Gå til innhold

Ppiller, røyking, blodpropp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vurderer å begynner å Diane (igjen) etter å ha prøvd absolutt alt annet mot uren og fet hud, men jeg er så redd for blodpropp! Så jeg lurer på om det er noen kjente tilfeller av blodpropp hos ikke-røykende ppillebrukere? Jeg er ung, spiser sunt, trener, drikker ikke og røyker ikke, og har så vidt jeg vet ingen tilfeller av blodpropp i nær familie.

Burde jeg føle meg trygg, eller finnes det fremdeles risiko?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke det at dette er noe jeg er ekspert på, men tror det uansett hvor sunn og frisk man er, er en sjanse for å få blodpropp når man går på p-pille.

Selv er jeg testet for noe som heter Leiden-mutasjon som kan forårsake blodpropp, personer med denne mutasjonen blir anbefalt å ikke gå på p-piller. Jeg ble testet fordi min mor har Leiden-mutasjon, men jeg har det ikke og har valgt å gå på p-piller.

Om dette er noe som bekymrer deg mye, er det en sak du bør ta opp med legen din før du bestemmer deg. Han/hun er bedre til å svare på hvor stor fare det er for blodpropp ved bruk av p-piller enn det vi brukere på kvinneguiden er. Og IKKE tro på alt som står på internett om temaet!

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ca 10% av norges befolkning har Leiden-mutasjon. Jeg har vært hos Volvat både for å teste meg for dette, og for å få utskrevet p-piller. Jeg fikk påvist denne mutasjonen, men alle legene jeg har snakket med sier at det er en veldig overvurdert sykdom. Man kan i utgangspunktet gå på p-piller. Min far har også denne mutasjonen, og legen hans sa at det ikke var noen større grunn for at han skulle slutte å røyke (selv om det absolutt er anbefalt i forhold til den generelle helsen ellers).

Men selvfølgelig. Det beste er jo å unngå hormoner om man er redd for blodpropp.

Skrevet

"Dersom 1 million kvinner bruker p-piller i ett år, vil to til fire dødsfall forårsaket av blodpropp skyldes p-piller. Disse tallene viser at blodpropp assosiert med p-pillebruk er en meget sjelden tilstand hos ellers friske kvinner."

Tror du kan ta det med ro, TS :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...