Gå til innhold

Gynekolog.. -Når?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når bør man dra til gynekolog?

Altså - hvor gammel bør man være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tja... Når man er seksuelt aktiv bør man vel begynne å gå til gynekolog.

Men ein alder - 20?

Man får, etter det eg har forstått, innkalling til det automatisk etter man har fylt 25.

Endret av Awsome
Skrevet

Når bør man dra til gynekolog?

Altså - hvor gammel bør man være?

Du kan gå til gynekolog når du har fått mens eller har behov for undersøklese av underlivet. Det er ingen fast alder. At du kalles inn etter fylte 25 handler om at det foretas skreening-prøver av kvinner i Norge for å oppdage tidlige tilfeller av umodne celler i undelivet, som kan være forstadier til kreft. Da anbefales alle å ta celleprøver hvert tredje år for å forebygge kreft i livmoren.

Gynekolog går du til når det er noe du vil ha undersøkt, om trent som til vanlig lege.

• 1 år senere...
Gjest Annonymitet
Skrevet

Blir alle kalt inn når de har fylt 25??

Gjest Annonymitet
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

jeg har ikke fått noe slikt innkallingsbrev, og fastlegen sier at det ikke er noe behov for en slik undersøkelse.

Det er jeg glad for uansett. hehe er livredd for eventuelt å måtte ta en sånn innvending Ultralyd. kan tenke meg smerene.... Gru!

Skrevet

Det er bare tull at du burde gå til gynekolog når du får mens eller blir seksuelt aktiv. Hvis du ikke har behov for en undersøkelse, ikke føler at noe er galt, er det ingen grunn til å gå. Så vidt jeg har forstått, bør alle kvinner ta en undersøkelse hvert 3. år etter fylte 25 for å undersøke dette med kreft.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil jeg tro. Jeg fikk iallfall brev da jeg det året jeg ble 25.

Det er frivillig, men de abefaler å gå. Jeg gikk ikke, fordi jeg ikke er seksuell med andre enn meg selv.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har ikke fått noe slikt innkallingsbrev, og fastlegen sier at det ikke er noe behov for en slik undersøkelse.

Det er jeg glad for uansett. hehe er livredd for eventuelt å måtte ta en sånn innvending Ultralyd. kan tenke meg smerene.... Gru!

Fra 25 år er det anbefalt å ta celleprøver hvert 3 år for å sjekke for celleforandringer som kan gi kreft.

Du må ikke ha innvendig UL for det, celleprøver kan fastlegen gjøre.

Innvendig UL er ikke vondt, det kjennes nesten ikke.

Gjest Indra
Skrevet

Anbefaler folk å ta celleprøvene sine. Jeg fikk påvist forandringer som 28-åring, med påfølgende operasjon. Det var tilfeldigheter som gjorde at jeg tok en celleprøve, men det var egentlig bare bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innvendig UL er ikke vondt, det kjennes nesten ikke.

Men må den ikke helt inn den staven da? Jeg tror egentlig at jeg har vestibulitt. Var hos en gyn for 5 år siden, men hun fikk ikke gjøre seg ferdig for det var vondt bare hun kom med en finger.... Aldri igjen!

AnonymBruker
Skrevet

Nei, den må ikke helt inn. Noen ganger så trenger den såvidt å være på innsiden.

Om du har vestibulitt så blir det litt anderledes. Da bør du ihvertfall komme deg til en gynekolog som kan hjelpe deg.

Skrevet

Ja, det vil jeg tro. Jeg fikk iallfall brev da jeg det året jeg ble 25.

Det er frivillig, men de abefaler å gå. Jeg gikk ikke, fordi jeg ikke er seksuell med andre enn meg selv.

Du burde ta celleprøver uavhengig av om du er seksuelt aktiv.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, den må ikke helt inn. Noen ganger så trenger den såvidt å være på innsiden.

Om du har vestibulitt så blir det litt anderledes. Da bør du ihvertfall komme deg til en gynekolog som kan hjelpe deg.

Hmm... Fastlegen sier at det ikke er noe vits når jeg får så vondt. Og det var virkelig vondt da hun skylle ta på meg. Kan virkelig ikke tenke meg smertene av å måtte få noe inn der! En venninne fortalte at hun måtte ta en sånn ultralyd og da måtte de helt inn i livmoren....

AnonymBruker
Skrevet

Hmm... Fastlegen sier at det ikke er noe vits når jeg får så vondt. Og det var virkelig vondt da hun skylle ta på meg. Kan virkelig ikke tenke meg smertene av å måtte få noe inn der! En venninne fortalte at hun måtte ta en sånn ultralyd og da måtte de helt inn i livmoren....

Men hvis du har vestibulitt så blir det noe annet, og det bør du få hjelp for.

Inn i livmoren skal den ihvertfall ikke! Den kommer ikke inn dit engang. Den skal inn i skjeden for å se på livmor og eggstokker. Som regel så skal den bare noen cm inn i skjeden, det holder.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...