Gå til innhold

Dalmores dager

Dalmore

Anbefalte innlegg

Takk for ros, silverdoe! For meg har det funket å kutte ut alt av godis (unner meg dessert eller kake hvis jeg er bedt bort, men kjøper NULL godteri selv), spise ofte og fiberrikt og ikke minst mer grønnsaker. Så har jeg jo vært heldig som har kunnet bevege meg en god del gjennom svangerskapet også, da! :) Sikker på at du også kommer til å gjøre en god jobb!

... nå skal det sies at det blir ikke +1 kilo som er sluttresultatet her i gården, altså. Merker at vannet kommer i kroppen nå, og da går det vel fort på. :sjenert: Godt det ikke er så lenge igjen! :ler:

Mandag, ny uke og 31 uker på vei! :hoppe: Her jubler vi for hver eneste uke, det er en liten seier i seg selv! Deilig å ha ukeskifte på mandager, da er det liksom ny start og nytt tall. Vi leser i svangerskapsboken hver mandag kveld, jeg leser høyt for Mannen og så snakker vi litt om hvordan vi tror de har det inni der. Det er ukens høydepunkt for begge to! :hjerte:

Stakkars Mannen, han sliter voldsomt med søvnen om dagen. Jeg tetner i nesa og halsen om natten og snorker visstnok veldig, men klarer å sove noenlunde ok selv, men det gjør ikke han. :sjenert: I dag sto han opp en halvtime før klokka ringte, da hadde han prøvd å vekke meg hvert femte minutt for å få meg til å slutte. Ikke noe stas for han å gå på jobb da, nei!

Min egen søvn har vært litt til og fra de siste ukene, jeg har noen netter der jeg er mye våken, men i natt har det vært ok. Snur meg jo litt og kaver litt med en pute bak ryggen, men alt i alt så skal jeg ikke klage.

Jordmoren min har flere ganger nevnt akupunktur for meg, hun er glad i å anbefale det til sine gravide. Jeg har det på listen min, men egentlig føler jeg ikke helt behovet... Hun kan sikkert hjelpe både med litt vann og litt dårlig søvn, men synes liksom ikke det er så ille at jeg trenger å sette i gang en lang behandling. Akupunktur er jo ikke bare EN gang, liksom. I steden har jeg nå ringt og bestilt meg en fotpleietime, jeg fikk gavekort på det av Mannen til bursdagen min og nå skal jeg kose meg med å få litt pleie og litt massasje på onsdag. Det blir DEILIG! :)

... kjenner at dagene kan finne på å gå litt sakte nå, så jeg prøver å legge opp til bittesmå planer hver dag. I dag tenkte jeg å gå meg en tur bort til treningssenteret mitt, har en fast gjeng jeg har trent aerobic med i noen år og de er veldig nysgjerrige på å se meg med magen. :ler: Det er akkurat passe gåturlengde for meg bort dit, og tenker at det er greit å gjøre det mens jeg enda er mobil. I morgen blir det gåtur og kanskje lunsj med to venninner, onsdag altså fotpleie i sentrum (og kanskje bittelitt shopping, trenger noen småting). Torsdag til jordmor, fredag innom på jobb for lunsj og levere noen greier, og vips så er det helg. Det føles bra å ikke ha noen tomme dager, da blir jeg så utålmodig. Men viktig å understreke at dette er SMÅ planer, da. Skal jo ikke slite meg ut heller! :ler:

Herlig lunsj med gode venninner og fine unger i går, SÅ stas å se dem igjen. :) Kjenner jeg blir litt stressa når jeg ser hvor mye noen av dem kaver med bare en to-åring, tenk på meg som skal ha to stykker med meg på besøk? :overrasket: Eller to babyer som gulper og skal ha mat på likt!?? Tror vi skal legge lista særdeles lavt for sosialt liv framover, selv om vi har lyst til å få med oss LITT, da. Mannen har allerede begynt å synes synd på fadderbarnet som fyller fem midt i juni, han tror nemlig at vårt lille sirkus med to babyer kommer til å stjele all oppmerksomheten i bursdagen hans. :fnise: Jeg har sagt at vi får nå se, kanskje vi ikke orker å bevege oss ut av leiligheten en gang, og langt mindre dra i bursdag!

Nå skal jeg legge beina høyt i sofaen, strikke litt mer på den andre lille hvite strikkejakken og se på Wallander fra Get-boksen. Og så drikke et STORT glass med iskaldt vann! Ah, the good life! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er imponert over hvordan du klarer å fylle dagene og ikke ender opp med å kjede deg. Tror jeg fort hadde endt opp med det om jeg skulle gått hjemme like lenge som deg.

Kjenner meg igjen i det du skriver om snorking. Men heldigvis for min mann så har han en egen evne til å sovne - så han merker knapt at jeg snorker - men jeg kan våkne av hans sove-Ulyder. :fnise:

Glemte helt å :hoppe: for 31 uker!

Endret av hegejenta30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er egentlig veldig god på å kose meg med å pusle rundt i mitt eget selskap, hegejenta! :)

Nå skal det sies at jeg har jo hatt små opplegg så godt som hver eneste dag, i vinter hjalp det veldig med gravidvenninne og fast svømmedate, feks. Og så skal det også sies at jeg har gjort så godt som ALT husarbeid fram til nå, klesvask, oppvask, shinings og rydding har foregått på dagtid. På kveldstid når Mannen har vært hjemme har det vært strikking og TV - så disse små balubababyene begynner jo å få litt strikkeplagg... :ler:

Apropos klær, svigermor kommenterte tørt da hun var her i forrige uke at "dem skal i hvert fall ha nok klær disse ungene". Og så jeg som synes at jeg har begrenset meg VELDIG når jeg har shoppet til dem?! :ler: I dag har jeg sortert ut litt småting som jeg har kjøpt i str 62 og oppover, blant annet litt på salg i vinter osv, som jeg tenkte å vaske og legge i en eske på loftet fram til de passer. Da ble det ikke akkurat SÅ mange plaggene igjen i baljen der de ligger og venter på å få kommoden i hus. 8 bodyer i str 50, feks, det er jo bare fire til hver? DET kaller ikke jeg "mye klær", nei! :ler:

Ellers begynner det aller, aller meste å bli krysset ut på "utstyrslisten" vår. Jeg er så glad for at jeg fulgte Trekkoppfuglens råd om å ha det meste på plass til uke 30, for jeg er ikke akkurat i form til de store butikkutskeielsene nå om dagen, gitt! :ler:

Nå mangler vi bare noen ting før vi er HELT klare: ett bilsete (kan få låne et av vennepar, men det er utlånt til en felles venninne, og jeg tror de kommer til å bruke det helt fram til juli), stelleveske, speil til bilen, trekk til stellemattene (ikea var utsolgt da vi kjøpte dem), og termometer/febernedsettende. Ellers tror jeg vi har det meste under kontroll, har forsøkt å tenke litt på hva vi faktisk trenger og ikke minst hva vi har plass til. Her blir det ingen egen bleiebøtte, feks, jeg tror vi bare har godt av å gå ut med søpla en gang om dagen for å få litt frisk luft. Og så får vi jo dobbelt med bleier, så det trengs antagelig! :ler: Vippestoler venter vi med, for å se om vi føler for å bruke det. Gidder ikke å ha noe som tar opp så mye plass når vi ikke helt vet om det hadde vært nyttig eller ikke. Lekegrind har vi rett og slett ikke plass til, så da får vi heller finne andre løsninger. Her er det med andre ord ingen utstyrsfråtsing! :ler:

... stelleveske tror jeg skal være mitt neste prosjekt, må bare finne ut hvilken vi vil ha. Det er mange avgjørelser, gitt! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte den største stellevesken vi fant vi :ler: Greit å ha litt plass, særlig når man skal reise og kun har en kolli håndbagasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men hvilken stelleveske var den største, Chica?? ;) Vi lurer litt på en Skip Hop Double Duo, den er laget spesielt for tvillinger og ikke minst å henge på tvillingvogner. Men koster jo flesk, da... :sjenert:

Vil heller ha litt god plass enn altfor dårlig plass i veska, det er litt tullete. Og om ikke man trenger to av absolutt alt, så må det jo være dobbelt med skift, dobbelt med ekstra bleier osv.

Det ble en veldig koselig tur innom på trening i går, damene var helt over seg over at jeg stakk innom for å strutte med magen og det var koselig å se dem igjen. Kjente at jeg savner å røre på meg på en ordentlig måte, men det er jo helt uaktuelt med aerobic for meg nå. Gåturen dit bort var mer enn nok - den er på 1,6 km i flatt byterreng... :sjenert::ler:

I går kveld fikk jeg plutselig litt nok av hele gravidgreia, jeg har følt meg både supersprek og ikke minst supertålmodig hele veien, og ikke vært klar for at de skal komme ut på maaange uker enda. Men i går kjente jeg meg bare tung og sliten og litt lei av hele greia, må innrømme at en ting er det fysiske (de veier vel omtrent 3,6 kg tilsammen nå, det er det samme som vanlige gravide bærer på den siste uka og jeg har enda leeeeenge igjen...), men det psykiske er også litt heftig. Det å ikke vite når de kommer, og hva slags form de er i når de kommer, sliter litt på meg, kjenner jeg...

Må snakke litt med jordmor på torsdag om hvor store krav jeg skal stille til meg selv, eller om det snart er greit å ha en rolig dag uten trimtur, feks. For den dårlige samvittigheten for at jeg ikke er aktiv nok er også slitsom. Og så kjenner jeg at nå er det ekstra viktig å ha bittesmå planer hver dag, sånn at jeg kan få dagene fram til uke 34 til å gå veldig fort. :sjenert:

Føler meg bedre i dag altså, ikke like tung og utålmodig, i hvert fall! Skal en tur til en venninne for å spise lunsj, det er en perfekt plan som kommer til å få formiddagen til å fly av sted! Gruer meg bare til å klatre opp til 4. etasje i bratte trapper, men jeg får ta det sakte og rolig! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min Skip Hop Dash Deluxe på kopbarnvagn.se. Der sparer du noen hundrelapper i forhold til norske priser ihvertfall. :jepp: I tillegg har de gratis frakt, og du slipper å betale moms og tollgebyr. Se her. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finner ikke vår på nett jeg, men er allerhand, og er dobbel så stor som messengerbagen omtrent. Er ikke noe fancy eller særlig fin, men praktisk med litt plass når man er på farten og skal ha med x antall måltider, klesskift, leker, vannflaske til både mor og datter etc ;)

Men ser tvillingmamman jeg kjenner bruker å ha med seg en liten ryggsekk i tillegg til stelleveska når hun er på farten. Må jo ikke ha alt like lett tilgjengelig heller, går jo an å ha litt under vognen også? Når jeg er på kjøpesenter og bare bruker liten trille dropper jeg den store stelleveska og har heller med en bleiepose som inneholder våtservitter, bleier, og et engangs stelleunderlag. Det får plass i min vanlige veske. Skulle det bli klesskiftkrise så ligger stellevesken i bilen og kan hentes ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både skip*hop og Allerhand er god kvalitet sammenlignet med andre produsenter. De har mange praktiske lommer også - kanskje for mange i enkelte tilfeller...

Jeg brukte lang tid på å finne en som passet vårt behov, hadde håpet jeg skulle finne en som var rimelig - men det var bare å gi opp. Man må fort ut med mellom 500 og 1000 for en fin, funksjonell og holdbar stelleveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hoppet glatt over stelleveske denne gangen. Syns det er mye mer praktisk med sekk, eller en stor veske når jeg skal ut. Syns bare stelleveska blir dinglende i veien når jeg henger den på styret, og det blir garantert enda verre med stor tvillingvogn. For meg er ikke stelleveske et must, og med tanke på prisen syns jeg det er meningsløst.

Ha ha ha, høres ut som jeg er super negativ i dag. :fnise: Er ikke det altså, vil bare si at det fungerer fint uten stelleveske også. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Det er så godt jeg har deg, Trekkoppfuglen! For jeg har hele tiden egentlig grublet på om ikke det er litt vanskelig å feks bære to bager opp i 3. etg, og så samtidig ha en tung veske som bare henger på den ene skulderen. Tenkte på om ikke en sekk var bedre, også når man skal bevege seg rundt. Har prøvd å snakke litt med min nybaktemor-venninne, men hun var helt overbevist om at det var MYE bedre med en stor stelleveske å henge på vogna... :sjenert:

Diskuterte litt med Mannen i går også, tror han var enig i at det høres smartere ut med ryggsekk eller en stor veske. Så da tror jeg vi prøver det først, og så er det jo ingenting i veien for å kjøpe seg en stor stelleveske etterhvert hvis vi synes det funker bedre!

... må bare finne en ryggsekk som funker da, hadde jo vært fint med en som har flere små rom, ikke bare ett stort...

Ah, alle ting man skal tenke på! :ler:

I går var det grått og regntungt, da passet det perfekt å bli invitert på lunsj til venninne! Var borte hele formiddagen, rakk bare å handle på veien hjem før Mannen kom, og vips, så var det enda en dag å krysse av på kalenderen. Kveldene går så fort uansett, for da er jo han her og vi koser oss med tv og sofa. I kveld skal Mannen ut på vift, jeg er bedt til en venninne hvis jeg vil, men skal se an formen etter fotpleietimen min. Kan hende det holder med den ene turen ut i dag, vi får se. Gleder meg i hvert fall MAKS til at noen skal pleie meg litt og ikke minst masserere føttene mine! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotpleie var helt NYDELIG, hegejenta!!! :)

Deilig å ha velstelte føtter, det er ikke sååå lett å bøye seg ned for å file og klippe og smøre nå om dagen. Nå føler jeg meg fresh og fin, og lettbeint!

Gikk en bitteliten butikkrunde etterpå, det var halvpris-salg på Lindex, så jeg slo til på litt mer babyklær. Holder på å vaske litt nå om dagen, og jeg har nok ubevisst vært litt usikker på hva slags kjønn disse babyene har, for det var nesten bare hvitt, grått og noe brunt! :ler: I dag kjøpte jeg litt mer med farge på, kjekt med halv pris!

Og så noen nye tights til meg selv, som jeg har pakket i sykehusbagen. Deilig å ha noe nytt og fresht å ha på seg etter fødselen, en stor tights som nesten er kosebukse, og en i en mindre str når jeg skal "pynte" meg til besteforeldrebesøk. Kjekt! :)

... og hele dagen har jeg gått med vond følelse i magen, gruer meg maks til å få "kjeft" på kontroll i morgen. Det er jo ikke snakk om kjeft akkurat, men jeg vet jo at de ikke kommer til å bli glade for at prøvene er dårlige. Krysser bare alt jeg har for at alt annet er ok, og at jeg slipper insulin... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke de har noen grunn til å bli strenge med deg jeg... Du har spist sunt og vært aktiv hver dag (iallfall ut fra hva du skriver her inne) - du er tross alt gravid med tvillinger - det tar på det for kroppen!

Så håper du kommer ut igjen fra samtalen/kontrollen imorgen og ikke ser så mørkt på de dårlige prøvene i forrige uke.

:klemmer: til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat sånn tenker jeg også, hegejenta! Jeg trøster meg selv med at jeg synes jeg har gjort mye riktig, men man tenker jo hele tiden at man kunne gjort ENDA mer og vært ENDA flinkere. Men ingen er vel perfekt?

... det er bare jeg som har litt overdreven respekt for autoriteter og særlig helsepersonell, så da gruer jeg meg for at de skal bli strenge og gi meg "kjeft". Teit, jeg vet det. Men kommer til å føle meg MYE bedre med en gang kontrollen er over og jeg kan forholde meg til det de sier. Må jeg spise bare gulrøtter i ukene fram til fødsel så skal jeg nok takle det også, bare jeg er ferdig med å få kjeft! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for lykkønskninger - og så koselig med besøk, zeppelin! Kom gjerne tilbake! :)

Åh, så lettet jeg er for at denne formiddagen er over! :hoppe: For å ta det første først: prøvene mine var så dårlige som jeg fryktet, sånn at jeg er i den båsen som heter svangerskapsdiabetes. :( Men heldigvis langt i fra så dårlige at jeg må ha insulin, og heller ikke så ille at ernæringsfysiologen mente at jeg trengte noen ekstra oppfølging. Det er deilig! :)

... beskjeden er egentlig bare å være enda litt strengere med meg selv, kutte helt ut juice, kun en frukt om dagen og den skal være i forbindelse med et sunt måltid, kutte helt ut sukker (godis er selvsagt, men også kaker, syltetøy osv), kutte ut ett brødmåltid per dag og heller spise kylling, egg osv. Enda mer grønnsaker, og så vil hun at jeg skal fortsette å trene. :sjenert: Jordmoren vil derimot ikke at jeg skal trene, hun mener at jeg må begrense meg til en rolig gåtur hver dag, for nå er det superviktig at de blir værende inni der i noen uker til. Hver dag teller! :)

Trening orker jeg nok ikke så mye av framover, jeg får jo vondt i magen hvis jeg overanstrenger meg. Det mente jordmoren at jeg må ta veldig på alvor, mens ernæringsdamen ikke tenker så mye på sånt. Men holde meg i grei aktivitet vil jeg jo selv også, så det skal jeg nok få til!

Ernæringsdamen var nok skuffet over resultatet hun også, for hun opplever nok også at jeg har jobbet bra med dette. Men sånn er det bare noen ganger, og hun kjeftet ikke. Så da er jeg bare veldig lettet! :hoppe:

... hos jordmoren (jeg hadde to timer i dag) ble det plutselig litt mer dramatisk da hun ikke klarte å finne hjertelyden på den ene tvillingen. :overrasket: Jeg følte at jeg hadde kjent dem begge to på morgenen, og rakk egentlig ikke å bli bekymret før vi var inne på UL-rommet og en lege hadde sett dem begge to og sa at hjerteaktiviteten var fin, så da så. Men ble litt skjelven etterpå! Blodtrykket mitt var litt forhøyet også, pluss bittelitt spor av protein i urinen, men ikke mer enn man kan forvente når det nærmer seg slutten av tvillingsvangerskap, ifølge jordmoren. Så da tror jeg vi alt i alt kan klokke inn en ok kontroll! :)

Jeg føler meg ca 1000 kilo lettere nå, tungsinnet fra forrige uke er borte og nå kjenner jeg meg sterk, positiv og motivert for å gå i fem-seks uker til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er godt å være ferdig med dagens timer hos både ernæringsfysiologen og jordmor.

Og ut fra hva du skriver så gikk det ikke så ille. Bra du slipper insulin iallfall. Og det er vel bare å ta seg selv i nakken så fikser man kost-omleggingen de neste ukene også! Det er iallfall lettere å motivere seg for det når man har en målsetning - for deg er det jo frøknene som kommer om ikke så veldig lenge!

Syns du er flink jeg! Nei ... du er faktisk kjempeflink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...