Gå til innhold

Hvor fetende er Pepsi max?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Poenget i denne tråden tror jeg ikke er om man drikker pepsi max eller vann, eller i hvor stor grad man har vendt seg av med det MEN HELLER om det har en fetende effekt på kroppen, at det gjør at kroppen reagerer som om det skulle vært vanlig sukker og produserer sukker etc. eller om pepsi max blir som å drikke vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke kalorier i pepsimax, jeg drikker i perioder etpar glass for dagen når jeg er på diett og trenger "noe" søtt utenom måltidene (nutrilett og en liten porsjon middag). Det hjelper på søtsuget, men som noen erfarer blir jeg oppblåst av det. En annen virkning det har på meg er at det har en avførende effekt, noen som vet om det påvirker vekten/kaloriopptaket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid det regnes som trygt for diabetikere kan man nok stole på at det ikke påvirker blodsukkeret.

En annen ting er at lightbrus ofte skjerper appetitten og kan gjøre at man spiser mer enn man ellers ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, insulin er litt tve-egget, ja en av "hovedoppgavene" til hormonet er å få fettceller til å ta opp glukose og danne fettsyrer (legge på seg fett).

Men det er også viktig for å bygge muskler og vedlikeholde dem (stimulerer aminosyre opptaket) - så noen bruker det for å bygge muskler raskt (sammen med testo tilskudd), men man bør ha hjelp og god peil så vidt jeg har lest for å gjøre det....

Hvorvidt søtningen i lett-brus påvirker insulin nivået er jeg usikker på, det er mye "anekdotiske" bevis der ute som sier det i hvert fall... Kanskje noen her kjenner til studier hvor det kommer klart frem :)?

Det påvirker ikke blodsukkeret, da hadde ingen diabetikere kunnet drikke lettbrus.

Moren min har diabetes og jeg har selv målt blodsukkeret mitt før og etter inntak av pepsi max pga alle mytene rundt dette - resultatet var ingen forskjell!

Kunstige søtstoffer og lightbrus kan ha mange andre negative effekter, men dette med påvirkning på blodsukker/insulinproduksjon stemmer ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for vektens og fettprosentens skyld er det ingen grunn til å kutte ut Pepsi max? Unntatt dette med økt sult da selvfølgelig, men rent i seg selv fører ikke 12 glass daglig ikke til mer flesk på kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det påvirker ikke blodsukkeret, da hadde ingen diabetikere kunnet drikke lettbrus.

Moren min har diabetes og jeg har selv målt blodsukkeret mitt før og etter inntak av pepsi max pga alle mytene rundt dette - resultatet var ingen forskjell!

Kunstige søtstoffer og lightbrus kan ha mange andre negative effekter, men dette med påvirkning på blodsukker/insulinproduksjon stemmer ikke :)

Dette er et anektdotisk bevis, hvis du leter litt så finner du ørten rundt om kring som sier det motsatte - altså at aspartam inntaket førte til økt utskillelse av insulin og videre senkning av blodsukkeret fordi insulinet "drar det" inn i fettcellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så for vektens og fettprosentens skyld er det ingen grunn til å kutte ut Pepsi max? Unntatt dette med økt sult da selvfølgelig, men rent i seg selv fører ikke 12 glass daglig ikke til mer flesk på kroppen?

Nei. Kjenner flere av bodybuildertypen som drikker lettbrus som det skulle vært vann.

Tren og spis sunt, så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som syntes slik brus smaker helt forferdelig? Jeg har fått noen få glass servert på besøk hos andre, men det smaker jo så kunstig og rart. Jeg er også forundret over at folk drikker flere "liter" med slikt brus, uten å bekymre seg over de kunstige tilsettningsstoffene...er dere ikke mer redd for de stoffene, enn for en vektøkning? (jeg bare spør - er ikke ute etter å dømme noen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at kroppen responderer likt på Pepsi Max og Pepsi med sukker fordi den kunstige smaker søtt og lurer kroppen. Altså at det er derfor man legger på seg av lettbrus. Men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg over, du vet tydeligvis ikke noe. Aspartam påvirker ikke kroppen din, slik at noe lagres som fett. Uff, når skal folk få det inn i nøtta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

......men søtsmaken gjør at kroppen begynner å produsere insulin.

Har du noe dokumentasjon på det, Lance ?

Så vidt jeg vet finnes det ikke dokumentasjon på at søtsmak i munnen øker insulinproduksjonen.

Påstanden er akkuart det; en udokmenterbar påstand som desverre lurer spesielt ungen jenter trill rundt.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thefainter

Det er null energiinnhold i Pepsi Max, men søtsmaken gjør at kroppen begynner å produsere insulin.

FEIL! Kroppen produserer ikke insulin når den ikke får karbohydrater. Den merker at det ikke er noe sukker i munnen (det er allerede der kroppen merker innholdet i det du har i munnen) når du drikker Pepsi Max.

Kroppen er ikke dum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er ikke greit, og ja - du blir feit.

Og nei - det blir du slett ikke. Jeg drikker (dessverre!) ca 4 liter pepsi max til dagen.

(Dessverre fordi det er DYRT og fordi det inneholder mange stoffer man ikke vet så fryktelig mye om enda.) Hadde dette tilsvart cola el pepsi med sukker hadde jeg vært svært nå. Har ikke beveget meg en kg pga dette pepsi max inntaket. Om det er holdbart å leve på denne måten er jo en svært annen sak... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullball. Jeg drakk 3liter Cola hver eneste dag i over 5 år å la ikke på meg ett gram. Det er veldig individuelt hvordan kroppen reagerer på forskjellige stoffer, det tror jeg du vet.

Brus er en uting, er bare å kutte ut med en gang. Barn plukker opp slike uvaner å ender opp som levende fettklumper også. Vil du være ett godt forbilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke greit, og ja - du blir feit.

Er det? Det er derfor jeg drakk over 2 liter i mange år uten å legge på seg så mye som 1 kg? Jeg fikk faktisk ned i vekt mens jeg drakk pepsi max, jeg drakk det faktisk i den perioden jeg skulle ned i vekt, og det var ikke et hinder for vektnedgangen heller.

Og så har du denne jenta her: hun drikker 4 liter hverdag: byejeanette.blogg.no

Jeg vet også om mange andre fitness folk som bøtter nedpå med det.

Kan ikke dere komme med noe bedre enn bare "jo, det er fetende". Ernæringsfysiologer og trenere har gang på gang sagt at det ikke har noe å si, også har vi denne artikkelen:

http://www.dinside.no/839442/her-er-aspartam-dommen

Spar dere for svada, hver så snill, MAN BLIR IKKE FEIT AV PEPSI MAX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei det er ikke greit, og ja - du blir feit.

Hjelp meg gjerne med å forstå hvordan en blir feit av det (da tenker jeg ikke på at enkelte får økt matlyst av det) :)

Jeg trodde en trengte et energioverskudd for å legge på seg? Det er jo ikke noe særlig energi i Pepsi Max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Pepsi max inneholder kunstige søtningsstoffer, inkludert Aspartam som lurer hjernen så man legger like mye på seg som om det skulle vært sukker. Prosessene i kroppene er kompliserte og handler om annet enn bare kcal-inn og kcal-ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepsi max inneholder kunstige søtningsstoffer, inkludert Aspartam som lurer hjernen så man legger like mye på seg som om det skulle vært sukker. Prosessene i kroppene er kompliserte og handler om annet enn bare kcal-inn og kcal-ut.

DET er ikke sant. Jeg drikker Pepsi Max nesten hver eneste dag, samtidig som jeg går ned i vekt.

Det finnes heller ingen forskning som støtter det du påstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...