Gå til innhold

Dalmores dager

Dalmore

Anbefalte innlegg

Er det sant, Chica, tenk at hun kan bruke den fremdeles!?? Så bra!! :)

Jeg har jo ikke strikket noe til dem selv enda, men kjenner at nå når vi har sett dem og vet at alt er bra, så kommer lysten snikende. Har så vidt begynt på en kjørepose til neste vinter, den blir brun og ikke spesielt snuppete, hihi. Etterhvert blir det vel litt snuppeplagg også, men har ingen store planer enda. Blir takknemlig for alt, Chica!

Vi vet forresten at de mest sannsynlig er toeggede, disse to små frøknene inni der. Det kan man visst se bare på et tidlig tidspunkt, så derfor var vi på en ekstra ultralyd på Riksen bare 1,5 uke etter at vi fikk tvillingsjokket på den private ultralyden i uke 10. :ler: Det handler visstnok om hvordan skilleveggen mellom dem deler seg, noe de kaller "lambda". Våre har hver sin fosterhinne med tykk skillevegg mellom, og hver sin morkake med navlestrengen inn til. Det er det minst kompliserte, for da er ikke sjansen så stor for at den ene tar all næringen fra den andre, feks. Og så er vel risikoen mindre under fødselen også, når de har hvert sitt system.

Åh, tenk at man kan være så lettet som jeg er nå? :) Har bestilt garn i fersken, oransj, grått og hvitt. Perfekt til to tøffe sommersnupper!! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aaaw så herlig med to snupper! :rødme:

Jeg så nettopp et par med to tvillingpar på butikken, totalt 4 jenter! :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig positivt at de har hver sin morkake. :jepp: Hvor ofte skal du på ul? Jeg har eneggete gutter i magen som deler morkake. Har gått veldig greit til nå i hvertfall. Men det er mye kontroller, og tett oppfølging. Har dere tenkt på navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kjekt at de har hver sin morkake, selv om jeg ofte hører at det går veldig bra når de deler også! Regner med at du blir fulgt opp enda tettere enn meg, Trekkoppfuglen, for å følge med på veksten? Jeg har fått en oversikt fra Riksen over UL-programmet framover, skal til innvendig UL i uke 22, 26, 30 og 33, det er vel for å følge med på livmorhalsen. Utvendig UL skal jeg på i uke 26, 30, 33 og 36. Ctg i uke 35 og 37. Pluss de vanlige jordmor/legekontrollene, da. Puh! Jeg hadde jo ikke hatt tid til å jobbe! :ler:

Så bra at alt ser bra ut hos deg forresten, det er jo ikke SÅ lenge til terminen din! :)

Vi har tenkt endel på navn, men synes ikke det er enkelt. Vi står veldig langt fra hverandre på guttenavn, så sånn sett var det "flaks" at det var jenter inni der. :ler: På jentenavn er vi litt mer enige, selv om vi ikke har to klare favoritter. Mannen vil veldig gjerne kalle opp etter farmoren sin, det er et navn som er ganske sjelden (46 i Norge), men ikke vanskelig å skrive eller uttale. Jeg klarer bare ikke helt å venne meg til det, for det er jo et uvanlig navn og kanskje litt "gammeldags"... :sjenert: Men han ønsker det veldig sterkt, og jeg synes jo det blir feil at bare jeg skal bestemme. Derfor prøver jeg å si det litt høyt for meg selv og liksom venne meg litt til det, så får vi se. Ellers på lista har vi ganske korte navn, synes det passer best når det er to litt lange og vanskelige etternavn. Kjenner at det er lett å lage navnekombinasjoner av to navn som skal passe sammen, men egentlig er jeg jo opptatt av at de ikke alltid skal være i par. Det er jo to selvstendige individer det her!

Hva med dere, Trekkoppfuglen, har dere tenkt på navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med navn altså. :jepp: Vi begynte for fullt samme dagen vi fikk vite kjønnet, og hos oss var det omvendt av hos dere. Vi hadde ett guttenavn klart og to jentenavn. Nå har vi plutselig fire jentenavn. :fnise:

Hvordan er formen din i dag da? :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kontroller, men det er jo bra at de følger godt med. Jeg går på ul hver 14.dag nå, begynner med hver uke fra neste gang. Har droppet kontrollene hos fastlegen, syns det er mer enn nok med de på sykehuset. De tar alt av prøver og undersøkelser der allikevel.

Navn er særdeles vanskelig syns jeg. Vi har to gutter fra før, og nå sliter vi veldig med å finne to fine navn som går sammen med de vi har fra før.

Er du sykemeldt, eller er det søkt om svangerskapspenger? Har du begynt å kjenne liv? Mine gutter har lagt seg med hodet ned, så jeg har en rumpe under hver pupp nå. Meget sært. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Navn er moro, Belle! :) Jeg elsker å diskutere navn, har gjort det i mange år uten egentlig å tenke så mye på mine egne eventuelle barn. Forloverbestisen er akkurat lik, samme med to andre venninner, så vi diskuterer alltid når vi hører om nye navn. Men i romjulen var jeg litt dum som åpnet for diskusjon med svigermor, for hun tålte ikke helt når jeg var ærlig og sa "joda, jeg synes Filip er et fint navn, men litt jålete for oss". Jeg er nemlig vant til at man er ganske ærlig i sånne diskusjoner, alle skjønner jo at ikke alle liker de samme navnene! Vi har foreksempel noen venner som har en datter som skal hete Aurora, det er et nydelig navn, men ikke noe vi ville ha valgt. Jeg synes jo likevel at det er et flott navn!

Jaja, godt det er vi som skal bestemme navn og ikke svigermor! ;) Hun mener forresten at vi absolutt IKKE skal kalle opp etter farmoren til Mannen, men jeg tror ikke Mannen hører så veldig på henne, gitt... ;)

Formen er så som så, selv om den kjennes litt bedre i dag enn i går. Har kastet opp (som vanlig), og spiser som vanlig hele tiden for å holde kvalmen i sjakk. Generelt sliten i kroppen, men har nok sovet godt i natt og det hjelper jo litt.

Er ikke sykemeldt akkurat nå, Trekkoppfuglen, og har jobbet 100 prosent fram til nå. Men jeg skal til jordmor om 1,5 time, så da blir jeg nok sykemeldt.... :sjenert: Hun ville jo egentlig gjøre det før jul, og på helsekortet mitt står det "Sliten. Vurdere sykm. etter jul". Kjekt! :fnise:

Min jordmor mener at jeg ikke skal jobbe lenger enn til uke 20, altså bare to uker til. På en måte kunne jeg tenke meg å jobbe 50% de ukene, bare for å trappe ned og ikke gå rett ut i 100% sykemelding. Må høre hva hun sier. Pluss at vi har veldig lyst til å få til en koselig og rolig helgetur til utlandet i løpet av januar, og det føles liksom litt bedre å reise dit hvis jeg bare er 50% sykemeldt... :sjenert: Det beste for meg hadde egentlig vært å få 50% de neste ukene, og så at vi allerede i dag setter en dato for når jeg skal ut i 100%. Da kan jeg forberede både jobben og hodet mitt på det, liksom. Men jeg vil vente og høre hva hun sier, for kanskje mener hun at jeg skal/bør ut allerede nå, og da gjør jeg jo det. Ingen vits i å leke "flink pike" nå, selv om samvittigheten sier noe annet... :sjenert:

Her kommer dagens bidrag til "rare ting folk sier når man er gravid": En kollega spurte om vi hadde fått vite kjønn enda, jeg sa at joda, de var friske og raske og at det mest sannsynlig var to jenter. Svaret kom kjapt: "Åhja, men det er jo best med en av hver, da"... Noen mennesker er bare merkelige!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: mye rart man skal få høre tydeligvis! Ellers vil jeg bare si at det er veldig spennende å følge deg for tida. Gøy at du forteller mye. :biggrin:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... jeg er kanskje litt for åpen, andemor, men skitt la gå. Det er jo ikke akkurat statshemmeligheter jeg legger ut her heller! :fnise:

Ellers fikk jeg en "fin" kommentar i går også. En annen kollega (jeg har mange rare, som dere skjønner) spurte om det stemte at jeg skulle ha tvillinger? Joda, jeg måtte jo bekrefte det. Så kom det "Ja, da skal du bli bra svær, du som er så svær fra før"...

Jeg kan ikke annet enn å fnise av det, dette kommer altså fra en mann med DIGER mage, og selv om jeg ikke akkurat er noen småjente så veier jeg jo da faktisk nøyaktig det samme nå i uke 18 som da jeg ble gravid. Klarer ikke helt å ta meg nær av det, det er jo bare en veldig merkelig ting å si til en kollega! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange får en sperre noen ganger når de får høre noe de kanskje ikke var helt forberedt på og sier det første de tenker på uten å tenke seg om.

Beste man kan gjøre med sånne "fine" kommentarer er å la de passere, og ikke ta seg nær av de som du skriver.

Navn er kjempegøy! Og guttenavn (som vi må finne) er kjempevanskelig! Iallfall med de "dumme" etternavnene vi har... Men vi kommer nok til enighet til slutt!

Jeg er forøvrig vant til å være ærlig om mine meninger om navn sammen med de jeg omgås når de diskusjonene kommer opp.

Svigermødre kan nok komme med meninger og råd om mangt både under graviditeten og ikke minst når de små har kommet! Vet jo at det kun er fordi de ønsker det beste for oss - men det er jo ikke bestandig det som blir sagt blir formidlet på en sånn måte at det oppfattes sånn.

Lykke til hos jordmor etterpå!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med jordmoren din om svangerskapspenger. Det er en ordning som gjør at man ikke bruker opp sykemeldingen sin. Det er for "friske" gravide (ofte tvillinggravide) som ikke har mulighet for å få den tilretteleggingen man har bruk for i svangerskapet. Tvillinggravide skal ikke jobbe særlig lenge pga vi trenger mer hvile enn enlinggravide. Det betyr ikke at vi er syke. He he, litt klønete forklart kanskje. På mitt sykehus er de veldig opptatt av dette. Ingen leger vet engang hva det er, men jeg informerte min fastlege om det. Lege eller jordmor fyller det ut, deretter leverer du det på jobb for underskrift der. NAV overprøver aldri dette fikk jeg beskjed om i går.

Naturlig pushup er toppen av lykke! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da blir det ikke jobbing på meg igjen før neste sommer... :sjenert:

Jordmoren var ikke interessert i å diskutere noe annet enn full sykemelding i dag, hun hadde funnet fram skjemaet allerede før jeg kom inn og var ganske bestemt da jeg begynte å snakke om 50% i noen uker. Så da var det greit, jeg stoler på at hun vet hva som er best for meg, og egentlig er det jo deilig når noen tar avgjørelsen for meg. Ikke spesielt morsomt å fortelle det til sjefen, men men. De var jo ganske forberedt på det, jeg har jo vært åpen hele veien på at jeg kom til å forsvinne ganske fort, og selv om det blir litt trøblete for dem å fylle plassen min de første dagene, så er det antagelig lettere når de vet helt sikkert at jeg nå blir borte lenge.

Så nå er det egentlig mest en følelse av lettelse her, nå behøver jeg ikke å gruble mer på det, og heller ikke å forsvare meg overfor folk på jobben. Det har nemlig vært mange som har ment både at jeg bør jobbe litt og andre som har vært ganske bestemte på at jeg burde vært sykemeldt for lenge siden. Er det ikke herlig med kolleger som føler at de kan mene noe om det meste?? ;)

Det tydeligste signalet fikk jeg kanskje fra en av de øverste sjefene i dag, som ropte meg inn på kontoret for å spørre hvordan det gikk. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke er i kjempeform, men at jeg ikke synes det er lett å forsvinne fra jobb likevel, jeg elsker jo jobben min og det som skjer der. Hun ble streng i stemmen og sa at hadde hun vært moren min så hadde hun vært sinna på meg, for jeg måtte jo skjønne at babyene mine var viktigere enn jobben??!? :ler: Min egen mamma ble ganske lettet da jeg meldte at jeg var sykemeldt også, så de har antagelig sett at jeg har vært mer sliten enn jeg har villet innrømme for meg selv... :sjenert:

Jaja, nå er jeg i hvert ute fra jobb fram til fødselen, og har fått beskjed om å hvile, strikke, lese, se på tv, gå turer, spise sunt, svømme, hvile litt mer og ikke minst ruge og bruke tid på å forberede meg mentalt på det som skal skje. Rett og slett bare nyte å være gravid! :gravid:

Tar meg en tur på jobb i morgen for å pakke sammen, slette litt filer og gjøre klart for en vikar. Men jeg skal ikke være der til vanlig tid, og ikke helt til klokken fire heller! Så skal jeg kjøpe meg en stor bukett med tulipaner, gå hjem og ta en deilig helg med kjæresten min. Jobben kan få seile sin egen sjø! ;)

Har hørt om svangerskapspenger, Trekkoppfuglen, men vet ikke helt om jeg skjønner hva det betyr å ikke bruke opp sykemeldingen sin? Jeg vet at man ikke kan være sykemeldt mer enn i 11 mnd, men det er jo ikke snakk om det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra du ikke skal jobbe mer. Eller er du ikke fornøyd selv? Jeg har heller ikke forstått det helt det med sykemelding, men jeg tror det har noe med tiden etter permisjonen å gjøre. At man ikke har rett på 11 måneder sm da kanskje? Jeg vet ikke helt sikkert.

Er du mye sliten? Lytt til kroppen og hvil når du trenger det. Det blir fort tungt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du er 100 % sykemeldt. Jeg er av de som mener at du skulle ha vært sykemeldt for lenge siden, basert på det du har skrevet her inne. Håper formen din tar seg opp nå som du kan ta det helt rolig fremover. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode ord! Jeg er helt avslappet, lettet og rolig overfor det at jeg ikke skal på jobb igjen på maaaaaange måneder - det var egentlig bare deilig at noen tok avgjørelsen for meg. Jeg er dessverre veldig "flink pike" når det kommer til jobb, og da er det ikke bare enkelt å innse at man må bli sykemeldt. Men nå er jeg det, og da er den saken grei. Ikke mer å tenke på, bare kose seg og samle krefter til det store som skal skje!

Er på jobb nå, for å rydde og samle tråder før jeg forsvinner. Merkelig følelse å ikke logge seg på produksjonssystemet, det trenger jeg nemlig ikke for å rydde. ;)

Etter jobb skal jeg gå en tur på salget for å se om jeg finner noe til bebisene våre, det synes jeg er ok når vi vet at det ser greit ut inni der. Gleder meg til det! :) Så blir det hjem med tulipaner, så mye shinings av leiligheten som jeg gidder, og så skal jeg bare kose med Mannen min i kveld. Deilig! :hjerte:

Strikkelisten er i hvert fall påbegynt, Chica!! Har begynt på noen små prosjekter, så får vi se hvor mye det blir. Tipper det blir ganske mye strikking nå i starten i hvert fall, det er perfekt å se ski på tv mens man strikker! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt at noen tar vagjørelser for en ja! Og hun sjefen din har jo rett, akkurat nå er det du og bebisene det skal fokuseres på og ikke jobben!

Kos deg med shopping, rydding/vasking og ikke minst mannen i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Aravis~

Så godt at du har blitt 100% sykemeldt! :) Nå må du bare nyyyyte dagene med mannen.. Og stikketøyet. :ler:

Ha en strålende helg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en særdeles rolig og hyggelig fredagskveld: tulipaner på bordet, lasagne til middag og morsomme ting på TV-en. Deilig! :)

... og så er det vel bare å innrømme at det er litt deilig å tenke på at jeg ikke skal på jobb på mandag, men kan styre dagen min helt selv... :sjenert::sjarmor:

Ellers er det litt ekstra stas å se at de danske kronprinsessetvillingene er født i dag, blir morsomt å følge med på dem framover! Og så er det vel lov å ønske seg å få en like kjapp og fin fødsel som det Mary må ha hatt? :sjenert:

Her har vi hatt en rolig start på dagen, om litt skal vi gå ut i snøværet og besøke et vennepar med en datter på 1,5 år. Det tror jeg blir en koselig lørdagskveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...