Gjest Bianca28 Skrevet 2. september 2010 #21 Skrevet 2. september 2010 Man tenker heller ikke så langt når man ikke forstår at et barn kan bli sykt i løpet av skoledagen. da kan ungen si fra til læreren at han/hun føler seg dårlig, så kan vel læreren sendeungen hjem
Fluffe Skrevet 2. september 2010 #22 Skrevet 2. september 2010 (endret) Hadde samme regler da jeg var ung. Jeg vet veeeldig godt med meg selv at jeg skulka mange timer tilsammen med å være lenge på dass(klarte å snike meg ut med alskens unskylldninger) Endret 2. september 2010 av mirandaa
Gjest Blubberella Skrevet 2. september 2010 #23 Skrevet 2. september 2010 Når man har diaré holder man seg hjemme, ærlig talt. Det er veldig smittsomt! Hva om eleven føler seg bra før hun/han drar på skola, og får akutt dårlig mage i en time? Det kan faktisk skje. Jeg husker da jeg gikk på skolen (leeeenge siden), da var det heller ikke lov å renne på do i timene, men var vi dårlige i magen eller måtte av andre grunner, fikk vi lov. Drikke fikk vi gjøre i vasken i klasserommet, og snørrpapir måtte vi også hente fra papirdispenseren i klasserommet. Var en elev ekstremt ivrig med å gjøre ærend hele tiden, fikk hun/han streng beskjed om å skjerpe seg. Jeg jobber som lærer selv og forstår hvorfor det er tungvint med elever som stadig "skal bare" i timene. Er det krise med diare, full blære, mensen eller snørr som renner, synes jeg likevel man skal tøye strenge regler litt. Elevene kan også si ifra til læreren på forhånd om at de er dårlige i magen, har urinveisinfeksjon eller er fryktelig snørrete, så slipper de sur lærer og å måtte fortelle hele klassen om problemet sitt. Det klarer i allefall en 5. klassing.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #24 Skrevet 2. september 2010 Jeg jobber selv i en 5. klasse. Jeg opplever at mange foreldre har et helt urealistisk bilde av hvordan det er i et klasserom. Se for deg 27 elever som hele tiden skal gå og fylle vannflasken, skaffe seg snytepapir og renne inn og ut av klasserommet for å gå på toalettet til enhver tid når de selv vil. Forstår du ikke at det vil forstyrre undervisningen? I vår klasse må de rekke opp hånden om de vil gå på toalettet. Noen elever bruker 15 minutter på toalettet fordi de ikke vil jobbe. Dette kan de finne på å gjøre hver time. Har de da 6 timers undervisning vil dette utgjøre 1,5 timer på en skoledag. Ved at elevene må rekke opp hånda siler vi de ut, eller kan gi beskjed til eleven at de får f.eks. 3 minutter, istedenfor at de bare forsvinner og aldri kommer tilbake. Etter at vi fikk denne regelen er det mindre farting og forstyrring. De som rekker opp hånda og MÅ på toalettet, får selvsagt lov til det. Vi er jo klar over at det er barn! Vannflaske i timene er helt unødvendig. De sitter bare og tutter på de som tutteflasker og plukker på dem, og det er forstyrrende for mange. Det er også bare distraherende for eleven selv. Snuepapir får de hente hvis de rekker opp hånda. Noen bruker også dette som unnskyldning for å ikke jobbe. De går ut på toalettet og blir borte lenge. Jeg synes ikke du skal ta så alvorlig på disse reglene. Regner med at dersom barnet ditt rekker opp hånda og virkelig må på do, at h*n får lov til det. Jeg synes dette høre helt rimelig. Poenget er vel ikke å nekte alt og alle til enhvær tid men å redusere uro og fortyrrelser. Den gang jeg gikk på barneskolen var det ikke noe som hette å ha med seg vannflasker på skolen, vi drakk fra fontene i friminutt. Derimot hadde vi en lærer om virkelig sto fast på å ikke tillate dogåing i timene. Husker mamma leverte legeerklæring så jeg skulle få gå på do når jeg måtte og alle misunte meg det. (men de visste jo ikke at jeg pga sykdom ikke var tett og i perioder gikk med bind for å ikke tisse meg ut før jeg rakk doen).
Jade Skrevet 2. september 2010 #25 Skrevet 2. september 2010 Når man har diaré holder man seg hjemme, ærlig talt. Det er veldig smittsomt! Selvsagt! Men som andre har poengtert, så kan man få det i løpet av skoledagen. Og da MÅ man få lov til å gå på do.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #26 Skrevet 2. september 2010 Det finnes spesielle tilfeller som gjør at alle regler må bøyes, det betyr da vitterlig ikke at man ikke kan ha regler. En generell regel om at man ikke går på do i timen er på sin plass, synes jeg, også får man heller si at om det virkelig er nødvendig får man spørre.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #27 Skrevet 2. september 2010 Jeg er så barnslig at jeg sier at når det kommer tiol slike doregler, så gir msn F. Hadde aldri finnet meg i slikt. Må man, så må man.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå