Dalmore Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #221 Del Skrevet 28. oktober 2010 Det blir jo det samme som hos meg, jeg skal gjøre alt på sykehuset der jeg også har fødeplass. Men siden det er i et overvektig-gravid-prosjekt så regner jeg nok med at det blir stort fokus på vekt. Men som sagt - det har jeg meldt meg på selv, og jeg vil MYE heller ha vektfokus fra noen som er vant til å jobbe med det, enn fra en dritsur fastlege som bare kjefter og ikke hjelper. Synes jeg hører skremmende mange sånne historier... Spennende blir det uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 28. oktober 2010 #222 Del Skrevet 28. oktober 2010 Det er veldig bra med oppfølging i svangerskapet, enten det for den ene risikoen eller den andre. Håper det går bra hos legen i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #223 Del Skrevet 28. oktober 2010 Akkurat sånn tenker jeg også, hegejenta! Selvfølgelig skulle jeg helst slippe å snakke om vekt i det hele tatt, men tenker at det er en voksen avgjørelse av meg å faktisk forholde meg til det og forsøke å gjøre det beste ut av det. Litt stolt av det, for det er jo mest fristende å stikke hodet i sanden og bare håpe på det beste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 28. oktober 2010 #224 Del Skrevet 28. oktober 2010 Vil tro de oppfører seg meget profesjonelt. Men har hørt mye skrekkhistorier fra jordmødre på helsestajoner rundt omkring som ikke helt har vært så hensynsfulle til overvektige... Jeg og hadde en hyperaktiv jordmor som mente trening var løsningen på alt. Men når jeg sov døgnet rundt var det vanskelig å skvise inn trening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #225 Del Skrevet 29. oktober 2010 Første time hos jordmor og ernæringsfysiolog er unnagjort. Puh! Først jordmor, hun var utrolig hyggelig men samtidig bittelitt streng. Det er sånn jeg liker det, tror jeg. Vil ikke at autoriteter skal bare være kosete og milde. Synes vi hadde en god samtale, litt om vekt, men mest om hva som skal skje framover. Fint blodtrykk () og fin urinprøve, så alt ser bra ut så langt! Vi snakket litt om influensavaksine, hun lot det skinne gjennom at hun var litt skeptisk, men var veldig klar på at jeg måtte ta den avgjørelsen selv og at det var anbefalt fra helsemyndighetene at gravide tok den. Jeg må jo uansett avvente i fem uker til, så jeg har ikke helt bestemt meg. Etterpå var jeg 1,5 time hos ernæringsfysiolog, hun er veldig søt og veldig streng... Jeg synes ikke jeg har så innmari usunt kosthold, men det blir jo noen posesupper og farsemat osv. Nå har jeg fått streng beskjed om MYE mer grønnsaker, renere mat laget fra bunnen av, mindre juice og mer melk, null lettbrus/lettsaft og selvfølgelig NULL sukker. Må innrømme at det føltes litt strengt å ikke kunne spise annet enn rent kjøtt&fisk, men vi skal da få til det på et vis også. Hun var veldig fornøyd med at jeg trener og er såpass mye i aktivitet, da. Endelig et plusspoeng! Og så var det kurs etterpå, da må jeg innrømme at jeg begynte å kjenne meg ganske sliten. Gikk meg en liten tur innimellom der da, fint med litt frisk luft! Kurset denne gangen handlet om fysisk aktivitet i svangerskapet, og det hadde jeg gledet meg litt til, for her føler jeg at jeg har ganske god kontroll. Vi har gått med skrittellere hele uka alle sammen, og flere av de andre slet med å komme over 7000 skritt på noen dag. Jeg har hatt flere dager på 8-9000, en av dem var inkludert 1000 m svømming, så jeg føler at jeg har endel av dette inne. Nå er mitt mål før jul å få inn aktivitet hver dag, kursdamene våre vil ha oss opp i minst 30 min hver dag. For meg betyr det å gå til jobb de dagene jeg ikke skal på trening på ettermiddagen, og det bør være fint innenfor rekkevidde. Og så må vi bli flinkere til å få inn noen langturer i helgene. Så framover blir det litt tøffere på matfronten, og så bare fortsette i samme stimen og enda litt bedre med treningen. Hører at de andre kursdamene sliter mer, de har null aktivitet nå og da er det tøft å gå opp til å bevege seg hver dag. Da jeg kom hjem fra kurset var jeg helt utslitt, ble ufattelig kvalm og sliten på trikken hjem. Vel hjemme var det ikke akkurat mat som fristet mest, selv om jeg visste at det var det som skulle til. Jeg fikk da i meg noe, men det var langt i fra det sunne som jeg akkurat hadde lovet ernæringsdamen... Jaja, det kommer nye dager og nye sjanser!! Nå er det FREDAG, og det er fantastisk deilig!!! Jeg er sliten etter lang uke med mye program, og gleder meg til å hvile skikkelig i helgen. I kveld blir det en kjapp tur ut med kolleger, men skal nok hjem til Gullrekka på sofaen. I morgen er det lunsj med noen venninner, og på søndag skal jeg bare pusle rundt hjemme og nyte stillheten. Fin helg! ... selv om jeg savner Mannen med en gang han er borte, selvfølgelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 29. oktober 2010 #226 Del Skrevet 29. oktober 2010 Det er godt å kjenne savnet av sin kjære når han er borte - det tyder på at man har det bra sammen! (men når mannen min har vært borte i nesten to uker i strekk så syns jeg det blir litt vel lenge i gangen) Supert at du deler kommentarene fra ernæringsfysiologen med oss lesere! Kan jo komme flere av oss til gode den informasjonen - ga iallfall meg en liten tankevekker. Høres ut som du har en kjempefin helg foran deg! Ønsker deg iallfall en fin fin helg! Stor fra meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #227 Del Skrevet 29. oktober 2010 Ja, det er sant det, selv om det er tøft å savne noen så er det jo ekstra godt når man ser dem igjen! Og jeg skal ikke klage, jeg har ikke vært så lenge som to uker borte fra Mannen siden i 2005, tror jeg... Vi er ofte borte en natt eller to, men sjelden noe lenger. Kjenner allerede nå at det blir godt å få ham hjem på mandag, men først skal jeg samle krefter gjennom helgen! Ja, jeg tenkte at det kunne være interessant for dere også. Selvfølgelig blir det litt spesielt for oss, som skal ha en så kontrollert vektøkning som overhode mulig. Da må man jobbe med kaloriinntaket, og få bort tomme kalorier, som damen sier. Kylling blir en enda større slager hos oss, og så må vi begynne å bruke mer rent kjøtt. Heldigvis regnet hun karbonadedeig som "ren" mat, ikke farse, så det blir nok brukt litt. Og så svinefilet i diverse varianter, og enda mer fokus på ren fisk. Jeg kommer til å prøve meg på litt fiskegrateng for å få i meg hvit fisk, det er jeg nemlig ikke så god på nå... Blir veldig mat- og kroppsfokus nå i begynnelsen, men det er helt ok, da håper jeg å komme inn i gode vaner og dermed begrense vektøkningen. Men fy, jeg kjenner at det hadde vært fint å være litt mer normal noen ganger, ja... Gleder meg til helg, håper du også får noen kjempefine fridager, hegejenta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lilly* Skrevet 29. oktober 2010 #228 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Spennende å lese referat fra møte med jordmor og ernæringsfysiolog! Flott at alle prøvene ser fine ut. Jeg syns også det er vanskelig med vaksinen, er egentlig glad for at jeg ikke behøver å bestemme meg ennå :gjeiper: I starten var jeg veldig bestemt på at jeg ikke skulle ta den, mest fordi jeg er litt skeptisk til vaksiner som har blitt utviklet så raskt. Vanlige vaksiner som er brukt i mange, mange år er jeg ikke skeptisk til altså, bare så det er sagt. Jeg tenker også at influensa ikke er farlig, og tror at normalt friske mennesker ikke behøver å vaksineres, uansett om man er gravid eller ikke. Men på den andre siden, tanken på at noe skulle skje, at jeg eller babyen blir alvorlig syk.. det hadde vært forferdelig. Den sterkeste argumentet for, sånn som jeg tenker, er at barnet blir beskyttet mot influensa etter at det er født hvis vi tar vaksinen. Men som sagt, jeg er veldig i tenkeboksen Jeg syns ernæringsfysiologen var veldig streng, men de vet vel hva de gjør.. Det hun sa om grønnsaker og rent kjøtt/fisk er veldig bra, men ingen juice, lettbrus og null sukker? Det syns jeg var litt strengt, men det er vel til det beste. Farris kan du vel drikke? Jeg er veldig glad i vann med isbiter for tiden, det kan du jo prøve. Også kan man ha en appelsinskive/agurk/lime/sitron i vannet, da smaker det litt mer. God helg Endret 29. oktober 2010 av *lilly* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #229 Del Skrevet 29. oktober 2010 Ja, jeg opplevde henne også som veldig streng. Men dette var jo første møtet, kan hende de legger seg på en skikkelig regime-linje for at vi ikke skal skeie ut fra starten av. Bedre å se hvordan det går etterhvert, kanskje? Jeg tror ikke hun mente NULL juice, men kutte ned fra mine nå 2 glass til maks 1 glass om dagen. Juice inneholder jo mye sukker, faktisk mer enn jeg trodde, og da ville hun heller at jeg skulle ta et glass melk. Så i dag ble det melk til lunsjen, det er det mange år siden jeg drakk sist! NULL sukker kan jeg faktisk forstå, men det er viktig å huske på at hun ikke snakker om alle gravide nå, men oss som er overvektige. Husk at når man er sterkt overvektig, som meg, så er sjansene mye større for svangerskapsdiabetes og forgiftning, og store barn. Siden vi allerede har en ulempe med at vi som regel er i dårlig form, er det enda verre for oss å føde store barn enn for normalvektige. Kutter vi sukkerinntaket til null, er det lettere å holde vekten nede også. Men 9 måneder helt uten sjokolade?? *rister på hodet* Det klarer jeg nok ikke, men jeg skal i hvert fall forsøke å holde det på et minimum! Ellers var jordmoren veldig opptatt av å understreke at ja, det finnes større risiko for komplikasjoner, men det er ikke noe vi skal bekymre oss for. Vi blir fulgt opp så tett at de "redder" oss inn dersom de ser at babyen feks blir for stor. Vi får vekstestimat (ekstra ultralyd) i uke 24, uke 32 og 36, hvis jeg husker det riktig. Da har de ganske god kontroll på hvor stor ungen er, og kan evt sette i gang hvis den blir gigasvær. Hun sa også at hennes erfaring er at mange store gravide er sterke og tåler mye, sånn at det veldig ofte gikk veldig bra under fødselen. Vi satser på at det gjelder meg også! ... hun var dessuten litt fin da hun snakket om at de krever ganske mye av oss, og at det er viktig at vi føler at vi får til dette. Hun hadde akkurat sykmeldt en dame 50 %, nettopp for å gi henne bedre tid til å hvile, trene og ikke minst spise skikkelig og sunt. Hun mente mange av oss er så flinke piker og gir alt for jobben, men at nå måtte vi sette oss selv foran. Da jeg sa at joda, det kunne jeg nok kjenne meg litt igjen i, så svarte hun "ja, så mye har jeg allerede skjønt etter å ha snakket med deg i bare noen minutter". Menneskekjenner, med andre ord! Nei, nå ble det mye snakk om kropp og vekt her, gitt. Jeg skal pakke sammen straks jeg, og så gå ut for å være sammen med gode kollegaer. Satser på at ingen oppdager at det er eplemost eller Farris i glasset! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 29. oktober 2010 #230 Del Skrevet 29. oktober 2010 Synes det høres ut som om du er fornuftig og vet godt hva som skal til - og det viktigste, du virker supermotivert til å velge en sunn livsstil! Så dette tror jeg du skal klare Selv lever jeg i utgangspunktet sunt og har en normal kroppsvekt. Men jeg merket allerede i dag (første dag som "ofisiell" gravid ) at jeg har mindre lyst på den cola zeroen, som jeg har drukket daglig i laaang tid. Det har vært vanskelig å kutte ned, men håper denne motivasjonen nå vil fortsette. Vi vil jo det beste for denne lille spiren :rødme: Håper du får en super helg Dalmore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mocci Skrevet 1. november 2010 #231 Del Skrevet 1. november 2010 Veldig interessant lesning om kostholdsråd og ernæring. Men jeg er enig med Lilly, nada sukker hørtes ufattelig strengt ut, skal man ikke få lov til å kose seg med en sjokkis i ny og ne. Det viktigste er vel at man ikke gomler sjokkis hver dag. Jeg selv er slank/tynn men med et veldig dårlig kosthold, spiser sjokkis og ostepop daglig, faktisk i et forsøk for å legge mer på meg, men det funker IKKE. Jeg burde definitivt spise sunnere, men tror aldri jeg kommer til å klare å kutte ut sjokkisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 1. november 2010 Forfatter #232 Del Skrevet 1. november 2010 Tror denne helgen går inn i historien som en av de roligste i manns minne. Men åh, så deilig det har vært! Eller, SÅ rolig var det kanskje ikke, da. Fredag ute med kolleger etter jobb, prøvde først å bestille eplemost i vinglass, men det var tomt for eplemost. Så da ble det Sprite forsøkt kamuflert som pærecider, da jeg kom tilbake til bordet ble det spurt "jøss, drikker du VANN, eller??" og jeg tok fram mine aller beste skuespillerkunster: "Nei, vann, er du GÆRN?? Neida, det er pærecider, jeg orket ikke å begynne rett på vinen"... En av kollegaene mine skjønte lunta, og spurte etterpå i all fortrolighet om det virkelig var alkohol i glasset. Han er en av mine nærmeste på jobb, så da smilte jeg bare lurt og sa at han kunne jo gjette. Han gliste fra øre til øre, så jeg tror nok han skjønte greia, ja... Ble ikke så veldig seint på meg, hjemme omtrent til Senkveld og så sovnet jeg på sofaen i reklamepausen. På lørdag sov jeg lenge, puslet rundt hjemme og dro etterhvert til sentrum for å spise lunsj med venninne. Bittelitt minishopping på veien hjem, og så en rolig lørdagskveld hjemme til slutt. Og i går var det en ny rolig dag, sove lenge, pusle rundt og så tok jeg meg i nakken og gikk meg en halvtimes tur i det fine været. Da følte jeg meg ganske flink! ... ut på kvelden skal jeg innrømme at jeg begynte å føle meg litt alene i hele verden... Mannen er jo på guttetur, og da hører jeg ikke akkurat så mye fra han, hehe. I tillegg hadde jeg mye vondt i magen i går, det kjennes akkurat ut sånn som når man er skikkelig sulten, og jeg opplever at det forsvinner når jeg spiser. Men så blir jeg jo litt oppgitt og lei meg over at jeg liksom skal være så sunn og ikke legge på meg, og samtidig føler at jeg er nødt til å spise hver 2. time for å ikke ha vondt i magen. Så da kjente jeg at det hadde vært fint å ha Mannen der... Det føltes plutselig litt som at jeg var alene om dette svangerskapet - tullete tanke, men sånn er det når han har vært mye borte i det siste. Men i dag kommer han hjem, og det gleder jeg meg SKIKKELIG til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 1. november 2010 Forfatter #233 Del Skrevet 1. november 2010 Forresten, 7+5 i dag, og vi nærmer oss raskt den første milepælen, nemlig uke 8. Mine to fastlegevenninner mener nemlig at risikoen for spontanabort reduseres kraftig fra uke 8. Men jeg må nok innrømme at jeg gjerne skulle ha sett et bankende hjerte før jeg klarer å slappe helt av, jeg er vel som alle andre og har lest altfor mye om Missed Abortion på nettet... Ellers føler jeg jo at det handler mest om meg og at jeg skal leve så sunt som mulig om dagen, det har ikke vært mye fokus på babyen så langt. Det er jo forsåvidt litt mitt valg også, fordi jeg har vært redd for å glede meg for mye eller snakke for mye om at det kanskje kommer en baby ut av dette. Men nå kjenner jeg at jeg også kan fokusere litt på det etterhvert. Blir litt fnisete når jeg får mail med innkalling til møter i mai, juni og august neste år, for da har jeg virkelig ikke tenkt å sitte på jobben i møter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 1. november 2010 Forfatter #234 Del Skrevet 1. november 2010 Om alt er i orden i 8. uke er sjansen for spontanabort sunket til 5 %. Fant denne på nettet nå. Verdt å ta med seg, her teller alle lyspunkter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 1. november 2010 #235 Del Skrevet 1. november 2010 Uke 8 er første milepæl ja. Deretter følger det en del andre milepæler... *uke 12 (overgang til andre trimester). *uke 18-20(ultralyden og kanskje man ser kjønnet og man kjenner bevegelse!). *uke 24 (barn som fødes nå er levedyktige). *Så til slutt kommer fødselen. Høres ut som om du har hatt en fortreffelig helg i allfall! Godt å bare ha seg selv å ta hensyn til - selv om det kan virke tomt/ensomt etter en stund. Har det selv sånn på jobben nå at det planlegges litt aktivitet til neste høst - og da tenker jeg "ædda-bædda - da må dere må klare dere uten meg! Men jeg kan være med å planlegge et kjempeopplegg!" Ønsker deg en fin fin mandag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 1. november 2010 Forfatter #236 Del Skrevet 1. november 2010 Takk skal du ha, hegejenta! ... mandagen går vel ikke akkurat inn i historien som en av de beste dagene i svangerskapet til nå... Vært mye kvalm og magevondt på jobb i dag, skulle egentlig på trening etter jobb, men orket ikke tanken. Fant ut at det er viktig å lytte til meg selv også. På trikken hjem ble jeg dårligere og dårligere, og da jeg gikk av på min holdeplass, kjente jeg at jeg ikke kunne gå så mye lenger før jeg kastet opp. Fikk heldigvis kommet meg unna den verste strømmen av mennesker, og kastet opp bare en gang, altså bare en brekning, men mye som kom opp. Urk. Etterpå følte jeg meg heldigvis bedre med en gang, fikk handlet litt kjapt og så kommet meg hjem. La meg i senga med en gang, tenkte jeg skulle sove litt for å holde ut helt til Mannen kommer hjem i 23-tiden. Var selvfølgelig kjempegroggy da jeg våknet, frøs og måtte dusje i glovarmt vann. Og selvfølgelig kjempesulten, for alt hadde jo kommet opp igjen noen timer før. Herlighet, da følte jeg meg ikke mye høy i hatten! Nå har jeg spist to måltider, vasket opp og shinet kjøkkenet, snakket over 1,5 time i telefonen med en barndomsvenninne (holdt på å forsnakke meg flere ganger, men det gikk bra!) og akkurat fått melding om at Mannen har landet. Kanskje mandagen ikke blir så verst til slutt likevel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 2. november 2010 #237 Del Skrevet 2. november 2010 Æsja - hørtes ikke noe sørlig ut! Så bra du tok livet med ro i går da og ikke la ut på en heftig treningsøkt! Snakke med venninner er stas - spesielt når det er lenge siden sist og man har MYE å ta igjen! Også tipper jeg det var stas å få mannen hjem igjen også, selv om han kom hjem sent... Krysser fingrene for at du slipper reprise av mandagens ekle opplevelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 2. november 2010 #238 Del Skrevet 2. november 2010 Kollektivtransport var det verste for meg under graviditeten. Har aldri blitt bilsyk noen gang, men bare jeg gikk ombord på en buss ble jeg uvel. Som regel fant jeg ikke sete der jeg kunne se ut, og alle rundt meg luktet ekkelt Verst var det når jeg var på sydentur... Så etter å ha tatt buss til kjøpesenter endte jeg opp med lang og smådyr taxitur hjem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 2. november 2010 Forfatter #239 Del Skrevet 2. november 2010 Det ble visst litt reprise på morgenen i dag også, gitt, hegejenta... Tidligere synes jeg det å kaste opp var det aller ekleste i hele verden, men etter en sykdom for noen år siden der jeg kastet opp mye (ikke spiseforstyrrelse, men måtte ta sterke medisiner mot smerter, og de kastet jeg opp av), har jeg på en måte vennet meg til det. Faktisk vet jeg jo at jeg ofte føler meg mye bedre med en gang jeg har fått opp det som plager meg, og sånn var det både i går ettermiddag og på morgenen i dag også. Spiste frokost, dusjet og kjente da jeg pusset tenner at jeg hadde veldig vondt i magen. Brakk meg av tannpussen, og da var det bare å vente på at det skulle komme opp. Når man har kastet opp endel ganger, kjenner man heldigvis også kroppen så godt at jeg skjønner forskjellen på vanlig ubehag og at det snart kommer noe, så det var ganske godt kontrollert i dag. Sorry detaljer, forresten... .... men så ble jeg selvfølgelig skikkelig sulten igjen innen jeg rakk på jobb, så nå har jeg vondt i magen selv etter å ha spist et rundstykke med ost og drukket juice. Var visst ikke så enkelt det her! Men jammen var det deilig å få Mannen hjem i går!!! Han fikk meg til å le av hele trikkeepisoden, og jeg er jo enig med han i at det helt sikkert så veldig merkelig ut: en blek dame som kom løpende ut av trikken, gikk raskt i motsatt retning av alle andre, plutselig bøyde seg ned og kastet opp, før hun reiste seg opp og gikk videre som om ingenting hadde skjedd. Han ble veldig lattermild da jeg fortalte det, og jeg er jo enig med han i at det er litt komisk. ... og så har han heldigvis evnen til å forstå at jeg trengte litt ekstra omsorg, så han har klappet på meg og kost meg på magen og holdt rundt meg, og sto opp da han hørte meg på badet i dag tidlig for å klappe litt på meg da også. Han er en fin mann!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VirreVapp Skrevet 2. november 2010 #240 Del Skrevet 2. november 2010 Måtte jo innom her også Kjempegøy at vi er så mange som har termin med bare noen ukers mellomrom Dette skal gå bra nemlig! Ha en flotters tirsdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå