Gå til innhold

Hvor fetende er Pepsi max?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Hvor fetende er det hvis man drikker mye Pepsi max (mange glass per dag)? Kan det føre til vektoppgang? Stemmer det at man får en mer oppblåst og tjukk mage av det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At man blir oppblåst, ja, at man legger på seg, nei

Skrevet

er ikke fetende .

men kullsyre i brusen gjør at en blir oppblåst ja.

når en følger trim kari eller grete roede så anbefaler de vatn som tørstedrikk ,men tillater liksom en halvliter light brus til dagen.

er vel mest for å lære oss en vane , og minske ned.

Skrevet

Så to glass per dag er ok? Eller kan man ta så mange som fem og det fortsatt er greit? Problemet er altså at hvis man drikker det hele tiden blir man så oppblåst at man ser noen kilo tykkere ut?

Jeg hørte at Pepsi max og cola light var like fetende som cola med sukker, fordi light og max satte i gang ulike prosesser i kroppen, bl.a senket dagsforbrenningen, sørget for at leveren tok opp mer fett fra maten osv. så resultatet ble det samme, altså like tjukk med begge deler. Men dette vet ikke jeg, bare en personlig trener som sa det til meg, hadde aldri hørt det før.

Skrevet

Hei. Hvor fetende er det hvis man drikker mye Pepsi max (mange glass per dag)? Kan det føre til vektoppgang? Stemmer det at man får en mer oppblåst og tjukk mage av det?

Det er definitivt ikke noen helsedrikk. :gjeiper:

Det er null energiinnhold i Pepsi Max, men søtsmaken gjør at kroppen begynner å produsere insulin. Dermed blir blodsukkeret ditt redusert, og siden det formodentlig var ganske normalt allerede blir det lavt, og du kjenner deg sulten, og spiser kanskje litt mer.

Ellers så gir det å drikke mye Pepsi eller Coca Cola markant økt risiko for benskjørhet. All brus er syrlig på grunn av kullsyren, men Pepsi og Cola inneholder også fosforsyre og sitronsyre (mulig disse er det samme, jeg er ikke kjemiker). Dermed må kroppen bruke kalsium for å nøytralisere disse fremfor å bygge opp skjelettet. Kvinner er fra naturens side mer utsatt for benskjørhet enn menn, men det kan selvsagt skje med menn også.

Skrevet

trur ikke mengden sier no på opplåsbarheten en føle

så om en drikk 2 el 5 glass er vel like ok eller ille alt etter øye som ser

Skrevet

men med lett brus blir en mer å mer tørst. det merker jeg

drikker altfor my max på en dag om kjøper hjem stor flaske og ikke ordner med å drikk vatn

Skrevet

Det er definitivt ikke noen helsedrikk. :gjeiper:

Det er null energiinnhold i Pepsi Max, men søtsmaken gjør at kroppen begynner å produsere insulin. Dermed blir blodsukkeret ditt redusert, og siden det formodentlig var ganske normalt allerede blir det lavt, og du kjenner deg sulten, og spiser kanskje litt mer.

Ellers så gir det å drikke mye Pepsi eller Coca Cola markant økt risiko for benskjørhet. All brus er syrlig på grunn av kullsyren, men Pepsi og Cola inneholder også fosforsyre og sitronsyre (mulig disse er det samme, jeg er ikke kjemiker). Dermed må kroppen bruke kalsium for å nøytralisere disse fremfor å bygge opp skjelettet. Kvinner er fra naturens side mer utsatt for benskjørhet enn menn, men det kan selvsagt skje med menn også.

Så søtsmaken gjør at kroppen produserer insulin? Betyr det at alt bli omgjort til fett? Så man legger på seg fordi kroppen blir lurt? Eller er det bare sultfølelse man får?

Skrevet

Du blir ikke feit av pepsi max nei :) Du kan drikke så mye du vil. Det at noen får økt sultfølelse og spiser mer, får være deres problem.

Det er kjempemange som drikker lightbrus av de som driver med fitness/bodybuilding, og de blir ikke tykke.

Det er snakk om at du må ha selvkontroll slik du må uansett hvis du skal ned i vekt.

Du kan vel drikke så mye lightbrus du vil, men det er jo ikke sunt. Tennene har ikke godt av kullsyre for eksempel.

Skrevet

Så søtsmaken gjør at kroppen produserer insulin? Betyr det at alt bli omgjort til fett? Så man legger på seg fordi kroppen blir lurt? Eller er det bare sultfølelse man får?

Nei, insulin er litt tve-egget, ja en av "hovedoppgavene" til hormonet er å få fettceller til å ta opp glukose og danne fettsyrer (legge på seg fett).

Men det er også viktig for å bygge muskler og vedlikeholde dem (stimulerer aminosyre opptaket) - så noen bruker det for å bygge muskler raskt (sammen med testo tilskudd), men man bør ha hjelp og god peil så vidt jeg har lest for å gjøre det....

Hvorvidt søtningen i lett-brus påvirker insulin nivået er jeg usikker på, det er mye "anekdotiske" bevis der ute som sier det i hvert fall... Kanskje noen her kjenner til studier hvor det kommer klart frem :)?

Skrevet

går ikke opp i vkt nei

men mang føler seg mer å mer tørste av light brus

Skrevet

Det er som det meste annet.

Spiser du en halv kilo ost hver dag er jo ikke det bra, spiser du 5 kilo epler er ikke det bra.

Alt med måte!

Skrevet

Nei, som sagt så er det ikke noe næring i Pepsi Max. Insulinet bidrar til å forbrenne det blodsukkeret du allerede har, dermed blir blodsukkeret lavere, og du kjenner deg litt mer sulten.

Skrevet

Jeg drakk 2 liter pepsi max hver bidige dag i 5-6 år, jeg tuller ikke. Så sluttet jeg, ikke bare tok det 4-5 måneder før kroppen min begynte å oppføre seg normalt igjen, men jeg trodde aldri at jeg skulle føle meg så bra som jeg gjorde! Følte at jeg var stabilt oppegående hva det gjaldt sult, og måltider, jeg ble mett så ble jeg det. Jeg drikker kun vann nå, og har gjort det i 2 år, føler meg utrolig våken, kvikk og sunn rett og slett.

Og nei, pepsi maxen gjorde meg ikke feit, men den var faen meg ikke til nytte på andre måter heller.

Skrevet

Lettbrus er ikke fetende i seg selv siden det knapt inneholder energi, men man kan bli mer sulten av å drikke det.

Skrevet

Nei, som sagt så er det ikke noe næring i Pepsi Max. Insulinet bidrar til å forbrenne det blodsukkeret du allerede har, dermed blir blodsukkeret lavere, og du kjenner deg litt mer sulten.

Så pepsi Max i seg selv er overhodet ikke fetende?

Skrevet

Det er fetende nedenfor hodet.

Skrevet

Så pepsi Max i seg selv er overhodet ikke fetende?

Nope!

Skrevet

Skjønner ikke hva det er med folk og brus. Klarer meg fint uten det, og foretrekker helst vann uansett hva. Om jeg så skulle finne på å kjøpe meg en halvliter med cola, er det ikke sikkert jeg klarer å drikke den opp en gang. Er ekstremt glad for at jeg ikke er en av de som er avhengig av brus!

hehe, så da vet dere det ;)

Skrevet

Jeg var avhengig av Pepsi Max før. Hadde jeg det ikke så blei jeg fly forbanna og gikk gjerne de 3 km til kiosken for å kjøpe det. Er det mulig?

Uansett, har kutta ned, og egentlig ikke drukket det på 2 år. Her i forgårs kjøpte samboeren min en flaske Pepsi Max:det frister ikke engang!Det var jo fredag, så jeg fylte opp et glass... men nei, jeg klarte ikke mer.... Helte det ut og tok vann istedet.

Er vanskelig, men når du har kutta ned så har man faktisk ikke like lyst på det mer.. Man merker den syntetiske smaken og det er jo faktisk ikke godt lenger, synes jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...