AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Vurderer å begynner å Diane (igjen) etter å ha prøvd absolutt alt annet mot uren og fet hud, men jeg er så redd for blodpropp! Så jeg lurer på om det er noen kjente tilfeller av blodpropp hos ikke-røykende ppillebrukere? Jeg er ung, spiser sunt, trener, drikker ikke og røyker ikke, og har så vidt jeg vet ingen tilfeller av blodpropp i nær familie. Burde jeg føle meg trygg, eller finnes det fremdeles risiko?
Gjest km Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 Ikke det at dette er noe jeg er ekspert på, men tror det uansett hvor sunn og frisk man er, er en sjanse for å få blodpropp når man går på p-pille. Selv er jeg testet for noe som heter Leiden-mutasjon som kan forårsake blodpropp, personer med denne mutasjonen blir anbefalt å ikke gå på p-piller. Jeg ble testet fordi min mor har Leiden-mutasjon, men jeg har det ikke og har valgt å gå på p-piller. Om dette er noe som bekymrer deg mye, er det en sak du bør ta opp med legen din før du bestemmer deg. Han/hun er bedre til å svare på hvor stor fare det er for blodpropp ved bruk av p-piller enn det vi brukere på kvinneguiden er. Og IKKE tro på alt som står på internett om temaet!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #3 Skrevet 19. mars 2011 Ca 10% av norges befolkning har Leiden-mutasjon. Jeg har vært hos Volvat både for å teste meg for dette, og for å få utskrevet p-piller. Jeg fikk påvist denne mutasjonen, men alle legene jeg har snakket med sier at det er en veldig overvurdert sykdom. Man kan i utgangspunktet gå på p-piller. Min far har også denne mutasjonen, og legen hans sa at det ikke var noen større grunn for at han skulle slutte å røyke (selv om det absolutt er anbefalt i forhold til den generelle helsen ellers). Men selvfølgelig. Det beste er jo å unngå hormoner om man er redd for blodpropp.
lykkeknotten Skrevet 19. mars 2011 #4 Skrevet 19. mars 2011 "Dersom 1 million kvinner bruker p-piller i ett år, vil to til fire dødsfall forårsaket av blodpropp skyldes p-piller. Disse tallene viser at blodpropp assosiert med p-pillebruk er en meget sjelden tilstand hos ellers friske kvinner." Tror du kan ta det med ro, TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå