Gå til innhold

Til syden med baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenker på en sydentur til en av kanariøyene i november, da mini er 6 mnd (i alle fall mellom 5-6 mnd).

Hva bør vi ta med av utstyr og klær?

Greier vi oss med paraplytrille lånt på hotellet?

Tips til flyturen?

Kommer til å fortsatt fullamme når vi drar, så mat er heldigvis ikke et problem :)

Vil gjerne ha erfaring fra andre som har dratt til syden med baby på samme alder!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres kjempelite lurt ut spør du meg.

Høres ut som det er viktigst for dere..

Værsåsnill, ikke vær en av disse foreldrene med supersolbrent unge.. eller en av disse som sitter og drekker i baren mens ungen ligger på rommet og "sover".

Madelaine McCann anyone?

Skrevet

Kontrollfrik som jeg er, ville jeg tatt med enten vogn eller trille med god liggestilling. Du vet aldri hvordan kvaliteten er på de trillene hotellet låner ut. Vi kjøpte en Titanium Breeze på Barnas Hus til dette formålet, og den er både kompakt og lett å frakte, og har god liggestilling til en liten krabat.

Ellers ville jeg tatt med en eller annen form for bæretøy.

Skrevet

jeg reiste til syden med min premature baby i mai (født i januar-termin i april) og skal tilbake nå i september.

kanariøyene kan være litt skiftende i den tiden, så ta med litt ymse av klær- trille og barnseng låner nesten alle charterselskap ut gratis, men kan lønne seg å si fra tidlig om at du vil ha det.

ta med smokker/kjeks/noe godt å suge/spise på til flyturen i tilfelle han ikke vil ta pupp akkurat da du skal lette/lande, for det kan ødelegge hele flyturen om barnet får vondt i ørene av trykket.

prøv å time spisingen slik at han er sulten når dere skal ta av, så slipper dere kanskje utligningsproblemer?

enkelte flyselskap tilbyr en babykrybbe på første rad, du kan jo sende de en mail å spørre om å få den plassen?

God tur!!

Skrevet

trillene er foresten ment for litt eldre barn som sitter stødig og godt, ville ikke brukt de til en baby på 6 mnd :) ta med vogn selv!

Skrevet

og så kom jeg på en ting som irriterer meg grenseløst i utlandet, man fåt ofte ikke vognspose der! Så ta vare på den du får fra Norge, og bruk den på vei hjem :)

Skrevet

Vi reiste på tur med vår gutt da han var over året, men syntes likevel det var godt å ha med egen trille. Da viste vi at han ville få god liggestilling for dagduppen sin (som vi likevel ofte tok på hotellet pga varmen).

For vår del ble det en tur som ble mer slitsom enn oppladende, så vi fikk nok mer utbytte av hytteturer i år. Men vi vil vurdere å dra til "syden" igjen senere. Da skal vi ha leilighet, vel og merke, for kun et lite rom ble ikke bra for noen av oss.

Skrevet

Det høres kjempelite lurt ut spør du meg.

Høres ut som det er viktigst for dere..

Værsåsnill, ikke vær en av disse foreldrene med supersolbrent unge.. eller en av disse som sitter og drekker i baren mens ungen ligger på rommet og "sover".

Madelaine McCann anyone?

Hvor i alle dager kom denne fra?? lite lurt? solbrent unge? drikke i baren? jøss....

Skrevet

Ja, det er veldig mange foreldre nå som har solbrente småbarn i "krabbealder".. faktisk. Det er blitt et vanlig problem. Tror det henger sammen med det generelle solariumshysteriet vi har nå.

Skrevet

Ta med en vogn med god liggestilling. Da kan mini kose seg i vogna mens dere spiser f.eks.

Gjerne et ullteppe til å ha under, så blir det ikke klamt. En parasoll til beskyttelse mot solen er heller ikke dumt!

Tips til flyturen utover å forsøke å få baby-vugge hvis det finnes; Noen småttiser blir veldig plaget med smertefulle dotter i ørene ved avgang og landing. Amming når det skjer(da må du vel ha haun på fanget uansett) kan være lurt for å motvirke smertefulle ørepropper. Det kan spare mini, dere og omgivelsene fra smertehyl som sprenger lydmuren ;-)

Jeg ville pakke lett tøy og heller kle på i lag om det trengs. Og bleier. Ikke fordi man ikke får kjøpt dem der nede, men så sparer man seg for jakten _og_ får ledig plass i kofferten til hjemveien til evt. innkjøp man gjør ;-)

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! :)

Har forresten en Titanium Breeze! Da tror jeg vi kommer til å ta med den. Tror den lar seg legge ganske langt ned i ryggen? Er nok ikke sikkert h*n kan sitte ved 6 mnd.

(Har vel kommet til det at vi ikke tør å sende ned den fine duovogna...redd for skader under transporten.)

Har sett at det finnes sånne UV-beskyttende soldresser, hvis det finnes for helt ned i 6 mnd? I tillegg til solbriller og solhatt med "nakke".

Hva med solkrem? Kan man bruke det på så små? Har ikke akkurat tenkt å la mini være lenge i sola, men h*n må jo få lov til å plaske litt i bassenget og i sjøen i varmen..

Kommer nok til å ta med mye lag på lag klær ja, det kan være litt kjølig på kvelden så sent på året. Bleier for en uke tar plass! Mini får få egen stor koffert, så får mannen og jeg dele en :) Dumt at barn under 2 år ikke har egen vekt for bagasje på flyet :(

Skrevet

ta med smokker/kjeks/noe godt å suge/spise på til flyturen i tilfelle han ikke vil ta pupp akkurat da du skal lette/lande, for det kan ødelegge hele flyturen om barnet får vondt i ørene av trykket.

God tur!!

Man gir vel ikke kjeks til baby som fullammer, kanskje...

Skrevet

Uff. Korttenkt dette, alle andre på flyet vil bli terrorisert av hyl og grining..stakkars folk.

Skrevet

Uff. Korttenkt dette, alle andre på flyet vil bli terrorisert av hyl og grining..stakkars folk.

Folk har da dratt til syden med småbarn før også :)

Velger man å dra på charter til typiske barnevennlige destinasjoner må man resten regne med litt uro fra barn på flyet. Sånn har det vært hver gang jeg har reist med charter i alle fall :)

Skrevet

Hvorfor det? De eneste gangene vi har blitt "terrorisert" av barns hyl og grin, er når de har hatt øresmerter. For det føreste varer ikke det hele flyturen, og for det andre er det slett ikke hver flytur det skjer. Sist det skjedde bad den stakkars moren om unnskyldning. Jeg smilte og sa at det på langt nær var like ille for oss som for henne. Hun hadde min fulle symptati.

Med barnefrie fly og hoteller etc. etc... Kan være kjekt, men hvor skal egentlig grensen gå? Jeg tror man ville ha unngått mye mer bråk om man sluttet å servere alkohol på flyplasser og fly ;-)

Skrevet

Ta med egen vogn!!! og egne bleier. Solkrem - spør på apoteket hvilket som har minst hormoner og skitt i seg. Du bør ha faktor 60. Gjerne soldrakt men ikke glem å smøre.

Husk sinksalve tilfelle sår stump, ta med egne flasker - så mye eget som mulig.

Det er null problem å dra med barn også små barn på ferie om man innser at man er med barn på ferie. Skygge skygge skygge og solhatt med snøring under haken, evt tørkle i basseng.

Husk at solen tar også under parasollen på stranden.

Man vet heller ikke om man fullammer to-tre mndr frem i tid. Ikke for å ta fra deg motet, men ta høyde for det når du kommer så langt og ser.

Skrevet

Da min minste var liten, ble det ikke anbefalt solkrem til barn under 1 år. Det ble anbefalt å holde dem ute av solen. -men kanskje det har endret seg. Det vet sikkert apoteket :) Ellers kan man jo ha småtten under en parasoll på stranden også.

Gjest Linda sofie
Skrevet

Hvorfor det? De eneste gangene vi har blitt "terrorisert" av barns hyl og grin, er når de har hatt øresmerter. For det føreste varer ikke det hele flyturen, og for det andre er det slett ikke hver flytur det skjer. Sist det skjedde bad den stakkars moren om unnskyldning. Jeg smilte og sa at det på langt nær var like ille for oss som for henne. Hun hadde min fulle symptati.

Med barnefrie fly og hoteller etc. etc... Kan være kjekt, men hvor skal egentlig grensen gå? Jeg tror man ville ha unngått mye mer bråk om man sluttet å servere alkohol på flyplasser og fly ;-)

Da jeg skulle til Kreta ifjor satt det en unge på kanskje 6-7 månder foran meg å skrek hele turen! ja hele turen. Vet ikke hva som var galt men han hylte og skrek i et sett. Kan tro folk var glade da vi endelig kom frem. Å da vi skulle hjem igjen havna samme ungen foran meg igjen og han skrek like mye da vi skulle hjem å. Jeg har egentlig aldri skjønt vitsen med å ta med seg så unge barn til syden men men

Skrevet

jeg drar med min til Gran canaria i november, da er han 11 mnd.

Bare 1 lite tips, TS, det er ikke 100% sikkert at du fullammer i november. Mini sluttet å spise fra pupp da han var 6 mnd. Heeelt uinteressert, ville bare ha grøt og brød

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...