Gå til innhold

Dalmores dager

Dalmore

Anbefalte innlegg

5 uker! :hoppe:

... akkurat DET var en fin milepæl å runde, for jeg synes det tok sin tid å bli ferdig med 4-tallet... :sjenert:

Det var en hyggelig måte å finne ut av graviditeten på, men når hvert minutt føles lenge, så skulle jeg nok ønske at jeg hadde vært litt lenger på vei når vi fant det ut... :ler:

I går kom den berømte trøttheten kastet på meg, jeg holdt på å gjespe meg i hjel i jobb og følte meg ikke bare trøtt, men ordentlig sliten. Særlig på ettermiddagen, var veldig nær ved å avlyse besøket som var på vei for å bare sove, men etter en liten kjapp hvil i senga hjalp det veldig.

Føler meg ikke trøtt i dag, ikke mer enn vanlig i hvert fall, men det kommer kanskje mer utover dagen. Foreløpig er jeg bare lykkelig for hver time som går uten at jeg er kvalm! ;)

Hyggelig besøk i går, litt lettere å trikse med et vinglass når vi er hjemme hos oss selv. :ler: I dag blir det maks turbodag: først hektisk jobbdag, så svømme med en venninne, så tilbake på jobb for middag og et møte. Det blir en LANG dag!

Takk for hyggelig hilsen, silverdoe! Det var ganske overraskende at det gikk så fort, men ganske morsomt også! Nå er det bare å krysse fingrene for at Lille Frø (vårt kallenavn så langt) klorer seg fast der inne. ;) Du har helt rett, 12 uker er fryktelig lenge. Så får vi se hvor lenge vi holder, i går holdt det hardt på jobb, men i dag er jeg lykkelig for at jeg ikke sa noe til noen. Er formen bra, synes jeg det er enklere å holde seg enn når jeg føler meg dårlig og har lyst på litt sympati... :sjenert::ler:

Og her kommer en blås med gravidstøv: *puuuuuust*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra for 5 uker :duskedame:

Alt etter 8 uker er normalt for tidlig UL. Det er nesten ikke mulig å se noe særlig før det.

Godt å høre det er flere som sliter med trøttheten! *knis* Jeg gleder meg virkelig til energiboosten i andre trimester kommer snikende... Trenger det nå - ellers føles det nesten som å gå i dvale!

Det er vel det totale (eller sammenlagte) inntaket av både kaker og lettbrus man bør tenke på - alstå hver dag er ikke bra, men det er lov å kose seg litt iblant. Eller er jeg helt på bærtur?

Håper du får en fin onsdag!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med vi venter til rundt uke 10, hegejenta! I det opplegget jeg skal være med på ligger det også ekstra ultralydundersøkelser, men jeg tror ikke det er før seinere i svangerskapet. Det er nok helst for å følge med på at fosteret ikke vokser seg for stort, og i uke 10 er det vel ikke noen stor fare for akkurat det! :ler:

Ja, litt energiboost hadde vært fint! Jeg skal ikke klage riktig enda, for har en følelse av at det blir verre enn dette. Men akkurat i går var det virkelig ille! Jeg jobber litt i en annen stilling om dagen, og det er litt mer krevende enn å gjøre min vanlige jobb som jeg kan, så da er det ekstra ille å føle seg så sliten. I går var det litt hinting til å ta meg ut i et prosjekt igjen, men da tror jeg at jeg må be om å få slippe, for det går ikke med en hjerne som jobber i sirup! :ler:

Ellers prøvde jeg å få Mannen til å gjøre en liten tullete tjeneste for meg i går, og prøvde meg med et humoristisk "du vil vel det beste for kvinnen for bærer fram ditt barn?" Han svarte ganske kontant med "Er det ikke litt tidlig å spille gravid-kortet? Vent til du ligger der med hovne legger og ikke kommer opp av senga uten meg, da kan du bruke det kortet". :ler: Godt vi har humor på dette!

Du har selvfølgelig helt rett, hegejenta, det er totalen som teller! Jeg drikker noe lettbrus, altså, men MYE mindre enn før, da jeg fint kunne tømme en stor flaske i løpet av en helgedag. :sjenert: Har alltid vært forsiktig med brus på ukedagene, men nå har jeg kuttet det nesten helt ut annet enn i helgen. Siden jeg har såpass mange kilo for mye (vi snakker mer enn ti, for å si det sånn), bør jeg prøve å unngå sukker så mye som mulig. Jeg kan sikkert unne meg noe, men det beste er jo om jeg klarer å la være, det er derfor jeg er litt opptatt av det om dagen. For øyeblikket handler det visst mest om kosthold og trening, dette svangerskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ta fra dere motet, men jeg og gledet meg vilt til andre trimester for da skulle formen bli så bra. Men var først rundt uke 20 - 24 eller noe sånt at jeg begynte å komme meg. Men fra uke 7 - 11 sov jeg fra kl 14 - 7 omtrent, så var kanskje hardt rammet av trøtthet og da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svømt med en veldig god venninne, faktisk en venninne som jeg har kjent hele livet og som venter barn i mars. Kjente før i dag at det kom til å bli vanskelig å snakke om babyen hennes og livet som gravid uten å si noe, så jeg søkte dispensasjon hos Mannen for å fortelle henne det. Han gikk med på det etter at jeg hadde forklart hvor mye jeg brenner etter å snakke med noen om det, at jeg trenger å ha noen å fortelle at jeg har kjøpt vinterjakke med plass til magen eller noen å sende melding til når jeg er aller mest trøtt. Han kjøpte det argumentet heldigvis, så nå er katten ute av sekken hos henne! ;)

Hun ble selvfølgelig både veldig rørt og veldig glad, og så har vi svømt 1000 meter mens vi KUN har snakket om gravid-ting. :ler: For meg kjentes det litt som å stikke hull på byllen, så nå er det ikke like uoverkommelig å se for seg at jeg skal holde det som en hemmelighet for resten av verden i sju uker til. Veldig glad for at vi tok den avgjørelsen! :)

Hun lovte på tro og ære å ikke fortelle det til noen, heller ikke til sin mann, selv om det var vanskelig å be henne om det. Men jeg stoler på henne, har hun lov så har hun lovt. Kjempedeilig å ha en alliert, i hvert fall!

1000 meter svømt, så laks til middag (sunn fisk, jej!), og nå møte. Føler meg litt som superwoman i dag! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og fortalte til ei god venninne tidlig. Utrolig godt å ha noen å prate med. Dessuten, hadde noe gått galt hadde det vært henne jeg ville pratet med, så greit at hun visste.

Flink du er som svømmer! Kom meg på maks 10 treningsøkter i graviditeten jeg, og har vel ikke blitt så mange flere dette halvåret med snuppa heller :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan skjønne at det føltes godt å endelig fortelle det til noen, blir sikkert lettere å holde det hemmelig for andre i og med at du har fått "lettet på trykket".

Jeg var så dum og utbasunerte det til omtrent hele familien med en gang,til og med svigers. Det var veldig greit å få støtte fra min egen familie når jeg mistet men syns det var ugreit å fortelle svigers at jeg mistet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg ganske flink også, Chica! Tror jeg er oppe i snart 10 "treningsøkter" allerede, faktisk. Da teller jeg med 30 min rask gange til jobb også, for hos meg teller all aktivitet... ;) Så får vi se hvor lenge det holder, foreløpig føler jeg meg såpass sprek at det ikke er noe problem. Min gravide allierte er også veldig i treningsmodus, hun er jo mye sprekere enn meg, men vi har planer om å prøve oss på yoga sammen og kanskje en time afrikansk dans. Det må jo være bra for gravide kropper? :ler:

Jepp, i går var jeg skikkelig superwoman, LineGourmet! I dag er jeg visst ikke noe særlig til super - kjempesliten da jeg våknet, litt vondter i magen og føler meg småkvalm. Har avlyst kveldens planlagte treningsøkt, det gjelder å lytte litt til kroppen og dagen igår ble virkelig litt for lang. Så da blir det rett hjem til kyllingmiddag og deilig sofakos med Mannen resten av kvelden, det gleder jeg meg supermasse til!

... og kjenner jeg meg i bedre form etterhvert, kan det jo hende at jeg kan lure med meg Mannen på å gå en tur. Ser ut som det blir en knallfin dag i dag! :)

Det hørtes ikke noe særlig ut, mocci... :klem: Det er vel den begrunnelsen vi har for å ikke si noe til folk rundt oss enda heller. Pluss selvfølgelig at svangerskapet blir innmari langt hvis man vet om det helt fra uke 5. Det hjalp veldig å betro meg til gravidvenninne i går, så nå satser jeg på at behovet for å rope det ut er litt redusert. :ler: Eller så får vi bare være veldig asosiale de neste ukene, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kom det forresten et nytt, tykt brev fra Rikshospitalet til meg. Denne gangen var det innkalling til ultralyd i januar (:hoppe:), en brosjyre om ultralyd, info om fødeavdelingen, et medisinsk skjema som skal fylles ut, og et ark om hvorvidt vi vil at navlestrengen kan brukes til forskning. Selvfølgelig vil vi det, all forskning som kan gi svar og dermed bedre behandling senere er det fint å kunne bidra til!

... det ble plutselig litt mer virkelig med det arket om fødeavdelingen... :sjenert: Og jeg hater jo både sykehus og leger, så jeg fikk litt klump i magen av hele greia. Men pokker heller, jeg er jo superwoman, så da klarer jeg vel det der også? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koslig å fortelle det til noen, skjønner veldig godt at du hadde lyst til det! Og så er du så flink til å trene, jeg er imponert :jepp: Svømming er veldig bra, jeg er bare ikke så lad i klorvann :gjeiper:

Så spennende med ultalydinnkalling! Sykehus og leger kommer til å gå helt fint, du er jo ikke superwoman for ingenting vel? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid lurt å ha en god venninne som støttespiller. Nå kan dere jo dele frustrasjoner om kroppen som endrer seg, kvalme, trøtthet osv. Og ikke minst støtte hverandre om det ikke skulle gå veien!

Ønsker deg en super dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns plutselig leger og sykehus ble mye mindre skumle når jeg var gravid. Men så var jeg på sykehuset hver andre uke store deler av svangerskapet og da. Er jo universitetssykehus her i byen, så som regel var det både jordmorstudenter og legestudenter der i tillegg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper jeg får litt bedre forhold til det etterhvert jeg også, Chica! Synes ikke egentlig de er skumle, men gruer meg alltid til det første møte med nye helsearbeidere, fordi jeg har blitt tatt på senga noen ganger og synes det er så ekkelt å få "kjeft"...

Leser om overvektige damer som har fått ekle kommentarer fra helsefolk, og det er jo ikke det morsomste å oppleve, akkurat. Har en følelse av at jeg kommer til å være nervøs før første møte på Riksen, men så går det seg helt sikkert til etterhvert!

Fredag! :hoppe:

Må innrømme at denne uka har føltes veldig laaaaang. Onsdagen ble jo en superwomandag, men så gikk piffen ut av meg, og både torsdag og i dag har vært lange og slitsomme dager. Ikke helt i maksform, føler meg trøtt og "daff" i kroppen. I dag tidlig ble jeg ordentlig sinna på en dame på jobben også, spørs om ikke hormonene mine begynner å tøyse litt med meg. :ler: Nå er jeg i hvert fall glad igjen, bare slapp og ikke helt på topp.

Avlyste altså gårsdagens planlagte treningsøkt, og inntok sofaen med Mannen i steden. Det var både fornuftig og veldig koselig! Hadde tenkt å gå til jobb i dag tidlig, men var såpass trøtt at jeg hoppet på trikken. Jaja, det kommer nye sjanser til å være sprek, vi får satse på at det blir noen gåturer i helgen. I kveld skal jeg være hjemme alene, det blir nok sofakrok, strikketøy og TV-titting. Ah, jeg lengter til sofaen min! :ler:

I helgen skal vi besøke et vennepar, jeg pleier å kjøre bil når vi er hos dem, så da blir det ikke noe ljuging. :ler: Og så skal det bli helt fantastisk å sove lenge og bare pusle rundt hjemme og kose oss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig deilig med en laaang og avslappende helg! Selvfølgelig gikk den altfor fort, skulle nok gjerne hatt et par dager til med fri, må jeg innrømme. I steden er jeg på jobb en time før jeg pleier (prosjektleder i noen uker til, grmph), får sms fra folk jeg er sjef for som er syke, og har dermed en ekstra hektisk dag foran meg. I tillegg startet jeg dagen med å være skikkelig kvalm og uvel, så her er det blåmandag deluxe!!!

5+5 i dag, synes 5-tallet tikker avgårde litt kjappere enn 4-tallet. Og godt er det! :ler:

Vi har altså hatt en fin helg, ikke minst var det deilig å sove så lenge jeg ville... :sjenert: Kjenner virkelig at energinivået er lavt om dagen, jeg har ikke lyst eller ork til så mye. Fredag var sofakrok og TV, lørdag litt fiksing i leiligheten og så middag&lekebesøk hos vennepar med en datter på 1 år. Veldig koselig! I går var det først stille og rolig hjemmesøndag, før jeg slo til med LadyGaga-konsert på kvelden. Veldig bra!!!

... selv om "morsinstinktet" slo til litt under konserten, da. Jeg følte meg trygg i forhold til magen, vi sto ikke der hvor det var aller tettest med folk og den stikker jo ikke akkurat ut mer enn vanlig enda. Men musikken dundret i hele kroppen, og det ble jeg ganske uvel av, så på et tidspunkt der følte jeg meg ganske dårlig og hadde lyst til å dra hjem. Konserten varte heldigvis ikke så mye lenger etter det, og når vi trakk oss litt bakover hjalp det veldig på dundringen. Følte meg litt "hønemor" da jeg ble stående ved siden av en tydelig høygravid dame som rocka og danset som bare det! :ler:

I dag er jeg som sagt både trøtt, uvel og skikkelig kvalm. Hadde kvalmebølger i går også, men ikke sånn at jeg kaster opp. Kunne bare dagene gå litt fortere nå, sånn at jeg blir ferdig med prosjektledertiden (2,5 uke igjen), og jeg kunne fortelle folk om hvorfor jeg er litt pjusk... :sjenert::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på trøtteheten, kvalmen og den manglende energien som et godt tegn på at alt er som det skal med den lille! Men sender over en sympati:klem: til deg for det! Tror det er bare andre gravide eller damer som har vært gravide som kan skjønne hvor lav energi man faktisk har i perioder!

Hadde ikke fått med meg at du hadde fått innkalling til UL i januar allerede! Det er jo greit å vite når man skal i ilden... Regner med jeg får min inkallelse denne uka eller neste uke. Det blir spennende! Har dere gjort dere opp noen mening om dere vil vite kjønnet eller ikke? vi er der at om det er veldig tydelig om det er jente eller gutt ønsker vi å vite, det blir jo enten eller uansett, men hadde vært stas å visst om vi skulle shoppe rosa eller blått.

Ønsker deg en super fin mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, heldige du som fikk oppleve Lady Gaga! :)

Jeg er skikkelig fan av henne.... :sjenert:

Jeg kan gjerne forstå at du ble uvel av bassdrønnene, jeg blir det selv, selv uten å være gravid.

Håper kvalmen gir seg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady Gaga var knallbra, mocci, det var en opplevelse å se henne live! :)

Håper kvalmen gir seg jeg også, men med bare 5+5 i dag, så skal det vel noe til at det plutselig går over... ;) Viktig å understreke at det ikke er synd på meg, da. Jeg kaster ikke opp, har egentlig ikke behov for å brekke meg heller, men er bare ordentlig og grundig kvalm. Frister ikke med mat, men vet jo at jeg må få i meg noe for å i det hele tatt ha noe energi. Akkurat vært en tur i kiosken og kjøpt sukkerfrie lakrispastiller, det hjalp faktisk litt! Pleier å drikke mye vann på jobb, men i dag fristet det bare med drikke med smak, så da ble det en Fanta Zero i tillegg. Ikke bra med brus midt i uka, men hva gjør man ikke for å føle seg litt bedre? :ler:

Klart det er kjekt å få noen tegn på at det skjer ting i kroppen, hegejenta! Men da jeg både lette etter ordene i dag tidlig, nesten ikke klarte å gi beskjeder til teamet mitt fordi jeg var så kvalm, gjespet meg ihjel på morgenmøtet OG klarte å miste telefonen i vannet da vi spiste lunsj, må jeg innrømme at det hadde vært å kunne gi en forklaring på hvorfor jeg ikke er helt meg selv! :ler: Men på jobb er det mye sladring i gangene, så her skal det gå enda noen uker før jeg forteller noe, gitt! ;)

Ultralyd blir veldig spennende! Vi har bestemt oss for at vi vil vite det vi kan få vite, det blir en stor nok omveltning i livet når babyen kommer så vi trenger ikke kjønnet som en overraskelse i tillegg! :ler: Jeg synes små babyer godt kan kle seg i litt annet enn rosa og lyseblått, men ser jo at også lilla, grønn, oransje, knallrosa, gul og rød i kombinasjoner fort kan bli "kjønnspreget", så sånn sett er det greit å vite litt om hva som kommer.

Vi kommer ikke til å lage i stand noe barnerom med det første - i begynnelsen skal vel babyen sove inne på vårt soverom og der tror jeg vi slipper unna med å flytte en kommode. Etterhvert skal den få sitt eget rom der vi nå har gjesterom/oppbevaring/kontor/bibliotek, men jeg tror vi kommer til å beholde sovesofaen, skap og noen bokhyller der inne. Tror ikke noe på at 1-åringer trenger et eget barnerom for å ha det bra, og ikke har vi plass til et eget barnerom heller. :ler:

Ellers har Mannen begynt å snakke om navn... Jeg bare minner om at det er den samme Mannen som ikke vil at vi skal "ta helt av". :ler: Vi er i samme område når det gjelder jentenavn, men på guttenavn er vi visst LANGT fra hverandre. :sjenert: Er det lov å håpe på en jente, så slipper vi å krangle? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennede med innkalling til UL :jepp: Har bare time til legen enda jeg... ble litt misunnelig nå kjenner jeg :fnise:

Håper formen blir bedre utover dagen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koslig å lese om dagene dine :nigo: Virker om kvalmen kommer for mange rundt uke 6, får håpe det ikke blir verre for deg da, når uke 6 er like rundt hjørnet? Ellers har jeg lest at salte kjeks er bra + farris/eplejuice. Jeg er stort sett bare uggen, men syns eplejuice er godt da. Er det ikke aspartam i Fanta Zero? Mulig jeg er fullstendig hysterisk altså, i så fall beklager jeg ;)

Så gøy at du har vært på Lady Gaga, det var sikkert en opplevelse! Jeg får litt noia av så mye folk så tett sammen, uansett gravid eller ikke :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...