TuttaV Skrevet 10. januar 2011 #461 Del Skrevet 10. januar 2011 Dalmore! Tilfeldigvis kom jeg over dagboken din, og jeg må si det er utrolig trivelig å lese at du har blitt gravid! :D Også med tvillinger! :dåne: Gratulerer så mye! Ikke bare giftet vi oss på samme dag, jeg skjønte at vi var på samme konsert i høst også, og nå er du blitt gravid!! Ikke det at jeg er gravid ennå, men vi tenker å bli prøvere i mai... Mye likheter her Jeg skal definitivt følge med her fremover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #462 Del Skrevet 11. januar 2011 Veldig mange likheter Tutta, du får bare henge i og lage tvillinger du også! Veldig koselig at du stikker innom, da! Disse tvillingene her liker i hvert fall å plage mammaen sin, for jeg kaster fremdeles opp, selv med veldig rolige morgener... Argh, jeg må innrømme at nå begynner jeg å bli SKIKKELIG lei, jeg er 19 uker på vei i dag og morgenkvalmen burde absolutt ha gitt seg nå. Heldigvis er jeg ikke mye kvalm resten av dagen, så der er det jo litt framgang. I dag forsøkte jeg å spise rolig, sitte helt stille i sofaen og ikke stresse med noe som helst, men kastet opp like herlig - denne gangen utover stuegulvet. Sorry detaljene!!! Jaja, det går vel over en dag. Uansett går det jo over når de kommer ut! Ellers slet jeg litt med hodepine i går, det er alltid litt ekkelt når man plutselig får noe som setter tankene inn på svangerskapsforgiftning. Nå er det vel kanskje litt tidlig for sånt (uke 19 i dag!), men man tenker jo sitt. Blodtrykket var bittelitt forhøyet forrige uke, men ikke mer enn at jordmoren mente det bare kom av at vi akkurat hadde snakket om sykemeldingen og at jeg ble litt stresset av det. Jeg får bare følge med på det og passe på å ha på ringer sånn at jeg merker det hvis jeg hovner opp. Mest sannsynlig er det bare litt vanlig hodepine, enkelt og greit! I dag blir det endelig ny svømmedate med gravidvenninne, det gleder jeg meg maks til! Det er grått og trist ute, men vi skal svømme og skravle og ta livet med ro inne i hallen, og så kose oss med lunsj etterpå. Det tror jeg blir veldig så bra, jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andemor Skrevet 11. januar 2011 #463 Del Skrevet 11. januar 2011 Huff, jeg misunner deg ikke den voldsomme kvalmen, altså. Det må jo bli bedre snart? Kanskje alt er litt dobbelt for deg, siden du får dobbelt opp med baby? Håper du får en fin dag i hvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 11. januar 2011 #464 Del Skrevet 11. januar 2011 Kos deg på svømming i dag! Savner søndagssvømmingen jeg... Må ha ny badedrakt da den jeg har nok er for liten over magen nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 11. januar 2011 #465 Del Skrevet 11. januar 2011 Det er ganske vanlig at gravidplagene er sterkere og varer lenger når det er tvillinger. Jeg spydde til uke 19, og har begynt igjen nå. Du skal være obs på pannehodepine, ser stjerner og plutselig mye opp i vekt eller mye ødemer i føttene (kommer som regel der først). Hodepine er dessverre også en av de vanlige plagene som gjerne kommer. Pass på å drikk masse! Jeg har høyt blodtrykk nå, men siden jeg er tvillinggravid er det ikke høyt. Det er mange ting som ikke gjelder lenger når man har to i magen. Svømming hørtes deilig ut, men jeg tror jeg hadde sunket rett til bunnen. :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #466 Del Skrevet 12. januar 2011 Svømmingen i går var kjempedeilig, nesten ikke folk der på formiddagen, vi fikk oss en gåtur i frisk luft først og så svømte vi 1000 meter etterpå. Mens vi skravlet om babyting HELE tiden! Kjempekoselig date, og veldig deilig å bruke kroppen litt igjen. Har vært dårlig med det de siste ukene, så nå har jeg god samvittighet! Hodepinen er borte nå Trekkoppfuglen, jeg tipper det hjalp med litt frisk luft og ikke minst å ta livet litt med ro. Men takk for tips om hva jeg skal følge med på, det er greit å ha med seg! Og du har helt rett - det er mye som plutselig ikke gjelder eller er annerledes når det er to inni der. Må innrømme at jeg noen ganger får litt følelsen av at det er så mye spesielt at jeg skulle ønske det kom en av gangen, andre ganger blir jeg både ydmyk over det at vi får TO PÅ EN GANG (!) og det at vi får så mye ekstra oppfølging. Og sent i går kveld så jeg på en tvillingfødsel på TV (ett eller annet fødselsprogram på TLC), og både Mannen og jeg satt med tårer i øynene... Det er jo egentlig helt vanvittig og fantastisk at det bor to stykker inni der?!? Jeg har tenkt at det er best for meg å ha på klokken og stå opp fast klokken ni hver morgen nå som jeg er sykemeldt. Jeg føler at det er ok med litt rutiner, for ellers kan jeg fort snu døgnet trill rundt og ikke få mye ut av dagen. Men Mannen mente at jeg skulle prøve meg en dag uten vekkerklokke, for å se om kvalmen kanskje forsvant hvis jeg sov til jeg våknet av meg selv, sånn som jeg gjør i helgene. Så i dag småsov jeg til klokken ti, og vips så har jeg ikke vært kvalm! Mannen vet visst hva som funker, han! Ellers har redebyggingsinstinktet slått til for fullt!! Jeg har jo ikke kjøpt noe mer enn to pysjer til dem enda, det har føltes så altfor tidlig fram til nå. Men nå, håhå, nå kjenner jeg at vi må kjøpe noe til dem og det skal helst skje MED EN GANG! Jeg har fått flere tips om at tvillinggravide som gjerne vil kjøpe ting selv, godt kan være i mål til uke 30, siden man ofte blir fryktelig stor og tung på slutten. Men akkurat dårlig tid vil jeg jo ikke si at vi har... Likevel kjenner jeg i hele kroppen at jeg vil ut i butikkene, det er nesten det samme hva jeg kjøper, bare jeg ordner noe til dem. *rister på hodet* I dag var egentlig planen å ha en hjemmedag, siden morgendagen blir litt "hektisk": først undersøkelse på Riksen, så svømmedate med annen venninne, og så middagsbesøk hos venninne i nabobyen. Men så er det fin sol ute, og egentlig hadde jeg hatt lyst på en tur ut i butikkene... Vi får se hva jeg finner på, det er jo egentlig deilig å ha muligheten til å styre dagene sine selv. Jeg får bare nyte det så lenge formen er så bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 12. januar 2011 #467 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg forstår godt at det å være tvillinggravid første gang man er gravid er svært spesielt. Jeg har tross alt to graviditeter fra før å sammenligne med. Begynn å handle når du fortsatt orker å gå i butikker. Jeg er over 30 uker nå, og orker svært lite. Har heller ikke handlet noe til ungene, så det er det andre som gjør. Hvis du ønsker litt kontroll på hva som blir kjøpt, kan det sikkert være lurt å gjøre det selv. Håper kvalmen din slipper taket snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #468 Del Skrevet 12. januar 2011 Det har kanskje vært litt av "problemet" mitt fram til nå Trekkoppfuglen, at jeg ikke har skjønt at tvillingsvangerskap er tyngre/verre/mer slitsomt enn vanlige svangerskap. Jeg har jo ingenting å sammenligne meg med annet enn alle de superspreke enlinggravide jeg har rundt meg, og har til tider følt meg innmari "pysete". Det er uvant for meg å ikke mestre alt, og jeg har følt at å bli sykemeldt ikke er å mestre... Nå begynner det litt mer å gå opp for meg at jeg gjør mitt beste og at det ikke handler verken om å være flink eller å mestre, men faktisk om å komme seg i mål uten å være helt utslitt. Så nå har jeg slått meg helt til ro med det og nyter egentlig bare muligheten til å hvile og styre dagene som jeg vil. Godt du sier det om handlingen, for da har jeg jo en god grunn til å shoppe litt! Neida, men jeg må vel innse at jeg kommer til å bli SVÆR og tung på slutten, så da er det greit å ta det litt etter litt. Og uke 19 er jo egentlig ikke akkurat TIDLIG å begynne så smått heller, da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 12. januar 2011 #469 Del Skrevet 12. januar 2011 Uke 19 er ikke tidlig i det hele tatt, sånn med tanke på at det er en del ting som må være i hus til de små kommer. Vogn, seng, stelleting, klær og alle de små-tingene som gjør livet lettere i hverdagen... Har selv nesten litt småpanikk da det er en del ting vi ikke har i hus ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 12. januar 2011 #470 Del Skrevet 12. januar 2011 Når man er 30 uker med tvillinger er man jevnt over større enn fullgått svangerskap med en. Handle nå du, og de neste ukene. Jeg ser at de aller fleste ikke gjør særlig mer enn litt lett pusling hjemme fra uke 30-32. Etter det er det svært få som orker mye. Du skal ikke føle deg pysete i det hele tatt! Du skal lytte til kroppen din, og få ungene til å være i magen så lenge som mulig. Jeg tipper det blir kjempeslitsomt med to unger på en gang, og da er det ekstra viktig at de er store og modne for verden. Da slipper man så mye lettere med mating, komplikasjoner osv enn hvis de er født en del for tidlig. Slik tenker jeg i hvertfall. Vil mye heller ha det tungt og vondt en uke eller to ekstra, for jeg vet hvor mye det har å si for ungene. Og det enste du kan gjøre for dette er å ta livet med ro. Og lytte til hva som er godt for deg. Kos deg med rolige dager hvor du kan glede deg til ungene kommer. Det blir travelt tidsnok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mocci Skrevet 12. januar 2011 #471 Del Skrevet 12. januar 2011 Du må høre på den kloke mannen din Dalmore. Så herlig at du våknet uten å være kvalm idag, heretter må du følge "oppskriften" til punkt og prikke. De fleste jeg kjenner som har ventet tvillinger har slitt med kraftig kvalme, hun ene ble faktisk innlagt på sykehus. Min søster som ventet tvillinggutter hadde vanlig kvalme frem til uke 12, hun kastet aldri opp. En tidligere kollega av meg som var gravid med tvillinger, gutt og jente, var ikke kvalm i det hele tatt! Som tvillinggravid får man dobbelt opp av HCG, ikke rart at det merkes på kroppen. Nyt dagene som best du kan Dalmore! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lilly* Skrevet 12. januar 2011 #472 Del Skrevet 12. januar 2011 Å så treig jeg er Du skal jo få to små jenter :rødme: Guri, så herlig! Det kommer til å bli koselig.. tenk så mye glede de får av hverandre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 13. januar 2011 #473 Del Skrevet 13. januar 2011 Så koselig med to jenter, Dalmore! Ang svangerskapspenger kan det kanskje være greit å finne ut om det har noe å si for feriepengene? Om arbeidsgiver forskutterer lønna di både under sykmelding og permisjon spiller det liten rolle, for da får du jo feriepenger derfra også. Men om du får direkte betalt fra NAV er det ikke mange ukene man får feriepenger for, dessverre. 15, tror jeg. Kommer svangerskapspengene også fra NAV, så er det vel ikke mye å hente på feriepengefronten enten man er sykmeldt eller på svangerskapspenger. Jeg kan ikke skjønne at reglene ang feriepenger er så håpløse - man betaler jo det samme i skatt uansett hvem man får utbetalinger fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 17. januar 2011 Forfatter #474 Del Skrevet 17. januar 2011 Takk for innspill, jolie, det skal jeg spørre noen om! Mandag. Det er den rareste dagen å være sykemeldt på, for alle andre setter liksom i gang med hverdagen igjen, mens jeg bare surrer rundt. Kjenner det særlig på mandager at det murrer i magen med en eller annen dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør noe nyttig... Og så synes jeg fryktelig synd på Mannen som må på jobb, han ler jo bare av meg og sier at det er jo det samme som han gjør hver mandag, mens jeg tenker at det må være kjipt å stå opp og dra når han ser at jeg ligger og drar meg... Og så hadde det jo selvfølgelig vært koselig å ha han her hos meg! I dag sov jeg lenge, trengte tydeligvis litt ekstra hvile etter familiebursdagsselskap i går ettermiddag. Veldig koselig med besøk på bursdagen sin altså, men det blir jo noen ekstra timer med fiksing&shinings og ikke minst kakebaking før de kommer, og så noen intense timer med sosialisering. Da er det egentlig godt med en rolig dag i dag! Ellers hadde både svigerinne og svigermor kjøpt med noe til de små mageboerne også, de har nok ventet litt på å få kjøpe inn noe, og når de hørte at jeg hadde kjøpt noe selv, følte de nok at det var litt mer "lov". Veldig koselig da, og da fylles posen med utstyr opp sakte men sikkert. Svigerinne kom med håndklær, kluter og siklesmekker, mens svigermor kom med 2 bodyer, 2 bukser og 2 luer i nyfødt str. Såååå lite og søtt! ... nå mente svigermor at de ikke ville kjøpe noe mer før vi ga beskjed om hva vi trengte, det kjenner jeg jo at er litt vanskelig. Ser ikke for meg at vi skal ringe dem og si "heidu, nå trenger dem strømpebukser her". Nå er det ny uke, og årets bursdagfeiring er over for i år. Når bursdagen er over pleier vi alltid å snakke litt om hvordan vi ser for oss neste bursdag, altså hvor vi er i verden og hva som har skjedd. Vi ble vel enige i går om at neste bursdagsfeiring så er det nok ikke jeg som er hovedperson! Ny uke og jammen skinner solen. Jeg tror jeg skal forsøke meg på trening i kveld, og da kan jeg egentlig kose meg inne i dag med god samvittighet. Samtidig er det jo deilig å ta seg en tur ut i det fine været. Vi får se, det frister jo litt med sofakrok og strikketøy også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 17. januar 2011 #475 Del Skrevet 17. januar 2011 Når skal du på ul igjen? Det er så koselig når familie begynner å kjøpe inn til ungene, da blir det plutselig så virkelig. Har dere handlet mye? Har dere bestemt dere for vogn? Vi endte opp med TFK Twinner twist (eller noe sånt, den de har på Barnas Hus). Skulle egentlig ha Mountain Buggy, men den ble såpass mye større sammenlagt at det utgikk. Det er ikke så mange tvillingvogner å velge i, heldigvis egentlig, jeg blir helt svimmel i jungelen av utstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 17. januar 2011 Forfatter #476 Del Skrevet 17. januar 2011 Neste UL er neste fredag, altså nesten 2 uker til. Da er det første cervix-måling, det gleder jeg meg egentlig til... Tenker at det skal bli veldig fint å VITE om den ser ok ut eller ikke, selv om jeg jo tror at den gjør det. Men kjenner at behovet for å vite er ganske stort... Det er vel innvendig UL, så da tror jeg ikke de ser så mye på tvillingene. Vi har bare såvidt begynt å orientere oss på vogner, tenker at vi skal ta oss en tur i en butikk og se på dem og prøvetrille. Men jeg er veldig enig, det er bare deilig at utvalget ikke er så voldsomt stort, for da er det mulig å orientere seg. Vi lurer litt på å kjøpe brukt vogn, det er faktisk ganske mange brukte tvillingvogner der ute og ingen av oss tenker at vi må ha nytt av alt. Jeg er litt "nazi" på at bilsetene skal være nye, jeg er livredd for å kjøpe brukt av noen jeg ikke kjenner og at de skal ha vært i en smell. Og to bilseter er jo en ganske stor utgift, kan man si! Har hørt veldig mye bra om TFK, forresten! Hva slags farge skal dere ha den i? Og ja, veldig koselig med familie som er opptatt av dem og kjøper litt til dem! Det ble mye babysnakk i går, både svigerinne&svigermor&mamma snakket nesten bare om det. Jeg synes jo det er hyggelig, men stakkars svoger&lillebror blir jo litt utenfor hele greia, og det er jo ikke morsomt når man er vertinne. Svigerinne ville ta med de klærne vi har kjøpt inn på stua for å holde opp ett og ett plagg sånn at "alle måtte jo få se på dem", men da fikk jeg stoppet henne og sa at de som ville kunne få komme inn på gjesterommet for å se på det. Det KAN jo bli for mye for disse stakkars mannfolka! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Aravis~ Skrevet 17. januar 2011 #477 Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg anbefaler teutonia team cosmo, nettopp pga vendbare sittedeler. Tenker kanskje ikke så mye over det nå, men når barna blir såpass store at de vil se litt, så er det greit å ha dem vendt mot seg. Jeg hadde easywalker sky til gutten min, og ble GAL av å måtte ha han fra meg. Så jeg måtte bytte vogn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 17. januar 2011 Forfatter #478 Del Skrevet 17. januar 2011 Takk for tips, Aravis, den skal absolutt sjekkes ut! Jeg har en lang liste med ting jeg kan/bør/vil gjøre mens jeg pusler rundt hjemme. Alt fra å sortere smykker til å rydde i skapet på badet til å lime bilder i album til å sy noen gaver til å rydde i papirer. Men i dag var tydeligvis ikke dagen, for jeg går bare fra rom til rom og finner ikke helt roen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 17. januar 2011 #479 Del Skrevet 17. januar 2011 Det negative med Teutonia er at den er tung. Og det blir tungt med to unger etterhvert. Æsj, den perfekte tvillingvogn fins faktisk ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Aravis~ Skrevet 18. januar 2011 #480 Del Skrevet 18. januar 2011 Det negative med Teutonia er at den er tung. Og det blir tungt med to unger etterhvert. Æsj, den perfekte tvillingvogn fins faktisk ikke. Den er litt tyngre ja, men man skal strengt talt ikke løfte hele vognen med barna oppi. :gjeiper: Men ja, jeg skjønner hva du mener. Den er nok litt tyngre enn TFK og Easywalker, men den er ikke ille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå