Ripsy Skrevet 7. februar 2011 #521 Del Skrevet 7. februar 2011 I papirbunken lå det forresten også noen gamle kort og hyggelige minner, de har jeg nå limt inn i "oppmuntringspermen" min. Der har jeg samlet koselige kort, hilsener, lapper, billetter, mailer med rosende ord osv, alt er ting som jeg kan kikke på og huske på at det er mange som er glade i meg. Anbefales til alle når man trenger litt oppmuntring, og veldig fin måte å oppbevare gamle minner på! Så lurt det var Jeg har kastet mye sånnt og tenkt at det blir jo bare rot og at jeg aldri finner det frem igjen. Men kjempelurt å samle det i en sånn perm da Lykke til med resten av opprydningsprosjektet - synes du virker veldig flink til å få gjort ting jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 7. februar 2011 #522 Del Skrevet 7. februar 2011 Papir sortering tror jeg er noe av det kjedeligste jeg vet. *gørr* Men det føles godt når man endelig tar seg tid til å sortere og sette på plass der det hører hjemme. Flink er du! Den oppmuntringspermen din var en skikkelig god idé. Skulle bare ønske jeg hadde tatt vare på mer å evt putte i en sånn perm. Blir fort kastet mye når man flyttet et par ganger de siste årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 13. februar 2011 #523 Del Skrevet 13. februar 2011 Innom en kjapp tur på morgnekvisten før kaoset begynner med to små. Håper du får en fin morsdag (det teller når du har to i magen), og at du har det fint. Har oppdatert meg her inne, men har en følelse av at tiden ikke strekker til alltid fremover. Det er fornuftig av deg å gjøre ting klart både på den ene og den andre måten. Siden jeg fødte 5,5 uke før termin, må min mann ordne mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VirreVapp Skrevet 13. februar 2011 #524 Del Skrevet 13. februar 2011 Håper du har en strålende søndag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #525 Del Skrevet 14. februar 2011 Takk for mange koselige hilsener, og særlig fra nybakte tvillingmamma Trekkoppfuglen! Det var stor stas å høre fra deg og ikke minst å høre at alt står bra til med gutta dine!! Vi har hatt en helg på "landet", på hjemstedet der både Mannen og jeg er fra (en mil mellom familiene). Det har vært hyggelig, men også en smule mer aktivt enn jeg pleier å ha det nå om dagen, så jeg ble ganske sliten... Natten har vært litt mer urolig enn den pleier, jeg sliter med litt tett nese om dagen og etter en ukes bruk er det på tide å slutte med nesespray. Den elskede nesesprayen som gir så god nattesøvn! Jeg sovnet greit uten, men våknet i fire-tiden med helt tett nese og ganske mye "vondter" i magen som holdt meg våken en stund. Det kan godt hende det er kynnere, men kjennes liksom ikke ut som "tak" heller. Jeg er ikke spesielt bekymret for det, har hatt litt vondter i magen hele veien og alt ser jo bra ut, men det er selvfølgelig ubehagelig likevel! Heldigvis at jeg er sykemeldt og bare kan konsentrere meg om å hvile og slappe av i hele dag! Helgen var altså aktiv, men veldig koselig! Vi har fått vært sammen med venner som vi ikke hadde sett siden nyttår, skravlet og kost oss veldig! Foreldrene våre fikk sine porsjoner med oss også, så da er alle fornøyde! Og nå er det ny uke, i morgen er det nytt uketall (24!), og det snirkler seg da framover! På den ene siden er jeg helt rolig for alt jeg gjerne skulle ha ordnet før de kommer, for jeg tenker at det er jo en eeeeevighet til de skal ut i verden. På den andre siden kan jeg stresse litt mentalt, siden jeg har en følelse av at de kommer for tidlig... Jeg vil jo for all del unngå at de kommer altfor tidlig, så da bør jeg ikke stresse verken mentalt eller fysisk. Puh! Ikke lett å både være flink ruger og flink pike! ... men foreløpig er det ingen tegn til at de tenker seg ut i verden enda, gudskjelov!, så egentlig trenger jeg ikke å stresse. Og planene for denne uken er ikke så heftige heller: ingenting på tapeten i dag, frisørtime i morgen, svømmedate på onsdag og så ingen planer resten av uken. Deilig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 14. februar 2011 #526 Del Skrevet 14. februar 2011 for 24 uker litt på forskudd! Mine kynnere er ikke så kraftige - mer som at hele mageskinnet strammer seg og blir veldig ubehalig. De oppleves sikkert ulikt fra dame til dame akkurat som at vi opplever selve graviditeten ulikt. Har du prøvd saltvannsspray til nesen? Den blir man ikke så avhengig av som den andre typen og man kan bruke den både oftere og lengre! Den har iallfall hjulpet meg de dagene nesen har vært potte tett (gravidsymptom jeg gleder meg til å bli kvitt kan du si) Håper du får en fin fin uke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 14. februar 2011 #527 Del Skrevet 14. februar 2011 Tett nese er kjempe irriterende, men det gir seg nesten med en gang ungene er ute. Helt fantastisk å puste skikkelig igjen. Hvil, hvil hvil, du vil ikke ha ungene før uke 34, det kan jeg med hånden på hjerte love deg. Det kommer til å bli tungt og slitsomt, men de siste dagene har lært meg at hver dag de små får være i magen teller veldig masse. Jeg syns det var super tungt å være innlagt i åtte dager uten å vite når de skulle komme, men ser nå at det var kjempe bra for de. Håper du får en fin uke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #528 Del Skrevet 14. februar 2011 Saltvannsspray brukes masse her også, hegejenta! Er nok en blanding av gravidtett og faktisk forkjølet, og så har jeg en gammel avhengighet av nesespray (brukte sammenhengende i 1,5 år... ), som gjør at jeg blir veldig fort avhengig igjen. Men nå klarte jeg hele natten uten nå i natt, og er bare litt snørrete nå, så kanskje den verste tettheten gir seg for en stund! Jeg tar gjerne i mot råd og skal hvile, hvile, hvile, Trekkoppfuglen! Synes du har vært en rasende flink ruger, og jeg håper jeg klarer å være like flink! Og så blir jeg jo selvfølgelig veldig rørt av å lese om hvordan dere har det... Har vært en "kjapp" tur ute for å handle. Vi bor bare noen hundre meter fra flere butikker, men det tar sin tid likevel når man går sakte og ikke stresser inni selve butikken. Jeg er jo ikke tung (fremdeles det samme som da jeg veid første gang på Riksen), men kjenner likevel at jeg ikke har den samme "farten" i kroppen som før. Hvert år på denne tiden pleier Mannen å si noe sånt som at "Du, sånn Valentine, det feirer vel ikke vi?", men håp i stemmen. Vi er flinke til å ta vare på hverandre i hverdagen, så jeg trenger ikke røde roser og søt sjokolade akkurat i dag for å vite at han er glad i meg. Men siden jeg nå pusler rundt her, fant jeg ut at det er jo lov å lage det litt ekstra hyggelig på en mandag uten å nødvendigvis feire så mye? Så nå blir det kylling til middag (begges hverdagsfavoritt), Mannen slapp å handle, jeg har dekket på spisebordet (vi er litt for flinke til å spise foran tv-en), kjøpt nye tulipaner og lagt på rosa hjerteservietter. Så blir det litt Valentine-stemning her likevel, tenker jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andemor Skrevet 15. februar 2011 #529 Del Skrevet 15. februar 2011 Det hørtes jo skikkelig koselig ut! Håper dere hadde en kjempefin valentineskveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VirreVapp Skrevet 15. februar 2011 #530 Del Skrevet 15. februar 2011 Høres ut som en koselig mandagskveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 22. februar 2011 Forfatter #531 Del Skrevet 22. februar 2011 Dagene forsvinner fort her om dagen, særlig når vi er borte i helgen. Men nå er det tirsdag igjen, og vi runder 25 uker i dag! ... det er deilig å se uketallene tikke forbi! Jeg gledet meg så lenge til å komme over 24 og dermed kunne tenke at de kunne ha en liten sjanse til å overleve utenfor magen. Men nå synes jeg ansvaret bare blir større og større på meg, det er jo bare meg som kan si fra hvis noe føles uvanlig eller galt. Tenk om noe skjer, og så kunne de vært reddet hvis jeg ringte sykehuset, liksom? Man blir litt overhysterisk bekymret av å gå sånn, kjenner jeg... I slutten av forrige uke og i helgen hadde jeg til tider veldig vondt i magen, det føles som om det er stølt og ømt og jeg har slått meg til ro med at det vokser og strekker seg veldig inni der. På søndag synes jeg derimot at jeg kjente veldig lite liv, det var ikke helt stille, men mindre enn vanlig. Men da vi kom hjem til oss selv, og jeg fikk krabbet opp i sofakroken med strikketøyet, så kjente jeg dem begge to (altså liv på to forskjellige steder), og da roet jeg meg veldig. Jeg må nok bare lære meg at det er mindre liv når vi er ute på farten, og huske på det til seinere. I går og i dag har ikke magen vært like vond heller, og nå turner de mye der inne, så jeg tipper at det var livmoren som hadde et "økedøgn" eller to. På spisebordet har jeg "hobbyverksted" om dagen - holder på å sy små lappetepper med fleece på baksiden som kan være vogntepper/sengetepper/krabbetepper til jentene. Det er så koselig! Samtidig syr jeg små vimpelrekker som skal være bursdagspresanger til noen vennebarn som har bursdag i juni. Regner ikke med at jeg er i stand til å sy noe særlig på den tiden, så da er det like kjekt å gjøre det klart nå! Den vordende tvillingmammaen tenker nemlig å være superorganisert når de endelig kommer ut! Ellers tror jeg vi har bestemt oss for vogn! Det er en jungel der ute, og jeg synes ikke tvillingverdenen er noe enklere selv om det er færre vogner å velge i. Vi har prøvd å tenke på vårt bruk, og endt opp med å velge den letteste og smaleste vogna, for å kunne bruke den maks i byen og få den inn i kjellerboden vår. Da blir det en OTH Mountain Buggy Urban Jungle, den har vi hørt mye skryt av og den virker lett og fin. Så nå er det bare å følge med på Finn for å se om det dukker opp en brukt en vi kan slå til på! Senger er neste punkt på listen, selv om vi trenger bare en i starten (de sover i samme seng), så vil vi gjerne ha to like til dem etterhvert. Svigerfar jobber i møbelbransjen, så han bestiller to hvite og veldig fine sprinkelsenger med madrass til oss til 1000 kr per stk, det må jo være en bra pris? Uansett er det deilig at han bestiller og fikser, jeg tipper han kommer og bærer dem opp i leiligheten også, kjenner jeg ham rett! Og så bilseter. Vi får låne ett av et vennepar av oss, det er utrolig deilig! Enten kjøper vi ett til selv, eller så ser vi om vi får lånt et av noen andre. Vi har MANGE venner som har barn på snart to år, så det skulle nok være mulig å låne litt. Ellers er det jo ikke noe problem å kjøpe et selv heller, det er bare deilig å slippe å kjøpe to av gangen! Stelleplass blir på badet, vi har ikke plass til en egen stellekommode, og satser derfor på en enkel stellematte fra Ikea som vi legger enten oppå vaskemaskinen eller på gulvet. Skal vi stelle en om gangen, er det ok oppå vaskemaskinen, mens hvis man er alene med to er det nok tryggest å ha dem begge to på gulvet. Tror vi kjøper med flere stellematter, sånn at vi kan ha en hos mine foreldre og en hos svigers også. Kjekt når de er så billige! Hm, hva annet trengs? Jo, klær og småting selvfølgelig! Vi har allerede en del klær på plass, det ligger i en Ikea-pose og venter på en vask og ikke minst et oppbevaringssted. Tror vi også satser på en Malm-kommode fra Ikea, tror det blir den hvite med seks skuffer. Greit med god plass når det skal være klær til to inni der! Vi må rydde litt plass på gjesterommet til den kommoden, så det pusler jeg litt med nå om dagen. Jeg orker ikke å bære noe på loftet - ikke skal jeg bære heller - så jeg pakker ned og Mannen bærer. Finfin arbeidsdeling! Jeg er litt usikker på hvor mye klær de trenger, disse små knøttene. Selvfølgelig er butikkene åpne etter at de kommer også, men jeg tenker at det kanskje er deilig å slippe å gå i butikker i hvert fall de første ukene med to små nyfødte... De trenger jo dobbelt så mye som en, samtidig som de blir født når det forhåpentligvis er litt varmere enn nå, så jeg har en følelse av at det ikke trengs så innmari mye bukser osv. Foreløpig har vi kjøpt mest basicting: bodyer, noen enkle luer og tynne bukser og veldig lite kjoler. Jeg vet jo hva jeg selv pleier å kjøpe i barselsgaver, og det er oftere "pynteting" enn basicting, i hvert fall! Har kjøpt ett sett til hver i str 44, men tror ikke vi trenger mer enn det foreløpig. Her satser vi på å være så gode på ruging at de kan starte rett på str 50! Litt sengetøy og sånn er på plass også, men vi har vel litt igjen også, tenker jeg. I dag tror jeg det blir innkjøp av riktig vaskemiddel, sånn at jeg kan begynne å vaske litt. Det gleder jeg meg til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 22. februar 2011 #532 Del Skrevet 22. februar 2011 Oi... 25 uker allerede! Tar meg snart igjen du jo! Håper frøknene holder seg inne så lenge som mulig! Men kan jo tenkes du slår meg på målstreken... Ser ut som om dere har fått en plan med tanke på innkjøpene også nå! Det er en hel masse som skal skaffes og med utstyr til to så blir det en stor nok utgift... Så greit å kunne låne litt av de tingene man ikke trenger så lenge! 1000 kr for sprinkelseng inkludert madrass er en god pris ja! Spesielt når det er noen andre som tar seg av bestillingen og bringingen og kanskje også monteringen. Godt å høre at alt står bra til med deg og jentene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lilly* Skrevet 22. februar 2011 #533 Del Skrevet 22. februar 2011 Så koslig å høre fra deg igjen Dalmore, så flott at det står bra til med både deg og jentene! Det høres ut som du koser deg hjemme, og det er bra Etterhvert som min egen mage vokser så vokser respekten for dere tvillinggravide også, det må være tungt å bøye seg og å puste for deg nå vel? Gøy at utstyret begynner å komme på plass, det vanskeligste er jo å bestemme seg for hva man skal ha syns jeg;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 22. februar 2011 Forfatter #534 Del Skrevet 22. februar 2011 Bare pass deg hegejenta, snart tar jeg deg igjen, ja! Huff nei, jeg håper virkelig at du føder før meg! Jeg har hele tiden hatt som mål å komme meg over 36 uker, det er jo ikke lenge for enlinger, men helt ok for tvillinger. Min største skrekk er sånne bittesmå premature som er født før uke 30... Men foreløpig er det ingen tegn til noe som helst her - gudskjelov! - så jeg satser på at de holder seg inni der i mange måneder til, jeg! ... på fredag skal jeg måle livmorhalsen igjen, den var jo lang og lukket for snart fire uker siden, og jeg krysser alt jeg har for at den har holdt seg sånn. Sengeleie frister liksom ikke helt enda... Og så er det jo sånn at jeg kan gjøre mye for å unngå for tidlig fødsel selv. Hvile, hvile, hvile... Ikke løfte tungt, ikke slite meg ut, sitte med beina høyt for å avlaste livmoren så mye jeg kan osv. Hvile gir seg faktisk litt selv, for jeg er avhengig av mye tid i sofaen for å føle meg noenlunde ok. Flere venninner sier at det høres ut som jeg er der nå som de var når de nærmet seg 35-36 uker med en i magen... Og enda skal det vel bli verre, tenker jeg! Jeg koser meg, *lilly*, og takk for respekt! Magen er faktisk ikke så innmari mye i veien enda, husk at jeg hadde ganske stor mage fra før, og selv om den selvfølgelig har vokst så er den ikke sååå mye større enn det jeg var vant til. Merker at den forandrer seg mye nå om dagen, så har en følelse av at den snart spretter ut og blir mye hardere og mer i veien. Foreløpig har jeg fremdeles "midje" midt på, og den er ikke helt hard heller. Men så meg i speilet i prøverommet i sta, og den stikker virkelig ut mer enn jeg trodde! I dag hadde jeg ingen planer, og da passet det fint med en liten gåtur ned til sentrum. Det tar cirka 35-40 minutter, og er liksom akkurat den trimmen jeg trenger. Måtte bytte en topp som jeg kjøpte i forrige uke, og kjøpe flere vitaminer. Jeg tar både vitamin D, jern, folat OG multivitamin med omega3 - skikkelig godteriskål med vitaminer på badet! Fikk meg en tur innom H&M også, jeg fikk et gavekort der på bursdagen min, og kjente at det er ok med litt påfyll i klesskapet. Fant meg en lang strikkegenser og en lang blomstrete topp, dermed kan jeg fortsette tights-regimet mitt uten å kjøpe mammabukser! På apoteket kjøpte jeg også noen mesoft-kompresser, har lært av vennepar at de funker finfint å vaske bort det verste fra såre rumper med. Og så handlet jeg på Ica på hjemveien, tok med en pakke med smokker også. Det er jo stas å kjøpe sånne småting her og der! ... men med en sånn runde, toppet med mathandling tilslutt, må jeg nå ha litt tid på sofaen... Dagens energi er oppbrukt! I kveld blir det kyllingmiddag (kyllingsalat på meg), og tv-kos med Mannen, da storkoser vi oss alle fire! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #535 Del Skrevet 23. februar 2011 Det er ikke tvil om at livmoren vokser og strekker seg mye om dagen, nei! Jeg har lenge kjent bevegelser fra den ene tvillingen omtrent rundt navlen, men i går kjente jeg plutselig flere spark OVER navlen! Stilig - da er livmoren på vei oppover! ... mange spør meg om hvordan det er å kjenne liv fra to samtidig inni der. Faktisk så tror jeg ikke at jeg har kjent begge samtidig noen gang, men jeg kjenner ganske tydelig at de beveger seg på hvert sitt sted. Den ene - tvilling1 - ligger ganske langt ned og sparker/beveger seg nesten nede i lysken. Det er den som pleier å protestere når jeg sitter for mye bøyd over bordet, feks. Den andre - tvilling2 - lå litt mer på tvers oppe ved navlen ved forrige UL (snart fire uker siden), og det er der jeg kjenner liv fra den også. Så jeg er liksom ikke i tvil om at jeg kjenner begge, bare ikke helt nøyaktig på likt! De har begynt å få "faste" våkentider også - som regel litt på formiddagen hvis jeg sitter i sofaen eller tar livet med ro, og så på kveldstid, også da hvis jeg sitter i ro. Det er så fint å kjenne dem! Men siden jeg har god polstring fra før, er det ikke bare enkelt å kjenne dem på utsiden... Jeg kan kjenne det selv, men da skal man ha flaks for å kjenne akkurat et hardt et og ha hånden på rett sted. Og selv om de vanligvis ikke holder meg våken om natten, har jeg de siste nettene fått meg noen skikkelig spark som gjør at hele magen rister! I går vasket vi en maskin med sengetøy og lakner, det er såååå søtt der det henger på tørkestativet. Mannen måtte inn og se på det flere ganger, søtingen... Og jeg som egentlig hater å stryke, jeg gleder meg faktisk til å stryke det når det er tørt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 23. februar 2011 #536 Del Skrevet 23. februar 2011 Stryke sengetøy? Jo, hvorfor ikke? det ser jo pent ut når det blir lagt på. Jeg tilhører vel den delen av befolkningen som ikke lager mer husarbeid enn jeg må, så stryking av sengetøy er ikke aktuelt her i gården. Mannen her strålte som en sol da han monterte sprinkelsenga og ville jeg skulle re opp med det samme. Det er så gøy å se at mennene også gleder seg til det som kommer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #537 Del Skrevet 23. februar 2011 Nei, det strykes virkelig ikke sengetøy her i huset heller, hegejenta! Men jeg ser at det ser ganske krøllete ut der det henger - vi har ikke tørketrommel og da kan det bli litt krøllete. Så akkurat de første sengetøyskiftene har jeg lyst til å stryke sånn at det ser fint ut - men jeg tipper at det ikke varer så lenge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 23. februar 2011 #538 Del Skrevet 23. februar 2011 Godt å høre det ikke er noe som er vanlig i Dalmore-heimen! Er helt enig med deg i at det første skiftet er kos at ser helt nytt og ubrukt ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 23. februar 2011 #539 Del Skrevet 23. februar 2011 Så utrolig herlig å kjenne masse bevegelse. Jeg har faktisk kjent bevegelse på to steder samtidig, jeg. Antar at hun lå på tvers og både sparka med beina og stanga med hodet. Så koselig med babyvask. Er det én gang i livet man synes det er gøy å vaske klær, så er det første gang babytingene skal vaskes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #540 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg skal love deg at det ikke er vanlig i Dalmore-heimen, nei! ... for å være helt ærlig skulle jeg faktisk ønske at jeg var mye flinkere til å vaske og holde orden. Altså ikke flinkere som i å være god til det, men flink til å gjøre det litt oftere... Jeg har rett og slett ikke støv på hjernen - det er jeg jo egentlig glad for - men jeg skulle gjerne hatt et lite snev innimellom. Vi er så i rytme Mannen og jeg, at vi lever fint med litt rot og støv. Men jeg tenker jo endel på hvordan det blir når vi plutselig får to små snupper som krever mye oppmerksomhet... For eksempel er vi ikke noe flinke på rutiner i husarbeidet. Vi shiner kjøkkenet når det trengs, vasker gulv når det trengs, vasker badet når det trengs og vinduene når det er for ille. Da jeg vokste opp, var det fast vaskedag på lørdag formiddag, og selv om jeg synes lørdag formiddag er en kjip dag å vaske på, så skulle jeg gjerne ha kommet inn i de rutinene. Det aller beste hadde vært fast vaskedag på torsdag ettermiddag/kveld, så hadde man hele helgen ledig i ferdigvasket leilighet. Det er absolutt noe vi skal tenke på til vi plutselig blir en familie på fire... Leiligheten vår er jo så liten, så det tar ikke lang tid å gjøre den presentabel. Samtidig så blir det fort rotete og støvete når man går i de samme rommene hele tiden, så det trengs å vaskes og ryddes ganske ofte. Det er bare så kjedelig, og så har jeg så mange andre morsomme ting å drive med! Jasså Belle, er du heeeeeeeelt sikker på at det bare er en inni der??? Neida, det er vel som du sier at det kan være hodet og beina samtidig. Alle sier at de kjenner "spark", men jeg kaller det bevegelser, for jeg tror det er like mye armer og hode og snurring rundt som faktiske spark. Ellers hadde vi vel kommet ut som kickboksere eller fotballsparkere alle sammen? Nei, alt dette snakket om husarbeid ga meg dårlig samvittighet, så nå skal jeg gå og rydde litt på kjøkkenet. *flink* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå