Gå til innhold

Dalmores dager

Dalmore

Anbefalte innlegg

Dere ser vel at den ene er frustert over at han bare har en sokk, også driver den andre og tuller med hvor kjip en mamma de har som ikke har fiksa det når ungen faktisk er kald på tærne. Så begynner den første å parodiere mammaen: nei nei nei, mens han vifter med hånda slik mammaen pleier. Å jadda. :ler:

Endret av jolie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

... jeg delte koblingen på Facebook, og plutselig hadde jeg fått flere private meldinger med spørsmål om jeg ventet tvillinger. Synes folk pleier å være ganske "rettfram" på FB, så jeg ble nesten overrasket over at de sendte det privat. Jeg har egentlig ikke offentliggjort noe som helst der inne, jeg, selv om det selvfølgelig ikke er hemmelig. Haha, hadde ikke vært lett å skjule, nei! :ler:

Hadde dårlig følelse i kroppen i hele går, følte meg som en dårlig mamma som ikke har klart å få ned blodsukkernivået og gikk liksom med en "ubevisst" følelse av at "jaja, så blir det ingen babyer på oss, da". Merkelig hvordan hjernen jobber når man er skuffet. Mannen trøstet meg veldig fint og så ble vi vel enige om at hjelpe meg, jeg er i så fall ikke den eneste som har svangerskapsdiabetes, og det finnes jo verre ting man kan gjøre mot sine ufødte barn!

... naboen til svigers fikk feks et barn for noen uker siden som var bittelite på termin (under 2 kilo). Mamma'n hadde røyket hele svangerskapet... :tristbla:

Så nei, det skal nok gå bra dette også! Og jentene sparker som bare det inni der, nå har de begynt å bevege seg mer enn å sparke, så det kommer sånn store bølger i magen. Mannen kjente en skikkelig en i går, han så på meg med store øyne og lurte på om det der var vanlig. :ler: Oh jess, Mannen min, sånn rører jentene dine på seg hele dagen! :hjerte:

Solen skinner visst i dag også! :hoppe: Jeg har sovet litt lenger enn vanlig, sov dårlig natt til i går og merker at jeg har flere våkenperioder i løpet av natten nå enn før. Ryggen er ikke glad i å ligge på siden, så jeg er stiv og støl når jeg våkner. Pleier å sovne godt etter at Mannen går på jobb, da får jeg breiet meg skikkelig i senga. :ler:

Ingen store planer for formiddagen, annet enn å spare litt på kreftene. I kveld skal vi besøke svigerinne&svoger i nabobyen, det blir koselig! Mannens lillesøster er overlykkelig over å bli tante, så jeg håper de små nurkene gir henne noen skikkelige spark. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du koser deg og nyter vårværet i dag.

Skjønner godt du var litt deppis i går, jeg kjenner litt på det i dag etter mitt besøk hos legen tidligere i dag...

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg visst besøk av hormontrollet... :sjenert:

Faktisk snakket Mannen og jeg i går om at jeg egentlig har vært veldig i balanse under svangerskapet, han har hørt mange redselshistorier fra kompiser og var riktig så fornøyd med at kjæresten hans egentlig bare var seg selv fram til nå.

... men i dag er jeg visst ikke helt meg selv, gitt. Deppa over at det snør ute - IGJEN - tar det aldri slutt? Sliten etter lang kveld i går. Deppa for de dårlige prøveresultatene, føler at selv om jeg synes jeg har gjort mye riktig, så kan jeg ikke ha gjort nok likevel. Gruer meg for å få kjeft fra jordmor&ernæring neste uke... Deppa for at vekta plutselig viste en kilo opp i dag - enda fornuften sier at man ikke SKAL gå tvillinggravid uten å gå opp. Det er bare det at hormoner ikke hører på fornuft! :ler: Deppa for at det var musestille inni magen, ikke et spark eller en bevegelse eller noen ting. Deppa for at jeg ikke hadde noen planer, men at samvittigheten mente jeg BURDE ut og gå i møkkaværet. Og vips, så kom det en haug med andre mørke tanker også, og vips, så rant tårene lenge i formiddag. :sjenert:

:ler: Må le av meg selv også, da. Det er jo bare tulleting det her, og det VET jeg innerst inne. Men som sagt, hormoner hører ikke på fornuft!

Endte opp med å ta meg selv i nakken, kaste på meg litt klær og gå opp til svømmehallen. Fikk meg en god svømmeøkt på 500 meter, plasket litt i barnebassenget og tuslet hjem igjen. Bare gåturen alene er på 30 min, så da har i hvert fall samvittigheten fått sitt! :) Nå skal jeg krype opp i sofakroken under pleddet, strikke litt og se om ikke jeg kan få liv i småfrøknene mine. Da tenker jeg at ting kommer til å føles myyyyye lettere!

... og så setter vi bare et stort svart kryss over denne dagen, og prøver igjen med nye muligheter i morgen. Da er det til og med blitt april, og dermed ser det ikke ut til at vi får mars-babyer heller! :) I morgen er det kanskje sol også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender over en :sol: til deg her jeg! Så blir det iallfall litt lysere å dagboka di om ikke annet :)

Hormontroll er morsomme greier - dukker opp ut av intet med helt usakligheter så feller vi noen tapre tårer og kommer til fornuften igjen - og vips er trollet borte.

Det er lov å ha dager da man ikke føler seg helt på topp da! Kan jo ikke være en eneste stor solstråle hele tida?

Tipper frøknene forteller mamma at de er der nå som du har satt deg ned og slapper av og koser deg!

:klemmer: til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer:

Du imponerer meg med aktivitetsnivået ditt. :jepp: Jeg orket knapt å stå opp om morgenen da jeg var 30 uker på vei med M og H. :fnise:

Ul igjen om en uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode klemmer! Det var det jeg trengte, bare klemmer og ikke så mye "snakk". Jeg vet jo at det bare er hormonene som tuller, så det trengs ikke å forklares ihjel! ;)

Sendte sms til Mannen for å advare mot hormontrollet som var på besøk, men da han kom hjem gikk ting litt bedre, jentene våknet da de hørte stemmen til pappa og selv om jeg var sliten og lei, så var det i hvert fall ikke flere tårer. Mannen lurte på om jeg hadde innbilt meg alt sammen. :ler:

Hadde skikkelig hodepine i går kveld, og var temmelig sliten i kroppen. Jeg brukte mitt siste klipp på klippekortet i svømmehallen i går, og badedrakten har visst sett bedre dager, så jeg tror det var min siste tur før fødsel, gitt. Våknet i natt med dundrende hodepine også, ble plutselig litt forgiftningsredd, men så hjalp det med to paracet, da sovnet jeg fint og nå er det helt borte. Deilig! :)

Føler meg altså MYE bedre i dag, selv om solen som var varslet glimrer med sitt fravær. Men det er blitt april, og dermed kan jeg krysse ut enda en hel måned! Nå er det bare om å gjøre å komme seg gjennom denne måneden uten fødsel, og så skal vi heller tåle at de kommer i mai! :)

... tror det meste av tungsinnet i går kom av at jeg gikk på vekta. Det er bare tøysete å skrive det her inne egentlig, at jeg liksom depper fordi jeg har gått opp en kilo. Tøysejente. :kjefte: Men jeg kjenner at det er faktisk det som er grunnen, jeg liker det så utrolig dårlig, og merker at dette overvektsopplegget mitt har gjort meg litt negativt opptatt av vekt. Ikke bra... :sjenert: Jeg har jo egentlig sagt til meg selv at jeg MÅ tåle en vektoppgang opp til 10 kilo (mer er ikke anbefalt når man veier så mye som meg), og likevel tåler jeg ikke den første kiloen? Bare tull. Så nå jobber jeg litt med meg selv, for jeg hadde jo fnyst hånlig hvis det var noen andre som sa sånne teite ting.

Vet du Trekkoppfuglen, det hjelper faktisk veldig at du sier det! Altså, ikke at du orket lite, men det at jeg faktisk ikke er så ille. Tror det nok en gang er dette opplegget mitt som tøyser med hjernen min, for særlig ernæringsdama stiller ganske store krav om både trening og aktivitet. Hun glemmer nok litt at det er to bebiser inni her! ;)

I dag er det fredag, og det er deilig! :) Prøver å smårydde litt i leiligheten for å gjøre den helgeklar, og så satser jeg på en liten tur etterhvert. Det kan se ut som det letter litt, og i hvert fall så snør det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsdama virker ikke så veldig sympatisk, syns du er knall tøff som tåler og orker alt knyttet til det. :klemmer:

Skriver med en hånd nå, M er hissigpropp i dag. :fnise: Sendte forresten tvillingklippet du la ut her og på FB til mannen i dag. Syns den var så søt, blir moro å se om ungene våre gjør noe lignende.

Ha en fin fredag. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har egentlig vært ganske hyggelig mot meg - fordi hun har sett at jeg har holdt vektoppgangen under kontroll... :sjenert: Men vet at hun har vært ganske krass mot noen av de andre jentene der, og hun er jo temmelig streng. Kjenner jeg gruer meg skikkelig til å komme dit neste torsdag for å høre resultatet av blodsukkerprøvene, hun kommer IKKE til å bli fornøyd med meg da, gitt... :gjeiper:

Men for all del, hun må jo være litt streng også, hun forholder seg jo faktisk til overvektige damer og vi er jo overvektige av en grunn. Ikke nødvendigvis at vi spiser sjokolade hver dag, men vi verken spiser riktig eller trener nok når vi veier såpass mye for mye. Så da trenger vi kanskje noen som er bestemte og tydelige?

For min del var det et enkelt valg å melde meg på det opplegget. For ja, det er endel ekstra knyttet til det, og klart det er slitsomt å ikke kunne unne seg en bitteliten sjokolade en gang. Men jeg vil heller være hos dem som er vant til å forholde seg til tjukke gravide damer og som snakker ordentlig til oss, enn hos en fastlege som er ekkel og nedlatende. Dere vil ikke tro hvor mange som opplever det! Den ene jenta jeg går sammen med, fikk beskjed av fastlegen sin om at feite folk ikke fortjente å få barn... :tristbla:

Tvillingklippet er bare helt nydelig, ser det går som en farsott på facebook nå. På VG TV har de fått en ekspert til å si noe om at det ER faktisk en samtale de har, ikke nødvendigvis sånn at dadadadada betyr noe, men at det er en faktisk kommunikasjon. Og det ser man jo! Blir kjempespennende å se hvordan våre utvikler seg!

... ikke UL neste uke, men kontroll hos jordmor og ernæring. Gruer meg... Neste UL er 15. april, så altså to uker til. Det gleder jeg meg til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å herregud, finnes det faktisk så sneversynte og virkelig teite leger? Blir sint bare jeg tenker på det. :kjefte:

Jeg synes du har vært utrolig flink, og du fortjener ingenting annet enn skryt mener jeg. Det å gå opp 1 kg når du har to gjennomsnittlig store babyer inni magen er jo en imponerende bragd! :klem: Men jeg forstår selvsagt at du har en del mer fokus på det enn normalt når du er med på det opplegget der. :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... oh jess, Belle, de finnes. Jeg har ikke opplevd så mye av det, men har nok min del med sånne erfaringer jeg også. Min forrige fastlege ville ikke gi meg allergimedisin, fordi hun mente at det var overvekten som gjorde meg tett i nesa, selv om allergitestene viste klar pollenallergi. "Alt henger sammen med overvekten, vet du", sa hun. Og vips, så byttet jeg lege! :ler:

For all del, det er jo viktig at legene har fokus på det og forsøker å hjelpe, men man kan jo si det på en profesjonell måte.

Den ene kiloen blir helt sikkert til flere i løpet av de nærmeste ukene, Belle, men det jeg tydeligvis sliter med å få hjernen min til å forstå er at det skal være sånn! Fornuften min skjønner det veldig godt, den skjønner at man skal gå opp både tre, fire og ti kilo når man går gravid, men det er noe inni meg som ikke forstår det likevel... :sjenert:

Det grå dekket ser ut til å lette litt! Jeg tenker meg en tur ut, men hadde håpet nybaktmamma-venninnen tenkte seg på trilletur i denne retningen... Kjekt å ha en venn å gå sammen med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min har allerede signalisert at han vil hjelpe meg å ta av de ekstra kiloene jeg har gått opp!

Så han er ikke i kategorien teit!

Men legen jeg hadde før var av den nedlatende typen... Det var ikke noe gøy - Føles godt med en lege som bryr seg!

Det er viktig å tenke på hva man spiser og hvor aktiv man er - men det er ikke sunt å bli for fokusert på det heller. Beste er jo å legge om til en livsstil som er sunn og som man klarer å gjennomføre UTEN store sprekk! (iallfall min filosofi)

Det er meget imponerende at du bare har gått opp en kilo så langt!

Nyt fredagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har helt rett, hegejenta, det er absolutt den sunneste måten å gjøre det på. Og så bra at legen din er ålreit, det har ALT å si! Jeg opplever at jeg vanligvis er ganske fornuftig i forhold til vekt, så blir litt overrasket over meg selv som reagerer så sterkt på noe så lite. Men det er vel hormonene som leker med meg! :ler:

... godt det bare er noen uker igjen! ;)

I dag er det skikkelig gråværslørdag i hovedstaden!!!! Jeg hadde tenkt å ta med Mannen på gåtur og lunsj på Løkka, men det fristet liksom minimalt når skydekket lå tungt over byen og det var regn i luften. I steden har vi tatt en "innedag": sett på cricket (!), strikket litt, puslet rundt, småryddet litt og kost oss sammen. Og jammen fikk vi gjort endel nyttig også, blant annet grundig shinings i boden i gangen (vi har en relativt stor bod med plass til jakker, sko og litt annet). Det har stått på min to-do-liste i mange måneder, så det var SÅ deilig å få det gjort! Nå er gangen full av ting som skal bæres i kjellerboden, men det plager meg ikke så lenge boden er striglet!

Og så har vi sortert i jakker, Mannen får nye jakker på jobb flere ganger i året og er ikke så glad i å kaste gamle. Tror jeg telte over 20 jakker som var hans! :fnise: Nå er det i hvert fall plass til å henge opp de som vi bruker, og så kaster vi noen og henger noen i skapet hos svigers. Kjekt med plass hos dem når vi bor trangt! ;)

I løpet av formiddagen ble Mannen invitert til en kompis med en felles interesse, jeg oppmuntret ham veldig til å gå hvis han hadde lyst. Er ikke sikkert det blir like lett å gå fra meg+to babyer i tiden framover, så det gjelder å utnytte mulighetene mens han kan!

Jeg har vært ute med panteflasker, handlet litt småting og skal kose meg med pc og tv og strikketøy resten av kvelden. "Skeier ut" med suppe (gulrot, potet, purre og noen biter mager pølse), tok med en bitteliten klase med druer og en Mozell Light. Det kaller jeg skikkelig lørdagskos! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen er forresten tung og "øm" etter all styringen i dag, det merkes at jeg ikke er like mobil som før. Føler meg fremdeles ganske lett på foten og i kroppen, men tåler jo veldig lite før magen blir "stram" inni og jeg må hvile litt. Men jeg klager ikke, det er jo generelt lite plager så langt, synes jeg.

... ser på tvillingforumet at det er mange som er både slitne, utålmodige og vanvittige leie allerede i uke 31 og 32. Jeg skjønner jo at vi er forskjellige, men jeg skal som sagt ikke klage enda, for jeg føler meg fremdeles ganske mobil og i fin form. :)

Men jeg begynner å bli utålmodig på å møte snuppene, så hvis noen har en fjernkontroll så kan vi godt spole fram fem-seks uker. :ler:

I morgen skal jeg forresten på lunsj med venninnegjengen min, det gleder jeg meg vanvittig til! Noen av dem er det litt for lenge siden jeg har sett, så det blir stas å se dem og klemme litt og ikke minst skravle masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det bare er noen uker igjen :jepp: (for oss begge)

Høres ut som du og mannen har hatt en fin lørdag sammen!

Sender over en fortsatt fin lørdagskveld :klem: til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns du er KJEMPEflink som ikkje har lagt på deg meir enn 1 kg, med TO stk i magen! :) Det er rett og slett imponerande :)

Eg slit litt med same problemstilling som deg, at eg har alt for mange kg frå før av, og bør ikkje legge på meg så mykje under svangerskapet.. Men aldri i verda om eg klarer å vere like flink som deg :jepp:

Er her ein "bøye seg i støvet"-knapp?? Denne får gjere nytten: :takke: Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...