Dalmore Skrevet 8. desember 2010 Forfatter #381 Del Skrevet 8. desember 2010 Den vordende mammaen har det helt ok, hegejenta! Takk for at du spør! Helgen forsvant i en fart, jeg rakk ikke halvparten av det jeg hadde tenkt, og i hvert fall ikke å slappe av så mye som jeg burde. På søndag kveld var vi invitert til et vennepar på bursdagsfeiring, la oss ikke før nærmere halv tolv, og det er nok ikke den beste starten på uka for min del. Har hatt to dager med intens kvalme, det hjelper å spise, men blir like kvalm igjen 15 min etterpå. Og så ofte orker jeg bare ikke å spise! Men nå er det 13+3 i dag, og mange tvillinggravide sier at det verste gir seg i uke 14, så jeg krysser absolutt alt jeg har! I går fikk jeg den store juleskjelven også, synes plutselig at det var veldig kort tid igjen til jul og litt for mange planer og litt for få julegaver markert i rødt på listen... Tok meg en skikkelig runde etter jobb i går, og nå ser det litt bedre ut! Må innrømme at jeg er sliten om dagen, og ikke så flink til å gire skikkelig ned. Har mange hyggelige adventsplaner, men man blir jo sliten av det også. I kveld skulle jeg først svømme med venninne, så ut og spise med ekskolleger. "Heldigvis" avlyste svømmevenninnen, så da rekker jeg en time på sofaen før jeg går ut. Det hjelper! I morgen er det nytt venninnejulebord etter jobb, det er som sagt superkoselig, og jeg vil så gjerne være med. Må bare gå hjem tidlig og passe på å få nok søvn. I helgen hadde vi planer om å reise ut av byen, og "hjem" på landet der vi er fra begge to. Men nå kjenner jeg at en turbohelg der ikke er det jeg trenger aller mest, så jeg har begynt å forberede Mannen på at jeg kanskje vil være hjemme i steden. Det er veldig uvant å ikke orke alt jeg vil, for jeg er vanligvis litt sånn Duracell-kanin som orker ALT, men nå sier det plutselig litt mer stopp for meg. Øver på å lytte til kroppen, men det er neimen ikke enkelt... Noen ganger skulle det vært skuddpremie på sånn flink-jente-samvittighet!! Leser endel på et tvillingforum på nett også, det er på en måte fint å lese om andre tvillinggravide, men samtidig ser jeg jo at de er fryktelig tunge og slitne allerede fra uke 20 mange av dem. Skjønner at jeg må bli ENDA flinkere til å lytte til kroppen, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 8. desember 2010 #382 Del Skrevet 8. desember 2010 Tvilling-gravid eller ei - å lytte til kroppen er viktig! Men skjønner det ikke er så enkelt med tanke på at du vanligvis er aktiv og har masse energi - har selv merket i det siste at jeg har blitt uvell av å ha for høyt aktivitets nivå - og det er ikke noe gøy når egentlig kvalmen har sluppet taket! Tenker på deg vet du, så det var godt å høre at alt er bare bra med deg og de små i magen! Tiltross for litt morgenkvalmen og mangel på energi. til deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 8. desember 2010 Forfatter #383 Del Skrevet 8. desember 2010 Alt er bra, ja! Så søt du er som passer på meg! Det er utrolig morsomt å spre nyheten til folk rundt oss, kjenner at jeg blir litt "høy" når folk blir så utrolig glade på våre vegne. Merker allerede nå at det er litt spesielt med tvillinger, for de fleste blir helt himmelfalne når vi forteller det! Og for min egen del får jeg fremdeles noen små stikk av "hvordan i hule heiteste skal vi klare dette?", men for det aller, aller meste føler jeg meg fantastisk heldig som får to babyer på en gang, at kroppen min er i stand til noe sånt, at vi to sammen kan skape små mennesker!! Ganske utrolig å tenke på... .. og så kjenner jeg at jeg gleder meg veldig til jeg kan begynne å kjenne litt liv inni der. Tenker jo så mye på dem og vil så gjerne at de skal ha det bra, og så innbiller jeg meg at jeg blir litt tryggere på at de faktisk finnes og lever hvis jeg får noen små bevegelser inni der. Det er vel enda noen uker igjen til det da, men kanskje jeg kan ønske meg det til bursdagen min midt i januar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 8. desember 2010 #384 Del Skrevet 8. desember 2010 I midten av januar er du ca 16-18 uker på vei, og vil tro du da så vidt har begynt å kjenne litt liv ja! En ganske spesiell følelse når det begynner å røre seg inni magen! Så det kan du glede deg masse til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #385 Del Skrevet 14. desember 2010 Det er liv i meg, men dagene forsvinner så fort og det er mye å huske på i en hektisk førjulstid! Energien er fremdeles ganske lav, føler meg sliten og lengter etter å ha fri. Det er nok mest min egen skyld, for jeg vil så gjerne være med på hyggelige førjulsting, og vips, så blir det sene kvelder og hektiske ettermiddager, i steden for rolige kvelder på sofaen som jeg kanskje burde hatt. Men jeg klager ikke, for det er koselig å være sosial, og det er jo nå jeg faktisk orker det, selv om jeg blir sliten. Hvem vet, i mars ligger jeg kanskje rett ut? Og så blir man jo litt ekstra sliten av å ha julestress i hodet også, det er litt å huske på og tenke på selv om vi prøver å gjøre ting enkelt og ikke stresse i år. Men sånn er det vel for alle, ikke bare for oss tvillinggravide? Ellers sover jeg dårlig om nettene, våkner mye og har endel vondt i magen. Det kjennes fremdeles ut som at jeg er veldig sulten, så jeg må prøve å bli litt flinkere til å spise noe rett før jeg legger meg. Kanskje det kan ta knekken på oppkastet hver morgen også? Men jeg må også si at jeg har det veldig, veldig bra om dagen, selv med oppkast og kvalme og lite energi!!! Jeg nyter oppmerksomheten på jobb, det er så koselig at folk blir glade på våre vegne! Jeg ser sikkert sliten ut, men har ikke en eneste kvise eller andre hudplager, og det er det jo mange som sliter med! Jeg bruker fremdeles mine egne klær uten noe problem, og gleder meg til å pynte meg med finkjoler som ikke strammer over magen til jul. Mannen er en utrolig god støtte, og pusher meg også litt sånn at jeg ikke bare skal synes synd på meg selv. Og tenk, enda så sjokk jeg fikk i begynnelsen, nå er jeg helt rolig ved tanken på tvillinger, jeg bare GLEDER meg til å få to babyer på en gang, og synes det hadde vært helt merkelig om det bare skulle vært en inni der! Jeg klapper mye på magen og tenker mye på dem, særlig når jeg legger meg. Tenk at man knytter bånd til barna sine så tidlig som på 14 uker!?! Jeg har ikke begynt å strikke noe til dem enda, da... Akkurat nå har jeg noen julegaveprosjekter som må bli ferdig, så har jeg en barselsgave som jeg tenkte å kose meg med i romjulen, og så setter jeg vel i gang strikkepinnene for fullt etter den ordinære UL-en som er første uka etter nyttår. Huhei, dit går det kjempefort! Vi har ikke tenkt så mye på annet utstyr heller, alt føles liksom litt tidlig enda. Det eneste er at jeg lurer på om vi skal gå for noen billige og brukte vognbager som kan være fast i leiligheten, altså sånn at vi slipper å bære vogna opp og ned 3 etasjer hver gang vi skal ut på noe. Tenker at vi må prøve å finne noen smarte og praktiske løsninger her! Etter jul, når vi har ryddet bort både julepynt og julegaver, tror jeg vi skal begynne på jobben med å sortere, kaste og pakke bort endel ting. Jeg er litt opptatt av at det faktisk er mulig å bo to voksne og to babyer på 66 kvadrat, så lenge man legger opp til praktiske løsninger og ikke minst holder smårotet på et minimum. Vi MÅ ikke ha mange hundre bøker stående framme hele tiden, liksom. Vi MÅ ikke ha 20 forskjellige duker liggende i skapet, og vi MÅ ikke ha 148 000 telysestaker i skuffer og skap. :fniser: Mange planer, med andre ord. Men først er det juleinnspurt, i dag er det nest siste "julebord", som er en date på indisk restaurant med tre gode venninner. Det blir koselig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 14. desember 2010 #386 Del Skrevet 14. desember 2010 Skjønner hva du mener mer lite energi! Sliter med det samme fenomenet selv jeg... Er påskrudd 100% når jeg er på jobb, og idet jeg kommer hjem er det omtrent som om noen finner av-knappen. Ikke det at jeg ikke orker noe - men energien er veldig lav, og det er bare det viktigste som blir gjort. Og nå før jul er det jo mye som er like viktig - så prioriteringene er ikke bare bare. Det er jo greit å legge en plan for hva man trenger av ting og tang før man faktisk anskaffer seg tingene - ellers kan det jo fort bli mange bomkjøp. Høres ikke så dumt ut med den ryddeplanen din... Lurer på om jeg skal adoptere den... Det trengs om vi skal få plass til mini sine ting også! Kos deg på julebord i kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 14. desember 2010 #387 Del Skrevet 14. desember 2010 Innom med en Koselig med en oppdatering fra deg! Du har virkelig en spennende tid i møte. :babysmokk: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 14. desember 2010 #388 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Ps.: syns du kan flytte over til gravidbøkene nå... Endret 14. desember 2010 av hegejenta30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #389 Del Skrevet 14. desember 2010 Ah, takk for påminnelsen Hegejenta, det har jeg helt glemt! Som du skjønner så er hodet fullt av andre ting om dagen! Rydding og organisering trengs helt sikkert hos flere enn oss, det er jo greit å ha plass til mange nye ting. Det må jo gjøre hverdagen enklere med mindre rot, eller hva? Ellers kjenner jeg at jeg blir stressa av at svigermor bekymrer seg... Hun sender mye meldinger, og det er ofte fokusert på det som er negativt. For eksempel slik: "Det jeg tenker mest på, er at dere har ingen god bosituasjon med 3. etg. uten heis. Det blir tungt for deg å gå på slutten og med tvillinger, vogn osv., det blir tungvint. Men det går sikkert." Vi VET jo at det er tungvint, men når vi kjenner begge to at vi blir stresset av tanken på flytte NÅ, så er det ikke riktig av oss å gjøre det heller. Tror ikke det er optimalt for ungene eller stressnivået å begynne med det, gitt... "Ja, og hvis du kaster opp mye i starten, blir en fysen på alt mulig når en slutter med det. Uff, og uff, da må du passe på hva du putter i munnen. Nok viktig at du ikke i tillegg legger på deg så mye sjøl." Fortell meg noe jeg ikke er klar over og ikke tenker på hver dag, så hadde jeg vært glad... Er jeg slem nå? Jeg VET jo at hun bare vil oss vel og ønsker oss alt godt, men det blir bare litt mye noen ganger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andemor Skrevet 14. desember 2010 #390 Del Skrevet 14. desember 2010 Hehe, jeg hadde nok også blitt litt oppgitt over å få sånne meldinger. Det MÅ jo ikke være bare negative ting ho vil si dere, eller? Menmen... Det er nå sånn engang at noen bekymrer seg mer enn andre. Du får ta et dypt pust og puste det bort fra deg. Sånn negativ energi trenger du ikke, selvom det er aldri så velmenende. Koselig å høre at du gleder deg forresten! Blir artig å følge deg framover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 14. desember 2010 #391 Del Skrevet 14. desember 2010 På en måte er det jo godt å vite at svigermor bryr seg også da. Selv om vinklingen er litt negativ. Det er jo viktig å ta vare på seg selv når man gravid, om det så er med tvillinger eller om det bare er en baby i magen. Så sil ut den kjærlige omtanken og la resten passere er mitt råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 14. desember 2010 #392 Del Skrevet 14. desember 2010 Innom og oppdaterer meg hos den kommende tvillingmoren Hadde også blitt oppgitt av sånne sms'er Så bortkasta.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 14. desember 2010 #393 Del Skrevet 14. desember 2010 Trenger ikke å rydde så mye plass heller da,her kjøpte vi en stellekommode mens jeg var gravid, og der har vi alt tøyet til snuppa i tillegg til bleier og annet utstyr. Vil tro de kan dele sprinkelseng i starten iallfall? Det som tar litt plass her er barnevogn og bilstol i en liten gang. Men dere slipper jo å dra vogna inn i gangen, og bilstolene kan plasseres på et soverom om gangen er liten (Om dere drar med dere bilstolene opp da...) Nå fins det sikkert masse vogninfo der ute, men de jeg kjenner som har tvillingvogn/søskenvogn er det de med TFK som virker mest fornøyd. Ikke så diger, så mulig å komme seg inn i butikker er jo en fordel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 14. desember 2010 #394 Del Skrevet 14. desember 2010 Gå for lett og moderne når det gjelder vogn! Så lenge dere ikke bor i hus med hage er en tradisjonell, solid, tung vogn temmelig urealistisk. Jeg har en gammel Emmaljunga som ble brukt som søsken-/dagmammavogn. Jeg har hatt tre barn i den, to barn og fire digre handleposer osv osv. Men jeg tok buss og var i byen med 2-3 barn ytterst sjelden. Holdt jo på å knekke ryggen på stakkarene som hjalp meg inn på buss og sånn. Har trillet på tvillinger i en OTH. Enkeltpenkelt! Ja, en tvillingvogn koster mye, men tenk at brukt er fint. Og vil dere veldig gjerne ha ny vogn, så se etter brukte vognbagger på finn.no. Baggene brukes ikke så lenge, så det er ikke snakk om slitasje akkurat. Og jeg har sett veldig mange "tvillingsett" på finn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Aravis~ Skrevet 15. desember 2010 #395 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Signerer Jolie over her. Digre tunge vogner er ikke noe kjekt når det blir dobbelt. Anbefaler Teutonia Team Cosmo, den kan du ha sportsdelene mot deg (eller fra deg) når de blir så store. Jeg hadde en easywalker (som blir omtrent akkuratt som en oth eller tfk) og jeg hatet at sportsdelen var fra meg. Micro hatet bagen fra første stund, og elsket det da han ble lagt over i sportsdelen (med ryggen helt nede på vogna, selvfølgelig) da han var 3-4 mnd. Da fikk han sett litt! Men, som sagt, jeg måtte bytte vogn ganske fort, siden jeg ikke likte det at jeg ikke så han. Plutselig gulpet han, det så jeg ikke. Fikk han vind i ansiktet? Sol i ansiktet? Regn? Snø? Hvordan har han det? Jeg måtte stoppe annenhver meter for å sjekke at han hadde det bra. Så da byttet jeg i en teutonia spirit s3, som blir veldig lik team cosmo. Bare at den er enkel, så klart. Vel, da har jeg sagt meningen min ihvertfall. Jeg har skikkelig vogndilla, så jeg har vært innom tvillingvogner også, bare for å se. Endret 15. desember 2010 av ~Aravis~ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mocci Skrevet 15. desember 2010 #396 Del Skrevet 15. desember 2010 Bekymret svigermor, kjenner til fenomenet. Jeg hadde nok også synst det var irriterende med slike meldinger, det er sikkert bare godt ment i utgangspunktet, men man trenger liksom ikke at andre maser om saker som man utmerket er klar over selv. Så herlig å lese om din glede over tvillingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 15. desember 2010 Forfatter #397 Del Skrevet 15. desember 2010 Jeg er superheldig som har en svigermor som bryr seg masse om både meg og de ufødte tvillingene, men jeg har visst noen hormoner som ikke helt tåler å få beskjed om ting jeg er ganske bevisst på fra før. ... nå skal det sies at hun egentlig er verdens søteste, men så har hun en merkelig måte å skrive meldinger/mail/msn-meldinger på som gjør at hun høres streng og bitchy ut. Oh, alle de gangene jeg har blitt irritert over en melding fra henne, men som viser seg å være sagt på spøk... Takk for gode vogntips! Jeg må innrømme at vi ikke har begynt å orientere oss i vognjungelen enda, her er liksom alt av innkjøp og utstyrsdebatt lagt på is fram til den ordinære ultralyden. Tror vi begge føler at det er for tidlig enda. Jeg har vært flere runder på Lindex og smugtittet på babyklærne der, men det føles helt unaturlig å faktisk skulle kjøpe noe. Men i dag skal jeg innom på H&M og se etter en julegave, og der vet jeg de har bodyer med "I love Mum" og "I love Dad" på. Tenkte at det kunne være litt morsomt å ha en til dem hver, og så bytte litt på. Så KANSKJE jeg slår til på den pakken, men kanskje jeg står over også... I kveld var det planlagt svømming med gravidvenninne, men jeg hadde tenkt å avlyse for min del. Er (som jeg har gjentatt til det kjedsommelige her...) grundig sliten, og må bremse ned. Men så rakk hun å avlyse før meg, så da slapp jeg å ha dårlig samvittighet! Heldigvis var det siste julearrangement i går etter jobb, så nå skal jeg gire litt ned både i kveld og på kveldene framover. Må innrømme at jeg ikke har vært flink nok til å ta det med ro de siste to ukene, så egentlig skal jeg ikke klage på at jeg er sliten. Det er jo bare min egen "feil", mener jeg! Men i kveld, da blir det sofakos, strikketøy, spaghetti til middag som Mannen fikser, og ikke minst håndball på TV. Han har lovt å fyre i peisen også - kan det bli bedre, egentlig?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 15. desember 2010 #398 Del Skrevet 15. desember 2010 Men i kveld, da blir det sofakos, strikketøy, spaghetti til middag som Mannen fikser, og ikke minst håndball på TV. Han har lovt å fyre i peisen også - kan det bli bedre, egentlig?? Det kan egentlig ikke det! Kos deg masse i kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 15. desember 2010 #399 Del Skrevet 15. desember 2010 Joda, kan ha det bedre enn det der: når du har alt det der og i tillegg to stk sovende babyer kl 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 16. desember 2010 #400 Del Skrevet 16. desember 2010 Joda, kan ha det bedre enn det der: når du har alt det der og i tillegg to stk sovende babyer kl 19 Godt poeng Chica! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå