Dalmore Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #581 Del Skrevet 21. mars 2011 Ja, veldig stas! Plutselig ble det litt mer virkelig... ... når det er sagt, så skulle jeg nok ALLER helst hatt ny vogn. Både fordi det er mer stas med splitternytt, og fordi da hadde vi hatt garanti hvis noe skulle ryke eller bli ødelagt. Men jeg synes jo det er galskap å betale 15 000 for en barnevogn, særlig fordi bagene er så små at de ikke kan brukes så lenge. Så alt i alt er jeg veldig fornøyd med kjøpet! Har åpnet den STORE esken med babytøy som vi har fått låne fra vennepar også. Masse fine ting i str 50-56-62, og vi kan bare bytte den i en ny eske med større str når vi trenger det. Veldig kjekt for oss å få låne litt, vi trenger jo dobbelt så mye klær som dere som bare får en, og det hadde blitt DYRT å kjøpe absolutt alt nytt. Her var det mye bodyer, bukser og strømpebukser, akkurat sånne ting som jeg tenker at det er greit å låne og gi tilbake. Annerledes med hjemmelagede små kjoler og sånt som det er stas å spare på, men det tror jeg de hadde tatt ut av esken, jeg ba dem om å gjøre det sånn at vi ikke risikerer å ødelegge noe som er uerstattelig. Uansett veldig kjekt! Noe som ikke var så kjekt, var beskjeden fra et annet vennepar på fredag. De mistet i fjor sommer, og nå har de mistet igjen... Første gangen i uke 14, denne gangen i uke 8. Utskrapning i dag, og ny runde med celleprøver og vevsprøver for å se om de kan få noen svar på hvorfor det skjer. De er ved godt mot, men jeg synes jo det er trist. Blir enda litt mer ydmyk overfor hvor heldige vi er... Nå skal jeg krype opp i sofakroken med strikketøy og litt opptak fra Get-boksen. Etterhvert skal jeg henge opp en vask til tørk (kanskje det til og med kan tørke ute i solen?), og så skal jeg gå meg en tur i det fine været. Kjekt å kunne nyte våren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VirreVapp Skrevet 21. mars 2011 #582 Del Skrevet 21. mars 2011 Kjempedeilig å få låne mye klær Blir jo mye når man faktisk skal ha til to små. Trist å høre om venneparet, håper de finner ut av det. Er mange som sliter, føler meg uendelig heldig for at min lille tilsynelatende vokser og har det bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 21. mars 2011 #583 Del Skrevet 21. mars 2011 Gratulerer så mye med vognkjøp! Skal si dere var heldige med den! Som du skriver Dalmore så er det bare å pimpe vogna med det rette tilbehøret sånn at man signaliserer til omverdenen om det er 'er eller 'er som koser seg i vogna! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 21. mars 2011 #584 Del Skrevet 21. mars 2011 Grattis med vognkjøp. Supert å kjøpe det brukt. Ang bagene så er TFK sine bager en del større. Vogna er større oppslått. men blir mindre når du legger den sammen enn MB. Vi endte opp med TFK av denne grunn da vi har 7-seter, ikke mye plass til vogn og bagasje med fire unger da. Syns det virker fornuftig å tenke litt på hva du trenger på sykehuset. Jeg ble tatt på senga da jeg ble innlagt, ingenting var klart her hjemme, og jeg hadde i hvertfall ikke tenkt tanken på å pakke sykehusbag. Hvis jentene blir født litt tidlig, bruker de mest sannsynlig str 50 lenge. Mine gutter har fortsatt god plass i 50, og de er straks seks uker. Vi har masse klær, også en del i hvitt/mønstret. Bare gi beskjed hvis du vil ha noe, vi skal ikke ha flere barn. Det er så smått, så ikke noe problem å sende i posten hvis du vil det. Jentene er jo så og si like i vekt, det er jo fantastisk. Når skal du på kontroll igjen? Ha en fin dag. Det er fantastisk gøy å være tvillingmamma, gled deg! Mine gutter har begynt å gulpe noe voldsomt, jeg stinker konstant sur melk, men koser meg glugg allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #585 Del Skrevet 21. mars 2011 Virrevapp: Ja, det blir endel når det skal være nok til to, men nå tror jeg vi begynner å ha ganske bra utvalg i str 50 og 56. Det eneste som det nesten ikke finnes noe av er kjoler, men det er jo ikke akkurat et must til små babyjenter. Vi har skikkelig bursdagsbonanza om sommeren, hele svigerfamilien + masse venner har bursdag i juni, juli og august, så det er jo morsomt å ha LITT å pynte dem med, men det aner meg at noen tanter og venninner synes det er stas å kjøpe kjoler i presang til dem, så jeg kjøper ikke noe av det selv. Kjoler er vel strengt tatt ikke det mest praktiske til små bebiser heller! Hegejenta: Jepp, den var vi heldige med! Det lønte seg å følge nøye med på Finn, hørte Mannens kollega som er tvillingpappa hadde prøvd å ringe på flere vogner der som da allerede var solgt, og endt opp med å kjøpe nytt til slutt. Flinke vognansvarlige Mann! ... stelleveske er et av de FÅ punktene som står igjen på utstyrslista vår, må se hva jeg kan finne av gode tips når det gjelder sånt. Det bør jo være god plass i den når man skal ha med dobbelt av det meste... Trekkoppfuglen: Aller først: jeg blir så glad av å finne innlegg fra deg her inne! Det betyr nemlig at du har noe overskudd til å sjekke nett, og da blir jeg optimistisk for våre første uker også. ALLE forteller oss hvor jævlig vi kommer til å få det (unnskyld språket) de første månedene, og selv om det er fint å være forberedt er det jo deilig å se at du har overskudd til en tur på KG innimellom! TFK var nummer to på lista vår, men da vi fant ut at den er 78 cm bred og døråpningen til kjelleren er 77 cm, var egentlig saken avgjort. Det er meningsløst å bære vogna opp 3 etasjer for så å lagre den i en leilighet der det egentlig ikke er plass, så da ble det MB på oss. Den er 74 cm, og gikk perfekt inn døren. Men har hørt veldig mye bra om TFK-en også! Jeg tenker som så at nå stuller jeg jo rundt her hjemme, så nå kan jeg like godt gjøre ting mest mulig klart. Heller det enn at det blir bråstress for Mannen å gjøre ting klart når de kommer, i steden for at han kan bruke tiden sammen med oss på sykehuset. Og jeg koooooser meg jo med det! Hvis du virkelig mener at du vil bli kvitt klærne, Trekkoppfuglen, så sier vi jo selvfølgelig ikke nei takk til det! Men det er jo for ille om du bare skal gi dem bort? Ja, jentene vokser finfint og det er deilig for meg å vite! Neste kontroll er på fredag denne uken, det er den obligatoriske vekstkontrollen i uke 30 (som er noen dager fremskyndet, jeg er 29+4 på fredag). Blir spennende både å høre hvordan jentene har det og ikke minst om livmorhalsen fremdeles er like laaang. Dagen i dag er en sånn som jeg skal huske godt på. Formen er finfin, selv med litt lite søvn i natt. Har spist deilig frokost med rundstykker (egentlig helgefrokost, men når det var tomt for ingers rugbrød, må man jo bare spise noe annet! ), kost meg med litt strikketøy og tv-opptak, dusjet, satt på en vaskemaskin, brettet søte små gulpekluter og sengetøy, hengt den rene og våte vasken UT for å tørke, hatt åpen balkongdøren, sortert venneklær i bunker etter str, lest litt på nett, og så gått meg en tur i det nydelige været. Jeg tåler ikke lange turene før jeg får vondt i magen (det er nok kynnere, for det kjennes ut som det strammer inni magen, men ikke utenpå. Er nok for mye flesk! ). Hentet pakke med fint lilla garn på posten, handlet noen småting, og nå litt pc-tid. Siden det ble roadtrip og pølse til middag i går, skal vi ha svin indrefilet i dag i steden. Mannen skal på trening, og så er det kosekveld resten av kvelden. Og alt sammen med den deilige følelse av at det går mot vår, det smelter og solen varmer skikkelig ute. Så deilig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #586 Del Skrevet 21. mars 2011 Og så må vi jo litt for 29 uker! Neste mål er kontrollen på fredag, så er det det STORE 30-ukersmålet neste mandag, og så er det 1. april-målet neste uke. Mange milepæler de kommende ukene! ... merker at jeg får mer og mer behov for å ha ting på plass. Sykehusbagen er en ting, utstyrslisten er en annen. Nå er det ikke så mye som står igjen, og med dagens minishopperunde i lokalmiljøet fikk jeg faktisk krysset av noen flere. Kjøpte noen enkle hvite tøybleier på Kid, tenkte at de kan være fine å bruke som underlag på stellebordet osv, sånn at vi sparer håndklærne litt. Kjøpte 2x2 sengesett også, to til vogna og to til sengene. I starten bruker de jo bare den ene senga, men sengesettet var så søtt at jeg tenkte at det kan brukes når de etterhvert er i hver sin seng. Det kan jo skje tidligere enn vi aner, det får vi bare se an (krysser alt jeg har for at de tåler å dele seng en stund, det er lettere med EN seng i vår lille leilighet...). På apoteket kjøpte jeg en pakke med ammeinnlegg, har ikke sett snurten av noe melk her enda, men noe er i ferd med å skje ytterst på knoppen, så det er greit å ha hvis det plutselig kommer noe. Og så tok jeg med to tåteflasker, bare for å ha i bakhånd hvis det plutselig blir helkrise midt på en natt til søndag eller noe sånt. Og vips, så kunne jeg stryke flere ting av listen vår! ... og før jeg gikk ut bestilte jeg "Mamma for første gang" på nettet, pluss noen utrolig søte gulpekluter og sparkebukser fra Name It. *smelt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 21. mars 2011 #587 Del Skrevet 21. mars 2011 Jeg tåler ikke lange turene før jeg får vondt i magen (det er nok kynnere, for det kjennes ut som det strammer inni magen, men ikke utenpå. Er nok for mye flesk! ). Er akkurat sånn jeg kjenner det også! Noen ganger strammere enn andre... Er vårvær her oppe også... pøsregnet i hele dag! Så snøen er på vei bort men bedre med enn Kos deg i ettermiddag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andemor Skrevet 21. mars 2011 #588 Del Skrevet 21. mars 2011 For et utrolig kuuult sengesett! Skjønner godt at du kjøpte dobbelt opp! Nå ble jeg glad for at det finnes sånt til de små! Ikke sukkersøtt, men søtt og kuult! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #589 Del Skrevet 21. mars 2011 Synes alle sier at kynnere skal kjennes utenpå magen, men min mage er like slapp i fisken som den pleier selv om det kjennes ut som det strammer seg inni der. Godt det er sånn hos deg også, hegejenta! Regn er ikke gøy, men ALT er bra så lenge snøen smelter! Her har det skyet over igjen, det pleier visst det på ettermiddagene nå for tiden. Synes jeg er heldig som har fri på dagtid og fremdeles er i såpass god form at jeg kan komme meg ut litt. Har hatt to uker hvor selv små gåturer bare for trimmens del har vært kjedelig å komme seg ut på, med snøføyke og issvuller overalt, så da er det deilig når det endelig kommer sol, blå himmel og bar asfalt! Ja, sant det var søtt, andemor!?!? De har ett med apekatter på også, det var nesten like søtt det, men jeg ville så gjerne ha to like... Jeg digger den typen barneplagg/tekstiler, Lindex har vært flinke på det de siste årene synes jeg. Altfor mye sukkersøtt og lyserosa får jeg litt fnatt av, det verste jeg vet om dagen er sånne fløyelsdresser i lyserosa med bamser på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #590 Del Skrevet 21. mars 2011 Jeg leser lister på nett over hva folk pakker i sykehusbagen. Det kan da ikke være meningen at man skal pakke med seg egne håndklær til å stelle babyen på, brystvortekrem og stellesaker til babyene?? Blir helt satt ut av folk som skriver at de pakker med seg klorhexidin for å rense navlen til babyen, får man ikke sånt på sykehuset?? Kjenner meg litt uerfaren her nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 21. mars 2011 #591 Del Skrevet 21. mars 2011 Du kommer til å kjenne kynnere utenpå magen når du har kommet enda lenger på vei. Tro meg, det er ikke noe å trakte etter. Du kan få så mye klær du vil, vi har masse og skal som sagt ikke ha flere barn. Vi kan jo ta det på PM? Jeg er egentlig litt overrasket over hvor lite travelt jeg syns det er med tvillinger. Det var et kaotisk første døgn hjemme, men det var først og fremst pga de to eldste. Lag deg gode rutiner, det er alfa og omega. Flasking har for oss fungert veldig godt, da har vi full kontroll på hvor mye de spiser, og vi syns samkjøringen har blitt enklere. Prøv deg litt frem når de kommer. Pumping og flasking er et alternativ hvis samkjøringen blir vanskelig ved amming. Det koker litt i huset akkurat nå, skulle sikkert kommentert mer, det blir en annen gang. Ha en fin kveld. Ps: er like spent hver gang du er på kontroll. Synd vi ikke bor i samme by, da kunne vi gått på trilletur sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 21. mars 2011 #592 Del Skrevet 21. mars 2011 Jeg leser lister på nett over hva folk pakker i sykehusbagen. Det kan da ikke være meningen at man skal pakke med seg egne håndklær til å stelle babyen på, brystvortekrem og stellesaker til babyene?? Blir helt satt ut av folk som skriver at de pakker med seg klorhexidin for å rense navlen til babyen, får man ikke sånt på sykehuset?? Kjenner meg litt uerfaren her nå... Ta med minst mulig, du får ikke brukt/gjort noe særlig annet enn å ta deg av babyene. Har aldri hørt at man skal ta med stellesaker etc, må evt være hvis du skal være på barselhotellet? Har ingen erfaring med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #593 Del Skrevet 21. mars 2011 Vi burde ABSOLUTT bodd i samme by!! Tenk så fine vi hadde vært med hver vår tvillingvogn til sommeren! Jeg trakter ikke etter kynnere nei, men er så fascinert av at alle beskriver det som at magen blir hard også utenpå, helt fra uke 10 omtrent. Hos meg kjennes det stramt og vondt inni magen nederst, og det kommer helst når jeg går et stykke eller hvis jeg har det litt hektisk. Det høres da vel ut som kynnere? Har skrevet liste over det viktigste i bagen nå, siden vi skal være på Riksen er det ikke snakk om barselshotell, og vi er vel antagelig heldige om vi får familierom med plass til Mannen. Foreløpig har jeg bare skrevet ned ting som til en "vanlig" fødsel og et "vanlig" opphold, så får heller Mannen fylle på med mer klær til meg hvis det trengs etterhvert. Orker ikke å drasse med meg så himla mye, selv om jeg selvfølgelig gjerne vil ha det komfortabelt også. Til bebisene pakker jeg bare ett sett med body&bukse til hver, pluss gode ulltepper som de kan få rundt seg med en gang (halvferdig strikket på det ene, svigermor vil så gjeeeeerne strikke det andre enda hun VET at akkurat de teppene er min spesialitet... ). Jeg satser på å bruke sykehusklær&utstyr så mye som mulig, gidder jo ikke å komme hjem med masse skitne babyklær som må vaskes det første vi gjør! ... men kan gjerne pakke med en body til hver, sånn at de har noe fint å "pynte" seg med når besteforeldrene kommer. LITT jålete kan man jo være, siden man tenker praktisk på alt annet! Og veldig gjerne PM, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 21. mars 2011 #594 Del Skrevet 21. mars 2011 Vi burde ABSOLUTT bodd i samme by!! Tenk så fine vi hadde vært med hver vår tvillingvogn til sommeren! Jeg trakter ikke etter kynnere nei, men er så fascinert av at alle beskriver det som at magen blir hard også utenpå, helt fra uke 10 omtrent. Hos meg kjennes det stramt og vondt inni magen nederst, og det kommer helst når jeg går et stykke eller hvis jeg har det litt hektisk. Det høres da vel ut som kynnere? Har skrevet liste over det viktigste i bagen nå, siden vi skal være på Riksen er det ikke snakk om barselshotell, og vi er vel antagelig heldige om vi får familierom med plass til Mannen. Foreløpig har jeg bare skrevet ned ting som til en "vanlig" fødsel og et "vanlig" opphold, så får heller Mannen fylle på med mer klær til meg hvis det trengs etterhvert. Orker ikke å drasse med meg så himla mye, selv om jeg selvfølgelig gjerne vil ha det komfortabelt også. Til bebisene pakker jeg bare ett sett med body&bukse til hver, pluss gode ulltepper som de kan få rundt seg med en gang (halvferdig strikket på det ene, svigermor vil så gjeeeeerne strikke det andre enda hun VET at akkurat de teppene er min spesialitet... ). Jeg satser på å bruke sykehusklær&utstyr så mye som mulig, gidder jo ikke å komme hjem med masse skitne babyklær som må vaskes det første vi gjør! ... men kan gjerne pakke med en body til hver, sånn at de har noe fint å "pynte" seg med når besteforeldrene kommer. LITT jålete kan man jo være, siden man tenker praktisk på alt annet! Og veldig gjerne PM, ja! Det er helt sikkert kynnere du har. Jeg har fått kynnere tidligere for hvert svangerskap, og de har også vært vonde ganske tidlig. Syns det var veldig slitsomt. Det hadde vært koselig med trilleturer, vi får ta de over nett istedet. Blir nok ikke helt det samme, men bedre enn ingenting. Kjenner du mange som skal ha barn omtrent samtidig med deg der du bor? Jeg har hatt den samme barselgruppen med de to andre, snakk om bra timing på oss fire damene. Denne gangen vet jeg ikke om noen, langt mindre noen med tvillinger. Møtte noen på NI, men de bor et godt stykke unna. Tviler på at det blir så mange trilleturer med de. Har du meldt deg inn i tvillingforeningen? Jeg vurderer det, tror det fins lokale grupper rundt om. Hadde kanskje vørt gøy? Eller ikke? Høres veldig lurt ut å bruke sykehusklær så mye som mulig. Du planlegger jo bagen utifra et fullgått svangerskap, og da er det ikke mye noen av dere trenger. Det er vel maks fem dager man får ligge etter en fødsel, eller mindre. Etter ks er det fem i hvertfall. Nå må jeg pusse tennene til 2-åringen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 21. mars 2011 #595 Del Skrevet 21. mars 2011 Jeg brukte egen bukse, men sykehusskjortene, og snuppa fikk bare klær fra sykehuset. UTROLIG deilig å bare slenge det i skittentøykurven istedenfor å måtte pakke det ned for å ta med hjem og vaske. Hun kastet opp en del fostervann, så gikk med MANGE skift de tre dagene vi var på sykehuset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 21. mars 2011 #596 Del Skrevet 21. mars 2011 Egne håndklær har jeg fått anbefalt da de dusjhåndklærne de har visst nok er små. Men da heller bruke flere små håndklær enn å dra med seg et stort et hjemmefra har jeg konkludert med. Ellers får man både stelleprodukter og klær til både seg selv og de(n) lille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 22. mars 2011 #597 Del Skrevet 22. mars 2011 Her er en ganske god oversikt over hva som trengs i baggen til sykehuset. (link) Syns denne listen var veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #598 Del Skrevet 22. mars 2011 Det var en bra liste, hegejenta! Jeg liker de listene som er litt praktiske og ikke overfylte med alle mulige småsaker. Klorhexidin og sinksalve, håndklær osv blir nok ikke pakket med herfra, nei! Høres kjekt ut å slippe å dra det med seg hjem igjen, Chica! Jeg tar nok med noen egne overdeler også, for tenk om ikke sykehusskjortene er store nok? Mye man skal tenke på når man har noen kilo for mye. Så kjekt med fast barselgruppe, Trekkoppfuglen! Jeg ligger bittelitt bak den store delen av venninnene, her var det babyboom i 2009 med 10 nye vennebarn, og ikke så mange av dem har rukket å sette i gang med nummer to. Men en veldig god venninne fikk ei jente forrige uke, faktisk har jeg kjent mammaen hele livet, vi bodde i samme rekkehus da hun ble født! Vi har fulgt hverandre i svangerskapet, det har vært deilig å ha noen så nære å snakke med. Ellers har jeg blitt kjent med to jenter på det overvektsopplegget mitt, de har termin omtrent nå, og det er jo også hyggelig. Og så er det en venninne av en venninne, som vokste opp vegg i vegg med Mannen faktisk og var hans bestevenn da han var liten, hun skal ha bare noen uker før meg. Vi spiste lunsj i forrige uke, og satser på at vi kanskje sees litt mer framover. Men ingen tvillinggravide, nei. Vet bare om EN familie med tvillinger i hjembygda, men de jentene er 5 år nå. Lite tvillinger i vår omgangskrets med andre ord! Vi tenker å melde oss inn i tvillingforeldreforeningen, ja. Egentlig bare tull at vi ikke har gjort det enda, jeg må skrive det på lista vår... Tenkte først å ta et kurs for vordende tvillingforeldre, men tror egentlig vi har droppet det. Føler vi har mye nytte av tvillingforumet og en tvillingbok, og mye av kurset handlet om tiden FØR fødsel, utstyr osv, og det har vi kontroll på, føler vi. Og så er det jo så kjekt å ha deg som ligger litt foran i løypa! Herlig å våkne til en ny dag med strålende sol! Jeg var nok litt optimistisk med aktivitetsnivået i går, det ble litt for lite tid i sofakroken og det fikk jeg igjen for på kvelden. Vondt i magen, voldsomt sliten i hele kroppen og lett hodepine. Så i dag blir det mer hvile! Har ingen store planer i dag heller, tenkte å gå en tur for å utnytte vårværet, så går jeg innom for å fikse noen småting på veien hjem. Resten av dagen blir det bare ruging! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 22. mars 2011 #599 Del Skrevet 22. mars 2011 Her er en ganske god oversikt over hva som trengs i baggen til sykehuset. (link) Syns denne listen var veldig bra. Veldig grei liste. Jeg har aldri født vanlig, men toalettpapiret på sykehuset er som sandpapir. Kan bare tenke meg hvor ubehagelig det må være, ta med Lambi. Ukeblad er fint lesestoff. Jeg har i hvertfall aldri åpnet bøkene jeg har hatt med. Store truser som går gått opp over magen er genialt, spesielt etter keisersnitt. Vondt med truser som stopper akkurat i såret. Sikkert behagelig når du har født normalt også. Klarte ikke å dy meg med å komme med innspill, håper det er ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #600 Del Skrevet 22. mars 2011 Så klart jeg vil ha innspill!!!! Skulle bare mangle, du er jo tregangsfødende og dermed per def erfaren! Dopapir skrives herved på listen, samme med et blad eller to. Store truser er allerede skrevet ned, har faktisk kjøpt noen skikkelige maxitruser til akkurat det bruket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå