Gå til innhold

Dalmores dager

Dalmore

Anbefalte innlegg

Den er litt tyngre ja, men man skal strengt talt ikke løfte hele vognen med barna oppi. :gjeiper: :sjenert:

Men ja, jeg skjønner hva du mener. Den er nok litt tyngre enn TFK og Easywalker, men den er ikke ille. :)

:fnise:

Jeg syns den var såpass mye tyngre å trille, og i tillegg tar den stor plass. For oss med minimal bagasjeplass i bilen ble det veldig avgjørende for valg av vogn.

Hadde jeg hatt plass til en vogn nr 2, hadde jeg hatt Teutonia som turvogn hjemme.

Er ikke spesielt begeistret for at ungene er vendt fra meg tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så godt at dere snakker om vogner hos meg, Aravis og Trekkoppfuglen, for da får jeg med meg fordeler og ulemper jeg også! :ler:

I dag har jeg vært på glukosebelastningstest. Urk! :gjeiper: Det har jeg grudd meg for i mange uker, ikke nødvendigvis fordi testen er så ille, men fordi jeg har vært bekymret for resultatet. En slik test vil vise om man har svangerskapsdiabetes eller ligger i faresonen, og jeg kjenner at jeg synes det hadde vært pinlig og flaut om jeg fikk det... :sjenert: Ikke fordi det er noe galt i det å få det, men fordi jeg føler at hvis jeg forteller det til folk, vil de tenke at jeg har stappet innpå med sjokolade og usunn mat hele svangerskapet, siden jeg tenker at det er lett å tenke det om overvektige. Jeg grubler for mye! :ler:

Men nå er det gjort, mitt fastende blodsukker var ganske høyt, og det lover jo ikke bra. Men det er blodsukker etter 2 timers venting og sukkervann som er det viktigste, fordi det viser hvordan kroppen klarer å ta unna sukkeret. Jeg får bare krysse fingrene, og prøve å ikke tenke så mye på det før jeg får resultatet. :sjenert:

Etter testen tok jeg en tur innom på jobb, det er koselig med så mye omtanke fra folk, selv om det også er rart å være der og se at livet går videre på akkurat samme måte selv om jeg ikke er der. :ler: Uansett tenker jeg at det er hyggelig å si hei og stikke innom innimellom, så det kommer jeg til å fortsette med litt framover. Når ungene kommer blir det litt annerledes, tror jeg! :ler:

Og så gikk jeg på "trøsteshopping" etterpå, for å finne på noe koselig etter den teite testen. Det ble litt småtteri til frøknene, litt fra salget og litt som ikke var på salg. Og så trengte visst mammaen litt påfyll i skapet også, jeg har så lite av hverdags-gensere, så jeg fant også litt på salget. Så kjekt å kunne kjøpe ting der det ikke gjør noe om magen stikker ut litt! :ler: Det blir mye myke klær når jeg er hjemme om dagen, men det er jo greit å se noenlunde ok ut da også. Kjøpte blant annet en stor tights som forhåpentligvis varer en stund til, og så noen myke gensere som er ganske lange og passer til min sofatilværelse. :ler:

Ellers rundet jeg uke 20 i går, og det er jo en fin milepæl å ta med seg! Halvveis!! :hoppe: Eller egentlig litt lenger enn halvveis, det skal vel noe til at jeg går helt til uke 40 med disse to... :fnise:

De siste dagene har jeg innimellom følt det litt som at jeg har et hjerte som dunker inni magen, og i dag synes jeg det var ganske tydelige dulter inni der. Det kan ikke være noe annet enn de små frøknene jeg kjenner, og det føles SÅ bra! :hjerte: Jeg kjente det for eksempel kjempegodt etter å ha helt i meg det ekle sukkervannet, så det spørs nok om ikke de også fikk fart på seg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: for halvveis!

Så gøy at du begynner å kjenne frøknene i magen!

Vil tro det ble aktivitet når du fikk i deg druesukker-drikken ja. Kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til den testen... Men skal huske strikketøy til ventingen.

Gøy når man finner noe når man er på shopping. I tiden som kommer så blir det vel aldri noe problem å finne noe å kjøpe... ikke til de små iallfall!

:klemmer: til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøllefrøknene har det fint, tror jeg, hegejenta! Og takk for at du spør! :)

Er her inne og leser hver dag, men ikke alltid jeg har så mye spennende å skrive om. Dagene går faktisk ganske fort, og så prøver jeg å sitte minst mulig med pc-en på ettermiddag/kveld når Mannen er hjemme. Men alt står bare bra til, 21 uker i dag! :hoppe:

... selv om dagene i seg selv går noenlunde fort, så synes jeg det er laaaangt mellom hver ny ukemilepæl... :sjenert:

Formen er litt sånn opp og ned, noen dager har jeg mye energi og ingen vondter, andre dager er magen ganske vond (tror det er voksesmerter, rett og slett), småkvalm på morgenen (kastet opp i dag, feks) og generelt tung og slapp. Har etterhvert lært meg at jeg ikke kan legge opp så voldsomme program for dagene, hvis jeg skal noe på kvelden kan jeg ikke være mye ute på formiddagen, feks. Og så tar jeg ganske mye pauser og sliter litt på sofaen i løpet av en dag. :ler:

Er jo bare 21 uker, og magen er ikke verken spesielt tung eller spesielt stor enda. Merker godt at den er annerledes, kjenner livmoren veldig god som en kul i den nederste delen, og det gjør også at den øverste delen er blitt litt større og stikker mer ut. Men fremdeles har jeg midje og dermed "to mager"... :fnise:

I går kveld var det svømmedate med gravidvenninne, og dermed en rolig formiddag hjemme først. Strikketøy, litt tv, og litt smårydding. Må hele tiden minne meg selv på at jeg ikke er sykemeldt for å leke husmor, men gjør unna noen små plikter hver dag for å holde leiligheten i noenlunde orden.

I kveld blir det rolig kosekveld hjemme med Mannen, så nå har jeg gått meg en fin tur i strålende solskinn, endte opp på et kjøpesenter og har "fråtset" i halv-pris-av-halv-pris på en klesbutikk. Endte opp med 7 plagg for 800 kroner, strålende fornøyd! :)

... og veldig uvant å kjøpe klær der det ikke gjør noe om magen stikker ut, tvert i mot er det ganske fint med sånne plagg. Morsomt! Foreløpig kan jeg bruke mine vanlige bukser og topper, men merker at det ikke er godt å ha på olabuksene altfor lenge av gangen. Hjemme blir det mest tights og myke overdeler, men det er jo ok å se noenlunde fin ut likevel! Etterhvert blir det vel mer tights ute blant folk også tror jeg, så får vi se om jeg investerer i noen mammabukser etterhvert eller om jeg klarer meg uten. Siden jeg må ha såpass stor størrelse, er det ikke bare å svinge innom en H&M for å finne en, liksom. :sjenert:

Inni magen er det livlig om dagen, det er jo umulig å vite om det er bare en av dem eller begge som beveger seg, men siden det er på begge sider av magen satser jeg på at det er begge. :ler: På torsdag skal jeg til jordmoren igjen, litt spent på blodtrykket siden jeg har litt hodepine innimellom. Ikke pannehodepine, og den kommer og går veldig, så jeg er ikke så bekymret for svskapforgiftning, men vil jo helst ikke ha høyt blodtrykk likevel. På fredag er det time for å måle veksten og ikke minst lengden på livmorhalsen. Det blir spennende!!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med oppdatering. :jepp: Jeg ga blaffen i mammabukser denne gangen, og det er jeg glad for. Når magen først kommer, eksploderer den, og da holder ikke buksene lenge. Jeg har sett grei ut i tights og tunika/kjoler. Hjemme suller jeg rundt i det som måtte være rent. :rødme:

Blir spennende på fredag. Er det første ul etter den ordinære? Håper du får se de i 3d, veldig gøy frem til uke 26/27, etter det blir de for store.

Hodepine er jo en ganske vanlig plage mens man er gravid, kjipe greier. Håper det ikke er noe tull med bt, og at kvalmen din gir seg snart. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en nydelig ticker du har fått deg da!

Og :hoppe: for 21 uker!

Godt å høre alt står bra til der med deg og bøllefrøknene!

Kjenner meg igjen i det du skriver om dager som går og ukemilepæler. Dagene går de men det er jo en evighet mellom hver nye svangerskapsuke! :sjenert: Også virker det som om alle andres uker går så mye forterer enn mine... :fnise:

Blir spennende med en liten oppdatering etter de ulike avtalene du har på slutten av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror jeg kommer til å droppe mammabuksene helt jeg også, har jo masse tights liggende og utover våren kommer det jo mer i butikkene også. Det er jo egentlig ikke mye "ordentlige" klær jeg trenger, jeg som ikke jobber! ;) Og så har jeg masse tunikaer og plagg med plass til mage fra før, siden jeg ikke er så bekvem med ting som klistrer seg til magen til vanlig heller.

Mageeksplosjon høres voldsomt ut, jeg gleder meg på en måte til det blir mer "ordentlig" gravidmage, men samtidig skal man vel ikke ønske seg å bli tung og få magen enda mer i veien? :ler:

Jepp, det blir den første UL etter den ordinære. I skjemaet fra sykehuset er det bare krysset for innvendig ul, altså kun livmorhalsmåling, men jordmoren kalte det "tilvekstmåling", og da må hun jo mene vekstmåling av ungene? Jaja, egentlig betyr det ikke så mye, jeg møter bare opp jeg og ser hva som skjer! :ler:

Hodepinen har ikke vært så veldig plagsom til nå, det er mest det at jeg hadde bittelitt forhøyet blodtrykk forrige gang og dermed setter det i sammenheng med hodepinen. Man grubler generelt for mye, nemlig! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grublerier er noe som hører med når man er gravid. :jepp: Magen min eksploderte over natta, meget spesielt og sært. Hører mange tvillinggravide forteller det samme. Du har ennå noen uker igjen, men rundt uke 25/26 skjer det nok noe. :fnise:

Kontroller er spennende! Gleder meg til å høre hvordan det går på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, da gleder jeg meg til mageeksplosjon om noen uker! :ler:

I dag skal jeg ha mitt første møte med fastlegen min! :sjokkert: Det høres jo litt rart ut når man er 21 uker gravid, men jeg har ikke vært noe syk før graviditeten (skiftet fastlege for tre år siden), og siden jeg er med på dette spesialopplegget på sykehuset, tar de totalomsorgen for svangerskapet. I dag skal jeg endelig få tatt influensavaksinen, og det må jeg altså til fastlegen for å fikse.

... jeg har litt dårlig følelse for å gå til fastlegen etter en dårlig opplevelse med den forrige legen jeg hadde. Hun snakket nemlig kun om vekten min, samme om jeg kom med allergier eller halsbetennelse. Men i dag er jeg ganske rolig for å treffe denne legen - jeg føler at jeg har tatt det grepet jeg trenger om vekten min i svangerskapet, og dersom hun spør kan jeg jo fortelle at jeg fremdeles veier det samme som jeg gjorde da jeg ble gravid. Det er ikke verst i uke 21, synes jeg! :)

På lørdag var vi forresten ute på tur for å se etter vogn til bøllefrøknene! Det ble en ganske kort tur, for på Barnas Hus hadde de bare EN tvillingvogn, og det var en sports-joggevogn som man ikke kunne ha bager i. :forvirret: For all del, vi hadde ikke ventet en lang rekke med vogner, men kanskje litt flere enn en. ;) Ryktene sier at Barnevognhuset skal ha litt flere, så kanskje det blir uflukten denne helgen? Vi har jo god tid enda, men det er greit å gjøre sånne ting før jeg blir altfor diger og sliten. Merker godt at jeg tåler mindre enn bare for noen uker siden, i går ettermiddag var jeg for eksempel ganske sliten etter bare en gåtur og en liten shoppingtur. Godt jeg er sykemeldt, ellers kunne det vært fryktelig slitsomme dager her, tror jeg... :sjenert:

I dag blir det en rolig dag hjemme, skal klore noen hvite skjorter og pusle litt rundt. Solen skinner igjen fra en blå himmel, så jeg skal gå en tur før jeg går til legen. I kveld er det ny kosekveld med Mannen, så heldige vi er som koser oss så mye bare ved å være sammen på en vanlig hverdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart Barnas Hus ikke hadde andre vogner. Spurte du om de fikk inn?

Jeg har inntrykk av at det er tre vogner det går mest i, TFK, Mountain Buggy (OTH) og Easy Walker. TFK og OTH har de på Barnas Hus her i byen, og også på nettbutikken.

Vil tipse deg om babyjungle.nl -jeg tror du vet om den men.

Ha en fin dag, og lykke til hos ny fastlege. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gøy med utstyrsshopping synes jeg. Men kan tenke meg det fort blir vanskeligere når det trengs to av alt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra hos legen i dag og at den nye legen ikke henger seg for mye opp i vekta!

Min lege har forresten ikke kommentert min vekt en gang!

Utstyrshopping er gøy - merkelig at Barnas Hus bare hadde en tvilling vogn i butikken. Avdelingen her i byen har minst to eller tre ulike til enhver tid. Men sett de siste gangene vi har vært innom nå at de nok har solgt ut en del modeller da det er litt tynt i vogn avdelingen. Det kan jo være det som har skjedd der du var og...

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hallo:

Håper du har hatt en positiv opplevelse hos legen i dag! Synes du har vært kjempeflink med vekta. Du virker jo utrolig reflektert og motivert til å leve sunt - små endringer kan gjøre mye.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror butikken var litt preget av ombygging og salgstider, så det var nok helst derfor de ikke hadde noen tvillingvogner inne akkurat nå. Det var lørdag formiddag og masse folk, så vi gadd liksom ikke å stå i kø for å spørre heller, vi skulle jo uansett bare prøvetrille litt!

Har fått vaksine nå, selv om legekontoret er bare 500 meter unna tok det meg over 2,5 time. :sjokkert: De har fjernet resepsjonen, og dermed ble det både venting på å komme inn, venting på å få tatt vaksinen, og så måtte jeg sitte en stund etter å ha tatt den for å sjekke at jeg ikke følte meg dårlig. Puh, det er enda godt jeg ikke har noen annen jobb enn å være gravid om dagen! :ler:

Men, det var ikke bare en positiv tur... Jeg var jo inne hos legen først, som forsåvidt var hyggelig nok hun, og som heller ikke nevnte vekten noe. Men hun så at jeg hadde litt forhøyet blodtrykk sist jeg var på kontroll, derfor ville hun også sjekke det i dag. Det var så høyt at hun ikke engang ville si hva verdiene var... :sjenert: Siden jeg skal på kontroll i morgen tidlig gjorde vi ikke noe mer med det, men nå kjenner jeg at jeg gruer meg til morgendagens kontroll...

Jeg ble litt tatt på senga av at hun skulle sjekke blodtrykket mitt, og jeg var nok litt ekstra stresset og nervøs for å treffe den nye legen også. Men det gjør jo ikke blodtrykket skyhøyt likevel. Så nå er jeg litt deppa, litt stressa for kontrollen i morgen og litt redd for hva det betyr for miraklene i magen min... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte de flere ganger? Jeg hadde en gang høyt blodtrykk når jeg kom inn på legesenteret, men de målte igjen før jeg skulle dra, og da var verdiene noe helt annet. Ikke rart, siden de målte samtidig som de tok blodprøve første gangen, og jeg er ikke akkurat glad i sprøyter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var da en merkelig lege som ikke ville si hva bt var. Det hadde jeg krevd å få vite, det er tross alt sykehuset som har hovedansvaret for oppfølgingen av deg. Det skal måles flere ganger hvis det er høyt, de tar det alltid to eller tre ganger på meg.

Håper kontrollen går fint. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kose:

Håper det går bra på kontrollen imorgen!

Ikke noe gøy å ikke få vite verdiene - man blir jo bekymret av sånt!

Håper du klarer slappe litt av i kveld sammen med din kjære.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hun ikke ville fortelle deg hva blodtrykket ditt var, men det høres ut som du er i svært gode hender, både på Riksen og hos fastlegen. :jepp: Du får prøve å ikke bekymre deg alt for mye for hva dette høye blodtrykket kan gjøre/betyr osv, stress og bekymringer i seg selv vil jo gjøre blodtrykket høyere! Og for meg virker det som om du har tatt et realt grep rundt alt som om handler denne graviditeten og gir dine søte små et skikkelig 5 stjerners opphold. Så du har ingenting å gruble over på den fronten hvertfall!

Det er så utrolig mange ting som kan virke inn på en blodtrykksmåling, det kan være den lette nervøsiteten fordi du skulle møte legen for første gang, det kan ha vært fordi du akkurat hadde det reist deg opp / satt deg ned, det kan ha vært måten du pustet på ++

Håper besøket i morgen går sånn relativt greit hvertfall :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper kontrollen i dag har gått fint :klemmer: Ikke noe hyggelig opplevelse du har hatt hos legen, hun burde uansett ha fortalt deg hva BT var - stort sett lager man seg verre scenarier i hodet enn hva det er grunn for. Håper ihvertfall at alt står bra til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...