ellers er jeg skikkelig matlei om dagen. I utgangspunktet spiser jeg jo så sunt jeg bare kan (med noen små utskeielser) for å holde vektoppgangen under kontroll. Men når jeg har rundet 28 uker med tvillinger uten ett eneste kilo ekstra, så er det liksom ikke SÅ farlig om man skeier ut med litt ferdigpizza og sånne ting. Men nå er det blodsukkeret som er problemet, og som gjør at jeg forsøker å styre unna sukker&fett som best jeg kan. I tillegg vet jeg jo at kosthold har noe å si for svangerskapsforgiftning, og det har jeg IKKE lyst på.

Men FY, så mye usunn mat man kan få lyst på når man ikke har lov til å spise det! :ler: Wienerbrød, for eksempel! Det spiser jeg jo ALDRI ellers, det er kanskje 15 år siden forrige gang jeg spiste det, og likevel har jeg skikkelig lyst på... Og så boller! Skolebrød! Brownies! Skikkelig myk sjokoladekake! Troika! Potetgull med ost og løk! Aaaaaaaaargh... :sikle:

Jeg har lovet meg selv at når disse snuppene er ute, da skal jeg unne meg noen dager med lov til å fråtse litt. Forhåpentligvis kan jeg amme, sånn at jeg trenger masse kalorier til kroppen. :ler: Uansett skal jeg pakke ned litt sjokolade i sykehusbagen, og så har Mannen lovet meg at han skal skaffe potetgull når vi er hjemme igjen. Min helt! :hjerte:

... inntil videre får jeg visst bare kose meg med biffsalat og iskaldt vann... :sjenert: *matlei*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt vogn! :hoppe:

Mannen har vært utpekt som vognansvarlig, og har brukt endel tid på å følge med på Finn for å se etter den vognen vi vil ha. I går ettermiddag, etter vår faste søndagstur, var det plutselig lagt ut en ny, i god stand, med bager, regntrekk, myggnetting og voksiposer for bare 4000,-!!

... vi ringte dem med en gang, kastet oss rundt og dro på en liten roadtrip ca 1,5 time herfra. Vogna var knallfin den, i god stand og ikke veldig slitt. Og vips, så slo vi til og kunne dra hjem med vogn i bilen. DET var deilig, det! :)

Vi er avhengige av en smal vogn for å få den inn i huset, og siden Mountain Buggy er den smaleste tvillingvogna, endte vi opp med den. På Barnas hus koster vogna alene 9800,-, og bagene rundt 2000,-hver. Med utstyret hadde vi altså kommet opp i 15 000,-, da er det veldig deilig å ha det på plass for 4000!

:hoppe:

Det var en stk stolt pappa som trillet vogna opp fra parkeringsplassen i går kveld, og en stk enda mer fornøyd pappa som kunne konstatere at den gikk rett inn gjennom kjellerdøren. Perfekt! :)

Vogna er mørkeblå, vi følte begge at vi måtte jobbe litt med fordommene våre da vi nølte noen sekunder med å kjøpe mørkeblå vogn til to små snupper. :hoppe: Men vi vil jo gjerne ha tøffe små jenter, ikke rosa prinsessejenter, så det er jo bare tullete å tenke på vognfargen. Dessuten hekler mammaen vogntepper i knallrosa og lyserosa, så jeg tipper folk skal skjønne hva slags kjønn som er oppi der uansett, jeg! :ler:

Vognbagene er, som vanlig på tvillingvogner, utrolig små. Så nå lurer jeg nesten på om det i det hele tatt blir plass til både baby og dyne der! :ler: Vognteppene bør i hvert fall bli laget litt mindre, ellers blir det litt for stort...

På lørdag var vi på en litt mer lokal roadtrip også, kjøpte badebalje og stellematter på Ikea pluss litt andre småting. Veldig bra helg, med andre ord, og vi kan krysse ut MASSE på listen vår! Me like!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, vognkjøp er så gøy. :happy: Og selvsagt enda gøyere når man får det så billig som dere fikk. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...