Gå til innhold

Dalmores dager

Dalmore

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det høres ut som utopi, Chica! :ler: Men en vakker dag, kanskje??

Har vært på ny kontroll nå på morgenen, men kommer tilbake uten sykemelding. I steden ble vi enige om at jeg skulle komme tilbake allerede første uka etter juleferien (jeg skal ha fri hele romjula), og så får vi vurdere hva vi gjør da. Nå er det så få arbeidsdager igjen før ferien, og jeg må nok også innrømme at for min egen selvfølelse så er det bedre å bli sykmeldt på 17+4 enn på 14+4... :sjenert: Jordmoren virket som hun da kanskje bare ville gi meg 100 prosent sykemelding, jeg blir jo uansett det omtrent i uke 20, men jeg er kanskje mest gira på å jobbe litt fram til uke 20 selv. Vi får se, kanskje føler jeg meg supersprek når jeg bare får hvilt meg litt i romjulen?

Ellers var blodtrykket fint, urinen fin, vekten hadde gått ned enda en halvkilo ("det skal ikke gå sport i det her, altså", sa den strenge ernæringsfysiologen), og så skrøt jeg på meg å være bittelitt flinkere med maten enn jeg egentlig er... :sjenert: jeg VET jo så godt hva jeg skal spise og ikke, så jeg trenger egentlig ikke å få kjeft av henne for at ting ikke er helt på stell her om dagen. ;) Satser på at kvalmen gir seg veldig snart og at jeg kan konsentrere meg om å spise litt sunnere da!

Og i rekken av ting som ikke er helt "standard" i dette svangerskapet så kom det visst enda en i dag: jeg har blodtype rhesus minus. Altså vil kroppen min kunne lage antistoffer dersom en av ungene (eller begge) har rhesus pluss, og dermed kan det bli trøbbel hvis vi får flere barn. Nå vet de jo om det, og da vet de hva de skal gjøre med det, men jeg måtte jo fnise litt da hun fortalte det. Det tar visst ikke ikke slutt med ting som er "unormalt" med meg! :ler: Mannen mente det er fordi jeg er helt spesiell, og det har han jo rett i! ;) Jeg er null bekymret for det altså, dette regner jeg med at de har full kontroll på på sykehuset, så jeg bruker ikke en kalori på å tenke på det.

Og for å snakke om det som er positivt: jordmoren spurte om jeg lovte å ikke bli bekymret hvis hun lyttet etter hjertelyd og ikke fant noen, og jeg lovte på tro og ære. Så da forsøkte hun, og jammen fant hun lyd, klart og tydelig på to forskjellige steder og med to ulike hastigheter, så da tolker vi det som at vi kunne høre begge tvillingene! :hjerte: Enda jeg har sett dem to ganger på ultralyd så var det faktisk nesten enda sterkere å høre lyden av dem, det føltes kanskje litt mer virkelig enn de merkelige ultralydbildene på skjermen? Stor stas, i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også rhesus negativ - og har fått beskjed om at det ikke er noe å engste seg over - da de på sykehuset følger dette opp.

Og skulle minien være rhesus positiv så får jeg en sprøyte etter fødselen.

Hjertelyd er stas - alt blir på en måte så mye mer virkelig da!

Krysser fingrene for at du får være i jobb så lenge som mulig - og ikke minst for at romjulen har med seg masse god avslapping!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note to self for framtiden: Når svigermor spør hvordan det gikk på kontrollen i dag, er det ikke noen vits i å fortelle noe som helst om kilo verken opp eller ned, selv ikke i en bisetning. Det er nemlig det eneste hun er opptatt av om dagen! ;)

Da er vi litt spesielle begge to da, hegejenta, bare 15 prosent av befolkningen er Rh minus! Vi bør antagelig bli blodgivere begge to når vi er ferdige med å være gravide!

Hjertelyd var stor stas, ja, det kan jeg skrive under på! :hjerte: Gleder meg veldig til ultralyden på nyåret også, men det holder bare å høre at de lever inni der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi litt spesielle begge to da, hegejenta, bare 15 prosent av befolkningen er Rh minus! Vi bør antagelig bli blodgivere begge to når vi er ferdige med å være gravide!

Oi, visste ikke at det var så få som var det! Jeg har faktisk lenge tenkt på det å bli bloggiver, så får vel kanskje gjøre alvor av det nå.

Ønsker deg en riktig god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er A Rh minus, det samme som lillebroren min, og han kunne fortelle meg i går at det er bare 7,5 prosent av nordmenn som er det. Vi er altså temmelig spesielle! :ler:

... særlig siden både mamma og pappa er Rh +, men det KAN visst likevel skje at de får Rh neg barn, det handler vel som sovende anlegg for det, på samme måte som at to med brune øyne kan få barn med blå øyne. Lillebror forklarte for storesøster i går, han hadde nemlig måttet spørre en foreleser en gang, for han ble plutselig litt usikker på om pappa kunne være faren hans. :ler: Siden jeg er såpass lik både pappa og farmor, tror jeg ikke jeg skal være spesielt usikker på akkurat det! :ler:

I dag, 7,5 år etter at jeg startet i jobben min, har jeg tatt min aller første sykedag. :sjokkert::sjenert: Formen har vært dårlig på jobb hele uka, og i dag sa det egentlig bare stopp. Jeg er ikke SYK akkurat, men absolutt ikke i form til å være på jobb. I steden tar jeg livet veldig med ro hjemme, ser på tv og prøver å slappe av. Føler bittelitt på den dårlige samvittigheten, samtidig som jeg også kjenner at jobben skal få seile sin egen sjø. Har utviklet meg en god del på det i løpet av høsten - jeg har vært utrolig samvittighetsfull og lojal mot jobben og ofte vært der når jeg ikke burde. Men nå prøver jeg altså å tenke mer på meg selv, og faktisk sette meg selv foran. Jeg må begynne å kjenne etter hva som er bra for MEG, ikke hva som er bra for jobben. Så jeg har det fint med meg selv i dag, selv om jeg KUNNE vært på jobb føles det ok å være hjemme og ta det med ro.

Og så er det jo fredag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du Dalmore, du Dalmore. Du virker veldig samvittighetsfull altså. Det er sikkert lurt å passe på at du tar vare på deg selv, nå som du bærer fram to små knøtt. Og om jeg får lov til å synse litt til.. :sjenert: Jeg tror når disse to kommer til verden, at det er enda viktigere at du tar vare på deg selv. At rett som det er må jobb og husarbeid komme litt i andre rekke, sånn at du også har det bra. Det er jo ikke akkurat sånn at du får noen gullmedalje for å slite deg ut for jobben...

Sånn. Ferdig synset. :sjenert:

Håper du får en kjempefin helg i hvertfall! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du andemor, det synes jeg var skikkelig bra synset! :klem:

Og du har selvfølgelig helt rett: noen ganger er jeg for ansvarsfull. Jeg vil ikke skuffe noen rundt meg, vil så gjerne være flink jente. Tipper psykologer kunne hatt mye moro hvis de fikk slippe løs på meg! :ler: Neida, men noen ganger er det ok å være ansvarsfull, andre ganger er det bare pes og slitsomt for meg. Og jeg må nok bare lære meg sakte men sikkert til å prioritere litt annerledes. Har snakket litt med Mannen om det også, han sier sånne ting som at "du skal se at vi også glemmer en bursdag eller to når vi sitter her med to små bebiser". Det vrenger seg i meg bare ved tanken - glemme noe? glemme en bursdag sånn at noen blir skuffet? Jeg!?!??

:ler:

Som du skjønner så har jeg en laaaang vei å gå, men kanskje det bare er veldig bra for meg å bli sykmeldt tidlig, så MÅ jeg bare prioritere meg selv? Har en følelse av at jeg kommer ut på "andre siden" av dette som et litt annerledes menneske, men det er ikke negativt ment. Blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for klem, hegejenta! :klem: tilbake til deg også!!

... jeg trengte en klem i dag, for formen er virkelig ikke på topp om dagen. Alle er vel slitne om dagen, med bare tre dager igjen til jul og det er vel sikkert flere enn meg som har bittelitt igjen å ordne? Og så hjelper det ikke å være tvillinggravid på toppen, liksom... :sjenert:

Er så LEI av å klage, men samtidig er det deilig å ha et sted å "skrive det av seg". Kaster fremdeles opp hver morgen, og siden jeg er godt over 15 uker nå burde det gi seg snart. I dag ble jeg oppkast uten å ha spist noe, og det er bare det verste... Kastet meg ned på badegulvet foran doen, og vips, så fikk jeg vondt i ryggen også. Argh! :nei: Dagen i dag har dermed ikke vært den beste så langt i dette svangerskapet, med både kvalmen og vond rygg! :ler:

I tillegg har jeg langvakter denne uka og det er selvfølgelig ekstra slitsomt. Om fire uker har jeg ny languke, men som min kollega sa i lunsjen i dag: "jeg tror ikke du skal ha noe mere langvakt på en stund jeg, du"... ;)

Men for å se på den positive siden: nå skal jeg bare jobbe i morgen og så har jeg fri helt til neste år!!!! :) Det skal bli fantastisk deilig! Og så er vi så godt som i mål med julegavene, Mannen fikset de siste (forhåpentligvis!) på formiddagen i dag. Jeg hadde tenkt å sy noen julehjerter som ekstragaver til våre nærmeste, og så lage et lite smykke til mamma nå i kveld, men har en følelse av at det blir sofaen i steden, gitt. :ler: Jaja, de får jo andre gaver, jeg hater bare den følelsen av å ikke få til det jeg vil og har bestemt meg for...

Ellers er planen å pakke og gjøre meg klar i kveld, sånn at Mannen kan hente meg rett etter jobb i morgen. Vi suser ut av byen og ut på landet der vi skal feire jul, sånn at vi kan våkne der på lillejulaften og kose oss med å bytte gaver med venner og ha en rolig dag der. Kjenner jeg gleder meg MASSE til det, men aller mest til å sove lenge og til å slite sofaen hos svigers og foreldrene mine! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er klar for juleferie Dalmore :ler:

Det er jeg også :Nikke:

Ønsker deg superhyggelig jul på landet med mann, venner og familie og 2 små i magen :nigo::tre::nisseblunk::gullengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du virkelig trenger julefri nå Dalmore!

Du må kose deg kjempemasse i jula med både mann og familie og de to små i magen!

Ønsker deg en riktig GOD JUL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsker deg en riktig GOD JUL Dalmore :klem:

Håper du koser deg masse hos svigers og at lillejulaften blir rolig og koslig, som du så frem til! :nissevink:

Endret av Ripsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Takk for mange koselige hilsener, og riktig godt nytt år til dere alle sammen! :klem:

Her har det vært en særdeles deilig juleferie, der vi har hatt rolige dager, tid til å sove lenge og ikke minst mye tid til å være sammen med dem vi er glade i. Det har vært SÅ deilig! :hjerte:

Gjennom hele ferien har formen vært bra, noen bølger med kvalme innimellom, men NULL oppkast og energien har kommet sigende tilbake. Ryggen kranglet litt i starten, men det hjalp å holde seg litt i bevegelse, og nå er den helt frisk igjen! :)

... i dag er det tilbake til hverdagen igjen, og gjett hvem som har både kastet opp i dag og vært sykt kvalm hele formiddagen? :sjenert: Det er tydelig at jeg er blitt allergisk mot jobbing! :ler: Neida, men det er kanskje et tegn om at jeg blir verre av å komme meg ut om morgenen og ikke minst å ha et høyere tempo enn det jeg har hatt i ferien. Alle i Norge synes vel det er tøft å komme seg på jobb igjen i dag, så jeg skal ikke bestemme meg for noe som helst enda, men dersom det ikke blir bedre verken tirsdag eller onsdag, tror jeg at jeg skal være positiv til sykemelding når jeg er hos jordmor på torsdag. Føler meg jo både "pysete" og lite flink når jeg tenker sånn, men så har jeg bestemt meg for at mitt nyttårsforsett skal være å ta bedre vare på meg selv (det inkluderer jo dem inni meg), og da er det bare å begynne å kjenne litt bedre etter på kroppen, tror jeg.

Og så er det jo en spennende uke som ligger foran oss, med ordinær UL på onsdag formiddag. Jeg grugleder meg, mest fordi jeg er redd for at det skal være noe som ikke er som det skal der inne. Samtidig har vi jo ingen grunn til å tenke at ting skal være galt, så vi får være optimistiske og glede oss mest til å hilse på dem igjen. Og så blir det jo spennende å se om de kan se hva slags kjønn de er! :)

Lille Klabb&Babb fikk en liten julegave fra mormor og morfar på julaften (2 bodyer til hver), og dermed er vi liksom litt i gang med redebyggingen. I går begynte jeg også (endelig!) å strikke litt til dem, for nå føles det liksom litt bedre. 17 uker i går, det går jo framover det her! :ler:

Ellers TROR jeg kanskje at jeg har kjent litt bobling der inne, men ikke noe som er så tydelig som en fiskehale som slår. Det er jo tidlig enda, men jeg må innrømme at jeg kjenner veldig etter, særlig når jeg skal legge meg... :sjenert: Merker at det begynner å bli ubehagelig å ligge på ryggen, altså at jeg føler meg litt uvel hvis jeg ligger for lenge på ryggen. Magen er mye hardere og jeg kjenner godt en kul rett nedenfor navlen. Men fremdeles bruker jeg mine egne klær, og det tror jeg at jeg kan i noen uker til. Mammabukser kan bli litt kinkig etterhvert, siden jeg må ha stor størrelse, men jeg får ta det problemet når det kommer. Får "safe" med litt tights og lange topper, selv om det ikke alltid funker så godt i minus 20! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre fra deg igjen :) Er jo litt spennende å høre om tilværelsen som blivende tvillingmamma.

:hoppe: litt for 17 uker :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske spennende å VÆRE blivende tvillingmamma også, skal jeg si deg! :ler: Jeg tok visst en skikkelig nettpause i julen, det var deilig å bare logge helt av!

Ellers fikk vi en bok om tvillinger av lillebroren min til jul, så jeg siterer stadig vekk fra den. :ler: Veldig spennende å lese, selv om jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å se for meg at vi skal komme hjem fra sykehuset med TO bebiser. Kanskje jeg ubevisst prøver å være forberedt på at noe KAN skje? I hvert fall føles det fremdeles helt utenkelig at vi skal ha to babyer på en gang... Men samtidig er det liksom den mest naturlige ting i verden, at jeg har to inni meg, og at alt må dobles. Jeg sier konsekvent "barna våre" eller "dem", og snakker visst i flertall også om andres babyer. :ler: Merkelig greie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: for 17 uker :hoppe:

Blir spennende på onsdag på UL! Håper de ser om det er gutter, jenter eller begge deler der inne i magen din! (Jeg tipper en av hver)

Rolig jul tror jeg er akkurat som bestilt for oss gravide jeg! Hadde det selv, og det var bare helt perfekt!

Litt pussig at kvalmen kom tilbake når du skulle på jobb igjen etter juleferien :fnise: Men er nok bare kroppen som sier ifra at den ikke henger helt med i svingene når tempoet skrues opp igjen etter å ha tatt det med ro i noen dager!

:klemmer: til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...